۲۶
مولوی عبدالحمید :

یزید لکه ننگی در تاریخ اسلام بلكه در تاريخ بشريت است

اهل بيت همگي به وي‍ژه آنها كه صحابي هم هستند، جايگاه خاصي در قلوب اهل سنت دارند و اهل سنتبه اهل بيت عشق مي ورزد. در اهل سنت كسي نيست كه محبت اهل بيت را در قلبش نداشته باشد .
کد خبر: ۶۴۰۰۸
۱۵:۳۰ - ۲۹ آبان ۱۳۹۲
SHIA-NWS.COM شیعه نیوز:

به گزارش «شیعه نیوز» به نقل از خبرگزاری تقريب، در همين زمينه با جناب مولوي "عبدالحميد اسماعيل زهي" مدير دارالعلوم مكي و امام جمعه اهل سنت زاهدان گفت و گويي ترتيب داده شده است كه مشروح آن در ذيل مي آيد: 

لطفا واقعه كربلا را از نگاه اهل سنت بيان داريد؟
واقعه كربلا آزمایش بزرگی بود كه خداوند متعال در جريان اين واقعه، حضرت حسین رضی الله عنه را که نوه حضرت رسول و فرزند علی [علیه السلام]و زهرا [سلام الله علیها]و از اولیای خاص خدا بودند، مورد آزمایش قرار داد. آن هم به وسیله یزید که انسانی ظالم و نالایق بود و لیاقت رهبری مسلمانان را نداشت و وقتي روي کار آمد، آزمایش بزرگی برای مسلمانان بود. 

یزید در تاريخ، دو حادثه تلخ را رقم زده و لکه ننگی در تاریخ اسلام بلكه در تاريخ بشريت از خودش باقی گذاشته است. یکی واقعه حره است. وقتی مردم با او بیعت نکردند او در مدینه لشکرهایش را بسیج کرد و به شهر مدینه و حرم نبوی حمله کرد و دست به جنايت زد.  شهدای حره در بقیع، قبورشان جدا است و در یک چاردیواری هستند. انسان های پاک و وارسته زيادي در مدینه کشته شدند و بی حرمتی و تعدی و تجاوز به آنان شد و جنایاتی شد که سر همه انسان ها را پایین انداخت و کارهای يزيد ضد انسانی بود. 

واقعه دیگر در حکومت یزید، واقعه کربلا است که بر امام حسین [علیه السلام]و یاران صادقش اتفاق افتاد. امام حسین [علیه السلام]در کربلا برای جنگ نیامده بود. اگر برای جنگ می آمدند با هفتاد تن نمی آمدند و لشکری فراهم می کردند و می رفتند. حضرت امام حسین [علیه السلام]را اهل کوفه دعوت دادند و گفتند که یزید ناشایسته و نالایق است و به جای یزید باید فرزند صالح حضرت رسول این جایگاه را در اختيار بگيرد و او باید متولی امور اسلام و خدمت به مسلمين باشد زيرا حضرت حسين، مدیری توانا است که می تواند قسط و عدل را برپا سازد و در واقع اين كوفيان بودند كه امام حسين را دعوت کردند که بیایید و ما با شما بیعت می کنیم. 

آنها با مسلم بن عقيل، نماینده حضرت حسین [علیه السلام]بیعت کردند و امام حسين [علیه السلام]را به صحنه آوردند. وقتي كه عبيدالله بن زياد، لشكر آماده كرد و براي مقابله با امام حسين[علیه السلام] آماده شدند، كوفيان عقب نشيني كردند و براي ياري امام حسين [علیه السلام]حاضر نشدند به قول و بيعتشان وفا كنند.  يزيديان خواستند امام حسين [علیه السلام]را اسير كنند و امام حسين [علیه السلام]حاضر نشد اين را قبول كند. 

حضرت حسين [علیه السلام]در پاسخ به يزيديان فرمودند: ذلت و خواري به ما راه ندارد. امام حسين [علیه السلام]انساني آزاده بودند و حاضر نشدند اسير شوند و فرمودند تا آخرين لحظه مي جنگند ولي اسارت را قبول نمي كنند. ايشان فرمودند يا اجازه برگشت به مدينه را بدهيد يا تا آخرين قطره خون با شما مي جنگم و اسير شما نمي شوم. آنها گفتند تنها راه، اسارت شما است. در نتيجه واقعه اي در كربلا به وجود آمد كه تا قيامت هيچ كس آن را فراموش نمي كند. 

شهادت، عزت و افتخار است و امام حسين [علیه السلام]با همه يارانش به درجه رفيع شهادت نايل شدند و به الله تعالي رسيدند و زندگي شهيدان را كسب كردند اما يزيد و يزيديان با حكومتشان ماندند و رسوا شدند و حيثيت خود و ديگران را بردند. 

يزيد ديري نماند و زياد حكومت نكرد و مبتلا به مريضي شد و در جواني مرد. جميع كساني كه ظلم كردند به حضرت حسين و يارانش، خدا آنها را با ذلت و خواري برد و رسوا شدند. آنها انساني را شهيد كردند كه افتخار جهانيان بود و همه جهانيان افتخار مي كردند كه چشمشان به جمال ايشان بيفتد. 

چهره امام حسین[علیه السلام] به چهره حضرت رسول شبيه بود و وجودش تكه اي از وجود مبارك حضرت رسول و حضرت زهرا [سلام الله علیها]و حضرت علي [علیه السلام]بود. چه مسلماني در دنيا بوده و هست كه به امام حسين [علیه السلام]عشق نورزد و ايشان را دوست نداشته باشد؟ گاهي انسان فكر مي كند و مي گويد نفرين بر اين زندگي و دنيايي كه انسان بخواهد از سر چنان خون هايي رد شود، خون هايي پاك و بي آلايش، تا بتواند به حكومتش ادامه دهد.

فلسفه قيام امام حسين از نگاه شما چه بود؟
همه ما اعتقاد و ايمان داريم كه قيام امام حسين [علیه السلام]براي عدالت و قسط و  برقراري دين اسلام و خدمت به مردم بود و امام حسين [علیه السلام]زماني قيام كرد كه ديد كار به دست انسان ناشايست و ناتوان افتاده است. كار در دست كسي است كه شايستگي ندارد زمامدار مسلمين و امور مسلمين باشد. امام حسين براي كشورگشايي و حكومتداري قيام نكرد و هرگز اين خيال را نيز نداشت. ليكن مي خواست در دنيا عدالت و انصاف و خدمت اسلام انجام شود و اسلام و مسلمين ضايع و متضرر نشوند. 

قيام امام حسين [علیه السلام]در جهت امر به معروف و نهي از منكر و در جهت خدمت به اسلام بود. در جهت خير و در مقابل ظلم و استبداد و ديكتاتوريت بود و در مقابل كسي كه حاضر نبود حرف كسي را بشنود و مشورت كند. 

نظر اهل سنت و جماعت راجع به اهل بيت [علیهم السلام] چيست؟
اهل بيت همگي به وي‍ژه آنها كه صحابي هم هستند، جايگاه خاصي در قلوب اهل سنت دارند و اهل سنتبه اهل بيت عشق مي ورزد. در اهل سنت كسي نيست كه محبت اهل بيت را در قلبش نداشته باشد .  همه مسلمانان اعم از شيعه و سني، اهل بيت را دوست دارند و محبت اهل بيت جزو مشتركات مسلمانان است. حضرت علي[علیه السلام] و حسنين [علیه السلام]و حضرت زهرا[سلام الله علیها]، اينها جزو كساني هستند كه محبت و جايگاه خاص در دل هاي اهل سنت دارند و محبت صحابه و اهل بيت در حقيقت جزو ايمان ما محسوب مي شود. اهل بيت و صحابه جزو مقدسات ما هستند و حرمت و ادب و محبت اين بزرگان براي ما بسيار اهميت دارد.

اگر در پايان صحبت خاصي داريد، بفرماييد؟
نكته مهم اين است كه حالا واقعه اي به نام كربلا پيش آمد و امام به شهادت رسيدند و اين واقعه هم براي همه ناگوار است، اما ما مسلمانان بايد به سيرت اين بزرگان عمل كنيم. شهادت، مقاومت، شجاعت و مردانگي امام حسين[علیه السلام] براي ما الگو است.
 
ما بايد به اين پاكان اقتدا كنيم و سيرت اين بزرگان را در زندگي پياده كنيم. تنها يك محبت خالي كه ما بگوييم خدا و رسول را دوست داريم و اهل بيت و صحابه را دوست داريم اما راه و سيرت آنها را دنبال نكنيم، هيچ كس ما را در اين محبت تاييد نمي كند.
 
شريعت اسلام نيز اين محبت را قبول ندارد. انسان اظهار محبت با خدا و صحابه و اهل بيت بكند و احكام خدا و سيرت بزرگان را رعايت نكند؟ اين محبت را شريعت و عقل هم قبول ندارد. وقتي راه آن بزرگان را قبول داريد بايد از آنان تبعيت كنيد. 

نكته ديگر اينكه برخي از برادران شيعه ما فكر مي كنند ما نسبت به اهل بیت بي تفاوت هستيم يا بي علاقه ايم و محبت نداريم. اينها چون از نزديك نبوده و نديده اند شايد اين برداشت را دارند. اگر باشند، مي بينند كه در صحبت همه خطبا و سخنرانان ما ذكر و ياد اهل بيت هست و حضرت حسنين به عنوان سيد جوانان اهل بهشت و حضرت زهرا [سلام الله علیها]به عنوان سيده و بي بي زنان اهل بهشت و حضرت علي [علیه السلام] همگي نامشان موجود است. 

با اين حال اگر ما عزاداري خاص برادران شيعه را انجام نمي دهيم اين جزو مذهب ما است زيرا ما معتقديم در مصيبت بايد صبر كرد. "استعينوا بالصبر و الصلاه" و اگر عزيزان ما هم فوت مي كنند، همينطور عمل مي كنيم و توصيه به صبر و استقامت مي كنيم. برداشت ما از دين همين است و اجتهاد ما با برادران شيعه متفاوت است. به اعتقاد ما بايد تذكره اين بزرگان و شجاعت و اخلاص آنان را ذكر كنيم و در زندگي پياده كنيم نه در يك ماه بلكه در دوازده ماه بايد چنين باشيم. ما به اهل بيت بي تفاوت نيستيم . كدام مسلمان است كه از واقعه دلخراش كربلا ناراحت نباشد و جنايت عاملان آن را محكوم نكند؟ اگر ما لباس سياه بر تن نداريم، براي فوت پدر و مادر خودمان هم لباس سياه نداريم و اين مسئله در فرهنگ و اعتقاد ما چنين است.


انتهای پیام / م .ع

ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر:
غیر قابل انتشار: ۲۹
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲۶
نظرات بینندگان
گویا منتظری
Iran, Islamic Republic of
۱۶:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۹
بعنوان یک شیعه از جناب مولوي "عبدالحميد اسماعيل زهي" تشکر می کنم ؛ ایشان انسان با وجدان و منطقیی بنظر می رسند ؛ ما حساب برادران اهل سنت را از وهابیون و تکفیری ها جدا می کنیم اما نکته ای که باید به خدمت ایشان عرض کنم اینکه گریه و عزاداری و پوشیدن لباس سیاه توسط شیعیان به این معنی نیست که ما نسبت به قضای الهی ناشکیبا هستیم ما معتقدیم زنده بودن نام و یاد و سیره این بزرگان دین از این طریق ممکن است از شما سوال می کنم ؛ چرا دشمنان دین از اول ودر عصر ما نیز مثل انگلیس و بعدا" آمریکا و اسرائیل و ... سعی می کنند مراسمات عزاداری برای امام حسین علیه الصلواه و السلام تعطیل بشود ؟ عزیز بزرگوار ؛ صبر و شکیبایی چیزی است و فراموش کردن شعاعر دین چیز دیگر و شما مطمئن باشید اگر عزاداری امام حسین علیه السلام نبود امروز از مذهب برادران اهل سنت نیز چیزی باقی نمانده بود .
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۹:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۹
از کرامات شیخ ما این است
شیره را خورد و گفت شیرین است!!!
سيد
Iran, Islamic Republic of
۱۹:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۹
آفرين !
صحبت هاي خوبي كرده بود.
از عقيده برادران اهل سنت نسبت به اهل بيت و عاشورا آگاه شديم.
به اميد وحدت و يكپارچگي اسلام و مسلمين.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۰:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۹
جناب مولوي !!!
اجتهاد شما بر خلاف قول و فعل پیغمبر خدا صلی الله علیه وآله است ، چون ایشان در زمان زندگانی شریفشان بر حسین بن علی گریه کردند ، ام سلمه هم گریه کرد ...گریه یکی از مصادیق عزاداری است ...اگر شما از یزید پلید بیزار هستید و اگر واقعه عاشورا برای شما مصیبت بزرگ است باید نشان دهید ...مگر نگفتید : محبت بدون عمل کافی نیست !!! خوب بسم الله باید در عمل هم نشان دهید که در مصیبت امام حسین علیه السلام غمگین هستید ، و با پیغمبر خدا همدردی میکنید ، و از شمر ویزید و...بیزار هستید ...

نکته دوم : قیاس پدر و مادرتان با امام حسین علیه السلام بسیار اشتباه بزرگی است ... هیچ کس به اهل بیت علیهم السلام قیاس نمیشود ، لهذا ناراحتی شما در فراق پدر و مادرتان باید با ناراحتی شما در مصیبت امام حسین علیه السلام فرق داشته باشد ...

نکته سوم : اگر شما از کسانی که امام حسین علیه السلام را کشتند بیزار هستید پس چرا آنها در نقل روایت مورد اعتماد شما هستند ؟!!! اگر نمیدانید تحقیق کنید ...
وچرا بزرگان وهابیت که دوستان صمیمی شما هستند نظر دیگری دارند ؟ آنها یزید را خلیفه بر حق !!! میدانند وامام حسین علیه السلام را خارجی !!! میدانند ...
از کی تا حالا شما اهل تقیه شدید ؟!!!
حسینعلی
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۸/۳۰
احسنت برادر بزرگوار
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۰:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۹
معاويه چي؟ ... چي؟ ...چي؟
بچه شیعه
Iran, Islamic Republic of
۰۸:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۱
اقا خیلی باحال سوال کردی چی؟ چی؟ چی؟ بگو ببینم هان چی ؟ ههه ههه ههه
منتظر
Iran, Islamic Republic of
۲۰:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۹
تصویر مولانا عبدالحمید رضی الله عنی منو یاد روایات درباره ی چهره ی جناب عمر میندازه....
سید حسین
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۲
ان شاء الله با هم محشور شوند.
سینا
Iran, Islamic Republic of
۰۳:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۵
چقدر دارید به امام زمان خدمت میکنید با خیانتاتون
با وحدت شکنی هاتون
same
Iran, Islamic Republic of
۲۱:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۹
خوش حالم که اهل سنت ایران بیدارند .
امام حسین بهترین معیار برای سنجش عقاید مسلمانان است .
تفاوت علمای وهابی با اهل سنت اینجاست که وهابی ها در روز عاشورا عروسی میگیرند و سنی ها احترام شهادت امام را نگه میدارند
سلام
Iran, Islamic Republic of
۲۲:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۹
حال آدم از نفاق بعضی ها بهم می خوره.پشت سید الشهدا رو همون هایی خالی کردن که در جریان سقیفه پشت علی بن ابی طالب رو خالی کردن.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۳:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۹
با تشکر از سایت شیعه نیوز .پیشنهاد بنده این است که از این مطالب که به تقریب کمک میکند در سایت بیشتر آورده شود . تنها راه دور کردن کینه و شفاف سازی وحدت . آتش جنگ فرقه ایی تمام خاورمیانه را در بر گرفته . سعی نکنیم با مطالبی که هیچ دردی از مشکلات فعلی را حل نمی کند باعث شعاه ور شدن اختلافات و کشت و کشتار باشیم
محمد
Iran, Islamic Republic of
۰۲:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۸/۳۰
جای شکرش باقیست که جناب مولوی از جمله لعن کنندگان یزید هستند. خوب البته من اگر بودم از ایشان درباره معاویه هم می پرسیدم، و بعد درباره کسانی که او را در عالم اسلام از یک چهره منفور و هیچ کاره به منصب امارت نصب کرده و دستش را باز گذاشتند! و البته کسانی که ..... ولش کنید ممکن است به مقدسات برخی عزیزان بربخورد. فقط همیشه این سوال برای من باقی است که چطور این مردم هم محبت اهل بیت (علیهم السلام) را دارند و هم از آنها به نیکی و پاکی یاد می کنند و هم آنها را با پدر و مادر خودشان مقایسه می کنند. مگر جناب مولوی در کتابهای معتبر اهل سنت ندیده اند که حضرت رسول الله (صلی الله و علیه و آله و سلم) برای امام حسین (علیه السلام) در بدو تولد، یک سالگی و مواقع دیگر گریه کرده اند؟ آیا نخوانده اند که پس از واقعه کربلا زنان هاشمی سیاه می پوشیدند و حضرت امام سجاد (علیه السلام) از آنها پذیرایی می فرمودند؟ حیف نیست که محبت دارید ولی تاسی نمی کنید؟
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۳:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۱
عجب !
اما ابن تیمیه چنین نظری نداره ها ؟
مفتی اعظمتون تو عربستان عبدالعزیز چنین نظری نداره هااا ! ؟
سینا
Iran, Islamic Republic of
۰۳:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۵
ابن تیمیه ربطی به اهل سنت نداره
تفرقه ننداز
كوچكترين ايراني
Iran, Islamic Republic of
۰۸:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۱
سلام ،‌ بعضي هم با قرضاوي ملعون كه يك مفتي تحت استخدام صهبونيستها و آمريكاست و بارها خون و ناموس شيعيان را حلال كرده قالوده ميخورند و با اين موجود خبيث ديدار و رفاقت دارند و هم سخن از تاييد ائمه اطهار موگويند .

نفاق كه شاخ و دم ندارد ، اگر بر سخن اعتقاد داريد كمي هم از سيره اهل بيت پيروي كنيد . تمام هم و غم استكبار بر اين موضوع استوار شده برداران اهل سنت ما را از شيعه متنفر و به وهابيت علاقمند كند ، حالا جناب مولوي شما خود در كجاي اين معركه هستيد ؟

به نظر اين گروهاي چند نفري كه عمليات تروريستي انجام ميدهند و به نا حق اسم جيش العدل بر خود نهادند نوكر سعودي و آمريكا هستند و يا شما آنها را تاييد ميكنيد ؟؟؟!!!
علی
Iran, Islamic Republic of
۰۲:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۲
آیامی دانید اولین جلسه روضه برای سیدالشهدا راخداوند درعرش خود گرفت وفرشتگان چهل روز برای سیدالشهدا گریه کردند
حافظ
Iran, Islamic Republic of
۰۶:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۲
کسی که یزید رو مسلمان میداند باید در عقلانی بودنش شک کرد
این مردک بوزینه پرست هم به خانه خدا حمله کرده و بی حرمتی کرده و همچنین بر فرزندان پیامبر هم تمام بی حرمتی ها روا داشته آیا این شخص مسلمان و بر دین محمد خوانده میشود والله اصل کفر سر سوزن احترام به یزید است
حسين
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۲
اين آقا مكر و رياكاري از سرورويش مي بارد ، درمورد اميرمعاويه اشان چه نظري دارد ، اين آقا و همفكرانشان ، معاويه را بيشتتر از حضرت علي قبول دارند .
سینا
Iran, Islamic Republic of
۰۳:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۵
تفرقه ننداز
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۵
هیچ اهل سنتی در جهان اعتقاد ندارد که معاویه برتر از حضرت امیرالمومنین است ما تنها بواسطی صحابی بودن معاویه را قبول داریم نه اینکه کارهایش را تایید کنیم تلک امه قد خلت
سنی
India
۲۳:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۳
آقای شیعه نیوز اگه نظرات اهل سنت رو انتشار نمیدی خوب اعلام کن تا ما الکی وقتمون رو تلف نکنیم!!!!!
من تا حالا بیش از 5-6 بار نظر دادم که هیچ کدوم رو منتشر نکردی جالب اینکه هیچ حرف بدی هم تو نظراتم نبود!!!
محمد رضا
United States
۲۳:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۳
من به عنوان یک طلبه شیعه برای همه اهل سنت عزیز و به خصوص رهبر اهل سنت ایران جناب عبد الحمید عزیز ارزوی موفقیت دارم و امیدوارم همیشه دوستدار اهل البیت علیهم السلام باشند
سینا
Iran, Islamic Republic of
۰۳:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۵
همگی با تمسک به قرآن و اهل بیت رستگار خواهیم شد.
لبیک یا خامنه ای
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۰:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۷
آقا سینا بهتر نیست بگی لبیک یامهدی؟؟