۱

ماجرای مناظره شیخ مفید درباره ازدواج موقت

شیخ مفید در این مناظره به آیه سوم و چهارم سوره نساء اشاره می کنند و به کلمه اجرت استناد می نمایند.
کد خبر: ۳۶۳۴۲
۱۸:۱۸ - ۲۰ خرداد ۱۳۹۱
SHIA-NEWS.COM شیعه نیوز:

به گزارش «شیعه نیوز» به نقل از پایگاه اطلاع رسانی حج، آیت‌الله عبدالله جوادی آملی، در درس تفسیر قرآن خود که با حضور صدها نفر از طلاب و فضلای حوزه علمیه در مسجد اعظم قم برگزار می شود، گفت: یکی از اختلافات شیعه و اهل سنت راجع به نکاح موقت است که بحث های مفصلی پیرامون آن انجام شده است.

وی بیان داشت: شیخ مفید مناظره ای با علمای اهل سنت داشته است که در این مناظره تهمت هایی به شیعه زده شده است و نکاح موقت خارج از صفات مومنین در آیه (والذین هم لفروجهم حافظون) عنوان شده است.

وی بیان داشت: شیخ مفید در این مناظره به آیه سوم و چهارم سوره نساء اشاره می کنند و به کلمه اجرت استناد می نمایند.

آیت الله جوادی آملی، ادامه داد: اجرت که در این آیه ذکر شده است با مهریه در نکاح دائم متفاوت است، پس این آیه در بیان مشروعیت نکاح موقت است.

وی بیان داشت: در استدلال باید به تمامی قرآن توجه داشت و نباید یک قسمت را بدون درنظرگرفتن بخش دیگر تفسیر کرد.

این استاد درس خارج حوزه علمیه قم، بیان داشت: اهل سنت نباید از نظر دور داشته باشند که روایات صحیحی از پیامبر اکرم(ص) در مشروعیت این نوع نکاح وارد شده است و بسیاری از صحابه متعه زاده هستند.

وی بیان داشت: علامه طباطبایی و علامه امینی هر دو در نجف درس خوانده بودند و آذری زبان بودند و مراوداتی با یکدیگر داشتند که روزی علامه امینی برای علامه تعریف کرده بود که یکی از علما به دیدار من آمد و قصد داشت با من صحبت کند که در این فاصله نظرش به کتاب های روی میز من جلب شد و شروع به مطالعه کرد و بعد از مدتی قصد ترک مجلس را داشت که از او دلیل حضورش را پرسیدم که گفت من آمده بودم اینجا که به شما توصیه کنم در بحث های خود با مخالفین مذهب، آرام تر موضع بگیرید اما در این فاصله که کتاب های آنها را مطالعه کردم متوجه شدم شما در مقابل تند روی ها و اتهامات این چنینی آنها است که این گونه موضع گیری می کنید.

این استاد درس خارج حوزه علمیه قم بیان داشت: یکی از صفات مومنین امانت داری عنوان شده است که امانت دارای دو بخش امنیت الهی شامل تکالیف الهی و امانات مردم می شود.

وی بیان داشت: در روایات در ذکر احوال ائمه(علیهم السلام) هنگام نماز بیان شده است که صورتشان سرخ می شده است و حالت عجیبی پیدا می کردند که بخاطر ادای امانت الهی بوده است.

این استاد حوزه علمیه قم، با تاکید بر اینکه حفظ امانت الهی بسیار سنگین است، بیان داشت: نباید تعارف کنیم در بین ده هزار نفر شاید یک نفر درست به ادای امانت الهی نمی پردازد.

وی با اشاره به سیره امیر المومنین(علیه السلام) در امانت داری و حفظ بیت المال، بیان داشت: پنجاه دولت فعلی در خاورمیانه تحت حاکمیت امام علی(علیه السلام) بود اما وقتی ظرف های عسل را می آوردند، حضرت استفاده نمی کرد.
ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر:
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
نظرات بینندگان
ندا
Iran, Islamic Republic of
۲۲:۳۲ - ۱۳۹۱/۰۳/۲۱
چرا مطالبتون نصفه نیمه هست و نظم خاصی در متن نیست؟ اول میگه نکاح موقت هنوز مطلب تموم نشده رفته امانت داری میگید؟ یکم بهتر متن ها رو ارادئه بدهید