۰

گزارش رویترز در خصوص تعداد تروریست های القاعده در سوریه

خبرگزاری رویترز در گزارش به بررسی حضور گروه‌های تروریستی در سوریه پرداخته و به حضور چندین هزار تبعه خارجی در این کشور اذعان کرده است.
کد خبر: ۶۹۲۲۶
۰۹:۰۱ - ۲۱ اسفند ۱۳۹۲
SHIA-NEWS.COM شیعه نیوز:

به گزارش «شیعه نیوز»، خبرگزاری رویترز روز سه‌شنبه با انتشار گزارشی در مورد وضعیت سوریه و حاکم شدن گروه‌های تروریستی بر بخش‌هایی از این کشور، نوشته است که اکنون پناهجویان سوری با شنیدن خبر آزاد شدن مناطق مسکونی خود از دست نیروهای القاعده احساس خوشحالی می‌کنند، چراکه به گفته آن‌ها، این گروه‌ها «نسخه‌ای سخت‌گیرانه و عموما خشن از اسلام» را در محل‌های تحت کنترل خود حاکم می‌کنند.

این گزارش همچنین به نقل از یکی از مقامات کشورهای عربی، نوشته است که حضور «تروریست‌ها» در سوریه اکنون به تهدیدی برای منطقه و فراتر از آن بدل شده و مقامات غربی هم فهمیده‌اند که انفعال در قبال سوریه رویکرد اشتباهی بوده است. به گفته وی، مقامات غربی اکنون دو هدف را در سوریه دنبال می‌کنند، یکی شکست دادن این «تروریست‌ها» و دیگر «تسریع روند خروج اسد» از قدرت در این کشور.

رویترز در ادامه می‌نویسد: «در حالی که اطلاعات اندکی وجود دارد، اما یک کارشناس برآورد کرده است که القاعده 25 هزار جنگجو در سوریه دارد. 10 هزار نفر از آن‌ها خارجی هستند، که 2 هزارتایشان از اروپا به سوریه رفته‌اند.»

«عبدالله خلیل» 25 ساله که خود از مخالفان نظام سوریه است و درگیری‌ها در این کشور را «انقلاب» می‌داند، در مورد تجربه‌اش از حضور نیروهای القاعده می‌گوید: «اوضاع رو به راه بود، تا اینکه این «جهادی‌ها» از راه رسیدند. آن‌ها یک کمپ نظامی راه انداختند که توسط یکی از جهادی‌های مصری موسوم به «ابو قیدا المهاجر» کنترل می‌شد. او اول به ما گفت که حق نداریم در تظاهرات‌ها دست بزنیم یا آواز بخوانیم، بعد هم شیخ یوسف بزرگ انقلابی‌ها را که یک مسلمان میانه‌رو بود، کشت.»

وی ادامه می‌دهد: «آن‌ها به ما گفتند: شما کفاری هستید که می‌خواهید گناه کنید و شریعت را اجرا نکنید. اسلام در سوریه حضور قدرتمندی دارد، اما نه این نوع از اسلام. آن‌ها مذهب و انقلاب را خراب کرده‌اند.»رویترز در ادامه گزارش خود به بیان مواردی از اقدامات افراطی گروه‌های تروریستی وابسته یا متأثر از القاعده از جمله موارد متعدد بریدن سر، شکنجه با برق و کتک زدن مخالفان و همچنین سخت‌گیری‌های بیش از حد بر ساکنان مناطق تحت کنترل اشاره کرده است.

این خبرگزاری با یکی از سران داعش به نام «ابو خالد» هم که زمانی سرباز ارتش سوریه بوده گفت‌‌وگو کرده است. وی در این مصاحبه هیچ‌یک اظهارات مطرح شده علیه این گروه را رد نکرده و می‌گوید: «ما برای نیرو گرفتن مشکلی نداریم و می‌توانیم آن‌ها را به سوریه منتقل کنیم. ما از تمام دنیا نیرو می‌گیریم، از چچن، عراق، افغانستان، عربستان سعودی، لیبی، کویت، اردن، مصر، یمن، ترکیه، بریتانیا و فرانسه. داعش حدود 6 هزار نیرو دارد.»

پیش از این هم گزارش‌های متعددی از هراس آژانس‌های امنیتی و اطلاعاتی کشورهای غربی از بازگشت تروریست‌ها به کشورهای مبدا منتشر شده بود. آمریکا، انگلیس، فرانسه، هلند و چندین کشور اروپایی دیگر ماه‌هاست که تدابیر امنیتی در فرودگاه‌ها را تشدید کرده و افراد بازگشته از سوریه را تحت نظر قرار می‌گیرند.آژانس‌های اطلاعاتی غربی می‌گویند این افراد بعد از جنگ در سوریه آب‌دیده شده و فنون جنگی را می‌آموزند و به همین جهت ممکن است بعد از بازگشت دست به عملیات‌های تروریستی بزنند.

منبع: فارس

انتهای پیام/ ز.ح
ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: