۰

البرادعي با نااميدي از اوضاع حاكم در مصر: احمد شفيق راي مي‌آورد!

محمد البرادعي اظهار داشت: هم‌اكنون مصر در شرايط بدتري نسبت به دوران ديكتاتوري حسني مبارك است.
کد خبر: ۳۶۶۴۱
۱۷:۲۸ - ۲۷ خرداد ۱۳۹۱
SHIA-NEWS.COM شیعه نیوز:

به گزارش «شیعه نیوز» به نقل از ایسنا، محمد البرادعي در مصاحبه با روزنامه گاردين، اظهار داشت: ما در يك آشفتگي كامل و يك روند پيچيده هستيم؛ روندي كه ما را به جايي غير از مكاني كه 18 ماه پيش بوديم، نمي‌برد.

محمد البرادعي، برنده جايزه نوبل و فردي كه از كانديداتوري انتخابات رياست جمهوري مصر كناره‌گيري كرد، اظهار داشت: ما در حالي قرار است رئيس‌جمهور مصر را انتخاب كنيم كه قانون اساسي و پارلمان نداريم و رئيس‌جمهور جديد با در دست‌گيري قواي قانوني و اجرايي يك امپراتور جديد خواهد بود زيرا او اين حق را خواهد داشت كه به تصويب قوانين بپردازد؛ حتي قانون اساسي را تغيير دهد.

البرادعي، رئيس سابق آژانس بين‌المللي انرژي هسته‌اي پيش‌بيني كرد، احمد شفيق، ‌نخست‌وزير حسني مبارك كه در دور دوم انتخابات رياست جمهوري در مقابل محمد مرسي رقابت مي‌كند، پيروز انتخابات رياست جمهوري شود.

البرادعي تاييد كرد كه در اين انتخابات راي به صندوق نخواهد انداخت اما در عين حال از تحريم كامل انتخابات امتناع ورزيد.

وي هم‌چنين خاطرنشان كرد: اخوان‌المسلمين بايد خود را به قشرهاي ديگر جامعه مي‌رساند و يك ائتلاف گسترده‌تر تشكيل مي‌داد اما اين كار را نكرد. آن‌ها از ابتدا اعلام كردند كه بخشي از "كيك" را مي‌خواهند اما هم‌اكنون آن‌ها به دنبال آن هستند كه تمام كيك را به خود اختصاص دهند و اين موضوع عواقبي را و واكنش‌هايي را در پي خواهد داشت كه طي چند روز آينده شاهد آن خواهيم بود.

وي اظهار داشت: شتاب انقلابي مردم به خاطر عدم موفقيت معترضان براي انتخاب يك رهبر مشروع، كاسته شده است.

البرادعي گفت: يك اشتباه بزرگ اين بود كه از روز اول جوان‌ها معترض با يكديگر متحد نشدند و انقلاب يك انقلاب بدون رهبر بود و هر فرد خود يك انقلاب بود.

وي ادامه داد: من اميدوارم كه آن‌ها از گذشته درس گرفته باشند و فكر مي‌كنم هم‌اكنون مردم در حال صحبت كردن درباره متحد شدن تحت رهبري يك شخص واحد و تعامل با رئيس‌جمهور جديد براي يافتن راهي بهتر براي همكاري هستند و آن‌ها خود را براي انتخابات آينده آماده مي‌كنند و در راستاي آشتي ملي تلاش مي‌كنند.

البرادعي عنوان داشت: عدم همكاري با رئيس‌جمهور جديد و گفتن اين موضوع كه او مشروعيت ندارد بسيار دشوار است زيرا او توسط صندوق‌هاي راي انتخاب شده است. چه ما اين كار را بكنيم و چه وارد روند آشتي ملي شويم مردم خواهند گفت اين چيزي نبود كه ما مي‌خواستيم اما به خاطر كشور ما بايد فرمولي جهت هم‌زيستي با يكديگر پيدا كنيم. مردم خسته‌شده‌اند و من مطمئن نيستم كه اعتراضات خياباني پس از انتخابات از سوي مردم حمايت چنداني شود. مردم خواستار ثبات هستند.

البرادعي در انتهاي اين مصاحبه گفت: من معتقدم ما نيازمند آشتي ملي به خاطر مردم هستيم؛ 50 درصد از مردم مصر كه پايين‌تر از خط فقر هستند هنوز شاهد مزايايي از انقلاب براي خود نبوده‌اند. در واقع شرايط براي آن‌ها سخت‌تر شده است.
ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: