۰

محمود عباس کوتاه آمد

رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین اعلام کرد، چنانچه رژیم صهیونیستی گفت‌وگوهای صلح را از سر نگیرد، فلسطین برای عضویت در سازمان ملل به عنوان یک "کشور غیرعضو" آمادگی دارد.
کد خبر: ۳۶۳۱۹
۱۰:۴۸ - ۲۰ خرداد ۱۳۹۱
SHIA-NEWS.COM شیعه نیوز:

به گزارش «شیعه نیوز» ، محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین این سخنان را روز جمعه در پی دیدار خود با فرانسوا اولاند، رئیس جمهوری فرانسه ابراز کرد.

اولاند حمایت خود را از تلاش‌های فلسطین برای به رسمیت شناخته شدن در سازمان ملل متحد، اعلام کرده است.

سپتامبر سال گذشته تقاضایی که فلسطین برای عضویت در سازمان ملل متحد ارائه داد، به دلیل مخالفت‌های آمریکا ناکام ماند. آمریکا در آن زمان اعلام کرد، چنین اقدامی را از سوی فلسطین، وتو خواهد کرد.

عضویت دائم کشورها در سازمان ملل باید با حمایت شورای امنیت این سازمان صورت بگیرد.

اسرائیل تلاش‌های فلسطین برای دستیابی به مقامی بالاتر در سازمان ملل متحد را اقدامی برای تضعیف کردن خود می‌داند و شدیدا با هر نوع تلاش فلسطین مخالفت می‌کند.

محمود عباس در نشست خبری در پاریس گفت: اگر اسرائیل گفت‌وگوها را بار دیگر از سر نگیرد، فلسطین درخواست خود را برای به دست آوردن موقعیت کشور غیر عضو، به شورای امنیت سازمان ملل متحد خواهد برد.

حمایت فرانسه

انتخابات جدید در فرانسه، با تغییر در سیاست این کشور نسبت به فلسطین همراه بوده است. اولاند حمایت خود را از تقاضای فلسطین ابراز کرده است.

اولاند در نشست خبری روز جمعه در پاریس گفت: امروز ما باید همه تلاشمان را برای تسهیل روند به رسمیت شناختن فلسطین از طریق مذاکره انجام دهیم.

مذاکرات مستقیم میان رژیم صهیونیستی و فلسطین در پایان سال ۲۰۱۰ متوقف شد. در آن زمان، فلسطینی‌ها به نشانه اعتراض نسبت به احداث شهرک‌های یهودی نشین در اراضی اشغالی کرانه باختری رود اردن به گفت‌وگوها خاتمه دادند.

در حال حاضر تشکیلات خودگردان فلسطین در سازمان ملل موقعیت سازمان ناظر را دارد و به عنوان یک کشور ناظر به رسمیت شناخته نمی‌شود. ارتقاء فلسطین به موقعیت کشور غیر عضو به این کشور اجازه خواهد داد برخی معاهده‌های بین‌المللی را به امضاء برساند.

دیپلمات‌های سازمان ملل می‌گویند، برای ارتقاء موقعیت فلسطین به کشور غیر عضو، باید اکثریت ۱۹۳ کشور عضو مجمع عمومی سازمان ملل متحد به این تقاضا رای مثبت دهند.

عضویت در یونسکو

۱۲۰ کشور در میان اعضای مجمع عمومی سازمان ملل به تقاضای فلسطین رای مثبت داده‌اند. بنابراین اگر فلسطین درخواستی را برای موقعیت کشور غیر عضو ارائه دهد، باید در تئوری به راحتی بتواند به این مقام دست یابد.

از جمله کشورهای غیر عضو در سازمان ملل، واتیکان است که آن نیز حق رای‌دهی ندارد.

مهرماه سال گذشته کشورهای عضو یونسکو (سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی سازمان ملل)، به عضویت فلسطین در این سازمان به طور قاطع رای مثبت دادند. در پاسخ به این حرکت، آمریکا اعلام کرد، کمک‌های مالی خود را به این سازمان قطع می‌کند. حق عضویت آمریکا در یونسکو، تقریبا یک پنجم بودجه این سازمان را تامین می‌کند. عضویت فلسطین در یونسکو، به عنوان نشانه‌ای از تقویت موقعیت این کشور در سازمان ملل تلقی شد.

منبع : ایسنا به نقل از شبکه خبری بی.بی.سی
ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: