۰

درخواست عربستان از شورای امنیت در خصوص سوریه

وزیر امور خارجه عربستان با اعلام اینکه کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس کم کم امید خود را به موفقیت طرح کوفی عنان در سوریه از دست می‌دهند، از شورای امنیت خواست تا سوریه را مجبور به اجرای این طرح کند.
کد خبر: ۳۶۱۹۷
۱۲:۲۸ - ۱۷ خرداد ۱۳۹۱
SHIA-NEWS.COM شیعه نیوز:

به گزارش «شیعه نیوز» ، سعود الفیصل، وزیر امور خارجه عربستان در کنفرانسی مطبوعاتی در شهر جده که بعد از نشست وزرای امور خارجه کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس برگزار شد، گفت: ما کم کم امید خود را به اجرا و موفقیت طرح کوفی عنان، نماینده مشترک سازمان ملل و اتحادیه عرب در سوریه از دست می‌دهیم و از شورای امنیت می‌خواهیم که هرچه زودتر با اقدامات فوری و الزام‌آور دولت سوریه را مجبور کند که این طرح را عملی سازد.

وی از شورای امنیت خواست تا فصل هفتم اساسنامه شورای امنیت را که بر استفاده از زور برای مجبور کردن کشورها جهت اجرای قطعنامه‌های سازمان ملل تاکید دارد به اجرا درآورد.

وزیر امور خارجه عربستان گفت: شورای همکاری خلیج (فارس) امیدوار است که گزارش کوفی عنان که قرار است تا آخر ماه جاری میلادی درخصوص سوریه اعلام شود صریح، شفاف و واقع‌بینانه باشد و حقایق را آن گونه که در سوریه رخ می‌دهد، بیان کند.

وی همچنین از شورای امنیت خواست تا با تمامی امکانات ممکن برای حل و فصل وضعیت سوریه و پایان دادن به خون‌ریز‌ی‌ها در این کشور وارد عمل شود و به ملت سوریه این امکان داده شود تا از خود دفاع کنند.

فیصل در مورد مواضع روسیه در قبال سوریه نیز گفت: روسیه نقش خود را در بسیاری از تحولات منطقه از دست داده و ما از مسکو می‌خواهیم تا تلاش کند که هرچه زودتر کشتارها در سوریه پایان یابد و قدرت در این کشور به طور مسالمت آمیز انتقال یابد که این امر هم به نفع روسیه و هم به نفع سوریه و جهان عرب است.

وی با اشاره به وتوی روسیه علیه قطعنامه‌های صادر شده بر ضد دولت سوریه گفت: مواضع مسکو در شورای امنیت به هیچ وجه توجیه پذیر نیست.

از سوی دیگر رجب طیب اردوغان، نخست وزیر ترکیه در افتتاحیه همایش مجمع جهانی اقتصاد که در استانبول برگزار شد، گفت: آنکارا به هیچ وجه در امور داخلی کشورهای دیگر دخالت نکرده و نمی‌کند اما امنیت و ثبات منطقه برای ما مهم است.

وی ادامه داد: مواضع ما در قبال سوریه صحیح است چرا که هرگونه ناآرامی در سوریه می‌تواند کل منطقه را به آتش بکشد.

اردوغان ادامه داد: ما پیشتر بارها نسبت به احتمال گسترش ناآرامی‌های سوریه به دیگر کشورها هشدار داده‌ایم و هم اکنون نیز بیش از 24 هزار پناهنده سوری در خاک ترکیه آواره هستند که این امر نیازمند بررسی است.

احمد داوود اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه نیز در این نشست گفت: نمی‌توان در برابر خشونت‌هایی که در سوریه رخ می‌دهد ساکت نشست و باید جامعه جهانی برای متوقف کردن نظام حاکم در سوریه هر چه زودتر وارد عمل شود.

اوغلو ادامه داد: باید جامعه جهانی در خصوص سوریه متحد شوند چرا که این تنها راه برای تغییر دادن نظام بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه است.

وزیر امور خارجه ترکیه مدعی شد که بشار اسد از ضعف جامعه جهانی برای خرید وقت استفاده می‌کند تا به خشونت‌های خود در سوریه ادامه دهد!

در همین حال مارک تونر، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در سخنانی عنوان داشت: واشنگتن اعتقاد دارد که بشار اسد هیچ نقشی در آینده سیاسی سوریه ندارد و رئیس جمهوری سوریه بخشی از مذاکرات انتقال قدرت در سوریه نخواهد بود.

وی عنوان داشت: ما معتقدیم که روسیه نیز می‌تواند در زمینه انتقال قدرت بدون اسد در سوریه نقش بیشتری ایفا کند و آمریکا وضعیت سوریه را به طور فشرده با مقامات کرملین در دست بررسی دارد.

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا ادامه داد: واشنگتن به فشارهای خود در شورای امنیت برای فشار به نظام اسد ادامه می‌دهد و به فشارهای سیاسی و اقتصادی خود در خارج از شورای امنیت نیز می‌افزاید.

در همین حال خبرگزاری سانا نیز گزارش داد که در عملیات گروه‌های مسلح مخالف دولت در سوریه چند افسر ارشد ارتش این کشور کشته و چند تن دیگر نیز به دست این افراد ربوده شدند.

به گفته مقامات سوری یکی از این افسران درجه سرتیپی داشته که توسط یک بمب کار گذاشته شده در خودروی وی کشته شده است.

سازمان ملل نیز اعلام کرد که مقامات سوری موافقت کرده‌‌اند که کمک‌های بشر دوستانه این سازمان به چهار شهر آسیب دیده سوریه ارسال شود و هیات‌های کمک رسانی سازمان ملل با هماهنگی هلال احمر سوریه کار امداد رسانی به مردم شهرهای حمص، ادلب، درعا و دیرالزور را به عهده خواهند داشت.

منبع : ایسنا به نقل از سایت شبکه الجزیره
برچسب ها: عربستان سوریه
ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: