۸
اختصاصی/

آشنایی با موسسه دارالحکمه کانادا

کد خبر: ۷۶۴۶۱
۱۱:۲۱ - ۱۸ مرداد ۱۳۹۳

SHIA-NEWS.COM شیعه نیوز :

موسسه دارالحکمه در سال 2006 توسط دکتر زین العابدین شهرستانی  تاسیس شد. وی فرزند ارشد آیت الله سید عبدالرضا شهرستانی (ره) و برادر ارشد حجت الاسلام و المسلمین سید جواد شهرستانی نماینده تام الاختیار مرجع عالیقدر جهان تشیع آیت الله سید علی حسینی  سیستانی است.

این موسسه در شهر مونترال (Montréal) کانادا تاسیس شد. مونترال نسبت به دیگر شهرهای  کانادا چهره ی فرهنگی و علمی برجسته تری دارد .
جمعیت کثیری از شیعیان در مونترال سکونت دارند  لذا پس از راه اندازی موسسه دارالحکمه و شروع فعالیت حساسیت افراطیون سلفی و وهابی را بر انگیخت . شعار  "دارالحکمه" آموش عالی و گفتگوی تمدن و ادیان"  است.
دکتر سید زین العابدین شهرستانی و فرزندانشان دکتر سید محمد امین شهرستانی  و دکتر سید محمد مهدی شهرستانی هیات موسس  و همین افراد به همراه دکتر مرعی هیات امنای موسسه را تشکیل میدهند.
شخصیت های سیاسی و فرهنگی زیادی از سراسر جهان بعنوان عضو افتخاری موسسه دارالحکمه میباشند .

یکی از زیر شاخه های این موسسه، حوزه انلاین است که برای اولین بار در فضای مجازی انجام شده است. شیعه نیوز گفتگویی را با دکتر سید زین العابدین شهرستانی بنیانگذار موسسه دارالحکمه انجام داده است که به شرح زیر است :

شیعه نیوز: جناب دکتر شهرستانی ضمن تشکر از اینکه دعوت ما را پذیرفتید لطفا ضمن معرفی خودتان شرحی اجمالی از اقدامات موسسه دارالحکمه کانادا بیان فرمایید :

اینجانب سید زین العابدین شهرستانی فرزند آیت الله سید عبدالرضا شهرستانی از علمای شهر مقدس کربلا هستم . مدت 15 سال است که به اتفاق خانواده به کشور کانادا مهاجرت کرده ایم و خداوند توفیق داد در راستای ترویج مکتب حقه تشیع در شهر مونترال موسسه ای به نام دارالحکمه تاسیس نماییم.

دارالحکمه موسسه ای فرهنگی جهت گفتگوی تمدن ها  و ادیان و آموزش عالی میباشد. مجوز ما نیز از دولت کانادا به همین ترتیب است  و به لطف خدا میتوانیم در سطح دبستان، دبیرستان و حتی تاسیس دانشگاه به فعالیت بپردازیم ولیکن هم اکنون در مراحل اولیه هستیم.

ما در این موسسه تاکنون دو فصلنامه به نام های حکمه و شادی به چهار زبان منتشر کرده ایم که در تیراژ وسیعی توزیع و به مراکز علمی فرهنگی کانادا به صورت رایگان ارسال میگردد.

یکی از زیر شاخه های موسسه حوزه انلاین است که علاقمندان به علوم اهل بیت (علیهم السلام) میتوانند با ثبت نام در پایگاه مجازی "حوزه انلاین " دروس حوزوی را زیر نظر اساتید مجرب حوزه علمیه دنبال میکنند .

شیعه نیوز : آیا موسسه دارالحکمه مستقل است یا به سازمان و نهادی و ابسته است ؟

* ما به هیچ سازمان و نهادی وابسته نیستیم و کاملا به صورت غیر انتفاعی فعالیت مینماییم لذا در ورودی موسسه به چهار زبان نوشته ایم که ما سیاسی و وابسته به هیچ نهاد دینی نیستیم و هیچ کمک مادی را نمی پذیریم . 

شیعه نیوز: هزینه های موسسه از چه طریقی تامین می شود؟

از همان زمان ورود به کانادا اقدام به انجام کارهای تجاری کرده و به واسطه همین امر نیز از هیچ کس پولی جهت راه اندازی موسسه دریافت نکرده ایم اما دولت کانادا به هر موسسه ای که بتواند در زمینه آموزشی و فرهنگی فعالیتی داشته باشد، به ازای هر نفر مبلغی را به موسسه اهدا می کند.

شیعه نیوز: شنیده ایم کتابخانه ی عظیمی را تاسیس کرده اید لطفا در این خصوص هم بفرمایید .

* بله، به لطف خدا ما کتابخانه بزرگی را تهیه کردیم که بالغ بر 30 هزار کتاب در علوم و زبانهای مختلف جمع آوری کردیم که در حد خود کم نظیر است . در تهیه این کتابخانه حجت الاسلام و المسلمین اختری و برادرم جناب حجت الاسلام و المسلمین سید جواد شهرستانی نقش موثری داشتند .

شیعه نیوز:  دارالحکمه در دیگر کشورها نیز شعبه دارد ؟

* در کشورهای مختلفی همچون لبنان، عراق، انگلستان، ایران، سوریه، عربستان، تونس و مغرب نمایندگی فعال داریم.

 شیعه نیوز: وضعیت شیعیان در کانادا را چطور می بینید؟

در شهر مونترال به دلیل حضور گسترده شیعیان جای مناسبی برای تبلیغ و خدمت است، بنده شصت تا هفتاد کشور رفته ام و جایی که برای اینگونه فعالیت ها مناسب است همین کشور کانادا است، از 160 کشور مهاجر دارد و شرایط خوبی برای معرفی مکتب اهل بیت دارد. البته صهیونیست ها و وهابی ها این را درک کرده اند، یهودی ها هشتاد درصد بودجه فرهنگی کانادا را در اختیار دارند اما شیعه یک درصد از بودجه فرهنگی کانادا را در اختیار دارد و این بودجه ها بر اساس فعالیت ها توزیع می شود.

شیعه نیوز : جناب اقای دکتر چشم انداز دارالحکمه برای اینده چیست؟

ما مجوز تاسیس دبستان، دبیرستان و دانشگاه داریم و تلاش داریم در راستای تقویت بنیه ی علمی و فرهنگی حرکت نماییم البته برای رسیدن به اهدافمان به امکانات مادی نیاز داریم که تلاش داریم بتوانیم تامین هزینه کنیم. 

 تا کنون به غیر از کمک هایی که توسط  برادرم جناب حجت الاسلام و المسلمین سید جواد شهرستانی شده است از هیچ فردی یا نهادی کمک قبول نکردیم ولیکن الان برای اولین بار اعلام میکنیم که چنانچه افراد خیرو نیکوکار بخواهند به مجموعه ما کمک مالی بکنند میپذیریم . خبر خوبی که برای شما داریم اینست که انشالله سال آینده میلادی دانشگاه دارالحکمه را راه اندازی خواهیم کرد .

شیعه نیوز : از اینکه در این گفتگو شرکت نمودید متشکریم امیدواریم سال آینده شاهد آغاز به کار دانشگاه الحکمه کاناداو موفقیت های بیش از پیش جنابعالی در عرصه های فرهنگی مذهبی باشیم.

انتهای پیام / م . ب

ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر:
غیر قابل انتشار: ۳
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۸
نظرات بینندگان
محمد
Iran, Islamic Republic of
۲۲:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۷
با سلام
سایت حوزه انلاین فعال نیست . در حالی که در مصاحبه امده که سایت فعال است. لطفا راهنمایی کنید ؟؟؟
هاشم
Iran, Islamic Republic of
۰۵:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۳
خدا كمكتان كند كه موفق باشيد انشا الله
محمد مرشدی
Iran, Islamic Republic of
۲۲:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۵
سلام علیکم
احتراما نمایندگی تهران را معرفی نمایید
مرادی
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۶/۳۱
در مورد طب سنتی ایرانی اسلامی اقدامی شده آیا کسی را جذب مکنید
مریم
Italy
۲۰:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۵
سلام علیکم
بسیار عالی است . چطور میتوان ثبت نام کنیم
Taghi
Canada
۰۲:۵۱ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۲
سلام جناب شهرستاني. آيا در تورنتو دفتري داريد؟
saed
Iran, Islamic Republic of
۰۴:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۹
سلام به خدا وبنده خدا.من ۲۰ساله کارمیکنم کارم هم نانواییه سرمایه ندارم ونخواهم داشت واسه بازکردن یه نانوایی .قرض میخوام به عصمت زهرا٬وعظمت پرچم ابوالفضل .پس میدم.اگه شد واسه راانداختن کارم قرض بدین خدافرصت خوبی رو به هرکسی نمیده .معزه نمیکنم.ولی بعضی چیزایاداوری بشه خوبه.دوستم دارم که روزی ازخبرین بزرگ بشم.الان هم درتوان خودم.کمک میکنم.ولی ای کاش ...
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۹:۰۱ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۱
خدا قوت
اجرتون با مادر سادات