۰

سیا آماده عقب نشینی از عراق می شود

تهران – چالش های ناشی از حضور نیروهای اطلاعاتی آمریكا در عراق سبب شده است كه سازمان اطلاعات مركزی آمریكا (سیا) طرحی را برای كاهش بیش از نیمی از افسران خود در این كشور خاورمیانه ای آماده كند.
کد خبر: ۳۶۱۶۶
۱۷:۵۳ - ۱۶ خرداد ۱۳۹۱
SHIA-NEWS.COM شیعه نیوز:

به گزارش «شیعه نیوز» ، روزنامه وال استریت ژورنال روز سه شنبه با اعلام این خبر نوشت: در زمان حضور نظامی آمریكا، شمار افسران اطلاعاتی واشنگتن در عراق حدود هفتصد نفر برآورد می شد، اما طبق طرح جدید، تنها 40 درصد از این افراد در محل فعالیت خود باقی خواهند ماند.

ایالات متحده، پیشاپیش كاهش نیروهای اطلاعاتی خود را آغاز كرده است. با این حال، كاخ سفید از ارایه اطلاعات دقیق تر خودداری كرده و آن را طبقه بندی شده ارزیابی می كند.

موافقان طرح یاد شده، می گویند آمریكا می تواند از نیروهای اطلاعاتی خود در سرزمین هایی استفاده كند كه منافع بیشتری برای این كشور داشته باشند؛ برای مثال، یمن و مالی كشورهایی هستند كه اكنون تهدیدهای بیشتری را علیه ایالات متحده ایجاد كرده اند.

در مقابل، مخالفان از احتمال قدرت گرفتن دوباره القاعده در عراق و در منطقه نگرانند. به ویژه آنكه القاعده اكنون در حال ارسال نیرو به سوریه برای مبارزه مسلحانه با دولت بشار اسد رییس جمهوری این كشور است.

از سوی دیگر، كارشناسان سیاست جدید واشنگتن را نمادی از محدودیت های موجود در رویكرد تازه دولت باراك اوباما رییس جمهوری آمریكا می دانند.

بر اساس این رویكرد، ایالات متحده از عملیات زمینی، به نبردهای اطلاعاتی و عملیات یگان های ویژه روی می آورد. چنین رویكردی نیازمند همكاری كشور میزبان است و تجربه فعلی نشان می دهد كه بغداد برای سازمان سیا، متحد قابل اعتمادی نیست.

حتی بغداد به تازگی همكاری های ضد تروریستی خود با نیروهای آمریكایی را متوقف كرده و به سوی استقلال عمل كامل پیش رفته است.

منبع : ایرنا
برچسب ها: سیا عراق آمریكا
ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: