۱
کارشناسان غربی مطرح کردند:

کاخ پادشاهی آل‌سعود خانه سالمندان است/بهار تغییر عربستان را هم شکوفا می‌کند

یک پایگاه خبری به نقل از تحلیلگران غربی نوشت که با دلایل بسیار زیاد می توان نتیجه گرفت که بهار تغییرات و اصلاحات بالاخره صحرای عربستان سعودی را شکوفا خواهد کرد.
کد خبر: ۴۲۶۹۲
۱۰:۵۱ - ۰۹ مهر ۱۳۹۱
SHIA-NEWS.COM شیعه نیوز:

به گزارش «شیعه نیوز»، موضوع مرگ احتمالی ملک عبدالله بن عبدالعزیز شاه عربستان سعودی تشدید بیماری وی و اعزام برای استراحت به خارج از عربستان سعودی بار دیگر در ویترین رسانه های مختلف قرار گرفته است، در این راستا موضوع زلزله سیاسی این کشور بعد از مرگ عبدالهی و افق مبهم بازارهای جهانی نفت در پی ایجاد جنگ قدرت در بین خاندان سعودی موضوعی است که توجه رسانه های خبری را به خود جلب کرده است.

نگرانیهای متقابل آمریکا و عربستان

سیمون هندرسون با انتشار مقاله ای در این راستا به سفر ملک عبدالله به خارج از کشور و مکان نامعلومی که بعدا اعلام شد مغرب و اردن و مصر بوده، اشاره کرده و گفت که این سفر در حالی انجام می شود که در غیاب وی امیر سلمان ولیعهد جدید مسئولیت های وی را انجام می‌دهد.

هندرسون همچنین افزود که برخی پیش بینی‌ها وجود دارد که شاه 88 ساله سعودی بعد از توقف در مغرب برای ادامه مراحل درمان به نیویورک سفر کند.

این در حالی است که وی در سالهای 2010 و 2011 مورد عمل جراحی قرار گرفت و همین موضوع باعث شده انحنای کمر وی تقریبا دو برابر شود، این موضوع در نشست سران کشورهای اسلامی در مکه قابل مشاهده بود.

این مقاله در ادامه به نقش آمریکایی عربستان سعودی در منطقه اشاره کرده و می نویسد که ریاض به تسلیح مخالفان دولت بشار اسد در سوریه کمک می کند و در بازارهای جهانی نیز صادرات خود را افزایش داده تا کمبود نفت ناشی از کاهش صادرات نفتی ایران بر اثر تحریم ها جبران شود، این در حالی است که عربستان سعودی پیشتر از اینکه آمریکا مانند تجربه حسنی مبارک خیلی زود حمایت از هم پیمانانش را در صورت انقلاب مردمی رها می کند، احساس ناامیدی کرد، اما به نظر می رسد که این کشور اهداف مشترکی با آمریکا دارد، آمریکا نیز همچنان سران عربستان سعودی را برای خود در دو سطح جهان عرب و اسلام مفید می داند، علاوه بر اینکه منبع اصلی واردات نفت این کشور نیز به شمار می رود.

این نویسنده و تحلیلگر مسایل منطقه ای ولیعهدی سلمان را نیز باعث خوشنودی مقامات ریاض نمی داند، چرا که با وجود خدمت های وی به عنوان وزیر دفاع و سن نسبتا کم وی که 76 سال دارد، اما نگرانی ها در باره اوضاع سلامتی وی و ناتوانی اش برای تمرکز در جزئیات مسایل روز به روز بیشتر می شود، نگرانی بزرگتر آل سعود این است که گزینه مشخص دیگری برای ولیعهدی بعد از امیر سلمان در اختیار ندارد.

از سوی دیگر قدرت سیاست خارجی این کشور نیز به علت بیماری سعود الفیصل وزیر خارجه دچار فرسایش است.

کاخ پادشاهی سعودی‌ها خانه سالمندان است

مجله آمریکایی تایم نیز در مطلبی با اشاره به مرگ دومین ولیعهد سعودی بعد از هشت ماه نوشت که ثبات شکننده در عربستان وعده بهاری را می دهد که ممکن است خیلی سریع در صحرای سعودی شکوفا شود، این مجله نوشت که ملک عبدالله که در سن هفتاد و هشت سالگی قرار دارد و از دو ولیعهد خود بیشتر عمر کرده است، گزینه های سختی را پیش رو دارد.

این مجله با اشاره به اینکه بیشتر وارثان قدرت در عربستان عصا در دست دارند و مورد عمل جراحی قرار می گیرند  یا در صندلی های چرخدار می نشینند، نوشت که کاخ حاکمیت سعودی را می توان خانه سالمندان نامید.

دهه آینده در عربستان دهه تشییع جنازه‌هاست

این مجله پیش بینی کرد که دهه آینده در عربستان سعودی مجموعه ای از تشییع جنازه ها و مراسم جشن تاج گذاری انجام شود، این در حالی است که اولین مقام کشور تولید کننده نفت در جهان بین نسلی که جایگاه  مهمی در تاسیس این پادشاهی بیش از توجه به آینده آن دارند، در گردش است.

این مجله به اشاره به رد و بدل شدن تاج پادشاهی در عربستان پیش بینی کرد که روند اصلاحات در این کشور که متعلق به قرن گذشته ست، کند شود و خاندان حاکم قدرت استبدادی را در دست خود نگه دارند، اما از آنجائیکه که بیش از نیمی از جمعیت این کشور زیر 18 سال هستند و تمام رهبران این کشور در سنین بالای 70 سال قرار دارد، احتمالا این کشور با چالش هایی مواجه خواهد شد.

این مجله تاکید کرد که شکی نیست که باید نخبه ها در این کشور مورد توجه قرار گیرند، اما وجود 22 هزار نفر از نوادگان خاندان سلطنتی که همگی به مناصب و مراکز قدرت چشم دارند، به این معنی است که سیر روند خلافت بدون مشکل نخواهد بود و تا زمانی که فرزندان عبدالعزیز در قدرت باشند، عملیات انتقال قدرت به صورت منظمی صورت خواهد گرفت.

انقلاب عربستان عصب منافع آمریکا را قطع می‌کند

البته شکی نیست که قدرت روزی باید به نسل بعد منتقل شود و در این راستا بعضی از خاندان ها شانس بیشتری دارند و برخی دیگر نیز در حاشیه قرار می گیرند و این پیچیدگی اوضاع را بیشتر می کند و زمینه های ایجاد شکاف در خاندان حاکم و بی ثباتی در عربستان را که شاه کنونی به دنبال از بین بردن آن است، ایجاد می کند، اما بهار عربی بالاخره در صحرای عربستان سعودی نیز شکوفا خواهد شد.

پیری و بیماری و مرگ عواملی است که روند تغییرات در عربستان سعودی را در نظر غرب تسریع بخشیده است، اما بخش بزرگی از مردم سعودی روی مرگ قدرتمندان حساب نمی کنند، بلکه تصمیم گرفته اند وارد انقلاب و ایجاد تغییرات شوند و با جانفشانی این انقلاب را دنبال کنند، آنها به سکوت خبری انقلاب خود اهمیتی نمی دهند.

این مقاله در پایان تاکید می کند که بنا به دلایل زیادی قطعی است که عربستان سعودی نیز هدف آینده تحولات منطقه عربی خواهد بود و این تغییرات عصب منافع آمریکا را قطع خواهد کرد.

منبع : فارس به نقل از عربی پرس
ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر:
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
نظرات بینندگان
موحد
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۳۴ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۹
پیری و بیماری و مرگ عواملی است که روند تغییرات در عربستان سعودی را در نظر غرب تسریع بخشیده است، اما بخش بزرگی از مردم سعودی روی مرگ قدرتمندان حساب نمی کنند، بلکه تصمیم گرفته اند وارد انقلاب و ایجاد تغییرات شوند و با جانفشانی این انقلاب را دنبال کنند، آنها به سکوت خبری انقلاب خود اهمیتی نمی دهند.
انشاالله به زودي عربستان سعودی نیز هدف آینده تحولات منطقه عربی خواهد بود و این تغییرات عصب منافع آمریکا را قطع خواهد کرد.