۰
طنین زنگ خطر تروریسم در بلاد شام

سوریه کعبه آمال القاعده می‌شود

تا کنون لبنانی‌ها، اردنی‌ها، لیبیایی‌ها و کویتی‌های بسیاری از همین طریق وارد سوریه شده‌اند و برخی از آنها در درگیری‌ با نیروهای سوریه در شهر حمص در مرکز کشور دخالت داشته‌اند.
کد خبر: ۳۶۸۵۱
۱۱:۵۷ - ۳۱ خرداد ۱۳۹۱
SHIA-NEWS.COM شیعه نیوز:

به گزارش «شیعه نیوز» ، انفجارهای اخیر در سوریه که با تداوم ناآرامی‌های جاری در آن روز به روز بیشتر می‌شود، این نگرانی را به وجود آورده است که این کشور بحران‌زده به سمتی می‌رود که به پناهگاهی امن برای سلفی‌های جهادی تبدیل شود. فعالیت‌های تروریستی اخیر را القاعده سامان داده است برای همین با افزایش تعداد آن بسیاری این گونه تصور می‌کنند که بلاد شام با جاذبه‌هایی که برای جریان‌های جنگ طلب با غرب دارد، به زودی به سمتی می‌رود که تبدیل به قطب سلفیون وابسته به القاعده و جریان‌های هم‌فکر با آن شود. به ویژه که برآوردها همگی نشان می‌دهد که سوریه با هدف سرنگونی اسد به هر قیمتی که شده، به سمت یک جنگ داخلی تمام عیار نیز پیش می‌رود.

روزنامه الشرق الاوسط، چاپ لندن در یادداشتی متفاوت از مواضع همیشگی‌اش به این موضوع پرداخته و می‌نویسد: روزها که می‌گذرد ابعاد تازه‌ای از حضور القاعده در سوریه کشف می‌شود. سازمان امنیت و رسانه‌های سوریه می‌گویند که افراد مسلح و تروریست‌ها در سوریه اقدام به فعالیت‌های خرابکارانه می‌کنند و از کشورهای همسایه برای انجام فعالیت‌های تروریستی به این کشور سرازیر شده‌اند. از ابتدای ناآرامی‌ها دستگاه‌های امنیتی سوریه در این باره هشدار داده‌اند. اظهارات مقام‌های سوری با توجه به وقایعی که بر روی زمین رخ می‌دهند، قابل تایید است. بسیار روشن است که فعالیت‌های تروریست‌ها در سوریه بسیار افزایش یافته و همچنان در حال افزایش است و هر روز شاهدیم که در دمشق و شهرهای دیگر یک خودوروی بمب‌گذاری شده منفجر می‌شود که این مساله باعث می‌شود تا به دنبال ارتباطی میان آن‌چه در سوریه می‌گذرد با آن‌ دسته از کسانی که از خارج می‌آیند، بر آییم. اکنون همه مسئولان بین‌المللی اعم از بان کی مون، دبیر کل سازمان ملل، کوفی عنان، فرستاده سازمان ملل و اتحادیه عرب به سوریه، لئون پانه‌تا، وزیر دفاع ایالات متحده امریکا و سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه اذعان دارند که القاعده و دار و دسته تروریستی آنها وارد سوریه شده‌اند و عملا عملیات تروریستی انجام می‌دهند. اظهارات آنها در حقیقت به طور غیر مستقیم اعترافی به این حقیقت است که درباره اوضاع سوریه مبالغه‌های بسیاری شده است.

نویسنده این یادداشت در ادامه می‌نویسد: دگرگونی‌هایی که در پی بحران سوریه به وجود آمده و راه حل امنیتی – نظامی که ارتش این کشور در تعامل با مخالفان انتخاب کرده باعث شده است تا در مقابل آن جریان‌های مسلحی شکل بگیرند که راه مبارزه با حکومت را از راه‌های نظامی پیگری می‌کنند. از جمله نظامیان جدا از نهادهای امنیتی – نظامی نظام که به خود نام ارتش آزادیبخش سوریه داده‌اند که به جمع آنها شهروندان و تشکیلات مستقل دیگر نیز افزوده شده است. تشکیلات مستقلی که برای بسیاری همچنان هویت آنها مخفی باقی مانده است.

در این یادداشت تاکید شده است، بی‌شک یکی از عواملی که باعث شده است تا یک جریان مسلحانه مخالف حکومت شکل بگیرد تا با بحران پیش آمده از راه‌های امنیتی – نظامی تعامل کنند، عناصر وابسته به جریان‌های مسلح القاعده و هواداران آنها که به سوریه آمدند، است. آنها با خود سلاح به سوریه آورده‌اند و از راه‌های سهل العبور مرزی از کشورهای عراق و لبنان به سوریه سرازیر شده‌اند و به نیروهای نظامی مخالف اسد پیوسته‌اند و زمینه‌های حضور «جهادی‌های» عرب را فراهم آورده‌اند. بر اساس گزارش‌ها تا کنون لبنانی‌ها، اردنی‌ها، لیبیایی‌ها و کویتی‌های بسیاری از همین طریق وارد سوریه شده‌اند و اخباری گزارش شده که برخی از آنها در درگیری‌ با نیروهای سوریه در شهر حمص در مرکز کشور دخالت داشته‌اند.

نویسنده روزنامه الشرق الاوسط در پایان می‌نویسد: این گزارش‌ها و اطلاعاتی که درباره جهادی‌های سوری وجود دارد به‌ ویژه آن دسته از کسانی که مسئولیت حوادث تروریستی را در برخی شهرهای سوریه بر عهده گرفته‌اند، نشان می‌دهد که افراط‌گرایان دینی و نفوذ جریان‌های مسلح و هشدار به احتمال پیچیده‌تر شدن اوضاع سوریه و تعمیم آن به کل منطقه در حال افزایش است. البته نباید در توانایی‌ها و ثقل نیروهای جهادی مبالغه کنیم ولی باید بدانیم که با ادامه این رویه سوریه به قبله تروریست‌ها تبدیل خواهد شد.

منبع : دیپلماسی ایرانی
ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: