۰
به بهانه برگزاري دادگاه علياء ماجده؛

برهنگي دختر مصري؛ اتفاق يا توطئه؟ + تصاویر

نحوه محاکمه دخترک هرزه در دادگاه مصر، می‌تواند واکنش‌های متضادی را به دنبال داشته باشد؛ از يک سو، محاکمه وي در دادگاه و اعمال مجازات سنگین علیه وی می‌تواند به نارضایتی گروه‌های لیبرال و فعالان حقوق بشر و بخشی از مردم مصر بينجامد و از سوي ديگر، سهل‌انگاری در اين محاکمه نیز می‌تواند بر اختلاف میان اخوانی‌ها با گروه‌های سلفی و مرتجع بيفزايد.
کد خبر: ۳۷۸۲۹
۱۰:۵۱ - ۲۱ تير ۱۳۹۱
SHIA-NEWS.COM شیعه نیوز:

به گزارش «شیعه نیوز» به نقل از مشرق ، با جنجال‌های رسانه‌ای ماه‌های اخیر شاید کمتر کسی در مصر باشد که نام "علیاء ماجدة المهدی" را نشنیده باشد، این شهرت نه به علت توان بالای علمی و یا قدرت خارق‌العاده هنری یا توان خلاقیت این دختر مصری بلکه به خاطر اقدام شنیع و ناپسندی بود که وی با انتشار تصاویر کاملاً لخت و برهنه از خود در وبلاگ شخصی و سایت فیس‌بوک دست به آن زد.

این دختر جوان که دانشجوی رشته علوم ارتباطات "دانشگاه آمریکایی قاهره" است، بالای عکس‌هايش عنوان "هنر برهنه" را قرار داده و این کار خود را "جنبش آزادی آنلاین" نام گذاشته و در عین حال مدعی شده بود که در جنبش جوانان 6 آوریل از گروه‌های فعال و انقلابی مصر نیز حضور دارد.

اقدام بی‌سابقه این دختر مصری در انتشار تصاویر برهنه خود، فضای مصر را به‌‌سرعت و شدت تحت تأثیر قرار داد. احزاب مصری و شبکه‌های مجازی، واکنش گسترده‌ای به آن نشان دادند و چند شبکه تلویزیونی غربی برنامه‌هایی برای بررسی این پدیده پخش کردند. "طارق الخولی" سخنگوی جنبش ۶آوریل مصر، عضویت "علیاء" و دوست‌پسرش "کریم عامر" را در این گروه رد و عنوان کرد که علیاء، عضو سازمان امنیت نظام سابق مصر بوده و اکنون درصدد تخریب جوانان جنبش ۶ آوریل در میان مردم است.

واکنش‌های منفی به اقدام این دختر تا جایی پیش رفت که حتی صفحه‌ای در فیس‌بوک نیز پایه‌گذاری شد که اعضای آن خواستار اعدام علیاء ماجدة المهدی شدند. این صفحه تنها در یک روز ۹۰۰ عضو جذب کرده است. انقلابیون مصری و به‌ویژه مسلمان از اقدام غیراخلاقی علیاء به خشم آمدند و او را به پیروی از خواسته مخالفان انقلاب و تلاش برای انحراف در انقلاب مردم مصر متهم کردند.


صفحه فيس‌بوک انقلابيون مصر عليه علياء ماجده


چه کسانی از سناریوی دخترک هرزه سود بردند؟
البته شماری از رسانه‌های بین‌المللی از جمله روزنامه واشنگتن‌پست و بر خی دیگر از رسانه‌های همسو با غرب نیز به انتشار مطالبی در حمایت از علیاء دست زدند و او را فردی شجاع و این حرکت را "يک انقلاب" در جهان عرب توصیف کردند. یکی از جریان‌هایی که از اقدام این دختر هرزه حمایت کرد، جریان سلطنت‌طلب ایرانی مقیم آمریکا بود که به سرکردگی فرزند شاه معدوم، فعالیت‌های شکست خورده خود در غرب را ادامه می‌دهد.

گرچه انگیزه‌های این فرد در انتشار این تصاویر در ابتدا کمی مبهم به نظر می‌رسید اما سلسله حوادث بعدی نشان داد که این اقدام فراتر از یک اقدام فردی است و حلقه‌ای از سناریوهای بزرگی است که به صورت همه‌جانبه در جهان و به‌ویژه مصر در دست اجراست. حلقه‌ای که طراحان آن ازسال‌ها پيش سناریوهای متعددی را برای ضربه‌زدن به اسلام و مسلمانان به اجرا گذاشته‌اند و از هر کوششی برای زیر سؤال‌بردن این آيین فراگیر دریغ نمی‌کنند.

گرچه انگیزه‌های غرب از اجرای این سناریو را می‌توان در موارد متعددی بررسی کرد، اما در اینجا به سه انگیزه عمده از اجرای این طرح ضد اسلامی اشاره می‌کنیم:

1-    هتک حرمت مقدسات دینی و تقدس‌زدایی از مفهوم حجاب
با نخستین نگاه به اهداف پشت پرده این اقدام که قطعا فراتر از یک اقدام شخصی است و باید دست‌های پشت پرده زیادی را در آن جست‌وجو کرد، مشخص می‌شود که ضربه زدن به دین اسلام ومقدسات دینی مهم‌ترین انگیزه آن است، این همان روندی است که از سال‌ها قبل در توهین به مقدسات دینی اسلام شامل پیامبر اعظم(صلی الله علیه و آله)، ائمه اطهار(علیهم السلام)، قرآن مجید و قبرستان‌های مسلمانان در تمامی گوشه و کنار جهان دنبال شده است.

ابعاد این انگیزه در نوشته‌های شخصی این دختر در وبلاگش قابل مشاهده است، او به هر مناسبتی سعی می کند با بدگویی از مفهوم حجاب به عنوان یک اعتقاد دینی، انگیزه‌های ضد دینی خود را به اثبات برساند، او حتی در تلاشی ابتدایی و کم‌ارزش سعی می‌کند عنصر اسلام را از انقلاب مصر پاک کند و به همین علت در وبلاگش شعار می‌دهد: «مصر، نه عربی است نه اسلامی، فقط مصری است.»

ارتباط وی با "کریم عامر" نیز بیانگر بخشی از اهداف این دختر مصری است، زيرا عامر تا کنون چند بار به اتهام به تمسخر گرفتن ادیان الهی زندانی شده و پیش‌تر نیز الحاد خود را اعلام کرده است. علیاء در صفحه فیس‌بوک در پاسخ به این اتهام که به اعتقادهای دیگران توهین کرده است، می‌نویسد: "من به هیچ کس توهین نکرده‌ام. من به تکه پارچه‌ای توهین کردم که نماد بردگی زنان است". او خود را یک "زن آزادی‌خواه، فمینیست و غیرمذهبی مصری" می‌داند و می‌گوید که از 16 سالگی به دین اعتقاد ندارد.


سوءاستفاده دختر هرزه مصري از عکس گرفته‌شده در جمع انقلابيون در ميدان التحرير قاهره

در سناریوی تقدس‌زدایی از دین که اقدام موهن این دختر تنها بخشی از آن است، سعی می‌شود تا مرحله به مرحله خط قرمزهای موجود در ایدئولوژی دین اسلام پشت سر گذاشته شود و با تکرار این اقدامات، این روند در نزد مسلمانان اقدامی عادی و قابل اجرا تلقی گردد؛ البته مسلمانان پیشتر با ابراز خشم و نفرت خود نسبت به اقدامات ضد دینی نشان داده بودند که این تلاش‌ها راه به جایی نخواهد برد و آنها از مقدسات خود دست برنخواهند داشت. همین واکنش قابل پيش‌بيني درباره این دختر مصری نیز تکرار شد و وی پس از اقدام موهن خود هنگامی که قصد حضور در میدان التحریر را داشت، از سوی مردم انقلابی حاضر در این میدان طرد شد.

2-    اسلام‌هراسی و مانع‌تراشی برای پیروزی اسلامگراها در انتخابات مصر
هدف دیگری که برای این اقدام حمایت‌شده از سوی غرب می‌توان تصور کرد، دنبال‌کردن پروژه بزرگ صهیوآمریکایی اسلام‌هراسی است که نمود برجسته آن را در کشورهای اروپایی می‌توان مشاهده کرد. در این اقدام مشخص می‌توان دو بعد از اسلام‌هراسی را مورد مطالعه قرار داد بعد نخست شامل بخش فرامنطقه‌ای این توطئه است که می‌خواهد وجهه دین را نزد مردم جهان تخریب کند و دینداران را افرادی خشن و مخالف آزادی نشان دهد.

بخش دوم توجه به شرایط زمانی و اجتماعی مصر قابل تفسیر است، مصر در دوره‌ای با این اتفاق مواجه شد که خود را برای انتخابات پارلمانی و ریاست‌جمهوری آماده می‌کرد و از آنجا که مهم‌ترین جریان شرکت‌کننده در انتخابات، جریان اسلامگرا و سلفی‌ها بودند، بروز این پدیده می توانست تأثیرات منفی و مخربی بر عملکرد این گروه ها در انتخابات داشته باشد، البته اقدامات غرب در بدبین‌کردن مردم نسبت به اسلام‌خواهان تنها منحصر به این سناریو نبود اما این سناریو نیز بخشی از طرح کلی بود که برای براندازی نرم اسلامگرایان تدارک دیده شده بود، غرب با این حربه می‌خواست این‌گونه وانمايد که اسلامگراها مخالف آزادی‌های فردی هستند و به افراد اجازه رفتار بر اساس اعتقادات خود را نمی‌دهند.

در همین راستا بود که مراحل بعدی این سناریو نیز به اجرا گذاشته شد؛ دختر هتاک مصری که به‌شدت از سوی انقلابیون مورد خشم قرار گرفته بود، یک ماه بعد به میدان التحریر فرستاده شد تا بدرفتاری‌های احتمالی مردم با وی، به حساب انقلاب مصر و اسلام‌خواهان نوشته شود. حضور علیاء ماجده در میدان التحریر خشم مردم را برانگیخت اما هوشیاری برگزارکنندگان تظاهرات که از فعالان انقلاب مصر بودند مانع از موفقیت این توطئه شد و آنها این دختر را به بیرون از ميدان انتقال دادند، البته همین اندازه هم کافی بود که رسانه‌های خبری خط جنجالی خود در مورد کتک‌خوردن دختر هرزه مصری در میدان التحریر را دنبال کنند.




عکس‌هاي جعلي منتشرشده درباره قتل علياء ماجده که در اصل متعلق به يک دختر برزيلي بوده است

سومین مرحله طرح اسلام‌هراسی از نوع بی‌بند و باری در مصر، انتشار شایعه‌ای بود که اندکی بعد از مرحله دوم صورت گرفت، در این خبر که توسط برخی وبگاه‌های مصری منتشر شده بود، اعلام شد که دختر مصری که تصاویر بدن برهنه خود را در اینترنت منتشر کرده بود به طرز مشکوکی کشته شده است، این سایتها تصاویری از جسد این دختر نیز تهیه کرده بودند، مشخص بود که در این فضا نوک پیکان اتهامات به سوی اسلامگرایان نشانه می‌رفت، اما خیلی زود این توطئه هم لو رفت و دروغ‌بودن اين شایعه اثبات و مشخص شد که عکسی که از آن به جای جسد علیاء ماجده استفاده شده، عکس یک دختر برزیلی است که در سال 2008 ميلادي در یک سانحه رانندگی جان باخته است. به این ترتیب مرحله سوم سناریوی اسلام‌هراسی در مصر نیز با شکست مواجه شد.

3-    اختلاف‌افکنی میان اسلامگراها و تضعیف دولت نوپای مصر
اسلامگرایان مصری گرچه مبانی اعتقادی خود را از منبع شریعت دریافت کرده‌اند اما اختلافاتی در نحوه برداشت از دین و استفاده از آن در زندگی خود دارند، نمونه این اختلافات را می‌توان در عملکرد اخوان المسملون و سلفی‌ها مشاهده کرد. برجسته‌کردن پدیده‌ای مانند دختر هرزه مصری و نحوه محاکمه وی در دادگاه مصر، طبعاً می‌تواند واکنش‌های متفاوت و متضادی را به دنبال داشته باشد به نحوی که از يک سو، محاکمه این فرد در دادگاه و اعمال مجازات سنگین علیه وی می‌تواند نارضایتی گروه‌های لیبرال و فعالان حقوق بشری و بخشی از مردم مصر را منجر شود و از سوي ديگر، سهل‌انگاری در محاکمه این دختر هرزه نیز می‌تواند اختلاف میان اخوانی‌ها با گروه‌های سلفی و مرتجع را افزایش دهد.

بدین ترتیب ملاحظ می‌شود که سیر دادگاه و محاکمه این دختر موهن مصری نیز همچنان در صدر اخبار رسانه‌های مصری قرار دارد تا ادامه بهره‌برداری‌های غربی از این پروژه سیاسی که اسلام‌خواهان و بویژه دولت نوپای محمد مرسی را هدف قرار داده است، میسر شود. بنابراین دولت و ملت مصر باید نسبت به این توطئه هوشیار باشند و تا حد امکان از سیاسی‌شدن حکم دادگاه این دختر هرزه جلوگیری کنند.
ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: