۰

تجمع مصری‌ها در اعتراض به تاخیر در اعلام نتایج انتخابات

معترضان مصري با تجمع در ميدان التحرير در اعتراض به حاکميت نظامي تاخير در اعلام پيروز انتخابات رياست جمهوري مصر و خطر کودتاي نظامي در اين کشور را محکوم کرده‌اند.
کد خبر: ۳۶۹۲۱
۱۸:۰۸ - ۰۱ تير ۱۳۹۱
SHIA-NEWS.COM شیعه نیوز:

به گزارش «شیعه نیوز» ، با بيانيه مقامات انتخاباتي مبني بر اين که نتايج نهايي آراء انتخاباتي پیش از روز پنجشنبه (اول تير) که از قبل تعيين شده اعلام نمي‌شود، معترضان بيشتري در اين روز (اول تير) در اين ميدان تاريخي گرد آمدند و کناره‌گيري حاکمان نظامي را خواستار شدند.

مردم مصر در روزهاي ۱۶ و ۱۷ ژوئن (۲۷ و ۲۸ خرداد) در دور دوم انتخابات رياست جمهوري پاي صندوق‌هاي راي رفتند. محمد مرسي، نامزد حزب آزادي و عدالت اخوان‌المسلمين و احمد شفيق، نخست وزير پيشين مصر در اين دور با هم رقابت کردند.

يک عضو کميته انتخاباتي مصر در ۱۸ ژوئن تاکيد کرد که محمد مرسي، نامزد انتخاباتي اخوان‌المسلمين پيشرو دور دوم انتخابات رياست جمهوري در اين کشور است.

پيشتر در همين روز اخوان‌المسلمين پيروزي مرسي را بر احمد شفيق اعلام کرد. مقامات اين گروه گفته بودند که مرسي ۵۲.۲ درصد آراء را به دست آورده است.

با اين حال ستاد تبليغاتي شفيق اطلاعيه پيروزي مرسي توسط اخوان‌المسلمين را رد کرد.

کميته انتخابات مصر روز چهارشنبه گفت، پيش از اعلام نهايي نتايج انتخابات رياست جمهوري به همه شکايات نامزدها رسيدگي خواهد شد.

همچنين، هزاران نفر از مردم مصر شب چهارشنبه با برگزاري تظاهرات به اعتراض خود عليه تصميم شوراي نظامي حاکم براي انحلال پارلمان ادامه دادند.

شوراي نظامي حاکم ۲۷ خرداد (۱۶ ژوئن) به طور رسمي در پي راي ديوان عالي قانون اساسي مصر پارلمان را منحل کرد و اختيارات قانون‌گذاري را در دست گرفت.

گروه اخوان‌المسلمين به عنوان بزرگ‌ترين حزب سياسي مخالف دولت مصر و جنبش جوانان ۶ آوريل به اين اقدام دولت نظامي موقت اعتراض و آن را کودتاي قانون اساسي عليه انقلاب سال گذشته توصيف کردند.

بر اساس بيانيه قانون اساسي که اواخر شب يک‌شنبه صادر شد، شوراي نظامي همچنين کنترل بودجه دولت را در اختيار خواهد گرفت، اختيار وتوي قانون اساسي جديد را براي خود قائل شد و نيز از قدرت و اختيارات رياست جمهوري کاست.

معترضان اعلام کردند تا ابقاي پارلمان به اعتراضات خود ادامه خواهند داد.

اين در حالي است که شرايط جاري در مصر بسيار پر تنش است. اتهام وقوع کودتا در همه جا به گوش مي‌رسد. جنبش جوانان ۶ آوريل هشدار داد، در صورتي که ژنرال‌هاي حاکم احمد شفيق را به عنوان پيروز نهايي انتخابات معرفي کنند، جنگي داخلي رخ خواهد داد.

اين اقدامات چند روز پيش از برگزاري دور دوم انتخابات رياست جمهوري مصر صورت گرفت و بيم‌ها از طرح نظاميان حاکم را براي معرفي احمد شفيق، نامزد مورد نظر خود به عنوان پيروز انتخابات بيشتر کرد.

منبع : پرس تی وی
ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: