۰

تقویم شیعه/ تتمه شعبان

کد خبر: ۳۸۱۳۴
۱۶:۲۳ - ۲۷ تير ۱۳۹۱
SHIA-NEWS.COM شیعه نیوز:

1- مرگ حفصه

در ماه شعبان سال 45 ھ حفصه از دنیا رفت و مروان بر جنازه او نماز خواند. حفصه دختر عمر بن خطاب ابتدا زوجه خنیس بن عبدالله بود. بعد از آنکه خنیس وفات کرد عمر او را به عقد پیامبر (صلی الله علیه وآله) درآورد. او با اخلاق و رفتارخود پیامبر (صلی الله علیه وآله) و اهل بیت (علیهم السلام) را می آزرد، به حدی که پیامبر(صلی الله علیه وآله) او را طلاق داد و با اصرار بعضی رجوع فرمود.(1)

در جنگ جمل خواست با عایشه حرکت کند ولی برادرش عبدالله بن عمر مانع گردید. عایشه نامه ای نوشت به این مضمون: خبر زیادی لشکر ما به علی بن ابی طالب [علیه السلام] رسیده است و او از ترس در ذی قار اقامت کرده است و از این جنگ جان سالم به در نخواهد برد. چون نامه به حفصه رسید کنیزان و مغنیه را جمع کرد و آنان دایره ها می نواختند. خبر به ام کلثوم که رسید با عده ای از بانوان به صورت ناشناس وارد مجلس شدند و ناگهان صورت ها بازکردند.

حفصه خجالت کشید. ام کلثوم به حفصه فرمود: اگر تو و عایشه امروز برای خواری پدر من امیرالمومنین (علیه السلام) به یکدیگر کمک می کنید، این کار شما تازگی ندارد چرا که همین معامله را با جدم پیامبر (صلی الله علیه وآله) کردید. حفصه چون دید رسوا شده است نامه عایشه را پاره کرد و از ام کلثوم خواست بیشتر از این او را رسوا نکند.(2)

2- جنگ با بنی اسد

در شعبان سال ششم ھجرت پیامبر (صلی الله علیه وآله) حضرت امیرالمومنین (علیه السلام)  را به همراه 100 نفر برای مقابله با طائفه بنی سعد در اطراف مدینه فرستاد. بنی سعد باخبر شدند و فرار کردند و مسلمانان صد شتر و دو هزار گوسفند به غنیمت گرفتند. حضرت امیرالمومنین (علیه السلام) چند شتر برای پیامبر (صلی الله علیه وآله) جدا کردند و سایر غنایم را بین مسلمانان تقسیم فرمود و به مدینه بازگشتند.

3- شهادت سعید بن جبیر

در این ماه درسال 95 ھ جناب سعید بن جبیر کوفی به دست حجاج بن یوسف ثقفی به شهادت رسید.(3) او به خاطر اعتقاد خالص و محبت کاملی که به اهل بیت معصومین (علیهم السلام) داشت نزد امام زین العابدین (علیه السلام) از احترام خاصی برخوردار بود.

هنگامی که حجاج خواست آن بزرگوار را شهید کند دعا کرد که حجاج بعد از شهادت او قادر به قتل هیچکس نشود. خداوند دعای او را مستجاب کرد و حجاج 15 تا 20 روز بعد از شهادت سعید زنده بود و کسی را نکشت تا به مرض آکله به درک واصل شد.

4- مرگ مغیرة بن شعبه

در ماه شعبان سال  50 ھ  مغیرة بن شعبه (لعنة الله علیه) درحالی که از مرگ معاویه حاکم کوفه بود در سن 70 سالگی به درک واصل شد و زیاد بن ابیه به جای او منصوب شد. مغیرة بن شعبه در کوفه سب به حضرت امیرالمومنین (علیه السلام) می نمود. مغیره از اصحاب صحیفه ملعونه و لیله عقبه بود که می خواستند پیامبر (صلی الله علیه وآله) را به قتل برسانند، و همچنین از اصحاب ثقیفه است. او از کسانی بود که در آتش زدن در منزل حضرت امیرالمونین (علیه السلام) و شکستن و در کتک زدن به مادر سادات حضرت صدیقه شهیده فاطمه زهرا (سلام الله علیها) و سقط جنین شریک بود.(4)

منابع:

1- بحارالانوار: ج 22 ص 229. صحیح بخاری: ج 3 ص 103. ج 6 ص 148.

2- بحارالانوار: ج 32 ص 90. شرح نهج البلاغة ( ابن ابی الحدید): ج 14 ص 13.

3- مراقد المعارف: ج 1 ص 350.

4- بحارالانوار: ج 43 ص 197. ج 44 ص 83. الجمل (مفید): ص 57.


ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: