۰

این بار مقصر اصلی گرانی ها کیست؟/ آیا پیامک ها مقصرند؟

اواخر دی ماه سال گذشته، قیمت سکه به حدود 700 هزار تومان و دلار به 1700 تومان رسید. آن روزها رییس کل بانک مرکزی که با شور و حرارت مشغول تنظیم بازار این دو کالا بود، تقاضای کاذب برای دلار و سکه را علت افزایش قیمت ها دانست.
کد خبر: ۳۷۱۷۱
۱۸:۵۸ - ۰۶ تير ۱۳۹۱
SHIA-NEWS.COM شیعه نیوز:

به گزارش «شیعه نیوز» به نقل از مشرق ، کمتر از یک هفته بعد که نرخ سکه به بیش از 900 هزار تومان رسید، وزیر  اقتصاد نوسانات بازار ارز و سکه را به دلیل اخلال در این بازار و ایجاد فضای روانی و رسانه‌ای دانست و تاکید کرد که دولت به اندازه کافی ارز در اختیار دارد و نیاز‌های کشور را می‌تواند برطرف کند.

او و دوستانش در حالی که مشغول رصد بازار و فعالیت دلالان ارزو سکه بودند، متوجه شدند که قیمت سکه به یک میلیون تومان و قیمت دلار به دو هزار تومان رسیده است. همان روزها بود که کمیته پنج نفره ارزی دولت اقداماتش را برای کنترل نرخ ارز انجام می داد و نتیجه این اقدامات، مقصر دانستن یک پیامک در افزایش قیمت ها بود!

پس از آن بانک مرکزی اقدامات عجیبی مانند فیلتر کردن یک سایت اعلام نرخ ارز و سکه، فروش نقدی سکه، پیش فروش سکه، کاهش ارز مسافرتی و برخورد پلیسی با صرافان را آغاز کرد. نتیجه این اقدامات البته در مقطع کوتاهی باعث شد که قیمت سکه سقوط کند.

با آغاز تحویل سکه های پیش فروش شده، کاهش قیمت ها دوباره ادامه یافت و سکه به زیر 600 هزار تومان هم رسید. نتیجه گیری بانک مرکزی از این روند، این بود که تقاضای مردم در بازار پاسخ داده شده و از سوی دیگر با تصویب افزایش نرخ سود سپرده ها در شورای پول و اعتبار، به گفته مسوولان بانکی، نقدینگی زیادی از بازار جمع آوری شد.

این اقدامات باعث شد که سخنگوی اقتصادی دولت، به مردم یادآوری کند که باید به حرف مسوولان اقتصادی کشور گوش می دادند، چون آنها متضرر شدن مردم در خرید سکه را پیش بینی می کرده اند.

اما هنوز چند ماهی از این اظهارنظرها نگذشته که روند صعودی قیمت سکه و دلار دوباره آغاز شده است، اما دیگر نه از فیلتر کردن سایت ها خبری هست و نه از حضور رییس کل بانک مرکزی در میدان فردوسی تهران!

ظاهرا فضا برای آنها هم عادی شده است. در روزهای پایانی سال گذشته، محمود بهمنی مرتب مصاحبه می کرد و تاکید داشت که این قیمت ها واقعی نیست و حباب بزرگی در نرخ سکه و دلار دمیده شده، اما امروز دیگر این حرفها تکرار نمی شود. شاید چون کشور یک بار نرخ دو هزار تومانی دلار را تجربه کرده، این موضوع عادی شده و شاید هم این بخشی از سیاست ارز شناور مدیریت شده دولت است.

این بار اما افزایش نرخ ارز، شکل متفاوتی با دفعه پیش دارد. قبل از سال، افزایش نرخ ارز تاثیر چندانی در بازار کالاها نداشت و دولت تاکید داشت که گران شدن اجناس به بهانه افزایش قیمت ارز و سکه غیرقانونی است، ولی در حال حاضر این افزایش قیمت ها تاثیر متقابل خود را نمایان کرده است.

موج گرانی در بازار از تخم مرغ و مرغ گرفته تا نان و تن ماهی و بستنی، موضوعی است که همه را درگیر کرده، اما مسوولان دولتی کاملا نسبت به آن بی تفاوت اند.

امروز علاوه بر اینکه در اوج بی ثباتی بازارهای مختلف ، مسئولان راهی سفرهای خارجی می شوند و وزیر اقتصاد و رییس کل بانک مرکزی هم به افزایش قیمت  دلار و سکه واکنشی نشان نمی دهند و مسوولان تنظیم بازار هم به افزایش قیمت سایر کالاها موضع انفعالی دارند.

گران شدن نهاده های دامی، نبود وسایل حمل و نقل و خشکسالی،امروز دستاویزهای جدیدی هستند که جای پیامک رسانه ها را در افزایش قیمت کالاها پر کرده اند!
ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: