۰

فرار مسلمانان روهینگیا از خشونت‌ها در میانمار

در ادامه تهديدهاي ناشي از پاکسازي قومي دولت ميانمار، مسلمانان روهينگيا به اميد يافتن سرپناهي در کشورهاي همسايه، در حال فرار از خانه‌ها خود هستند.
کد خبر: ۳۸۸۳۶
۰۹:۱۵ - ۰۹ مرداد ۱۳۹۱
SHIA-NEWS.COM شیعه نیوز:

به گزارش «شیعه نیوز» ، مسلمانان روهينگيا از سوي مقام‌هاي ميانمار مورد اذيت و آزار قرار مي‌گيرند و براي گريز از نقض دلخراش حقوق انساني خود به کشورهاي ديگر پناه مي‌برند؛ گروهي از اين مسلمان زجر کشيده روز يک‌شنبه (۸ مرداد، ۲۹ ژوئيه) وارد جامو و کشمير شدند.



نزديک به ۵۰۰ هزار مسلمان روهينگيا نيز براي فرار از اذيت و آزار به دنبال پناه‌گاه در بنگلادش هستند.

ديپو موني، وزير خارجه بنگلادش روز جمعه (۳۰ تير، ۲۰ ژوئيه) گفت، اين کشور به ميانمار براي بازگرداندن پناهندگان به اين کشور کمک مي‌کند. اين در حالي است که فرايند بازگشت اين گروه از مسلمانان به ميانمار ده‌ها سال وقفه داشته است.

اين درخواست در حالي از سوي داکار بيان مي‌شود که نگراني‌ها درباره پاکسازي قومي گروه اقليت مسلمانان روهينگيا در ميانمار رو به افزايش است.

دولت ميانمار از به رسميت شناختن مسلمانان اين کشور به عنوان شهروندان ميانمار خودداري و ادعا مي‌کند که آن‌ها مهاجران غيرقانوني هستند. مسلمانان روهينگيا داراي اصليت پارسي، ترک، بنگالي و پشتون هستند که اوايل قرن هشتم ميلادي به ميانمار مهاجرت کردند.

سازمان ملل مي‌گويد، ده‌ها سال تبعيض، روهينگياها را بي‌وطن کرده است. همچنين، به گفته اين نهاد بين‌المللي، دولت ميانمار محدوديت‌هايي را درباره عزيمت مسلمانان اين کشور اعمال مي‌کند و آن‌ها را از حق برخورداري از زمين، تحصيل و خدمات عمومي محروم کرده است. سازمان ملل مي‌گويد، مسلمانان روهينگيا يکي از اقليت‌هاي جهان هستند که به شدت مورد اذيت و آزار قرار دارند.

رئيس جمهور ميانمار ۲۹ تير (۱۹ ژوئيه) گفت: "تنها راه‌حل" فرستادن نزديک به يک ميليون مسلمان اين کشور به اردوگاه پناهندگان سازمان ملل است که از سوي کميسارياي عالي پناهندگان اين سازمان اداره مي‌شود. وي افزود: "اگر کشور سومي بپذيرد، ما آن‌ها را به آن‌جا مي‌فرستيم. به گمان ما راه‌حل مساله اين است."

با درخواست دولت ميانمار براي اسکان مسلمانان روهينگيا در اردوگاه‌هاي جديد پناهندگان بر بدي وضعيت اين گروه افزوده است.

اين در حالي است که اونگ سان سوچي، نماد دموکراسي در ميانمار نيز در برابر جنايات عليه مسلمانان روهينگيا سکوت کرده است.

در دو سال گذشته، مسلمانان ميانمار براي رهايي از سرکوب‌ سازمان‌يافته دولت، تلاش مي‌کنند با قايق از اين کشور بگريزند.

بر پايه گزارش‌ها، از ۲۱ خرداد تا ۸ تير (۱۰ تا ۲۸ ژوئن) ۶۵۰ مسلمان روهينگيا به قتل رسيدند. همچنين، هزار و ۲۰۰ نفر مفقود و بيش از ۸۰ هزار تن ديگر از آنان بي‌خانمان شده‌اند.

منبع : پرس تی وی
ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: