۰

واکنش جنجالی عالی‌ترین مقام مذهبی کاتولیک‌ها

افراد زیادی هستند که در‌باره مذهب یا مذهب دیگران بدگویی می‌کنند، افرادی که شوخی می‌کنند و یا مذهب دیگران را به بازی می‌گیرند؛ آن‌ها افرادی هستند که رفتاری تحریک‌کننده دارند و اتفاقی که برای آن‌ها می‌افتد،‌‌ همان اتفاقی است که برای دکتر گاسباری خواهد افتاد اگر به مادر من فحش دهد؛ آزادی بیان محدودیت دارد.
کد خبر: ۸۲۸۴۷
۰۹:۲۹ - ۲۸ دی ۱۳۹۳
پاپ فرانسیس آزادی بیان را به ویژه در مواردی که باعث اهانت به دیگران یا تمسخر یک عقیده ‌شود، دارای محدودیت دانست. رهبر مسیحیان کاتولیک البته بعدا تأکید کرد‌ که این نظر وی مجوز حمله به مجله فرانسوی شارلی ابدو نخواهد بود.

به گزارش «شیعه نیوز»، پاپ در مسیر سفر خود به فیلیپین گفته است، حامی آزادی بیان نه فقط به عنوان یک حق انسانی بلکه ‌وظیفه‌ای در راه خیر عمومی است، ولی تأکید کرد که آزادی بیان محدودیت‌هایی دارد.

پاپ برای مثال به آلبرتو گاسباری، هماهنگ‌کننده سفر‌هایش که در کنار وی ایستاده بود، اشاره کرد و گفت: «اگر دوست خوب من دکتر گاسباری به مادر من فحش دهد، می‌تواند انتظار یک ضربه مشت را از من داشته باشد». پاپ همزمان به شوخی، مشت خود را به سوی دکتر گاسباری برده و افزود: «این طبیعی است، شما نمی‌توانید کسی را تحریک کنید، نمی‌توانید به عقاید دیگران توهین کنید، نمی‌توانید با عقاید دیگران شوخی کنید».

پاپ البته در ادامه اظهار داشت که سخنان وی توجیه حمله به نشریه فرانسوی نیست، بلکه بر عکس، به عقیده وی، خشونت دهشتناک به اسم خداوند غیر قابل توجیه است. ولی (نشریه فرانسوی) باید انتظار نوعی واکنش را می‌داشت.

پس از برداشت‌های متفاوت از سخنان پاپ، کشیش توماس روسیکا که با دفتر مطبوعاتی پاپ همکاری می‌کند، بیانیه‌ای منتشر کرده و اظهار داشت، پاپ به هیچ وجه قصد توجیه حمله به نشریه فرانسوی را نداشته است. در این بیانیه آمده است: «پاپ فرانسیس با سخنان خود در مسیر پرواز، قصد حمایت از خشونت را نداشته است».

وی سخنان پاپ را، سخنانی در جمعی دوستانه و غیررسمی دانسته و به سخنان صریح پاپ در مخالفت با کشتار در پاریس اشاره کرده است.

در میانه سخنان مقامات و رسانه‌های غربی درباره موضوع آزادی بیان در جریان حملات اخیر در پاریس، واتیکان به همراه چهار چهره مهم مذهبی مسلمانان فرانسه، بیانیه مشترکی ‌صادر کردند که در عین محکومیت حملات در پاریس، از رسانه‌ها خواسته بودند ‌با مذاهب، محترمانه رفتار کنند.

پاپ فرانسیس که اخیرا برای گفت‌و‌گو علیه افراط گرایی با برخی از رهبران مذهبی مسلمان ارتباط برقرار کرده است، روز پنجشنبه نیز وقتی از سوی یک خبرنگار فرانسوی در‌باره نسبت آزادی بیان و آزادی عقیده و احتمال بروز تناقض در آن‌ها مورد سؤال قرار گرفت، اظهار داشت: «افراد زیادی هستند که در‌باره مذهب یا مذهب دیگران بدگویی می‌کنند، افرادی که شوخی می‌کنند و یا مذهب دیگران را به بازی می‌گیرند، آن‌ها افرادی هستند که رفتاری تحریک‌کننده دارند و اتفاقی که برای آن‌ها می‌افتد،‌‌ همان اتفاقی است که برای دکتر گاسباری خواهد افتاد، اگر به مادر من فحش دهد؛ آزادی بیان محدودیت دارد».

از سوی دیگر، در روزهای پس از حملات پاریس، واتیکان تلاش کرده است که ادعاهای تلاش برای حمله به پاپ را برجسته نکند. واتیکان در این باره گفته است که اگر چه احتیاط‌های لازم صورت گرفته است ولی تاکنون تهدید خاصی دریافت نشده است.

انتهای پیام/ ن . ش
منبع: TABNAK
ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: