۹۸
اختصاصی/

تاکید مجدد مولوی عبدالحمید در خصوص اظهارات توهین آمیزش به مرجعیت شیعه

اما برخی اظهارات [ایت الله مکارم شیرازی]در شرایط کنونی برای ما نگران کننده است. زیرا سن ایشان بالا رفته و گزارش‌هایی را که به ایشان می‌دهند زودتر باور می‌کنند و بدون تحقیق آنها را مطرح می‌کنند و گزارش‌هایی که ما در ملاقات با ایشان نیز شنیدیم برای ما نگران کننده و تعجب آور بود. این قبیل سخنان برای وحدت و همچنین برای شخصیت خود ایشان ضرر دارد.
کد خبر: ۷۳۵۸۷
۰۲:۳۰ - ۰۴ خرداد ۱۳۹۳


SHIA-NEWS.COM شیعه نیوز :


به گزارش «شیعه نیوز»، بدنبال اظهارات توهین امیز مولوی اسماعیل زهی امام جماعت مسجد مکی زاهدان به مرجعیت شیعه که با واکنش تند رسانه ها و افکار عمومی مواجه شد وی در یادداشتی با حمله به رسانه ها از آنان  به عنوان "سایت‎های زنجیره‎ای وابسته به افراطیون" نامبرد .

وی بار دیگر مطالب اهانت آمیز خود را درچارچوب عرف و منطق عنوان نموده است !

شیعه نیوز با حفظ امانتداری دو متن وی را برای روشن شدن افکار عمومی منتشر مینماید . متن کامل اظهارات مولوی عبدالحمید به شرح زیر است :


       دفتر شیخ‎الاسلام مولانا عبدالحمید به افترائات اخیر سایت‎های زنجیره‎ای افراطی (!)

شیخ‎الاسلام مولانا عبدالحمید با سایت سنی‎آنلاین و گلایه ایشان از بعضی مراجع تقلید، که با حفظ حرمت شخصیتی این بزرگان و در چارچوب عرف و منطق  صورت گرفته است، به‎طوری که هر خواننده‎ی منصفی می‎تواند با مطالعه مصاحبه مذکور قضاوت کند، برخی از سایت‎های زنجیره‎ای وابسته به افراطیون در واکنش به آن، به دروغ و تهمت پرداخته و آن را توهین به حضرت آیت الله مکارم شیرازی عنوان کرده‎اند.

این درحالی‎ست که هیچ نوع توهینی در این مصاحبه وجود نداشته و صرفا مطالبی در حد یک گلایه عادی مطرح شده است، به طوری که این مطلب در مصاحبه با خبرگزاری تقریب کاملا توضیح داده شده است. اما سایت‎های زنجیره‎ای در حد وسیعی اقدام به دروغ‎پردازی، تهمت و توهین صریح نسبت به علمای اهل‎سنت نموده و به صورت گسترده آن را تبلیغ می‎کنند. چون توهین به یک عالم توهین به همه علماست.
 تعجب‎آور است که تنگ نظری و تندروی آقایان تا آنجا رسیده است که یک گلایه عادی را هم نمی‎توانند بپذیرند و حتی یک کار مثبت صددرصد ملی مثل آزادی گروگان ها و باز شدن آب سیستان که با اقدامات مردمی و وساطت علمای اهل‎سنت انجام گرفت و باعث خوشحالی ملت ایران شد، هم برای آقایان قابل تحمل نیست.
واقعیت امر این است که سایت‎های مذکور اهداف سیاسی خاصی را دنبال نموده و در پی جنجال‎آفرینی هستند تا به اهداف خود، که همان انزوای اهل‎سنت و محروم کردن آنها از حق و حقوق قانونی، که رئیس محترم جمهور وعده آن را داده است، برسند. سایت‎های مذکور در گذشته نیز نشان داده‎اند که برای اهل‎سنت هیچ حقی قائل نیستند، بلکه می‎خواهند جامعه اهل‎سنت ایران را در محرومیت نگه دارند. مشکل اینجاست که این افراد و جریان‎ها وجود دیگران را تحمل نمی‎کنند چه برسد به حقوق‎شان. لذا هر روز دست به بی‎حرمتی و توهین می‎زنند. نگرانی بزرگ آقایان آن است که اهل‎سنت مانند برادران شیعه شهروند درجه یک قرار گرفته و از شایستگان و توانمندان اهل‎سنت استفاده شود. تمام این جنجال و هیاهوی آنها فقط به همین منظور و هدف است. آزادی این گروه آن‎قدر زیاد است که هیچ مقامی نمی‎تواند آنها را زیر سؤال برده یا جلوی‎شان را بگیرد.
تاکید بر این نکته لازمی است که مسیر علمای اهل‎سنت، خصوصا حضرت شیخ‎الاسلام مولانا عبدالحمید، مسیر اعتدال و تقریب بوده و الحمدلله تا کنون هرگز به یک انسان عادی هم توهین نکرده‎اند، چه رسد به یک عالم و شخصیت دینی. اگر خدای ناکرده توهینی صورت می‎گرفت، این ظرفیت در آنها وجود دارد که معذرت‎خواهی کنند.
از آنجایی که ما اهل جنجال نبوده و نمی‎توانیم به کسی توهین کنیم، جواب این افراد را نخواهیم داد و حساب آنها با الله تعالی است.


دفتر شیخ‎الاسلام مولانا عبدالحمید

امام جمعه اهل‎سنت زاهدان


متن مصاحبه مولوی با سنی انلاین سایت متعلق به مسجد مکی زاهدان و توهین به آیت الله العظمی مکارم شیرازی


اظهار نگرانی از افزایش جمعیت اهل‌سنت ایران ادعایی بی‌اساس و تحریک‌آمیز است

 
اشاره: به دنبال اظهار نگرانی برخی از مراجع و علمای مطرح کشور از جمله آیت‌الله مکارم شیرازی و آیت‌الله علم‌الهدی در خصوص افزایش جمعیت اهل‌سنت که پیش‌تر نیز مطرح شده بود و همچنین برخی مسایل مطرح شده در رسانه‌های عمومی جریانات افراطی، با مولانا عبدالحمید، امام جمعه اهل‌سنت زاهدان گفتگویی انجام دادیم.


سنی‌آنلاین: اخیرا برخی از مراجع و علمای مطرح کشور در خصوص جمعیت اهل‌سنت اظهار نگرانی کرده‌اند؛ علت را در چه می‌بینند و آیا چنین چیزی واقعیت دارد؟

مولانا عبدالحمید: سخنان بعضی از علمای برجسته مانند آیت‌الله مکارم شیرازی و امام جمعه محترم مشهد، مایه نگرانی جامعه اهل‌سنت شده است. زیرا هم آیت‌الله مکارم شیرازی از مراجع مطرح در ایران هستند و هم جناب آقای علم الهدی امام جمعه یکی از بزرگترین و مهم‌ترین شهرهای ایران است. این سخنان در نوع خود عجیب است، چون در گذشته چنین سخنانی مطرح نشده است. اظهار نگرانی درباره افزایش جمعیت اهل سنت و یا نگرانی از پیشرفت اهل‌سنت در زمینه‌های فرهنگی و تحصیلی، خرید زمین و سکونت اهل‌سنت در مشهد و شهرهای دیگر، که مایه نگرانی این بزرگواران گردیده است، سخنان بسیار تأسف برانگیزی هستند. زمانی که ما اعتقاد به اخوت اسلامی شیعه و سنی داریم و معتقدیم شیعه و سنی مسلمان، برادر و ایرانی و دو واقعیت هستند؛ نباید چنین سخنانی را بر زبان بیاوریم. شیعه به عنوان اکثریت جامعه ایران حقیقتی‎ است غیرقابل انکار و اهل‌سنت که بزرگترین جمعیت بعد از شیعه را دارند نیز واقعیتی غیرقابل انکار هستند.
اهل‌سنت شهروند ایرانی و دارای حقوق قانونی هستند. این اظهارات در حالی مطرح می‌شوند که اهل‌سنت هیچ مشکلی برای شیعه و نظام ایجاد نکرده‌اند. قبل و بعد از انقلاب با آرامش زندگی کردند و جایی که برادران شیعه در مناطق سنی‌نشین در اقلیت هستند، هیچ تعرضی به آنان نشده است؛ حتی در روستاهایی مانند روستای چهار هزار نفری "اسپند" در بلوچستان، که بنده چند بار به آن روستا رفته‌ام، یک نفر شیعه که خانواده‌اش سنی هستند، یک مسجد دارد و از بلندگوی مسجد سه وقت اذان پخش می‌شود و در ایام محرم نوحه‌خوانی از بلندگوی مسجد نیز پخش می‌کند و کسی هم نسبت به این امر معترض نبوده است. اخیراً جمعیت شیعه این روستا دو نفر شده و نوه این فرد نیز شیعه شده است و از این قبیل موارد بسیار است. خیرین تهران برای یک یا دو خانوار در مناطق مختلف بلوچستان مسجد ساخته‌اند. هیچ مشکلی نبوده و هیچ کسی این دغدغه را نداشته که در این منطقه شیعه نبوده و چرا شیعیان به اینجا آمده‌اند.

حتی اهل‌سنت در ساخت مساجد شیعه کمک کرده‌اند. زمانی که مرحوم حاج آقای عبادی مسجد جامع زاهدان را می‌ساخت، از تجار شیعه و سنی دعوت کرده بود که در ساخت مسجد مشارکت داشته باشند؛ تجار اهل‌سنت در این باره از بنده پرسیدند که آیا ما در ساخت مسجد جامع برادران شیعه کمک کنیم یا خیر؟ بنده گفتم مساجد مال خدا هستند شما بروید و کمک کنید.
اهل‌سنت در تمام صحنه‌های سیاسی بعد از پیروزی انقلاب، مانند انتخابات، راهپیمایی 22 بهمن و روزهای ملی و تاریخی مشارکت داشته‌اند و در جبهه‌های جنگ کشته و مجروح داده‌اند و خیلی از خانواده‌های اهل‌سنت، خانواده شهید هستند و هیچ مشکلی ایجاد نکرده‌اند. هیچ دلیلی برای اظهار نگرانی از جمعیت اهل‌سنت وجود ندارد. اهل‌سنت در گذشته نیز در این کشور بوده‌اند و همین جمعیت را داشتند، به تازگی زاد  و ولد نکرده‌اند. جامعه اهل‌سنت و بسیاری از منابع بارها گفته بودند که جمعیت اهل‌سنت در این کشور حدود 25 درصد است و طبق تحقیقی که خود ما از وزارت کشور داشتیم و از منابع رسمی به صورت محرمانه دریافت کردیم جمعیت اهل‌سنت حدود 20 درصد است. پیش از این وقتی ما می‌گفتیم کسی این واقعیت را قبول نمی‌کرد. مثل معروفی است که ماه همیشه پشت ابر نمی‌ماند. حال که آقایان می‌خواهند جمعیت اهل‌سنت را بررسی کنند می‌بییند جمعیت اهل‌سنت مقداری از حد تصور آنان بالاتر است. اینگونه نیست که این جمعیت اخیراً از راه زاد و ولد بالا رفته باشد. این اشتباه محض است که جمعیت اهل‌سنت افزایش یافته است. حتی بسیاری از علمای اهل‌سنت یک یا دو فرزند بیشتر ندارند. سیاست‌های کاهش جمیعت در گذشته شامل اهل‌سنت هم شده و هم‌اکنون برای فتوای مراجع، علما و مسئولان نظام در مورد افزایش جمعیت گوش شنوایی نیست. به دو دلیل؛ اول به این خاطر که ده‌ها سال علیه افزایش جمعیت تبلیغ نموده و آن را در دل مردم نهادینه کرده‌ایم. لذا مقصر خودمانیم. دوم اینکه مردم با فقر شدید مواجه‌اند و به این سادگی به تولید فرزند اقدام نمی‌کنند. 
متاسفانه برخی می‌خواهند که شیعیان را از این راه تحریک به تکثیر اولاد کنند، ولی این شیوه نادرست است، چراکه تعصبات مذهبی را بالا می‌برد. اگر افرادی چنین قصدی دارند از راه آیات و روایات آنها را تشویق کنند نه با ابراز نگرانی از جمعیت اهل‌سنت. حتی یکی از سخنرانان گفته است از همین امشب تصمیم بگیرید و دست به کار شوید و کلید 5 تا 14 فرزندی را به نیت ائمه بزنید! این آقایان قبلا کجا بودند؟! تغییر این شیوه یک قرن زمان می‌برد.
مطرح کردن مسایل به این شیوه بر خلاف وحدتی است که استراتژی نظام بوده و رهبری بر آن تاکید دارند که هر کسی اختلاف ایجاد کند شمشیر دشمن را تیز می‌کند و به نفع صهیونیسم و استکبار جهانی کار می‌کند. این سخنان بر خلاف مسیر رهبر انقلاب که بر اتحاد مسلمین تاکید دارد، می‌باشد.
البته خوشبختانه چنین سخنانی در دولت اعتدال‌گرا  و حتی در محافل اصول‌گرایان معتدل جایگاهی نداشته و اکثر مردم ایران از این قبیل سخنان خوششان نمی‌آید، اما این نگرانی وجود دارد که این حرف‌ها در میان افراطیون اثرگذار بوده و برای اهل‌سنت مشکلاتی ایجاد شود و افراد افراطی تحت تاثیر این حرف‌ها قرار بگیرند. این درحالی‌ست که هم‌اکنون اهل‌سنت در بسیاری از مناطق با مشکلات زیادی مواجه هستند و از آزادی‌های  اولیه محروم بوده و حتی برای تعلیم فرزندان، ‌اجاره نمازخانه و اقامه نماز مشکل دارند. در بسیاری جاها فشارهایی وجود دارد، اگر چه دولت جدید برنامه اجرای قانون برای همه را دارد و آزادی‌های قانونی را برای همه ملت ایران از اقوام و مذاهب مختلف فراهم نماید، اما هنوز افرادی که اعمال سلیقه می‌کنند فراوان‌اند.
اکنون زمان بیان چنین سخنانی نیست. اختلافات سوریه، عراق، ‌پاکستان، بحرین و افغانستان عالم اسلام را رنج می‌دهد و ضربه بزرگی به جهان اسلام وارد کرده است و طرح اختلافات در ایران درست نیست که اینجا تسویه حساب کنیم و اختلاف میان شیعه و سنی را تحریک کرده و یا از جمعیت یکدیگر اظهار نگرانی نماییم.
در منطقه بلوچستان به دلیل وجود اقوام و مذاهب مختلف مسایلی وجود دارد و بسیاری از دولت‌ها که در قضیه عراق و سوریه اختلاف‌نظر دارند می‌خواهند همان مشکلات و درگیری‌ها را به اینجا بکشانند و قدرت‌های جهانی و اسرائیل غاصب نیز تمایل دارند که اختلاف به مرزهای سیستان و بلوچستان کشیده شوند. اما علما و اندیشمندان منطقه در مقابل این توطئه‌ها سینه سپر کرده و در برابر خواست برخی دولت‌ها ایستاده‌اند. ما همان‌گونه که بارها گفته‌ایم گفتمان بهترین راه برای حل اختلافات است و مناسب نیست که بعضی به این اختلافات دامن بزنند.
در رابطه با آیت‌الله مکارم شیرازی باید عرض کنم که ایشان کتاب‌های متعددی دارند و ‌بنده با مطالعه بعضی از کتاب‌های ایشان، در هیچ‌کدام از آنها مسایل اختلافی را ندیدم و توهینی به اهل‌سنت صورت نگرفته است و خود ایشان اظهار داشته است که در هیچ یک از کتب ایشان مطلبی علیه اهل‌سنت وجود ندارد. اما برخی اظهارات ایشان در شرایط کنونی برای ما نگران کننده است. زیرا سن ایشان بالا رفته و گزارش‌هایی را که به ایشان می‌دهند زودتر باور می‌کنند و بدون تحقیق آنها را مطرح می‌کنند و گزارش‌هایی که ما در ملاقات با ایشان نیز شنیدیم برای ما نگران کننده و تعجب آور بود. این قبیل سخنان برای وحدت و همچنین برای شخصیت خود ایشان ضرر دارد. در شبکه ولایت که زیر نظر ایشان و به نام ایشان اداره می‌شود،‌ فعالیت این شبکه در جهت تخریب اهل‌سنت است و نه تقریب اسلامی. گرچه گردانندگان شبکه مدعی هستند که توهین نمی‌کنند، اما ناظران بی‌طرف معتقداند که در این شبکه مسایلی بدتر از توهین مطرح می‌شود.
مسیر اهل‌سنت ایران تقریب، وحدت، اخوت و منطق گفتمان است و ما از راه قانون خواسته‌هایمان را پیگیری می کنیم. منطق اهل‌سنت منطق خشونت و تفرقه نیست. اهل‌سنت با برادران شیعه احساس برادری دارند و هیچ مشکلی بین شیعه و سنی وجود ندارد و انتظار داریم که علما و ائمه جمعه و شخصیت‌ها از این‌گونه سخنان اجتناب نمایند.
مراجع تقلید و علما باید مسیر رهبر انقلاب را در زمینه وحدت اسلامی دنبال کنند؛ مسیری که رهبری جمهوری اسلامی دارند و برای تحکیم وحدت، مجمع التقریب را ایجاد کرده‌اند و همیشه از وحدت سخن می‌گویند.
اظهاراتی که درباره جمعیت اهل‌سنت در مشهد بیان شده است نیز واقعیت ندارد. از آنجایی که مشهد یک شهر تجاری، فرهنگی، زیارتی و سیاحتی است، ‌اهل‌سنتی که در منطقه هستند و قبلا هم بوده‌اند، از روستاهای اطراف مشهد به این شهر می‌روند. این مهاجرت نه تنها در مشهد بلکه در همه شهرها صورت می‌گیرد و با توجه به مشکلات و عدم وجود امکانات کافی، مردم روستا به شهرها مهاجرت می‌کنند. تا جایی که ما بررسی کردیم اتفاق جدیدی در مشهد نیفتاده است. بعضی روستاهای اهل‌سنت اطراف شهر مشهد به علت گسترش شهر، در حوزه شهری قرار گرفته‌اند و تعداد معدودی مهاجرت روستائیان به این شهر صورت گرفته است. لذا آقایان نباید نگران باشند.

سنی‌آنلاین: با توجه به پیامدهای چنین اظهاراتی، درخواست شما از بزرگان نظام و خصوصا از رهبر انقلاب در چنین شرایطی چیست؟

مولانا عبدالحمید: از نزدیکان و اطرافیان مراجع انتظار می‌رود که گزارش‌‌هایی را که به دفاتر مراجع محترم می‌رسد مورد بررسی و تحقیق قرار داده و سپس به مراجع تحویل دهند. از رهبر معظم انقلاب نیز انتظار داریم که این افراد را ارشاد نمایند که این قبیل حرف‌ها از سوی آنان به ویژه ائمه جمعه مطرح نشود. مقام معظم رهبری که بر همه نظارت دارند ارشاد کنند که حرف‌های اختلافی نزنند.

سنی‌آنلاین: برخی افراد از تریبون های متعدد از جمله رسانه‌ها و حتی از تریبون مجلس مسئله ناامنی در استان را خیلی بزرگ جلوه می‌دهند و آن را به مسائل مذهبی ربط می‌دهند و حتی مدعی هستند که امنیت نباید به مردم این منطقه داده شود. نظر شما در این باره چیست؟

مولانا عبدالحمید: امنیت در استان زمانی می‌تواند ایده‌آل و مطلوب باشد که بین مردم استان و مقامات انتظامی و امنیتی و سایر مقامات هم‌سویی وجود داشته باشد. در اینجا اگر دولت بخواهد امنیت ایجاد کند و مردم را در نظر نگیرد، هزینه‌های تامین امنیت بسیار بالا می‌رود و مردم هم به تنهایی نمی‌توانند امنیت را برقرار کنند. وقتی هم‌سویی و هم‌گرایی باشد امنیت برقرار می‌شود. ولی با توجه به اینکه استان مرزهای طولانی با افغانستان و پاکستان داشته و در این دو کشور امنیت وجود ندارد، طبیعی است که گاهی مواردی از ناامنی پیش می‌آید. در همه شهرهای ایران ‌حتی بیشتر از اینجا اتفاقاتی می‌افتد، اما در آن شهرها تضاد وجود ندارد و گروهی از ناامنی نان نمی‌خورند و از این راه به پست و موقعیت نمی‌رسند. مشکلی که اینجا وجود دارد این است که عده‌ای فکر می‌کنند با برقراری امنیت نان‌شان آجر می‌شود و اگر امنیت حاصل شود دیگر نمی‌توانند آن حرف‌ها را بزنند و در مجلس داد بکشند. این حرف‌هایی که الان برخی آقایان مطرح می‌کنند به این دلیل است که آنها احساس می‌کنند که با روی کار آمدن دولت مردمی تدبیر و امید و توجه این دولت به اقوام و مذاهب، مشکلات امنیتی استان حل خواهد شد و آنان در آینده جایگاهی نخواهند داشت و نمی‌توانند از این راه نان بخورند. تمام نگرانی آنها فقط همین است. وگرنه در استانی که حدود 20 فرمانداری داشته و به اندازه چند کشور اروپایی وسعت داشته و فقر و بیسوادی و مشکلات اقتصادی و... وجود دارد، امکان بروز چند اتفاق، امری عادی است. درست در زمانی که دولت جدید می‌خواهد کارخانه‌های تعطیل شده و شهرک‌های صنعتی را راه اندازی کند و اشتغال ایجاد کند، این افراد فریاد می‌کشند که فلان جا اتفاقی افتاده است، اینها فقط به خاطر موقعیت خودشان فریاد می‌زنند. عده‌ای از همین کانال رأی آورده و به مجلس رفته‌اند، نه با رأی واقعی، بلکه با رأی بادآورده‌ی سحر و ‌احساس می‌کنند که با شرایط جدید در آینده رأیی نخواهند داشت و در دولت تدبیر و امید از چنان معجزه‌ای خبری نخواهد بود. اینها نگران گروگان‌ها و شهیدان نیستند، بلکه نگران موقعیت شخصی خود و گروه‌شان هستند. و إن شاءالله با تدبیر دولت استان مسیر امنیت را پیموده و با معلول ناامنی مبارزه شده و استان امن خواهد شد.

سنی‌آنلاین: برخی از رسانه‌ها گفته‌اند سواد دینی مردم این منطقه پایین است و به همین دلیل افراطی‌گری در این منطقه زیاد است. آیا واقعا سواد دینی مردم در این منطقه پایین بوده و حوزه های علمیه نقشی در بالا بردن سواد دینی مردم نداشته‌اند؟

مولانا عبدالحمید: سواد دینی مردم در سطح بالایی است و الحمدلله نسبت به گذشته بسیار تغییر کرده است و از بسیاری از مناطق دیگر از این نظر در سطح بالاتری قرار داریم. مردم در بین راه‌ها در اوقات نماز ماشین‌های‌شان را متوقف کرده و زن و مرد نماز می‌خوانند و الحمدلله حوزه‌های علمیه فعالیت می‌کنند. اما در گذشته دولت‌ها توجهی به سواد و تحصیل مردم نداشته‌اند و اگر هزینه‌ای هم کرده‌اند، ‌سیاست‌ها و برنامه‏ریزی‏هایشان خوب نبوده است. لذا اگر مردم از نظر سواد از برخی مناطق دیگر پایین باشند، ‌اما از نظر دینی از خیلی مناطق دیگر بالاتر هستند.

سنی‌آنلاین: ارتباط مردم با روحانیت و علمای دینی چگونه است؟

مولانا عبدالحمید: مردم این منطقه علاقه زیادی به علماء دارند و از آنجایی که ارتباط مردم با دین ارتباط خوبی است برای علما احترام زیادی قائل هستند و بسیاری از مشکلات خود را با علما در میان می‌گذارند. نظام کشور نیز نظام جمهوری اسلامی و یک نظام دینی است و مردم معتقدند که مشکلات‌شان را باید از طریق علما پیگیری کنند. و مردم علما را امانتدار و نسبت به مسایل خود دلسوز می‌دانند و این مسایل سبب گردیده تا ارتباط مردم با علما بیشتر گردد.

سنی‌آنلاین: یکی از نشریات نوشته بود که "حضور و فعالیت گروه‌های افراطی در منطقه ناشی از فقدان گروه‌های دینی اصیل و منابع نامعتبر دینی است" و مدعی شده بود که "فعالیت‌های دینی و مراکز تبلیغی در استان توسط افراطیون اداره می‌شود" این ادعاها تا چه اندازه درست هستند؟

مولانا عبدالحمید: در استان سیستان و بلوچستان همه اعتدال‌گرا هستند و به همین دلیل بالاترین رأی را به آقای روحانی دادند چون احساس کردند که ایشان اعتدال‌گرا هستند. افراطیون در این استان وجود ندارند و اگر باشند تعدادشان چنان اندک است که اصلا به حساب نمی‌آیند. در استان عقلانیت حاکم است و مدراس ما در دست علمای وجیه و سرشناسی است و همه مدارس شواریی دارند که در آن تصویب شده است که هیچ کس اجازه ندارد علیه مذاهب اسلامی، خصوصا شیعه حرفی بزند و اگر مدرسی از مسائل اختلافی حرفی بزند نمی‌تواند در مدارس ما کار کند. مسیری که علمای این منطقه می‌پیمایند مسیر تقریب بین‌المذاهب، قانون و اخوت و برادری است. در این مدارس تندروی جایگاهی ندارد. کسانی که خلاف این را ادعا می‌کنند، هیچ شناختی از مدارس ما ندارد و گزارش‌هایی که در این رابطه منتشر می‌شوند از طرف افراد دروغ‌گو و مغرض هستند و یا از سایت‌های تندرو و افراطی نقل می‌شوند که این سایت‌ها از جای دیگری آب می‌خورند. اینها افراطیون و تندروهایی هستند که فعالیت‌های‌شان نه به نفع کشور و نظام است و نه به نفع تشیع و ملت ایران.
این افراد حتی در مسیر رهبر انقلاب نیستند و از رهبری حرف شنوی ندارند. اگر گاهی از ایشان سخنی را نقل می‌کنند بخاطر این است که فضای امنی برای فعالیت‌های خود ایجاد کنند. رویه‌ای را که برخی از این سایت‌های تندرو در پیش گرفته‌اند رویه تفرقه و اهانت به اهل‌سنت است و مجله‌ای که در رأس آن شخصیت‌های بسیار موجه و خوبی قرار دارند و یا نمایندگان مجلس آن را اداره می‌کنند بعید است که از این سایت‌ها مطالبی را نقل کرده یا مورد استناد و قضاوت قرار دهد. علت به وجود آمدن برخی از مشکلات عدم اجرای عدالت و نبود نگاه یکسان در گذشته بوده است.

سنی‌آنلاین: چرا عده‌ای بعد از اینکه بحث آزادی گروگان‌ها پیش آمد و بعد از همکاری مردمی درباره جاری ساختن آب هیرمند به جای این که خوشحال باشند عصبانی شدند و شدت حملات به شما و جامعه روحانیت اهل‌سنت بعد از این قضایا افزایش یافت؟ همچنین در مورد تعامل علماء و جامعه اهل‌سنت با دولت جدید به نظر می‌رسد که این تعامل دولت و روحانیون به جای اینکه بسیاری را خوشحال کند ناراحت کرده است. علت چیست؟

مولانا عبدالحمید: علت اصلی نگرانی که در بعضی محافل وجود دارد این است که اهل‌سنت با اجماع نسبی به جناب آقای روحانی رای دادند و الان نیز با این دولت نزدیک هستند و این اختلاف همان اختلاف جناحی و حزبی است که این افراد اظهار می‌کنند. دوم این که بعضی راضی نیستند در اذهان ملت ایران تصویر واقعی و مثبتی از علمای اهل‌سنت بوجود بیاید که اینها برای جامعه مفید هستند و به نفع کشور هستند و از این که این علما در آزادی سربازان نقش داشتند و سبب خوشحالی ملت گردیدند، خوششان نیامد و همه این تبلیغات سوء را به همین دلیل انجام دادند که در حقیقت بی‌انصافی بزرگی را مرتکب شدند و الله تعالی شنیدند و دانستند که چه گفتند.

سنی‌آنلاین: در هفته‌نامه پنجره که شما به آن اشاره کردید ادعا شده که شما نامه‌ای را که در 28 شهریور سال گذشته در رابطه با 26 زندانی کُرد محکوم به اعدام برای رهبر انقلاب نوشتید، هدف شما از این نامه این بوده که "رهبری بلامنازع" خود را برای اهل‌سنت کشور ثابت کنید. نظر شما چیست؟

مولانا عبدالحمید: من نه در گذشته چنین ادعائی داشته‌ام و نه الان دارم و نه هیچ زمانی چنین مساله‌ای در ذهنم خطور کرده است. من به عنوان مسئولیت شرعی و وظیفه ملی و به خاطر خیرخواهی نسبت به جمهوری اسلامی این نامه را نوشتم. ما وقتی چیزی را خیر بدانیم و آن را انجام ندهیم نزد الله تعالی مورد مؤاخذه قرار می‌گیریم و "معذرة‌ إلی ربنا". این خوابی که اینها برای ما می‌بینند واقعیت ندارد و کسانی که در این استان با ما هستند اعم از شیعه و سنی، می‌دانند که چنین تفکری وجود ندارد.

سنی‌آنلاین: همچنین در این هفته‌نامه ادعا شده است که آن 26 نفری که شما از آنها به عنوان "زندانی اهل‌سنت" یاد کردید، "تروریست‌های تکفیری" بوده‌اند. شما قبل از اینکه این نامه را بفرستید در مورد آنها تحقیق کرده بودید؟

مولانا عبدالحمید: اتفاقاتی که در سنندج افتاد و دو نفر از علما شهید شدند، ضایعه بسیار بزرگی بود و جامعه ما را شدیدا نگران ساخت. معتقدیم اگر کسی قتلی انجام دهد ما از او هیچ دفاعی نخواهیم کرد، چون شرعا الله تعالی قصاص را واجب کرده است. اما من بر این اعتقاد هستم که همه اینها تروریست نیستند، ولی اگر کسی تروری انجام داده و در فضایی بدون فشار اعتراف کرده و یا گواه شرعی علیه او وجود دارد، این حق اولیای دم است که می‌خواهند ببخشند یا تقاضای قصاص کنند. ولی اینکه یک گروهی را بکشیم، اگر چه افراطی یا تندرو یا به قول آقایون "تکفیری" باشند، به نظر من درست نیست. اگر کسی خلاف قانون رفتار می‌کند زندانی شود تا اصلاح گردد، اما کشتن این افراد تبعاتی دارد. دشمنان علیه کشور ما تبلیغ می‌کنند که اینها مردم خودشان را می‌کشند. حضرت رسول الله- صلی الله علیه و سلم- در مدینه منوره دشمنانی توطئه‌گر داشت که می‌بایست دستگیر و کشته می‌شدند، اما وقتی برخی از صحابه پیشنهاد دادند که آن افراد کشته شوند، رسول الله- صلی الله علیه وسلم- فرمودند که اگر من اینها را بکشم می‌گویند محمد افراد خودش را می‌کشد. ولی اگر کسی قتلی مرتکب می‌شد آن‌حضرت- صلی الله علیه وسلم- یا از اولیای دم رضایت می‌گرفت یا قصاص را اجرا می‌کرد. فقط می‌توان همان قاتل را کشت، نه اینکه گروهی را دستگیر کنیم که اینها هواداران یا افراد همان گروه هستند و همه را اعدام کنیم . اگر تمام اعدامی‌های زمان پیامبر اکرم- صلی الله علیه وسلم - و خلفای راشدین و خصوصا حضرت علی- کرم الله وجهه- را بشماریم از تعداد انگشتان دو دوست تجاوز نمی‌کنند.


شیعه نیوز با تاکید بر امانتداری متن فوق تحلیل اظهارات جناب مولوی را بر عهده کاربران عزیز میگذارد .

انتهای پیام / ف . غ


 

ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر:
غیر قابل انتشار: ۹۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۹۸
نظرات بینندگان
یه بنده
Iran (Islamic Republic of)
۰۶:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۴
با بنده که برادر نیستی اما با اونایی که برادری خودتون یجوری مسالتونو برادرانه حل کنید!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۴
ایشان پیش از این هم، بر ضد رهبر انقلاب صحبت کرده بودند.
یه بنده
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۴
دعوای برادراست شما ناراحت نشید .خانوادگیه حل میشه.ما دخالت نکنیم توی مسایل خانوادگی بهتره
مشت ھادی
United States of America
۱۰:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۴
بسم الله القاسم الجبارین
به شما و اهل سنت ربطی ندارد که عده ای تکفیری در زندان باشند و یا اعدام شوند؟
مخالفین اسلام و قاتلین مسلمانان هر کجا که باشند باید نابود شوند؟
تکفیری که جای خود دارد؟
اگر عبدالحمید می داند که آنها به جرم تکفیر دستگیر شده اند چرا آنها را به اهل سنت ربط می دهد؟
عبدالحمید هرچی تکفیری و مردم کش و جانیست به اهل تسنن ربط می دهد و بعد هم می خواهد که دولت شیعه و علمای شیعه به این جبهه گیری ایشان و اهل سنت هیچ اعتراضی نداشته باشند؟ چه طور است که شما هر موقع خواستید هر کسی را به جرم محبت اهل بیت عصمت و طهارت و خاندان پیامبر اکرم و اعظم صلوات الله علیهم اجمعین بکشید و علما و روحانیون ما به شما تبریک هم بگویند؟؟
مولانا اگر راست می گویی و حقیقت طلبی و به دنبال حقیقت هستی چرا از مناظره به علمای شیعه فرار می کنی؟
کسی که ادعایش تقریب و غیره است باید بتواند از خود و عقیده ی خود دفاع کند چرا در کنج لانه ات نشسته ای و به آنها که تو را به مناظره دعوت می کنند پاسخی نمی دهی؟
بر اساس آنچه تو و دفتر مربوط به تو گفته تو باید بتوانی با دلایل خود شیعه را محکوم کنی به اینن ترتیب همه ی شیعیان به پبروان تو و عقیده ی تو در خواهند آمد؟؟
بشین سر جات و خاموش باش که تا مرد سخن نگفته باشد عیب و هنرش نهفته باشد؟؟!!!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۵
بی سواد قاصم الجبارین نه قاسم الجبارین
سید وحید
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۴
خدایا فرج اقا و مولای مظلومان منتقم فاطمه الزهرا سلام الله علیها منتقم کشته ی کربلا حسین مظلوم علیه السلام رو نزدیک بگردان به حق( محسن)شهیدعلیه السلام ......
شیعه حق است و مظلوم و ناحقان بر طبل باطل خود میکوبند و اسباب شادی شیطان را فراهم میکنند
جواد
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۵
جای دعا در قنوت نماز و کنج سجاده ی منزلتان است، خسته شدم از بس ذیل یک خبر اعتقادی، و به عنوان کامنت، " خدایا فرج آقا را برسان.. " و .... دیگه خواندم؛ اگه مطلبی غیر از دعا دارید ( به عنوان مثال نظر مخالف یا موافق یا راهکار یا ...) بنویسید! چرا فرهنگ هر کاری رو فرا نمیگیریم؟ وقتی اومدید نظر بدید، نظر موافق یا مخالفتون رو نسبت به مطلب بیان کنید، فقط همین
سید وحید
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۵
خطاب به اقا جواد جای دعای فرج همه جا هست هم سجاده و هم مسجد ذکر هر لحظه است عزیز دل راهکار هست......شما اگر راهکار داری فرهنگ فرا گرفتی بزن منتظریم ما هم یاد بگیریم....نه اینکه که بهترین دعا که دعای فرج است گیر بدی ....من ابم با این جماعت تو ی جوب نمیره فکر میکنی چیزی بگم منتشر میشه؟
شیعه نیوز جان انتشار بده
حسین
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۵
جواد چرا مگه دعا برای ظهور امام زمان بده؟؟؟
چی میشه مگه چرا اینجوری هستی؟؟؟
وقتی شیعه اینو بگه وای به حال بقیه و در ضمن اگه خسته شدی دیگه نیا عزیز.
شیعه نیوز لطفا تایید کنید
امیر
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۶
ما چه آشکار و چه نهان برای فرج مولایمان دعا می کنیم و از نظر ما فرج سید وسرورمان تنها راه حل است
سید دوستدار ولایت
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۶
آقا جواد این حرف و زدی جای نزنی بهت می خندند ، دعا برای فرج آقا در همه جا و در همه حال سفارس شده حالا چه کنج سجاده در خلوت تکنفری خودت چه توی یک سایت شیعی با این همه کاربر پر و پا قرص .

اللهم عجل لولیک الفرج . . . . . .
یا علی مددی
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۶
اللهم عجل لولیک الفرج...یا مهدی ادرکنی
شیعه دوست
Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۶
اللهم عجل لولیک الفرج
جواد
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۷
خدایا فرج اقا و مولای مظلومان منتقم فاطمه الزهرا سلام الله علیها منتقم کشته ی کربلا حسین مظلوم علیه السلام رو نزدیک بگردان به حق( محسن)شهیدعلیه السلام ......
ناشناس
Iraq
۰۰:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۸
اللهم عجل لولیک الفرج والعافیة و النصر. انشاءالله الرحمن. به حق علی.
ناشناس
Iraq
۰۰:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۸
یا صاحب الزمان، ادرکنا، نحن مستغیثون بک یا حجت بن الحسن. اللهم عجل لولیک الفرج.
جواد
Iran (Islamic Republic of)
۰۵:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۸
والا به نظر من طبیعیه که یک خبرگذاری با درج کامنتهای امثال شما باید هم بیننده هاشو از دست بده، چشم من نمیام که حتما این کارو خواهم کرد، اما به نظر شما این مشکل شما رو حل میکنه؟ جواب منفیه، شما حتی نمیدونید جواب حرف منو دارید میدید یا نه، اصلا شاید متوجه متن کامنت من نشدید، پس یه بار دیگه زحمت بکشید بخونید! هر چند که کامنت دوم بنده در ذیل این مطلبو دوستان آقای بحرینی انتشار ندادند و بعدش چند تا اللهم عجل لولیک الفرج دیگه رو اونم با قصد ایجاد جو روانی منتشر کردند، اما موضوع اینه که بنده نگفتم دعای فرج رو نخونید یا چیزی شبیه به این، عرض کردم محل نظر گذاشتن ذیل یک خبر جای دعای فرج نیست،‌ به طور پیش فرض بنده و همه ی شیعه ها میدونیم که راهکار اصلی فرج و تسهیل اسباب ظهور حضرت علیه و علی آبائه السلامه، خودتونم زیادی شیعه ندونید، شاید روز قیامت جای انسان با اون چیزی که تصورشه خیلی متفاوت باشه!
خدیجه
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۹
اللهم عجل لولیک الفرج.منزلت دعای فرج خیلی براتون ناشناس متاسفانه...
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۹
خدایا فرج آقایمان مهدی موعود(ع) را برسان
محمّد جواد ربیعیان نجف آبادی
Iran (Islamic Republic of)
۰۰:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۰
ما از بس دچار روزمرّگی شده ایم نبود آقا رو حس نمی کنیم! جای بسی تاسّف است که حتّی از بعد مادّی هم درک نداریم که وضعمان بهتر می شود چه برسد به بعد معنوی!
ویشاندی
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۴
این مولوی اگر شبها کمتر غذا بخورد احتمالا کمتر از این حرفها خواهد زد.
رحمن
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۴
بنام خدا.والسلام علیک یااباعبدالله .واجب العرضم به اینکه تالش شهری است دراستان گیلان که یک چهارم خاک گیلان راتشکیل میدهد.متاسفانه بادارابودن بیشترین خاک استان .وکوهستان های معروف اش به جرعت میتوان ادعاکردکه بهشت دنیااست؛وباداشتن جنگل های بسیارزیباوبیشترین قسمت دریای خزر.رابخوداختصاص داده است ،بنابه دلایل نامعلوم.درایران گم نام است؛ومانندسیستان بلوچستان.بیش از40%جمعیت این شهررابرادران اهل سنت تشکیل میدهند.لذازمان قبل ازانقلاب کمتراز2%کارمندان ادارات اهل سنت بودند.حالیه بنابه دلایل انتخاباتی بیشتراز70%کارمندان بانک هاوادارات اهل سنت هستند؛واستخدام دولتی دراین شهربرای این برادران دینی به سهولت انجام میشود،امایک نفرمحب اهل بیت عصمت وطهارت دریک اداره ای اشتباهی استخدام بشودموجبات رنجش بزرگان برادران اهل سنت رافراهم می اورد.مگرپارتی خط قرمزداشته باشد.وبیشترتسهیلات دولتی .به اهل سنت اختصاص دارد.درنهایت شیعی بدون پارتی دراین نقطه ازسرزمین ایران اسلامیجرم محسوب شده غریب وتوسری خورهستیم.به نظرشماسزاواراست؟
جواد
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۶
اگه کلمه ی برادرو نمیبردی به نظرم سزاوار نیست، به هر حال اگه به حرف و نظر ما بود، اینها باید مثل سابق الایام در مرزها زندگی میکردند و اونهم تحت نظارت نه تام الاختیار؛ ولی چکنیم که چیزی که مهم نیست نظر ماست
علی
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۴
من اهل تربت جام هستم منطقه ای سنی نشین تو رو خدا به فکر ما شیعه ها هم باشیددولت یکسره به اونها میرسه ما هم ادمیم دیروز رفتم یکی از اداره مولوی معاونش گزاشتن مانع عزاداری و هئیت ما میشن
فرزانه
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۷
جمله اخرتو نفهمیدم لطفا تصحیحش کن علی اقا.
مشتی
United States of America
۱۰:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۲
ببم جان یعنی : یک مولوی را گذاشتن معاون آن اداره!!!!!!!!! اون مرتیکه هم مانع تراشی می کنه برای هیئات مذهبی و عزاداران!!!!!0
عزیز جان عذر خواهی می کنم قبلا زتو!!!!!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۴
جناب شيخ چرا مثل آب خوردن دروغ
مي گويي؟
دادگاه وي‍ژ بايد مشخص كند تو گلايه كردي يا توهين؟
لذت مي برم از اينكه علماي شيعه مانند بسياري از علماي متقي سني جواب حرفهاي مفت تو را نمي دهند چرا كه علماي شيعه براي خدا و دفاع از دين كار مي كنند نه مانند جنابعالي براي نفس و دنيا و رياست طلبي!
من هر چه تلاش كردم يك كلام از علامه روزگار مكارم اخلاق شيعه_ كه اين شيخ بچه شاگرد كفش جفت كن او هم
نمي شود _بشنوم در جواب اين حرفهاي آمريكا پسند و اسرائيل شاد كن نديدم.
آفرين به كرامت اين بزرگان و صد افسوس بر بي عقلي اين مشايخ انگليس مرام تفرقه انگيز !
چرا بخاطر اينكه مردم شريف اهل سنت را با خود همراه كني و احساس تنهايي در اين ياوه گويي ها نداشته باشي واكنش معقول مردم و واكنش هزار بار محترمانه تر ملت نسبت به رفتار سبك كودكانه ات را توهين افراطيون به اهل سنت ميشماري؟
ملت سيستان كجا ديار رستم جوانمرد كجا و رفتار ناجوانمردانه برخي مشكوك كجا؟
ما تو را به هيچ وجه نماينده مردم سيستان و حتي مردمان شريف و ولايتمدار مسجد مكي نمي دانيم تو از حرمت زياده ملت و حكومت پر رو شده اي !
زنهار كه بيش از اين پا از گليمت دراز كني!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
بيش از اين خودت را عامل آل سعود ديكتاتور و اسرائيل كودك كش نشان نده!
حسینعلی
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
۱۸:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۷
آدم با داداشش اینجوری میحرفه؟ زشته بابا :)
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۴
پيش از اين برخي از علماي شيعه كه گول دشمنان انقلاب را خورده بودند توسط خود ملت حذف شدند.
كاري نكن كه خود ملت سيستان و مردم ولايتمدار سني اين بار به وظيفه اسلامي خود عمل كنند!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۴
نكند عبدالحميد با اين كارها مي خواهد برنامه اي شبيه سوريه در ايران راه بياندازد و مردم را به جان هم انداخته و وحدت مثال زدني ملت را تخريب كند؟
چرا كه اين بهانه هاي واهي به بهانه تراشي بيشتر شبيه است مردم و مسئولين مواظب باشيد.
احمد معاذ الخطیب، امام سابق مسجد جامع اموی دمشق كه يادتان هست؟
مردم سوريه را به جان هم انداخت كشورش را به بهانه هاي پوچ نابود كرد و حالا سرگردان و آواراه كشورهاي ديگر شده...
سعيد از زاهدان
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۴
كي گفته اب سيستان به خاطر ايشون به جريان افتاده ؟ من بومي اين استانم و بايد بگم اب هيرمند به خاطر سيل و سرريز شدن اب سد در افغانستان بوده و ايشون استفاده تبليغاتي ميكنن.
شابادی
Netherlands
۱۸:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۴
هردم ازین باغ بری میرسد................از کله پوک وهابیت چه بر میاید؟؟؟؟؟
خواهشا اهل سنت مواضع خودشان را از وهابیت جدا کنند
سید یاسر
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۴
من سال 76 برای گزارندن دوره آموزشی سربازی به پادگان شهید عامری ناجا زاهدان اعزام شدم دو گروهان همه از اهل تسنن بلوچستان در آنجا حضور داشتند خدا شاهد است ظرف مدت 10 روز ازاین دو گروهان یکنفر هم باقی نماند همه فرار کردند واضح است چون عقیده خدمت به نظام راندارند چون براساس آموزه های دینی خود فکر میکنند نظام متعلق به تشیع است و نباید خدمت کرد آقای مولوی عبدالحمید عربستانی بجای اینکه بدنبال آمار اهل تسنن باشی بررسی کن چند در صد از جوانان اهل تسنن سربازی خدمت میکنند خیلی دست بالا بگیریم 10 درصد، شهیدان اهل تسنن به زعم خودت که آمار اهل تسنن را 20 درصد جمعیت کل کشور اعلام میکنی نسبت به جمعیت اهل تسنن تعداد شهدای زمان جنگ را با قاطعیت اعلام کن بجای این حرفها جوانان اهل تسنن را تشویق کن به نظام جمهوری اسلام ایران اعتماد داشته باشند و حداقل کاری که میتوانند انجام دهند خدمت سربازی است یک ذره انصاف هم بد نیست تاریخ ایران را بعد از ورود اسلام به ایران بررسی کن زمانیکه اهل تسنن زمام امور کشور را در دست داشتن چه برخوردهایی با ایرانیان داشتند شیعیان تا زمان صفوی مجال نفس کشیدن را نداشتند آقای مولوی عبدالحمید در کشورهایی که شیعه جمعیت آنان بین 20 الی 30 درصد است آیا براحتی شما اهل تسن در ایران زندگی میکنند جای دور نرویم کشور همسایه پاکستان روزی نیست که خبر کشته شدن شیعه بدست افراد مکاری مثل تو نرسد در عربستان با شیعیان چه کار میکنید؟ در بحرین که اکثر جمعیت متعلق به شیعه است چه کار میکنید؟ در افغانستان به اصطلاح طلاب حوزه علمیه (طالبان) چه جنایتهای در حق شیعیان مظلوم افغانستان روا داشتند؟ میخواهی ادعا کنی اهل تسنن ایران با همه جاهای دیگر فرق دارد؟ به خدا وندی خداوند قسم با توجه به تجربه و گواهی تاریخ اگر جمعیت ایران برعکس می بود و ما شیعه در اقلیت بودیم روزگارمان را سیاه میکردید مجال نفس کشیدن را به ما نیمیدادید بروید خدایتان را شکر کنید که منش ما منش اهل بیت است اگر هم بزعم فکر باطلت که نظام به شما اعتماد ندارد مقصر خودتان هستید تاریخ ایران را ورق بزن علت را میتوانی زود پیدا کنی
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۴
سلام لطفا هر عکسی رو تو سایت شیعه نندازید ............این سایت حرمت داره
مصطفی
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۴
با سلام
من خودم اهل سیستان و بلوچستان هستم شیعه هم هستم اما اینجور که شما تفرقه افکنی می کنید معلوم نیست سرنوشت مردم ما چی بشه..از سایت شیعه نیوز هم خواهشمندم تا اختلافات جزیی رو اینقدر پر رنگ نکنه...بیایید پیرو راستین امیرالمومنین باشیم و قدرت درک و تحملمان را بالا ببریم...تمام پیروان مذاهب اسلامی برادر هستند.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۶
من هم اهل سیستان و بلوچستان
ولی با حرف شما مخالفم
اینجور که این اقا داره پیش میره
تا چند سال بعد هیچ شیعه ای تو این استان نمیمونن (نمیزارن که بمونن)
سید دوستدار ولایت
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۶
هر شیعه ای که در سیستان و بلوچستان زندگی می کند از این مولوی نفرت دارد شما به دروغ میگوئی شیعه ای ، همانطور که این مولوی به اهل سنت اینجا زمان احمدی نژاد یاد داد که بگویند شیعه اند تا استخدام دولت شوند . بیچاره فکر میکرد که فقط شیعه ها را استخدام می کنند .
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۱:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۴
تقصیرمسولین است که طی این سال ها به فکر افزایش وقدرت گرفتن سنی مذهب ها و افزایش وقدرت گرفتن علمای اهل سنت وندادن تذکر به ایشان نبوده واین روند رورشد به ضرر جمیعت شیعه وتضعیف انها است و تشدید ناامنی درمرزها تو جان زهرا(س) احساس خطرکنید.یاعلی (ع)
ناشناس
United Arab Emirates
۰۰:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۵
الان میگه عهد اخوت !!! فردا که جمعیت سنی ها شد دو برابر شیعه ها و شیعه ها رو از کشور بیرون کردن معلوم میشه این مولوی چه گرگیه

کسی گول این حرفا رو نخوره !!! تو دلش به خون شیعه ها تشنه اس این مولوی
کلب آستان علی علیه السلام
Iran (Islamic Republic of)
۰۱:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۵
عبدالهویج دیر به فکر افتادید
امام زمان داره میاد خاطر جمع باش
فقط یه کم زحمت ما رو زیاد میکنید که اونم حل میکنیم.!!!!!!!
مسلمان
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۱
ما حق توهین به هیچ کسی رو نداریم حتی به دشمنمون چه برسه به برادران سنی حالا هر نیتی که تو دلشون هست تغصیر ما هستش که تو خواب غفلت فرو رفتیم و جلوی افزایش جمعیت رو گرفته بودیم.تفرقه فقط به سود دشمن هستش .ما که ادعا میکنیم پیرو امام زمان (عج) هستیم حداقل یه بار به حرف ایشانعمل کنیم و تفرقه ایجاد نکنیم.
سارا
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۵
وای این اقا چقدر جوانه 20 سال بیشتر داره؟
محمد
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۵
آقایان در شهرهای که برادران سنی هستند مثل خواف تربت جام تایباد جمعیت اهل سنت از 45درصد اقلیت قبل از انقلاب به 65 درصد کنونی رسیده
در صورت غیر واقعی بودن سری به ثبت احوال این شهرها بزنید
سید علی
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۵
ما هیچ برادری با این شخص نداریم
آنتی سلفی
United States of America
۱۷:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۵
بر جیره خور آل سعود لعنت...
مشتی
United States of America
۱۰:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۲
دوست من «نون مارو می خورن آب آل سعود» رو!!!!!
خوب میگن آب وهابیا خوشمزه تره دیه!!!!!!!
كمال
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۵
ما همه مسلمان هستيم پيرو قران و پيامبرمان حضرت محمد(ص) است فكر كنيد از اختلاف بين ما چه كساني سود مي برند مثلا از جنگ بين مسلمانان چه كساني جز آمريكا و اسراعيل و اروپا بيشترين سود را بردند و منافع دو كشور را غارت كردند در جنگ سوريه برنده نهايي غير اسراعيل نيست به گونه اي كه هزاران مسلمان شيعه و سني جانشان را از دست دادند و بهترين رزمندگان حزب الله كه اسراعيل از نامشان مي ترسيد روز به روز شهيد مي شوند بياييد به خاطر خدا امت واحد باشيم با اين ثروت نفتي و جمعيت و امكاناتي كه ما مسلمانان داريم پرقدرترين ملت جهان تحت لواي اسلام خواهيم شد اين توطئه سازمان سيا و موساد است كه بين شيعه و سني اختلاف افكنده است و نفعشان در اين است و قوم گرايي را ترويج مي كنند و از قدرت مسلمانان به عنوان يد واحد مي ترسند بيايد اختلافات را كنار بگذاريم و در ترويج آن بكوشيم
يا رسول الله به ما كمك كن
يا رسول الله شفيع ما مسلمين شيعه و سني باش تا دينت جهان گستر شود
يا رسول الله مدد
يا رسول الله همه مسلمين شوق ديدارت را داريم
خدايا تخم نفاق بين شيعه و سني را از بين ببر
خدايا ما ملت مسلمان را متحد گردان تا شيعه و سني متحد شوند و جنگي مثل سوريه و لبنان و ... هرگز تكرار نشود
خدايا ، دشمنان آخرين دينت را نابود گردان
آمين يا رب العالمين
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۶
ای داداش
همینجور پیش بریم
دو روز بعده که اوضاع کشور بشه مثل سویه
فرهاد سیستانی
Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۵
با عرض سلام خدمت کاربران سایت شیعه نیوز
از کجا شروع کنم دوستان محترم مشکل ما با عموم اهل سنت بلوچ نیست عموما" اهل سنت بلوچ انسانهایی مهربان و مهمان نواز هستند و تنها افراطیون وهابی وسلفی هستند که بین عموم مردم شیعه وسنی را بهم می زنند باید خطوط این افراد به مردم شناسانده شود تا از پست های مهم در دولت یا جامعه اهل سنت دوری گزیده شود مانند همین مولوی افراطی که خط از سعودی می گیرد در انقلاب اسلامی به بیشتر روستاهای اهل سنت نشین برق- آب- جاده، مدرسه و.... آورده شده در حالیکه در رزیم شاهنشاهی چنین نبود باید مولوی از این نکات مثبت نیز از نظام اسلامی قدردانی کند نه اینکه در پشت پرده شیعیان را تکفیر و برای رسید حقوق نامشروع خود دست به خون بی گناهان آلوده شود......در آینده همه چیز ثابت خواهد شد.... یا حیدر مددی
ابوطالبی
Iran (Islamic Republic of)
۲۱:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۵
جناب مولوی
احتراما ازشما انتظار میرود همانطور که موشکافانه صحبتهای هموطنهایت رابا صدای بلند نقد میکنید جنایات ال سعود را در کشورهای
عربستان وعراق وسوریه ولبنان وپاکستان و....که موجب کشتار ملیونها مسلمان شیعه وسنی شده محکوم کنید تا کسی شما هموطن محترم رابه دست نشانده بودن ال سعود محکوم نکند
روح فسا
Iran (Islamic Republic of)
۲۱:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۵
دندنانی که درد می کنه باید کند انداخت دور
علي قاسم القحطاني مالك
Iran (Islamic Republic of)
۲۱:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۵
جناب اقا عبد الحميد من شيعه هستم در عربستان به دنيا امدم پدرم و مادرم در عربستان به دنيا امدن اما چند سال است براي زندگي به ايران امديم ميداني چرا ؟ چون در عربستان به تمام شيعيان ظلم ميشود به شيعيان كار نميدهند هيچكس حق ندارد از شهر و منطقه خودش به جاهاي ديگر كشور مسافرت كند اگه يكي از شيعيان در شهر ديگري كار داشته باشد يا براي قوم خويش خود ميخواهد سر بزند بايد كارت داشته باشد انگار از يك كشوري به ديگر كشوري مسافرت ميكند اين فقط براي شيعيان است نه اهل تسنن و يا وهابيها و ديگر گروهاي ديگر همه ازاد هستند در منطقه شيعيان دانشگاه خيلي كم است اگر كسي بخواهد در رشته مورد علاقه اش درس بخواند چون ان رشته در منطقه شيعه نشين نيست بايد منصرف بشود و چند تا رشته سطح پائين در منطقه شيعه نشين است بايد همان را بخواند بجز اين مشگلات هر كس در منطقه شيعه نشين اگر با يك سني حرفش بشود با سني كار ندارند شيعه را ميگرند بر چسب سياسي ميزنند و اگر دو تا شيعه با هم حرفش بشود هر دو طرف را ميگيرند و بر چسب سياسي ميزنند و از خانواده هاي خود جدا ميكنند و در واقع تبعيد ميكنند خلاصه انقدر فشارها و مشگلات زياد است انگار ادم در عهد جاهليت كه در كتابها خوانده ايم زندگي ميكند براي همين من بعد از اينكه درسم در ايران تمام شد انها را با خودم اوردم به ايران اينها را من گفتم تا شما و امثال شماها بدانيد كه در ايران خيلي خوب زندگي ميكنيد و خيلي محترمانه با شماها برخورد ميشود بخدا ايران در مقايسه با ديگر كشورهاي حداقل عربي چون من به اين كشورهاي عربي بيشتر سفر كرده ام ميگم خيلي منصفانه و عادلانه و برادرانه با ديگر گروها برخورد ميكند مثلا" در بحرين كه بيشتر مردم انجا شيعه هستند حاكمان اهل تسنن حكومت ميكنند و تازه ظلم و زور هم ميگويند بخدا برويد خدا را شكر كنيد اين جور حرف زدن شما اقاي مولوي حميد نا عادلانه و غير منصفانه و كفران نعمت است مشگلات همه جا هست من خودم يك سفري در تابستان به اردبيل رفتم انجا من ديدم بعضي شهرهاي كوچك حتي خيابانشان اسفالت نبود چه برسد به ديگر امكانات انجا من ياد شهركي در نزديكي شهر قطيف عربستان كه زندگي ميكرديم افتادم به پدر و مادرم گفتم اينجا را ببينيد همه شيعه نشين هستند ايا در عربستان شهري هست كه برادران اهل تسنن باشند و اينجوري بدون اسفالت باشد پدر و مادرم گفتند پسرم انگار شيعيان همه جا مظلوم هستند حتي در كشوري كه حاكمان انها شيعه هستند ولي من فكر ميكنم اين مشگلات ربطي به منطقه شيعه و سني ندارد مسئولان ايران سياست كلان كشور را در نظر ميگيرند و عنوان كردن مشگلات منطقه اي فقط از زبان كساني بيرون مي ايد كه اصلا" متعلق به ايران ندارند و به وهابيها متعلق دارند و از بيرون ايران توسط وهابيها در شبكه هاي سياسي كه به زبان فارسي هم حرف ميزنند القاء ميشود و ادمهايي مثل مولوي حميد خواسته و يا نخواسته در واقع زبان حال وهابيها هستند و هر چي انها ميگويند اين مولوي هم در داخل ايران تكرار ميكند من خودم در شبكه هاي انها ديدم چقدر از ايشان تعريف و تمجيد ميكنند به هر حال برادران منو ببخشيد سرتان را درد اوردم ... خداوند انشا ء ا.. همه ي ما را هدايت فرمايد و شكرگزار نعمتهاي داده و نداده خداوند باشيم .
اللهم عجل لوليك الفرج ... امين
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۲:۱۹ - ۱۳۹۸/۱۰/۳۰
چقدر خوب فارسی میتایپی عربستانی
شیعه
Iran (Islamic Republic of)
۲۳:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۵
اگر به فرمایشات رهبر انقلاب جامه ی عمل پوشیده بشه ، بعضی ها اینجا اینقدر زر اضافی نمیزنند ... !
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۷
من اشتباه مثبت دادم
اگر شما ادب داشتي اينطور صحبت نمي كردي شما اگر ولايتمدار بودي شاكر و قدر دان انقلاب مي بودي و اينقدر دندان طمع عبدالحميد را تيز نمي كردي
اگر اين آقا اگر مشكل دار نبود اينطور با وقاحت به مرجعيت كشور شيعي توهين نمي كرد اگر تا حالا كد بسته داخل زندان نيست بخاطر رافت هميشگي نظام است كه عمرا نمونه اش را در كشورهاي سني نمي بينيد بس كنيد و بجاي ناسپاسي و دنباله روي اين فرد خدمتكار وهابيت و انگليس به مملكت خود و ملتتان وفادار باشيد كه اگر غير اين كنيد تاريخ و فرزندنتان شما را نخواهند بخشيد.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۰:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۶
کلا شعار علی میدهید.در عمل و مکارم اخلاقی.......
نصیرالدین
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۶
بسم الله الرحمن الرحیم
خداوند در قرآن می فرماید وقتی آدم را خلق کردیم بهد ملائکه گفتیم به آدم سجده کنید همه سجده کردندالا ابلیس ابا کرد و استکبار ورزید . خداوند او را از درگاه خود راند شیطان از خد ا مهلت خواست و خداوند به او مهلت داد و شیطان همانگونه که تو مرا گولزدی و اغوا کردی من همه انسان ها را اغوا خواهم کرد الا بند گان مخلص را که خداوند متعال هم بر آن صحه گذاشت و تأئید کرد و فرمود این همان صراط مستقیم است . این قضیه را در سوره حجر کامل ببینید.
حال این حقیر سرا پا تقصیر به شما علمای ال سنت و یاران و طرفداران چشم و گوش بسته آنان عرض می کنم این اخلاص که خداوند متعال در قران فرموده صراط مستقیم است در کجای کار شما قرار دارد. شمار ا قسم میدهم به هر آنچه برای شما مقدس است ساعتی با خود و خدای خود خلوت کنید و به کار خود بیاندیشید و ببنید چه مقدار از فعالیت شما در ترویج دین اصیل خداوندی است. چرا شما آنچه در مورد حقانیت اعتقادات شیعه در کتابهای خودتان هست منصفانه و بدور از تعصبات مطالعه نمی کنید و حقایق را به پیروان چشم و گوش بسته خود که اهل فن نیستنمد نمی گوئید و آیا نمی دانید خداوند در قرآن می فرماید: « وَلاتَشتَروا بِآیاتی ثَمناً قلیلاً وَ اییَ فَاتَقُون» و می فرماید: « ولاتَلبسوا الحَقَّ بِالباطل و َ تَکتُموا الحَقَّ و أنتُم تعلمون».
آیا اصلاً در صدی احتمال داده اید شیعیان درست می گویند تا بروید تحقیقی انجام دهید چرا می گویید کتب شیعیان را متعاله نکنید چون پر از سحر و جادو است و شما را اغفال می کند تا به خلفا خیانت کنید شما را به خدا این چه حرف است که شما می گوئید آیا این همان حرف جاهلیت نیست که به مشرکین می گفتند سخنان محمد [صلی الله علیه وآله و سلم] را گوش نکنید که سخنان او شما را سحر می کند.
حقیر به عنوان یک مسلمان به نیت صواب و خیرخواهانه به شمانصحیت کردم امید آن دارم خداوند متعال شما و ما را به صراط مستقیم که در قرآن فرمده هدایت کند.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۶
در روز مبعث سینمای گلخانه شبکه 3 صلوات بر پیامبر را اینطور نوشته بود صل الله علیه وسلم در کشور شیعه در تلوزیون شیعه و اله را حذف کردند فکر کنم صدا و سیما دست سنیها افتاده
سعید
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۷
کجای کاری حاجی ؟؟؟ شبکه پویا هم که یک شبکه ای هستش که مخاطبانش رو کودکان و نوجوانان ما تشکیل میدهند هم (ص) را فقط صلوات الله علیه نوشته بود... مملکت از دست رفته...همین امسال فاطمیه ما تو شهرمون توی یکی از خیابونای سنی نشین شهرمون پرچم سیاه نصب کرده بودیم ولی همشون رو میدزدیدن آخر سر با کنترل نامحسوس متوجه شدیم که چند نفر سنی میدزدن و داخل خانه یه سنی دیگه پنهانشون میکنن. من البته مثل بعضیها نیستم که تیکه میندازن باید وحدت رو حفظ کرد ولی وحدت باید دو طرفه باشه
ناشناس
United States of America
۱۵:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۶
جناب
نصیرالدین ما هم عیر از این نمیگیم که به کتاب خدا و سنت رسول عمل بشه که اگه عمل میشد الان اینطور نمیگفتی
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۱:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۷
صدا وسیما هم شورش و در اورده ادم نمیدانه چی بگه
خدایا هرکی به راه راست هدایت میشه هدایت کن وگرنه توی این دنیا وان دنیا ذلیل کن
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۷
"اینها افراطیون و تندروهایی هستند که فعالیت‌های‌شان نه به نفع کشور و نظام است و نه به نفع تشیع و ملت ایران"
يكي بياد حرف زدن ياد اين آقا بده افراطيون؛
چرا حرفهاي فتنه گران 88 را هيجي ميكني؟
البته طرفدار دولتند لابد...
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۷
شيعيان و علماي شيعه در حالي كه در اكثريت و قدرت مطلق هستند دم از وحدت مي زنند و واقعا عمل ميكنند حتي بيشتر از شيعيان گاه به امثال اين شيوخ كه بعضا مشكوك و مشكل دارند اهميت مي دهد
چقدر نق مي زني شيخ ؟ چقدر خوراك به بي بي سي مي دهي؟
آيا اين رفتارها خيانت به مملكت نيست؟؟؟
جناب شيخ اگر شما در اكثريت بوديد باز هم جنابتان واقعا دم از وحدت مي زديد؟
فكر كنيد واقعا چه كساني بدنبال عزت واقعي اسلام هستند؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۷
__________و جایی که برادران شیعه در مناطق سنی‌نشین در اقلیت هستند، هیچ تعرضی به آنان نشده است؛ _____________
لطفا به اين قسمت از فرمايشات ايشان توجه كنيد كه بسيار مايه تعجب است ايشان گويا گمان كرده اند در يك كشور سني نشين ساكنند و اگر در منطقه اي شيعيان در اقليت بودند و به آنها جسارت نشد لطفي كرده اند...
تشريف ببريد ببنيد دوستانتان در كشورهاي ديگر با شيعيان مظلوم چه مي كنند چرا از شيعيان دفاعي نمي كني شيخ؟؟؟؟؟؟؟؟
خيلي عجيب است اين آقا مثل اينكه متوجه نيست طبق قانون اساسي مذهب رسمي در ايران جعفري است و شيعيان اميرالمومنين حاكم بلا منازع اين سرزمينند
ايشان بايد متوجه باشد يك شيعه كه هيچ اگر تمام روستاها و شهرهاي شما هم كاملا برادران اهل تسنن در آن ساكن باشند تمام شما بايد مطيع قوانين كشور باشيد و سني نشين بودن روستا باعث نمي شود شما حاكم آن باشيد كه حالا از برخورد خود با شيعيان بفرماييد...
اينها در حالي است كه حكومت شيعيان در ايران با نهايت محبت و برادري با عزيزان اهل سنت رفتار مي كند و بسياري از آنان در مناصب حكومتي هستند و بخاطر لطف نظام شريك نظامند...
پس بهتر است بجاي طلبكاري ايشان كمتر حرف بزند و بيشتر فكر كند تا بيشتر از اين آبروي خودش را نبرد.
در پايان اين اصل از قانون اساسي ايران را مطالعه كنيد:
اصل دوازدهم - دین رسمی ایران ، اسلام و مذهب جعفری اثنی عشری است و این اصل الی الابد غیرقابل تغییراست و مذاهب دیگر اسلامی اعم از حنفی ، شافعی ، مالکی ، حنبلی و زیدی دارای احترام کامل می باشند و پیروان این مذاهب در انجام مراسم مذهبی ، طبق فقه خودشان آزادند و در تعلیم و تربیت دینی و احوال شخصیه
(ازدواج ، طلاق ، ارث و وصیت ) و دعاوی مربوط به آن در دادگاه ها رسمیت دارند و در هر منطقه ای که پیروان هر یک از این مذاهب اکثریت داشته باشند، مقررات محلی در حدود اختیارات شوراها برطبق آن مذهب خواهد بود، با حفظ حقوق پیروان سایر مذاهب .
حسین40
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۷
مرگ برضد اصل ولایت فقیه
Ali sadegh
Iran (Islamic Republic of)
۰۰:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۸
پست قبلیه که راجع به این یارو بود حذف شده؟؟؟
ناشناس
Iraq
۰۰:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۸
خواهران و برادران شیعه من، خواهش میکنم به فکر اردیاد نسل شیعه باشید تا اکثریت جمعیت ایران همیشه با شیعیان باشد انشاءالله. به حق علی.
مرتضي
Iran (Islamic Republic of)
۰۰:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۸
دوستان طبق نوشته ها و شنيده ها بين تشيع و تسنن در كلامتان نسبت به هم موضع نكيريد سعي كنيد كلامتان اصلاح كند نه افراط. ممكن است فردي خود را شيعه معرفي كند وموضع تندي نسبت به اهل سنت بكيرد كه باعث اصطحكاك شود اما واقعا شيعه نباشد يا بالاعكس .شيعه يعني بيرو و بيروي از امام يعني امر واجب بس جون مولا يمان علي(ع) مدارا بايد كرد .اين برهه از زمان دقيقا حال و هواي جنك صفين را دارد وبوي دسيسه ميدهد و ميخواهند با تهييج افكار هر دو قشر را به جان هم بيندازند .
شيعه زاهداني
United States of America
۰۹:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۸
اين روزها بنا به تدبير دولت، اهل سنت درحال گرفتن جشني بي نظير (ختم بخاري) هستند كه تا حالا سابقه نداشته براي همين هم خيلي از تندروها داخلي و خارجي آزادانه به اين مراسم اومدند
حامد
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۸
مثل اینکه یادتان رفته در مدینه و مکه چه بلایی بر سر شیعه آوردند نه میتون سند خونه داشته باشند نه کار نه ماشین شما خیلی رو دار شدید جمهوری اسلامی داره به شما خیلی لطف میکنه و گرنه
مثه همیشه یه مرد آزاد
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۸
با سلام
عرضم خدمت جناب اقای عبدالحمید مولوی است !
جناب اقای مولوی
ترس از افتادن از پست و مقام یا خدمت به خلق یا داعیه اهل سنت یا داعیه دفاع از مظلوم، همه باهم نمی شود آقا ؟!
سوال من از شما این است که کسی غیر از شما نبود که از مردم سیستان و بلوچستان دفاع کند ؟
کسی غیر از شما در آن استان نیست تا از فقر و نداری آن مردم دفاع کند؟
کسی غیر از شما نیست که از اهل سنت دفاع کند؟
کسی غیر از شما نیست که با جیش العدل مراوده ها کند؟
کسی غیر از شما نیست که بجای دولت برای مردم آنجا تصمیم بگیرد ؟
کسی غیر از شما نیست که ...
و سوالاتی از این قبیل که واقعا ذهن مرا به درد می آورد!
چرا شما ...؟!
چه کسی شما را بر آن منصب و مقام و حکم قرار داده است؟!
چرا در آن شهر کسی از اهل سنت بخواهد حرفی، حرکتی، عملی غیر از حروف القایی بزند وضعیتش نگران کننده خواهد شد؟!
چرا مگر دول جمهوری اسلامی ایران در آن استان وجود ندارد که شما باید نماینده آنجا بشوید و به رهبر انقلاب دستور دهید که بزرگان را ارشاد نماید!
چرا شخص اهل سنت نباید از مغازه های شیعه خرید کند؟
آیا تا به حال محاسن خود را از اصلاح نموده اید و با ظاهر یک شیعه معمولی در خیابان های زاهدان و ... قدم زده اید و خود را یک شهروند شیعه جا زده اید تا از قوانین مخفی تان آگاه باشید؟
آیا از مغازه های شیعه تابحال خریدی داشته اید!
چرا و چرا اینقدر به پست و مقام علاقمندید و دو دستی به آن چسبیده اید مگر چند وقت دیگر زنده هستید که برای اهل سنت نمایندگی کنید؟!
ذهنیت شما از استان یا کشوری سنی نشین و خودمختار چیست ؟
اگر آن استان را قسمتی از سرزمین ایران میدانید پس این همه ساز مخالف چرا ؟!
چرا همانند مثال آن شخص که داخل کشتی شروع به سوراخ کردن مکان خود کرده بود، در زمان حمله دزدان، هستید؟!
با این ادعاهای دروغ که دولت چند قرن است که به وضع بلوچ نمی رسد و اهل سنت از ابتدای انقلاب در ظلم و فراموشی بودند به کجا می خواهید برسید؟!
اگر به واقع داعیه مردم را دارید (البته تاکید من این است صرفاً بلوچ و یا اهل سنت نباشد) کمی از این پست و پول و مقام را صرف سخت زیرساختهای اساسی نمایید و بجای دستور تولید مثل، دستور تولید کار و کارخانه های متفاوت بدهید!
بجای اینکه واسطه نجات گروگان شوید، واسطه ساخت و تولید کارخانجات شوید!
بجای اینکه تش در کوره اختلاف بیندازید با این داعیه هایتان، بروید و پای درس مقام معظم رهبری بشیند و برای افتخار کشور تلاش کنید نه برای افتخار خودتان!
و در آخر پیشنهاد من این است که سال عزت و افتخار با مدیریت جهادی را ارج بشمارید با اعمالتان!
وحید
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۹
امام رضا علیه اسلام :
ما با اهل خلاف فقططططططططط در یک چیز نقطه اشتراک داریم ،آنهم مسیر قبله است
داود
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۹
بنظر ميرسد بااهميت دادن به سخنان ايشان او اهميت پيدا ميكند جواب ابلهان خاموشيست. .اللهم عجل لوليك الفرج
ناشناس
Germany
۱۵:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۹
اللهم العن الجبت و الطاغوت
سید دوستدار ولایت
Iran (Islamic Republic of)
۲۱:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۹
با سلام
به تازگی شنیده ام که قطعی آب سیستان به خاطر سفارشات و هدایای میلیاردی عربستان و امثال این آقا به افغانستان بوده که مردم سیستان از بی آبی منطقه را خالی کنند و اهل سنت جنوب استان بیایند و خانه ها را نصف قیمت بخرند ، کما اینکه این اتفاق دارد می افتد ، سنی های زاهدان (البته حلقه متصل به مسجد مکی) به سمت سیستان و بالاخص شهر زابل هجوم برده و تمامی خانه ها را از مردم شیعه زابل که همه از بی آبی خسته شده اند و خانه ها را بفروش گذاشته اند می خرند ، اینها حتی در بیت خودشان نام سیستان را بلوچستان شمالی گذاشته اند .
من سیستانی نیستم ولی به چشم سر می بینم که سیستانی ها بدلیل بی مهری دولت ، علی الخصوص دولت تدبیر و امید همه خانه هایشان را به فروش گذاشته اند که 90 در صد مشتری های اهل سنت ساکن زاهدان می باشند .
این هم از وحدت وحدت وحدت گفتن امثال این مولوی وابسته به وهابیت .
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۷:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۰
جناب مولوی یه نگاهی به کشورهای اطراف بنداز، شیعیان چقدر آزادند در حالی که در اکثریت ند ، تو بحرین ، عربستان ، پاکستان، قطر و ... حالا وضع برادران اهل سنت رو مقایسه کن با شیعیان اون کشورها ! پس زیادی پر رو نشو ! این از امتیازات شیعه هست که در حالی که در اایران در اقلیت هستید اینگونه آزادید ! پس خوشی نزنه زیر دلت برادر و اینگونه تفرقه افکنی نکن و گرایشات خودت رو آشکار نکن
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۰
با سلام خدمت موافقان وموافقان محترم اگر نظری هم دارند بهتر است باتاسی ازمولایمان امیر مومنان با منطق وعقل بیان شود نه توهین به یکدیگر به خدا ازاین توهین هاکه که سرمنشا تیره روزی کنونی مردم سوریه ومصر است هیچ کس جز صهیونیست هاکه نه اسلام نه مسیحیت ونه حتی یهودیت رابرنمیتابند سود نمی برد با عرض پوزش از همه بزرگان
lمسعود
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۰
این جناب بدش نمیاد یه سر صدا راه بندازه تا تو این گیر و دار خودش رو معروف کنه به نظرم تنها دلیل این حرکات و حرفاش همینه که آقا مردم بدونید که من خیلی بزگم و از این حرفا دوستان همچین آدمای حقیری رو جدی نگیرید اینا با این کار فقط قدرت می گیرن ایشون می خواد خودش رو به عنوان رهبر کل اهل تسنن ایران و به قولی صدای اون ها معرفی کنه و تو این شرایط حساس که باید ما با اهل تسنن یک کمی آرام تر رفتار کنیم از آب گل آلود ماهی بگیره پس بهترین راه در این وضع حاضر اینکه مردم یک کم آروم تر برخورد کنن و علما پاسخ قاطع بدن تا هم این قضیه ی برادری به هم نخوره هم پاسخ شایسته داده شده باشه.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۱:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۱
صلام عبد الهمید
من کلاس اولم دبثطانموکردم...چرا میترسی؟بیا باهم مناذره کنیم...بیا ضیاد بحت سخت نمیگیرم...اگه دیدم کم آوردی خودم یه جوری درسطش میکنم پیش صنی حا زایه نشی
بیا دیگه...ازچشت میز بیا کاریت ندارم...
مجید
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۱
الهم عجل الولیک فرج ان شاءالله امام زمان میاداین مشکلات همه حل میشودزیاد به جون همدیگه نیفتید به فکرتحکیم و وحدت اسلامی باشید تا دشمنان ماشادنشن.
زهرا
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۱
امام خامنه ای :
آن کسی که ندای تفرقه ی بین شیعه و سنی را سر میدهد چه شیعه باشه چه سنی ، مزدور دشمنه ، چه بدانه چه ندانه …
زهرا
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۱
شما هم در این سایت به اختلاف شیعه و سنی دامن می زنید. کلام متین ولی امر مسلمین را زمین گذاشتید و با انعکاس این اخبار و تحریک کردن احساسات شیعیان، مانع ایجاد آرامش می شوید. احتمالا این نظر را منعکس نمی کنید که شرعا در این صورت تبعیض قائل شدید. برادر من حفظ نظام اسلامی از اوجب واجبات است مقام معظم رهبری به مسائل کشور بیشتر از عموم ملت ایران اسلامی و جهان اشراف دارند وقت یاری ایشان است که می فرمایند تفرقه افکن بین شیعه و سنی دشمن است نه فرصتی برای دل خنک کنی با ابراز احساسات. بصیرت خودمان را بلا ببریم و مراقب باشیم از هر نکته ای ولو کوچک یا بزرگ بهانه به دست دشمنان ندهیم. دشمنان نظام جمهوری اسلامی هم قسم هستند که این نظام را به کوری چشمشان زمین بزنند. الان مشکل اساسی ما دنیای استکبار است. با متشنج کردن کشور و بی توجهی به امر مؤکد رهبر فرزانه انقلاب اسلامی، عرصه برای فتنه های دیگر مهیا نکنیم. شما را قسم به عظمت پیامبر اکرم(ص) به هوش باشید.
reza
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۱
خواهشا وحدتان را حفظ کنید ما خودمان کم مشکل داریم حالا مشکل عدم وحدت هم درست کنیم
ما با اهل سنت برادریم و آنها هم با همین احساس را دارند تورا بخدا فقط وحدت و یکپارچگی خودتون حفظ کنید ممنونم
ابوذر
Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۱
تفرقه را جناب آقای مولوی ایجاد کرده اند. آن زمان که شیعیان در حال کنترل جمعیت بوده اند ایشان به چه حقی فتوای افزایش جمعیت سنیها را صادر می نمودند؟ چرا ما شیعیان مدام باید حفظ وحدت کنیم. سر ما همه نوع بلا دارن میارن باز هم هیچ نمیگیم. تا کی؟ تا کجا؟ مطمئن باشد دشمنان خدا و ائمه تا زمانی که شیعیان را از راه خدا و رسولش بازنگردانند دست بردار نیستند. آن وقت ما در این فضا مدام ندای وحدت سر میدهیم. وحدت با کی؟
زهرا
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۲
رهبر انقلاب: دنیای اسلام به تفکر احتیاج دارد. چرا عده ای نمی فهمند هدف دشمنان از شیعه هراسی و ایران هراسی چیست؟ مسلمانان را به اختلاف سرگرم می کنند تا رژیم صهیونیستی بر مشکلاتش فائق آید. «93/3/6 رهبر انقلاب در دیدار بمناسبت عید مبعث»
زهرا
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۲
چرا عذرخواهی عبدالحمید را از آیت الله مکارم منعکس نمی کنید؟ تعصب بلای خانمان براندازی است که وهابیون، طالبان و متاسفانه بعضی مسلمین دارند. امیدوارم سایت شیعه نیوز اینگونه نباشد
حمید
Iran (Islamic Republic of)
۰۰:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۴
با سلام.
من شیعه هستم. سیره پیامبر و اهل بیتم را هم خوب می دانم.
به نظر میرسد که دوستانی که در سایت شیعه نیوز هستند، به جای اعتلای تفکر ناب شیعی، بیشتر دنبال برجسته سازی اخبار تفرقه افکنانه (مخالف با منشور تعیین شده از سوی ولایت فقیه) و ماجراجویی هایی هستند که هیچ دردی از مسلمانان دوا نخواهد کرد.
توصیه بنده حقیر رعایت انصاف و عدالت مطابق سیره ائمه اطهار (س) است.
در سخنان انتشار یافته، اگر عینک عیبجویانه را کمی کنار بزنیم، خیلی حرفی برای انتشار دادن نمی ماند.
والسلام علی من التبع الهدی.
مهران
Iran (Islamic Republic of)
۲۲:۱۷ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۱
لعنت به همه وهابی ها و کل دشمنان شیعه.
sir nicholas
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۳۴ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۳
بسم‌الله الرحمن الرحیم
اللهم عجل لولیک الفرج
اللهم عجل لولیک الفرج
اللهم عجل لولیک الفرج
آمین بحق محمد و آله الطیبین الطاهرین
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۴۰ - ۱۳۹۵/۰۴/۳۰
لعنت خدا بر دشمنان اسلام واقعی یعنی شیعه خداوند عا قبت این وحدت را به خیر کندعزیزان کسانی که به پاره تن پیامبرص حضرت زهرا س و اهلبیت پیامبرص رحم نکردند اتش زدند سر بریددند مسموم و هزاران جنایت دیگر انجام دادند و اگر خدای نکرده قدرت پیدا کنندبه ما رحم نخواهند کرد چنانکه در عربستان نیجریه کشمیر بحرین ووو از هیچ جنایتی فرو گذار نیستند اللهم عجل لولیک
قندیل
Iran (Islamic Republic of)
۲۳:۳۷ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۰
اولا ما چکار به عربستان و پادشاهانش و بحرین و نمیدونم فلان جا داریم ما در جمهوری اسلامی زندگی میکنیم کشوری که ام الغرای جهان خودشو معرفی میکنه و بعد اهلسنت کجا رو گرفتن تو این استان خودمون حقمون پایمال شده چ برسه به استان های دیگه.جمعیت کل شیعیان چقدره؟
که طبق آمار دقیق شیعیان سیستان و بلوچستان50درصد پست های دولتی رو در اختیار دارند با این وجود بازم دست از سر ما بر نمیدارید اینقدر مظلوم نمایی نکنید لطفا.ما دنبال حق و حقوقمان هستیم در چارچوب قانون اما چه فایده که قانون عمل نمیشه اگه میشد الان وضعیت کشور ما این نبود... اگه همین اختلافات نباشه ملاها و آخوندها از کجا نون بخورند دکان هاشون تعطیل میشه حکایت همون تفرقه بنداز و حکومت کن
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۱۹ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۳
خدایی بدبخت تر از شماها که مولوی عبالحمید رو نمیشناسید و این حرفا رو میزنید خدا خلق نکرده...
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۰۲ - ۱۳۹۶/۰۳/۲۴
لعنت بر وهابی بی سواد چوپان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۱۸ - ۱۳۹۶/۰۳/۲۶
لعنت بر عبدالهویج وهابی جیره خور عربستان
علی
Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۵۹ - ۱۳۹۶/۰۹/۰۷
لعنت بر عبدالحمید وهابی داعشی کافر بی سواد جاهل
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۰۱ - ۱۳۹۶/۱۰/۰۳
مولانا عبدالحمید شخصی معتدل و بزرگواری هست که خیر خواه ملت سنی و شیعه ایران میباشد
شیعه ی علی
Iran (Islamic Republic of)
۰۲:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۸
ن داداش دستتون واسه همه روشدست بازیتونوعوض کنید
محسن
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۳
با سلام اوضاع مشهد واقعا خرابه خیلی ها انقدر توی فاز وحدت رفتن که شیعه بودن خودشون رو فراموش کردن توی حاشیه شهر مشهد اهل سنت به طور آشکار دارن تبلیغ می کنند و بافت مذهبی شهر مشهد رو تغییر می دن
مسوولین عزیز به گوش باشید
توی محله ما اهل سنت مسجد دارن و حسینیه هم رو به روی اون وجود داره ولی از طرف شهرداری به خاطر اهل سنت و اینکه دعوا نشه بین شیعه و سنی حسینیه رو تعطیل کردن و الان تبدیل به میوه فروشی شده
خداییش کار درست اینه ؟
تا الان به سیستان سفر کردین به خدا اگر شیعه باشی امنیت نداری