۰

پشت پرده سرنگونی اف4 ترکیه توسط سوریه

فرود يك فروند ميگ21 سوريه‌اي در اردن و پناهنده شدن خلبان آن بمب خبري بود كه در رسانه‌هاي منطقه و جهان صدا كرد و در اين ميان سوال اين بود سوريه‌اي كه ارتش را تا اين درجه مراقبت كرده و حفاظت، چگونه اجازه داده تا يك جنگنده ارتش اين كشور به همراه خلبان آن به اردن فرار كند، آيا نمي‌توانست با آن مقابله كند.
کد خبر: ۳۷۱۳۸
۱۲:۱۹ - ۰۶ تير ۱۳۹۱
SHIA-NEWS.COM شیعه نیوز:

به گزارش «شیعه نیوز» به نقل از العالم، در حالي كه سوريه روزهاي ناآرامي را مي‌گذراند از سوي طرف‌هاي غربي و عربي تلاش‌هاي ويژه‌اي براي فراري دادن افسران و نظاميان اين كشور صورت گرفته است كه در بسياري از موارد سازمان اطلاعات ارتش تركيه آن را مديريت كرده است.

در اين زمينه هم بر اساس آنچه رسانه‌هاي سوريه منتشر كرده‌اند، اين عمليات مديريت شده بوده و حكايت از آن دارد كه پناهنده شدن جنگنده ميگ 21 سوري به خلباني سرهنگ حسن مرعي الحمادة 56 ساله، با آگاهي كامل سازمان اطلاعات سوريه صورت گرفته و هماهنگي كاملي ميان همه طرف‌هاي درگير در سوريه وجود داشته است.

نكته ديگري كه مطرح است چرا وزارت دفاع سوريه اول گفت كه ارتباطش با اين جنگنده قطع شده ولي وقتي خبر پناهنده شدن اين جنگنده منتشر شد، در بيانيه‌اي با صراحت مرعي الحمادة را خائن به وطن و فراري دانست و اين مساله را قبول كرد؟ حال چرا وزارت دفاع سوريه يك روز بعد هم بيانيه‌اي صادر كرد و گفت كه به دو جسم ناشناس شليك كرده كه يكي سرنگون و ديگري به موفق به فرود اضطراري شده است؟

به گزارش ايران‌آباد پايگاه خبري دام‌پرس سوريه كه گزارشي در مورد اين عمليات پيچيده منتشر كرده نوشته است:

با رصد اطلاعاتي و عملياتي صورت گرفته توسط نيروهاي امنيتي در استان دمشق و حومه آن، گروهي از افسران و نيروهاي اطلاعاتي اردني و تركيه‌اي شناسايي شدند كه در حال ارتباط گيري با برخي از افسران ارشد به خصوص خلبانان اين كشور مي‌باشند. در اين زمينه آنها از چند ماه پيش موفق به ارتباط با خلبان مرعي الحماده شده و از وي مي‌خواهند ضمن فرار از ارتش با جنگنده خود، به اردن رفته و در قبال دريافت مبلغ هنگفتي، زندگي در يكي از كشورهاي اروپايي را انتخاب كند.

در همين راستا تمام تحركات، تلفن‌ها و رفت و آمدهاي اين خلبان رصد شده و مشخص مي‌گردد سازمان اطلاعات اردن وظيفه هماهنگي اين برنامه را بر عهده دارد و آنها در تماس مستقيم با ترك‌ها هستند. نيروهاي اطلاعاتي سوريه علاوه بر مرعي الحمادة، مرتبطين با وي به خصوص دامادش را نيز تحت نظر داشته‌اند و او بوده كه از وي مي‌خواهد با جنگنده خود فرار كند.

در بررسي پرونده اين سرهنگ خلبان مشخص مي‌شود كه وي قرار است روز 21 ژوئن، پروازي تمريني و روتيني با جنگنده ميگ 21 داشته باشد و دو روز پيش از اين نيز خانواده وي با عبور از مرزي زميني وارد اردن شده و در يك هتل پنج ستاره اسكان داده مي‌شوند، اما دولت سوريه متعرض خروج وي از كشور نمي‌شود تا برنامه به شكل عادي خود پيش برود.

جنگنده ميگ 21 كه اولين پرواز خود را در سال 1959 انجام داده، همچنان در خدمت ارتش سوريه است و اين كشور با همكاري روس‌ها توانسته آنها را بهينه‌سازي كرده و براي پروازهاي آموزشي به كار گيرد. در اين پروازها اين جنگنده‌ها بدون هيچ سلاحي پرواز كرده و تنها وظيفه آموزشي دارد.

روز 21 ژوئن بالاخره پرواز موعود انجام مي‌شود و مرعي الحمادة با جنگنده خود وارد حريم هوايي اردن مي‌شود، بدون اينكه هشداري به آن داده شود و يا رادار اين كشور از وي سوال كند، چرا كه در فرودگاه ملك حسين، علاوه بر عوامل سازمان‌هاي اطلاعاتي تركيه، اردن و اسرائيل دوربين‌هاي شبكه خبري الجزيره، العربيه و بي.بي.سي عربي هم حضور داشته‌اند تا از چند مسير و جهت از ورود اين جنگده فيلم گرفته و سپس با مونتاژ آن، از اين فرود به عنوان فرار دستجمعي چند خلبان سوريه‌اي پس از بمباران نيروهاي نظامي ياد كنند.

اما ماجرا از اين هم پيچيده‌تر بود، همه مي‌دانند كه جنگنده ميگ21 در برابر بسياري از هواپيماي امروزي حرفي براي گفتن ندارد و پناهنده شدن اين هواپيما هم مساله مهمي محسوب نمي‌شود؛ ولي اين جنگنده يك وسيله با ارزش داشت تا حادثه مهمي را شكل دهد و  آن نيز سيستن تشخيص دوست از دشمن بود.

پس از فرود ميگ 21 سيستم رمزگذاري شده دوست از دشمن آن برداشته شده و توسط يك جنگنده اسرائيلي بلافاصله به تركيه منتقل مي‌شود تا بر روي دو فروند فانتوم اين كشور كه توسط اسرائيلي‌ها بهينه‌سازي شده بود، نصب شود.

اين دو فانتوم توسط بمب‌هاي سنگين لود شده و با اين اميد كه اكنون سيستم دوست از دشمن سوريه‌اي را بر بدنه خود دارد، توسط رادار سوريه شناسايي نمي‌شود. بنابراين در ساعت معين و به منظور ورود به حريم هوايي سوريه و هدف قرار دادن رادارها و برخي مراكز تجمع ارتش اين كشور به پرواز در مي‌آيند.

اين دو جنگنده ترك كه بر خلاف ادعاهاي وزير امور خارجه اين كشور توسط خلبانان زبده به پرواز درآمده بودند، به چندين تن بمب مسلح بوده و به صورت مقطعي و آرام آرام به حريم هوايي سوريه نزديك مي‌شوند.

در اين سوي ميدان نيز سوري‌ها با اطلاع كامل از ماجرا، به كليه پايگاه‌هاي شكاري خود دستور مي‌دهند تا هيچ نوع پرنده‌اي را به پرواز در نياورده و فرماندهي پدافند اين كشور نيز دستور مي‌گيرد كه هر جسم پرنده‌اي كه شناسايي شد و در برد موشك‌ها قرار گرفت بلافاصله هدف قرار بگيرد.

خلبانان ترك كه بر اساس نقشه مسير پروازي آنها كه توسط ارتش سوريه منتشر شده، ديگر مطمئن شده بودند رادارهاي سوريه آنها را دوست تشخيص داده، وارد خود را منطقه‌اي كه بايد بمباران كنند، نزديك كرده ولي ناگهان در يك كيلومتري ساحل دو فروند موشك به سرعت روانه به سمت آنها به پرواز در مي‌آيند، ارتفاع بسيار كم و سرعت زياد اين دو جنگنده هم باعث نشد تا آنها از اين دام فرار كنند.

يكي از فانتوم‌ها بلافاصله سرنگون شد و فانتوم ديگر كه مورد اصابت قرار گرفته بود، با ريختن بمب‌هاي خود به دريا راهي نزديك‌ترين پايگاه هوايي تركيه شده و بر زمين مي‌نشيند

در اين ميان بر اساس دستور سازمان‌هاي اطلاعاتي ترك، عربي و غربي گروه‌هاي تروريستي منتظر ساعت صفر بودند تا در منطقه لاذقيه و ادلب حمله گسترده‌اي را شكل داده و در سوي ديگر، رسانه‌هاي عربي تصاوير ميگ 21 بر زمين نشسته را پخش كنند و بگويند كه دو خلبان سوري پس از بمباران مواضع ارتش فرار كرده‌‌‌اند، اما با سرنگوني جت جنگي ترك، دستور ديگري صادر مي‌شود كه اگر مي‌توانند جان خود را نجات بدهند كه در اين عقب‌نشيني در طول سه روز گذشته صدها تن از آنها به هلاكت رسيدند.

نكته جالب ماجرا اكنون در اينجا قرار دارد كه اردني‌ها بيش از ترك‌ها دچار سردرگمي شده‌اند، كه اين موضوع هم دلايل خاص خودش را دارد. دليل اول به شناسايي اعضاي سازمان اطلاعات اردن در سوريه باز مي‌گردد. اردني‌ها بلافاصله پس از شنيدن خبر سرنگوني هواپيماي ترك متوجه مي‌شوند كه عوامل آنها در سوريه لو رفته و بايد فوراً آنها را تخليه كنند ولي اطلاعات سوريه از آنها سريع‌تر بوده و تقريباً همه آنها را دستگير مي‌كند كه چند مامور اطلاعاتي ترك هم در اين ميان دستگير مي‌شوند.

موضوع دوم به درخواست سوريه از اردن براي برگرداندن هواپيما باز مي‌گردد، اردني‌ها كه تا حال حاضر در منطقه خاكستري بازي مي‌كردند اكنون بايد وارد بازي روشن شده و نسبت به اقدامات خود پاسخگو باشند، در همين راستا وزارت خارجه اين كشور در برابر اين درخواست سوري‌ها مي‌گويد كه وزارت دفاع تصميم مي‌گيرد، اردني‌ها به شدت نگران پس دادن هواپيما هستند چرا كه سيستم تشخيص دوست از دشمن آن برداشته شده است.

دام پرس در انتها گزارش داده كه اين شكست اطلاعاتي چنان سنگين بوده كه همچنان باور آن براي طرف‌هاي مشاركت كننده در آن غير قابل باور است، شايد مهمترين موضوع در اين ميان قدرت و سيطره سازمان اطلاعات سوريه باشد و اينكه آنها در جريان ريز امور هستند و ممكن است دام‌هاي بيشتري براي آنها گسترده باشند.

در همين راستا بايد گفت كه انتشار اخباري مبني بر پناهنده شدن چند خلبان سوري توسط رسانه‌هايي مانند العربيه و الجزيره نيز كاملاً دروغ از آب درآمد چرا كه وزير اطلاع‌رساني اردن اعلام كرد هيچ خلباني وارد اين كشور نشده است، شايد هم وارد شده‌اند و اردني‌ها از ترس واكنش كشور همسايه خود ناچار شده‌اند آنها را بازگرداند و اين هم زهر چشم ديگري باشد كه سوري‌ها از طرف‌هاي خود گرفته باشند.
ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: