۰

لزوم افزایش هزینه تروریسم دولتی عربستان در شرق ایران

کد خبر: ۶۸۲۵۳
۱۳:۱۸ - ۰۵ اسفند ۱۳۹۲
SHIA-NEWS.COM شیعه نیوز:

به گزارش «شیعه نیوز»، کارشناسان روابط بین‌الملل تاکید دارند که جهان در یک دوره گذار قرار گرفته است که از نتایج قرار گرفتن در این دوره گذار، تکاپو قدرت‌ها برای تقویت و تثبیت جایگاهشان خواهد بود.

در این میان خاورمیانه بیش از همه شاهد تحول و تکاپو ناشی از قرار گرفتن در مرحله گذار است، این منطقه پس از اشغال عراق دچار تحول در موازنه قوا شد و با وقوع انقلاب‌های عربی منطقه ترتیبات امنیتی موجود در آن بار دیگر در فاصله‌ای کمتر از 10 سال دگرگون شد و در این میان عربستان سعودی در هر دو تحول بازنده اصلی ماجرا بود، همین احساس شکست سران ریاض را به صرافت انداخته تا با تغییر در سیاست‌های منطقه‌ای و بین‌المللی خود دوباره جایگاه مخدوش شده‌شان را باز یابند.عربستان درحالی که به دلیل نقش مهمی که در بازار انرژی دارد و درآمدهای کلان در این حوزه و سرمایه گذاری در عرصه رسانه توانسته با ابزارهای مالی، انرژی و رسانه‌ای در عرصه منطقه‌ای بازی کند ولی جنس تحولات جدید منطقه‌ای همانند اروپا و آمریکای لاتین تنها اقتصادی صرف نیست و ابزارهای نظامی و امنیتی در این میان از اهیمت بالایی برخوردارند و داشتن نیروی نظامی قدرتمند می‌تواند بیش از دیگر ابزارها در این بازی پیچیده تاثیر گذار باشد.

عربستان سعودی با وجود خریدهای کلان تسلیحاتی به دلیل نداشتن نیروی انسانی لازم و نگرانی خانواده سلطنتی از کودتا نظامی‌، طی دهه‌های اخیر ارتشی قدرتمند و نظامیانی تاثیرگذار نداشته که توان پیشبرد اهداف راهبردی سعودی‌ها را داشته باشند، از این‌رو سران عربستان برای جبران این ضعف در تلاشند با تقویت گروهک‌های شبه‌نظامی تروریستی اهداف راهبردی خود را دنبال کند. عربستان در یمن، لبنان، مصر و سوریه با جدیت این طرح را دنبال می‌کند هرچند بارها کارشناسان مسائل امنیتی و استراتژیست‌ها نسبت به این سیاست نظامی ریاض هشدار داده‌اند ولی جنون وحشت باعث شده تا سعودی‌ها تنها برای رسیدن به اهداف کوتاه‌مدت خود همچنان به آتش این بازی خطرناک که ممکن است دامن‌گیر خودشان شوند، بدمند.

از سوی دیگر عربستان در تلاش است با استفاده از نظامیان خارجی نیز در راستای تامین اهداف خود گام بردارد که این تلاش‌ها از ایجاد پایگاه نظامی آمریکا تا اجیر کردن نیروهای ارتش پاکستان و جذب خلبان‌های بعثی را شامل می‌شود؛ برهمین اساس گزارش‌های موجود حاکی از آن است که اخیرا معاون وزیر دفاع عربستان به پاکستان سفر کرده و طی این سفر از مقامات امنیتی اسلام‌آباد خواسته تا با همکاری با ریاض زمینه ناامن کردن استان‌های هم‌مرز با ایران را فراهم کند. علاوه بر این برخی منابع خبر داده‌اند که عربستان در تلاش از تا با همکاری پاکستان زمینه ورود هزاران نیروی نظامی پاکستانی به عربستان را فراهم کند و پایگاه نظامی این کشور را در شبه جزیره و منطقه خلیج فارس ایجاد کند.

این در حالی است که پیش از این نیز بارها رسانه‌ها از همکاری بین ارتش پاکستان با عربستان برای انتقال سلاح‌های اتمی از اسلام‌آباد به عربستان خبر داده بودند که برای همه کشورهای منطقه نگران‌کننده است.

در این میان مسئله خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان هم باعث همپوشانی منافع عربستان و آمریکا برای ناامن کردن مرزهای شرقی ایران شده است.

کاخ سفید علاقه دارد قبل از خروج نظامی از افغانستان با کشاندن ناامنی به مرزهای شرقی ایران منافع خود را تامین کند در چنین شرایطی مسئولان سیاسی، امنیتی و دیپلماتیک کشورمان باید برای مقابله با این مسئله وارد عمل شوند. در عرصه سیاست باید با زمینه‌های نفوذ تروریسم دولتی عربستان در منطقه شرق کشور به مقابله برخواست، در عرصه امنیتی نیز باید هزینه ماجراجویی‌های دشمنان ایران و انقلاب اسلامی را بالا برد و در عرصه دیپلماتیک نیز با توجه به روابط تاریخی ایران و پاکستان مانع از پیوستن اسلام‌آباد به محور خطرناک آمریکا و عربستان علیه ایران شد.

در پایان حامیان تروریست‌هایی چون جیش‌العدل و سرکردگان این تروریست‌ها قبل از هر چیز از سرنوشت ریگی‌ها درس عبرت بگیرند و به یاد داشته باشند که عبدالمالک هم در سال‌های نه‌چندان دور برای مدتی مورد توجه رسانه‌ها و دستگاه‌های اطلاعاتی بود ولی سرانجام خودشیرینی‌هایش گران تمام شد.

منبع: فارس

انتهای پیام/ ز.ح


ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: