۱۰

فتوای نه تن از مراجع تقلید درباره نامگذاری فرزند

کد خبر: ۶۸۳۲۸
۱۲:۰۳ - ۰۶ اسفند ۱۳۹۲

SHIA-NEWS.COM شیعه نیوز:

به گزارش «شیعه نیوز»،

مراجع آیت الله سیستانی ، آیت الله شبیری زنجانی، آیت الله صافی گلپایگانی ، آیت الله حکیم ، آیت الله مکارم شیرازی، ایت الله سید صادق روحانی، آیت الله نوری همدانی، آیت الله صانعی به پرسش شفقنا درباره چگونگی نامگذاری فرزند پاسخ گفته اند.

متن پرسش شفقنا و پاسخ این مراجع تقلید شیعیان در پی می آید:

شفقنا - در نامگذاری فرزند، دستور اسلام رعایت چه وجوهی است؟ آیا توصیه ای به نامگذاری فرزندان با بهره گیری از نام چهارده معصوم (علیهم السلام) یا اقربای آنان به میان آمده است؟

در صورتی که بین والدین بر سرنام فرزند اختلاف باشد و به تفاهم نرسند،حق تعیین نام نهایتابا مادر است یا پدر؟

آیت الله سیستانی

اسلام ، به نامگذاری نیکو،توصیه کرده است.

هرکدام می توانند ازنامگذاری خودشان استفاده کنند.

آیت الله سید سعید حکیم

مستحب است نام فرزند را از بدو تولد تا روز هفتم اگر پسر باشد، «محمد» نامگذاری کنند وسپس یا همان را ثابت نگه دارند یا تغییر دهند وحق نام گذاری مربوط به پدر است ومناسب است که با دیگران مخصوصا با مادر مشورت صورت بگیرد و روایت شده که صادق ترین نامها اسمهایی هستند که متضمن عبودیت خدا باشند مانند عبدالله، عبد الرحیم و افضل آنها اسمائ انبیاء وافضل آنها نام مبارک « محمد» است.

و در روایت نقل شده خانه ای که درآن محمد و احمد و علی وحسن وحسین و جعفر و طالب و فاطمه باشد فقر وارد آن خانه نمی شود.

آیت الله شبیری زنجانی

دین مبین اسلام به مساله نامگذاری فرزندان به نامهای نیکو و تغییر نامهای (حتی قبل از ولادت)، بیان مصادیق نامهای نیک و گذاشتن کنیه برای فرزند توجه ویژه ای مبذول داشته است.

(صاحب وسائل در ده باب، روایات متعددی را در این زمینه نقل کرده است.) سفارش شده است فرزند را به نام عبدالله و مانند آن که عبودیت خداوند را می رساند و اسامی اهل بیت « علیهم السلام» به ویژه محمد، علی، احمد، یا فاطمه نامگذاری کنند.و اگربه نام محمد، احمد، علی، یا فاطمه نامیدند او را اکرام کنند. پدر و مادر هر دو می توانند فرزند را به نامی بخوانند (در صورتی که هتک شخصیت وی نشود) و در فرض بقاء نزاع مصلحت رعایت شود.

آیت الله صافی گلپایگانی

حق تعیین نام با پدر است و پدر هم باید توجه داشته باشد که یکی از حقوقی که فرزند بر پدر دارد این است که اسم خوب برای او انتخاب نماید. مانند عبدالله و عبدالرحیم و عبدالرحمن و یا اسم یکی از انبیا ویا اسم یکی از ائمه علیهم السلام و بهترین اسم بین اسامی انبیا اسم مبارک خاتم الانبیا یعنی محمد است.

البته اگر مادر هم اسامی اسلامی را پیشنهاد می نماید پدر خوب است با او توافق نماید و منازعه ننمایند و الله العالم.

آیت الله صادق روحانی

در یک دسته از روایات معصوم (علیهم السلام) می فرماید: افضل الاسماء اسماء الانبیاء و در بعضی روایات مستحب است تسمته باسم محمد ص در یک روایت محمد (صلی الله علیه واله) می فرماید کسی که چهار پسر داشته باشد یکی به نام حسن نباشد جفا کرده است و در جمله از روایات توصیه به اسم علی نموده است ،در بعضی روایات می فرماید: فقر داخل خانه ای که اسم اهالی خانه محمد- احمد- علی و حسن و حسین و جعفر و طالب و فاطمه باشد، داخل نمی شود.

و در جمله از روایات است که اسم حکم و حکیم و خالد و مالک و یس و ضرار و الاماء و اعدا و ائمه گذاشته نشود

آیت الله جعفر سبحانی

از نظر شرع نامگذاری فرزند حق پدر است. در حدیث آمده است : (ان یحسن اسمه و یحسنَّ أدبه) بهترین اسمها نامی است که حاکی از بندگی خداوند باشد در هر حال باید از هر نامی که حاکی از گرایش های غیر دینی خودداری کرد.

البته در این مسائل بهتر این است که به توافق برسند.

آیت الله مکارم شیرازی

در دستورات اسلامی برای نامگذاری احکامی صادر شده است و از مجموع آنها استفاده می شود نام هایی بگذارند که کودک را به خدا و اولیا نزدیک کند و بهتر این است که پدر و مادر در موارد اختلاف از مشورت بزرگان فامیل استفاده کنند و اختلاف را برطرف سازند.

آیت الله یوسف صانعی

ج1- در اسلام توصیه شده است که فرزندان را به اسامی نیکو نامگذاری کنید و بهترین نام ها اسامی انبیا و ائمه علیهم السلام و فاطمه زهرا سلام الله علیها است و افضل آنها محمد است.

ج2- در نام گذاری فرزند باید والدین با تفاهم و احترام به نظرات یکدیگر به توافق برسند و نباید موجب اختلاف میان زوجین شود بهرحال حق فرزند بر پدر است که اسمی نیکو و زیبا برایش انتخاب نماید.

آیت الله نوری همدانی

در فرض سوال سزاوار است والدین با هم تفاهم نمایند وگرنه اولویت با پدر است

انتهای پیام/ ز.ح
ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر:
غیر قابل انتشار: ۴
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱۰
نظرات بینندگان
عسل
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۳۱ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۶
سلام به کاربران عزیز
یک سوال ذهنمو درگیر کرده،چرا اسلام حق نلمگذاری رو به پدر داده؟من بخاطر این مسئله با همسرم مدام بحث داریم ایشون اسمی که من انتخاب کردم رو شناسنامه نگرفت و درآخر جلوی چشم من رفت امضا کرد شناسنامه پسرمو که یعنی تو هیچ کاره ای این قانون اصلا عدالت نداره توش من مادرم بیشتر زحمت میکشم از نظر علمی هم تخمک میدم که هزار برابر اسپرم مرده پس بیشتر سهم دارم نه ماه باخودم حملش میکنم شیره ی وجودمو بهش میدم شبا روسرش بیدار میمونم پس چرا حق ندارم اسم بچه امو انتخاب کنم؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۱:۰۰ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۴
هی روزگاردرک میکنم
ناشناس
United States of America
۱۳:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۶
نطفش ،نطفه ی اون آقاست پس حق انتخاب اسم هم با اونه
و فرزند رو این دنیا و اون دنیا به اسم پدرش می خوانند میگن فلانی فرزند فلانی و...
مهربانو
Iran (Islamic Republic of)
۰۵:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۵/۳۰
متاسفم برا اسلامی ک حق انتخاب اسم هم به پدر داده با اینکه مادر ۹ماه زرجر میکشه تا بدنیا بیاد
فروزش
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۱
دوست عزیزی که نظر دادی نطفه از مرده، لطف بفرمایید برید از نظر علمی و کروموزومی بررسی کنید تا متوجه بشید از 46 کروموزوم انسان 23 از مادر و 23 از پدره و در ضمن ما کروموزوم میتوکندریال هم داریم که تماما از مادره و جهت دوستانی که نمیدونن کروموزوم و ژنتیک چیه عرض میکنم که تمام صفات و چیزی که الان هستید از کروموزوم گرفتید و چیزی که از مادر دریافت می‌کنید بیشتره برای درک بهتر حرفام هم لطف کنید تحقیق و مطالعه کنید
من
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۱
خب مشکل اینجاست که ۱۴۰۰ سال پیش نمیدونستن که مادر هم به اندازه پدر سهیمه چه بسا بیشتر و ما هم الان در این زمان با وجود پیشرفت علم باز سر حرفمون هستیم حداقل یک اسم گذاشتن حق مادر هست.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۶
اسلام برای تمام دوران هاست. اولیای ما علمی داشتند که ماها هنوز بهش نرسیدیم. اگر اینطور بود که شما میگید رسالت همچنان ادامه داشت.
اگر حق به پدر داده شده بعد هم از او بازخواست میشه. اینطور که مادر راحتتره.
مریم
Iran (Islamic Republic of)
۲۳:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۸/۳۰
مادر نه ماه تمام سختی های بارداری رو تحمل می‌کنه ، بعد هم که درد و زجر زایمان رو باید تحمل کنه ، بعد هم تمام شب بیداری ها و مراقبت ها و رتق و فتق بچه رو انجام بده خیلی ظلمِ که حق انتخاب یه اسم نداشته باشه. من همیشه ناراحت بودم از اینکه دختر آفریده شدم الان که دارم بچه مو به دنیا میارم و اجازه ندارم به اسمی که دوسش دارم صداش کنم ناراحت ترم
مریم
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۱
از همه ی آقایون عاجزانه میخوام که با همسرشون واسه انتخاب اسم مشورت کنند . مادر هم دل داره حداقل اسمی رو که انتخاب می‌کنید با نظر اونم همسو باشه.
مگه مادر گناه کرده که تمام درد و زجر بارداری و زایمان و شب بیداری های بعدش رو تحمل کنه بعد اجازه نداشته باشه واسه اسم بچه ش نظر بده.
من هیچوقت شوهرم رو نمیبخشم چون حسرت بزرگی به دلم گذاشت.
ملیکا
Iran (Islamic Republic of)
۲۲:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۷
به نظرم باید برای انتخاب اسم نه تنها پدر بلکه اگر خواهر وبرادری هم هست مشارکت کنن واسمی انتخاب کنن که مطلوب همه باشه وهمه اعضای خانواده باان موافق یاشند
لطفاً چرت و پرت های خودتونو به اسم دین اسلام نزنین که هرچی عیب وایراد هست از خشک سنتی امثال شماست
و من الله توفیق