۰

سازمان ملل کشتار 7 صلحبان در ساحل عاج را محکوم کرد

سازمان ملل کشتار اخير ۷ نيروي حافظ صلح سازمان ملل در منطقه‌اي مرزي واقع در ساحل عاج را محکوم کرده و اين اقدام را "نقض فاحش قانون بين‌الملل" خوانده است.
کد خبر: ۳۶۳۵۴
۲۱:۲۵ - ۲۰ خرداد ۱۳۹۱
SHIA-NEWS.COM شیعه نیوز:

به گزارش «شیعه نیوز» ، بان کي مون، دبير کل سازمان ملل نسبت به کشتار حافظان صلح این سازمان ابراز ناخرسندي کرده و هشدار داد نيروهاي بيشتري در معرض خطر هستند.

وي گفت: "حتي بعد از اين حمله بيشتر از ۴۰ نيروي حافظ صلح در اين منطقه دور افتاده در کنار روستاييان هستند تا از آن‌ها در مقابل گروه‌هاي مسلح محفاظت کنند. افکار من با اين محافظان صلح شجاع و افرادی است که این صلحبانان از آن‎ها محافظت مي‌کنند."

اين ۷ نيروي حافظ صلح همگی از اهالی نیجر و بخشي از نيرو‌هاي گشتي جنوب شهر تاي، در نزديکي مرز ليبريا بودند.

دبیر کل سازمان ملل متحد در ادامه "تاسف عميق" خود را به دولت نيجر ابراز کرده و از دولت ساحل عاج خواست "مجرمان را شناسايي کرده و آن‌ها را مسئول اين حملات مرگبار به شمار آورد."

مزدوران ليبريايي و شبه‌نظاميان ساحل عاج که بعد از دستگيري لورنت گباگبو، رئيس‌جمهور سابق اين کشور در سال گذشته از ساحل عاج گريختند، متهم به چندين حمله مرزي در ماه‌هاي اخير در اين منطقه هستند.

سازمان ملل هياتي از حافظان صلح را در سال ۲۰۰۴ براي کمک به پايان دادن جنگ داخلي در ساحل عاج، به اين کشورآفريقاي غربي اعزام کرد؛ این افراد با وجود بحران پس از انتخابات سال ۲۰۱۱-۲۰۱۰ که در جريان آن بيشتر از ۳ هزار نفر کشته شدند، در ساحل عاج ماندند.

بنا بر اعلام سازمان ملل، اين هيات تا اواخر آوريل ۲۰۱۲ از ۹ هزار و ۴۰۰ سرباز حافظ صلح، ۲۰۰ ناظر نظامي و يک هزار و ۳۵۰ پليس بين‌الملل و پرسنل غيرنظامي، تشکیل شده بودند.

ساحل عاج که اولين توليد کننده کاکائو در جهان است بعد از اين که گباگبو حاضر نشد شکست در انتخابات رياست جمهوري سال ۲۰۱۰ را بپذيرد و قدرت را واگذار کند در بحران فرو رفت. حاميان آلاسانه اوتارا، رئيس‌جمهور جديد اين کشور در آوريل ۲۰۱۱ موفق شدند گباگبو را از قدرت برکنار کنند.

منبع : پرس تی وی
ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: