۰

افشای پرده دیگری از قتل بن لادن/ زن بن لادن برای چه کسی جاسوسی می کرد؟

تحلیلگر پاکستانی در ادامه شرح زندگی و قتل رهبر القاعده، ادعا کرد که حشمت‌الله عطارزاده دیپلمات ایرانی در پیشاور در قبال آزادی همسر اسامه بن لادن آزاد شده است.
کد خبر: ۳۶۳۵۶
۲۲:۰۰ - ۲۰ خرداد ۱۳۹۱
SHIA-NEWS.COM شیعه نیوز:

به گزارش «شیعه نیوز» ، روزنامه پاکستانی در سلسله مقالات خود درباره کشته شدن اسامه بن لادن و عملیات "ابیت‌آباد"، در چهارمین شماره از این نوشتار به نحوه آزادی "حشمت‌الله عطارزاده" وابسته بازرگانی سرکنسولگری ایران در پیشاور اشاره و ادعا کرده است که وی در قبال آزادی "خیری" بزرگترین همسر اسامه بن لادن که در تهران بسر می‌برده، آزاد شده است.

روزنامه اردو زبان "امت" چاپ پاکستان با انتشار این قسمت از مقاله به قلم ژنرال "شوکت عبدالقادر" نوشته است:

در سال 2008 میلادی حشمت‌الله عطارزاده کارمند کنسولگری ایران در شهر پیشاور توسط طالبان گروگان گرفته شد.

"سلیمان ابو‌غیث" که یک مبلغ در کویت بود بعد از مذاکرات طولانی، مقدمات آزادی حشمت‌الله عطارزاده را فراهم کرد و به شخصیتی مشهور در سراسر دنیا تبدیل شد.

بعد از حادثه 11 سپتامبر ابوغیث به عنوان نماینده القاعده اعلام کرد که حادثه 11 سپتامبر تنها عملیات القاعده نبوده و القاعده عملیات‌های مشابه دیگری نیز انجام خواهد داد.

بعد از اینکه معلوم شد ابوغیث یکی از اعضای فعال القاعده است ملیت کویتی وی باطل شد.

ابوغیث در سال 2002 میلادی در ایران تحت نظر بود و چندی بعد خبر آزادی ابوغیث در رسانه‌ها منتشر شد اما خبر آزادی "خیری" ("خیریه صحابه" مشهور به "ام حمزه") همسر بن لادن که همراه ابوغیث آزاد شده بود، در رسانه‌ها نشر نیافت.

خیری از سال 2003میلادی تا 2004میلادی به همراه پنج فرزندش در ایران به سر می‌برد و در آغاز سال 2011 میلادی نیز با بن لادن ملاقات کرد.

سوأل اینجاست که آیا مقامات ایرانی تا قبل از سال 2010 میلادی از هویت واقعی خیری خبر داشتند؟ اگر این موضوع صحت دارد بنابراین می‌توان گفت که وی در اسارت به سر می‌برد زیرا یکی از پسران بن لادن در یک اطلاعیه عمومی خواهان آزادی نامادری خود خیری و سایر خواهر‌ان و برادران خود شده بود.

اطلاعیه این فرزند بن لادن که خود را "الشارق الاوساق" معرفی کرد ابتدا از شبکه الجزیره پخش شد و بعد از آن در سایر روزنامه‌ها نشر یافت.

اگرچه معلوم نیست که آیا گروه‌های طالبان عطارزاده کارمند کنسولگری ایران در پیشاور را گروگان گرفتند یا این کار توسط گروه ناشناس دیگر انجام شده اما به هر حال این موضوع با آزادی ابوغیث بی‌ارتباط نبوده است.

نمی‌توان با اطمینان گفت که به گروگان گرفته شدن کارمند کنسولگری ایران برای آزادی خیری بوده است یا ابوغیث، اما این موضوع نباید با آزادی این 2 نفر بی‌ارتباط بوده باشد.

به هر حال شواهد نشان می‌دهد ابوغیث و خیری همزمان با هم آزاد شدند و فرزندان خیری نیز به مکان نامعلومی انتقال یافتند که این موضوع مشکوک به نظر می‌رسد.

با این حال، "حمزه" بزرگترین فرزند خیری بعد از مدتی به افغانستان بازگشت و به کرات در مناطق قبایلی پاکستان و شرق افغانستان دیده شد.

خیری اصرار داشت که هر چه زودتر شوهرش را ملاقات کند و به همین علت "عطیه عبدالرحمان" رهبر عملیاتی القاعده و "عثمان" یکی دیگر از فرماندهان القاعده نسبت به خیری مشکوک شدند.

خیری بزرگترین همسر بن لادن بود و گفته می‌شود نسبت به "امل" کوچکترین همسر بن لادن حسادت می‌ورزید.

تنها امل کوچکترین همسر بن‌لادن با وی روابط عاطفی برقرار کرده بود و همیشه در کنارش بود پس لزومی نداشت خیری با به جان خریدن خطر‌های متعدد خواهان ملاقات با همسرش باشد.

در سال 2010 میلادی زمانی که خیری خواهان ملاقات با بن لادن شد، عطیه عبدالرحمان به اندازه‌ای به وی مشکوک بود که از ترس اینکه وی لوازم جاسوسی به همراه داشته باشد دستور بازرسی بدنی خیری را صادر کرد.

عطیه عبدالرحمان حتی بعد از بازرسی به خیری مشکوک بود بنابراین وی را زندانی کرد، تا اینکه اسامه بن لادن که در "ابیت‌آباد" به سر می‌برد، به عطیه عبدالرحمان دستور داد خیری را در ماه مارس 2011 میلادی به ابیت‌آباد انتقال دهد. آیا عطیه عبدالرحمان برای این خیری را زندانی کرد تا به بن لادن ثابت کند می‌توان به خیری اعتماد کرد؟

پشت پرده این ماجرا کمی نامفهوم است.

یک نظریه در این زمینه این است که خیری قبل از ملاقات با بن لادن توسط القاعده تحت آموزش قرار گرفت تا نحوه برقراری ارتباط با اسامه بن لادن را یاد بگیرد و ملاقات آنان شک برانگیز نباشد.

آیا القاعده برای از بین بردن اسامه بن لادن که تبدیل به مهره سوخته آمریکا شده بود با سازمان سیا همکاری کرده است؟

اما نظریه‌ای که بیشتر می توان به آن اعتماد کرد این است که خیری به عنوان ابزاری برای ردیابی و یافتن محل اختفای بن لادن مورد استفاده قرار گرفته است.

سازمان اطلاعات پاکستان (آی.اس.آی) و سازمان سیا مدت مدیدی بود که به دنبال یافتن محل زندگی بن لادن بودند اما موفقیتی در این زمینه بدست نیاوردند.

آیا تمام این ماجرا و اطلاعاتی که سازمان سیا به آن دسترسی پیدا کرد سناریوی آمریکا برای یافتن محل اختفای بن لادن بود؟ با توجه به این موضوع باید گفت: عامل اصلی یافتن محل زندگی اسامه بن لادن احمد الکویتی پیام رسان بن‌لادن نیست بلکه خیری جاسوس سازمان سیا می‌باشد.

زمانی که این موضوع را با یکی از افسران بلند پایه سازمان اطلاعات پاکستان آی اس آی مطرح کردم وانمود کرد از همه چیز بی خبر است اما نگاه‌های سوأل برانگیز من سبب شد با لبخند معناداری اینطور پاسخ بدهد که "سازمان اطلاعات پاکستان نیز سعی داشت از خیری برای رسیدن به اهداف خود استفاده کند اما وی سرسخت‌ترین شخصیت خانواده بن لادن بود".

وی افزود: "خیری به اندازه‌ای سر‌سخت بود که مأموران اطلاعاتی را تهدید به مرگ می‌کرد معلوم بود از پشتوانه قدرتمندی برخوردار است. بدون شکنجه نمی‌شد خیری را وادار به همکاری و اعتراف به واقعیت کرد اما ما هرگز زنان و کودکان را شکنجه نمی‌کنیم". افسر سازمان اطلاعات پاکستان گفت: "خیری به زبان انگلیسی تسلط کامل داشت و مانند زبان مادری خود انگلیسی صحبت می‌کرد اما با این وجود نتوانستیم وی را وادار به اعتراف کنیم".

به هر حال با توجه به آنچه بیان شد چه القاعده با سازمان سیا همکاری کرده باشند چه خود این سازمان به خیری دست یافته باشد یک دسیسه بزرگ برای کشتن بن لادن صورت گرفته و پاکستان ناخواسته با آمریکا همکاری اطلاعاتی انجام داده است. الکویتی شخصیتی بود که قابل شناسایی نبود اما وی به خوبی با سازمان‌های اطلاعاتی آشنایی داشت و کاری کرد که بدون اینکه آسیبی به وی وارد شود تحت تعقیب سازمان‌های اطلاعاتی قرار گیرد.

الکویتی ابتدا وانمود کرد اهل منطقه "چارسده" است اما جمعیت چارسده به اندازه‌ای نیست که مردم یکدیگر را نشناسند. مردم چارسده الکویتی را نمی‌شناختند بعد از مدتی تصور شد وی اهل "کوهات" است. نتیجه می‌گیریم الکویتی به راحتی می‌توانست خود را اهل منطقه "مردان" یا تاجری در پیشاور معرفی کند و برای این کار کافی بود یک شرکت نمادین در پیشاور راه اندازی نماید.

چرا وی خود را طوری معرفی کرده که نمی‌توان به هویتش پی برد؟

منبع : فارس
ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: