۰

حمله ویرانگر ارتش سوریه

به نظر می‌ر‌سد، مخالفان اسد و مخصوصا حامیان منطقه‌ای آن‌‌ها، که در سه سال اخیر، از هیچ اقدام سیاسی، اقتصادی و حتی نظامی (آن هم به طول کاملا عریان) در راستای براندازی اسد خودداری نکرده‌اند، باید طی هفته‌‌های آینده، منتظر تکمیل مثلث "القصیر-یبرود-حلب" باشند. در تاریخ ۵ ژانویه‌ی ۲۰۱۳ (۱۵ خرداد ۹۲)، شبکه رسمی "الاخبار" سوریه، با انتشار خبری فوری، توجه تمامی تحلیل‌گران و ناظران مسائل "خاورمیانه" و "سوریه" را به خود جلب کرد؛ "القصیر توسط ارتش سوریه فتح شد".
کد خبر: ۶۹۶۸۳
۱۶:۲۲ - ۲۷ اسفند ۱۳۹۲
SHIA-NEWS.COM شیعه نیوز:

به گزارش «شیعه نیوز»، الاخبار در حالی این خبر را اعلام کرد، که ارتش سوریه، پس از ۳ هفته درگیری نفس‌گیر با تروریست‌های تکفیری (مخصوصا جبهةالنصرة) توانست سرانجام "القصیر" را به طور کامل تحت سیطره خود در آورد.اما با گذشت زمان اندکی از فتح القصیر، و واکنش‌های گروه‌ها و نهادهای مختلف به آن، دلیل مقاومت سرسختانه تروریست‌ها از این شهر تا آخرین لحظه، بیشتر نمایان شد.

"حزب‌الله لبنان"، دقایقی پس از اعلام رسمی این خبر، طی اقدامی بی‌سابقه، با صدور بیانیه‌ای، پاکسازی کامل القصیر توسط ارتش سوریه را "ضربه‌ای مهلک به پروژه‌ آمریکایی-اسرائیلی-تکفیری" خواند.از سوی دیگر، خبرگزاری رسمی فرانسه نیز با انتشار گزارشی تحت عنوان "فتح القصیر؛ پیروزی بزرگ برای اسد" اذعان کرد "تسخیر القصیر به دست نیرو‌های دولتی سوریه، یک پیروزی بزرگ برای بشار اسد است، که اکنون دست برتر را در گفتگوهای صلح این کشور دارد".در این گزارش همچنین آمده بود "نبرد ۳ هفته‌ای القصیر، نقش محوری حزب‌الله لبنان، حامی بشار اسد را نشان داده است، نیروهای حزب‌الله که در جنگ‌های پارتیزانی تجربه دارند، تا زمانی که دولت بشار به آن‌ها احتیاج داشته باشند، در سوریه باقی خواهند ماند".

البته واکنش‌ها به فتح القصیر صرفا با خارج از این کشور مرتبط نبود چرا که "ابومحمد جولانی"، فرمانده جبهة‌النصرة در واکنشی عصبی به این فتح استراتژیک با انتشار پیامی گفته بود "مبادا سقوط القصیر شما را فریب دهد، چرا که ما در آستانه پیروزی بزرگی در سوریه هستیم و روحیه رزمندگان ما از سربازان بشار بهتر است"!

این بار اما، در ۱۵ مارس ۲۰۱۴ (۲۴ اسفند ۹۲) شبکه خبری "المیادین" در خبری فوری گزارش داد "ارتش سوریه کنترل شهر یبرود را به طور کامل در دست گرفته است".براساس این گزارش، در حالی که ارتش بر تمام مناطق "یبرود" سیطره یافته بود، تروریست‌ها در حال فرار از این شهر بودند.

گفتنی است؛ سرعت هجوم نیروهای ارتش سوریه و غافلگیری تروریست‌ها به حدی بوده که در برخی از تصاویر اولیه منتشر شده در یبرود، تروریست‌های تکفیری بدون لباس و با حالت عریان مشاهده می‌شوند.گفتنی است؛ ارتش سوریه از زمان فتح القصیر، پیروزی‌های بسیاری را در مناطق و شهرهای مختلف این کشور در برابر تروریست‌ها کسب کرده، اما در نگاهی کلی، فتح "یبرود" طی ۹ ماه گذشته، دومین پیشروی مهم ارتش این کشور به حساب می‌آید.

اما با توجه به تحولات داخلی سوریه، و همچنین موقعیت استراتژیک شهر یبرود برای تروریست‌ها، به نظر می‌رسد فتح این شهر از بسیاری جهات برای ارتش سوریه اهمیت بیشتری دارد."ترکی‌الحسن"، کارشناس امور نظامی عرب، در این باره گفته است "یبرود پس از سقوط القصیر، اصلی‌ترین کانون تجمع تروریست‌ها برای حمله به سمت پایتخت سوریه به حساب می‌آمد و سقوط این شهر به معنای از دست رفتن هر گونه امکان حمله به دمشق است".


تپه "مارمارون" محل آغاز حمله نیروهای ارتش به تروریست‌ها

اهمیت یبرود و موقعیت استراتژیک آن برای تروریست‌های تکفیری، آن‌وقت بیشتر مشخص می‌شود که بدانیم طی ماه‌های گذشته و پس از سقوط القصیر، یبرود اصلی‌ترین پایگاه تروریست‌ها برای ارتباط با لبنان بوده است.

موقعیت القصیر و یبرود در نزدیکی مرز لبنان و سوریه

ارتباط مرزی و زمینی تروریست‌های حاضر در خاک سوریه با داخل مرز‌های لبنان، از دو جهت قابل بررسی است؛

از یک سو، یبرود طی ماه‌های گذشته اصلی‌ترین محور "صدور تروریسم"، از جمله ارسال اتومبیل‌های بمب‌گذاری‌شده و شلیک موشک به داخل خاک لبنان به حساب می‌آمده و از سوی دیگر نیز، نیروهای وهابی تربیت‌شده در لبنان "که مقر اصلی آن‌ها شهر "طرابلس" است) از این طریق وارد خاک سوریه شده و به نیرو‌های تکفیری فعال در این کشور می‌پیوستند.

گروهک داعش با انتشار این تصویر، مسئولیت حمله موشکی به لبنان را پذیرفته بود

لازم به ذکر است؛ هر دو جهت این ارتباط تروریستی، با محوریت منطقه‌ "عرسال" واقع در استان "هرمل" لبنان رخ می‌داد، که یکی از پایگاه‌های اصلی "القاعده" در این کشور به حساب می‌آید.

موقعیت استان "هرمل" در نزدیکی مرز سوریه

ترکی الحسن در این زمینه می‌گوید "سقوط شهر یبرود، به معنای بسته شدن ۱۸ گذرگاه غیر قانونی قاچاق سلاح و تجهیزات نظامی و تروریست از لبنان به سوریه و همچنین عدم امکان ارسال خودروهای بمب‌گذاری‌شده و افراد انتحاری به داخل لبنان است".

در پی سقوط یبرود و از کار افتادن پایگاه عرسال در لبنان، باری دیگر موقعیت حزب‌الله در مقابل جهت‌های همسو با منافع آمریکا در خاک این کشور تقویت خواهد شد.

منطقه "عرسال"؛ پایگاه "القاعده" در نزدیکی مرز سوریه

در همین زمینه، "میشل سلیمان"، رئیس جمهور لبنان، در پی فتح یبرود، طی یک عقب‌نشینی آشکار تاکید کرده بود "حز‌ب‌الله لبنان، بخشی از واقعیت داخل لبنان است و نمی‌توان بدون توجه به آن، در این کشور کابینه تشکیل داد".

این در حالی است که تا دو هفته قبل از اعلام رسمی فتح یبرود، توسط ارتش سوریه، سلیمان، حزب‌الله را به قربانی کردن منافع لبنان در سطح منطقه متهم کرده بود.

اما فتح یبرود و شکست تکفیری‌ها، از بعد دیگری نیز قابل بررسی است؛

بنا بر گزارش‌های رسیده از خاک سوریه، شهر یبرود، طی ماه‌های اخیر، به طور کامل تحت سیطره‌ی چریک‌های تروریست‌ گروه موسوم به "داعش" بوده است.نیروهای وابسته به داعش، به دلیل سابقه‌ عملیاتی و همچنین گذراندن دوره‌های تعلیمی سخت نظامی و چریکی در عراق، نسبت به دیگر گروه‌های تروریستی فعال در سوریه از برتری ویژه‌ای برخوردار هستند.البته "احمد الجربا"، رئیس ائتلاف به اصطلاح ملی مخالفان دولت رسمی سوریه، در واکنش به شکست تروریست‌ها در یبرود، ادعا کرده است "عامل اصلی شکست یبرود، اختلاف میان داعش، جبهه النصره و ارتش آزاد بوده است".

این درحالی است که اساسا "ارتش آزاد" پس از گسترش نفوذ داعش در یبرود، این منطقه را ترک کرده و همچنین طی ماه‌های اخیر، هیچ گزارشی مبنی بر وقوع اختلاف یا درگیری جدی میان نیروهای وابسته به داعش و جبهه‌النصرة منتشر نشده است.به نظر می‌رسد، ارتش سوریه با آزاد سازی یبرود از دست تروریست‌های با تجربه داعش، پیام نگران‌کننده‌ای را به تروریست‌های جبهة‌النصرة، ارتش آزاد و البته حامیان این گروه‌ها فرستاده است.

برخی از رسانه‌های منطقه‌ای وابسته به "عربستان سعودی" و "ترکیه"، طی هفته‌های اخیر، تمرکز بی‌سابقه‌ای را بر تحولات لحظه‌به‌لحظه‌ یبرود داشته‌اند؛ تمرکزی که نشان‌دهنده‌ اهمیت این شهر برای حامیان این رسانه‌ها بود.

کارشناسان نظامی، پس از فتح یبرود، اصلی‌ترین هدف ارتش سوریه را شهر حلب می‌دانند.

با توجه به موقعیت استراتژیک شهر یبرود، به نظر می‌رسد پس از فتح این شهر، ضمن امن‌تر شدن شرایط شهرهای "حمص" و "طرطوس"، مقدمات پیشروی‌های گسترده به سمت "ادلب"، "رقه" و "دیر الزور" (علاوه بر حلب) فراهم می‌شود.

استان "حمص" در میان یبرود و حلب

از سوی دیگر و با توجه به وقوع درگیری‌هایی، از چند روز پیش، میان نیروهای ارتش سوریه و تروریست‌ها، در مناطق غربی حلب، و به نوعی در محاصره قرار گرفتن تکفیری‌ها در برخی مناطق محوری این شهر (از جمله "اللیرمون"، "مسجد جامع" و "زندان مرکزی" شهر حلب) می‌توان پیش‌بینی کرد، طی هفته‌های آتی، مقدمات فتح حداقل بخش غربی حلب، توسط ارتش سوریه و پاکسازی آن فراهم شود.

مسجد جامع حلب، از مناطقی که تروریست‌ها در آن حضور دارند

گفتنی است؛ ساعاتی پس از فتح یبرود، "شبکه یک تلویزیون اسرائیل"، با پخش گزارشی اعلام کرد "اگرچه جنگ در سوریه به پایان نرسیده، اما سقوط یبرود و تسلط ارتش بر این شهر مهم، باعث شده روحیه‌ی مخالفان دولت سوریه به شدت تضعیف شود".به نظر می‌ر‌سد، مخالفان اسد و مخصوصا حامیان منطقه‌ای آن‌‌ها، که در سه سال اخیر، از هیچ اقدام سیاسی، اقتصادی و حتی نظامی (آن هم به طول کاملا عریان) در راستای براندازی اسد خودداری نکرده‌اند، باید طی هفته‌‌های آینده، منتظر تکمیل مثلث "القصیر-یبرود-حلب" باشند.

سعد الله زارعی یکی از کارشناسان سیاست خارجی در خصوص اهمیت حلب و آزادسازی آن، طی اظهار نظری قابل تامل گفته است "پیروزی اسد در حلب، کارکردی نظیر فتح خرمشهر توسط رزمندگان اسلام در سال ۶۱ خواهد داشت".حال باید دید، حامیان منطقه‌ای تروریست‌ها که علی‌رغم عقب‌نشینی‌های سیاسی-نظامی متعدد طی دوسال اخیر، همچنان به حمایت سرسختانه خود از تکفیری‌ها ادامه می‌دهند، اکنون و پس از آغاز شمارش معکوس نابودی تروریست‌ها در خاک سوریه، بازهم به لجاجت بی‌نتیجه خود ادامه خواهند داد؟

منبع: جهان

انتهای پیام/ ز.ح
ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: