۰

عنان دست به دامان بزرگان شد

وزير امور خارجه روسيه در تماس تلفني با فرستاده ويژه سازمان ملل و اتحاديه عرب در امور سوريه، با اشاره به اينكه جايگزيني براي طرح عنان در سوريه وجود ندارد، بر حل و فصل سياسي وضعيت سوريه تاكيد كرد.
کد خبر: ۳۶۱۱۱
۱۶:۳۱ - ۱۵ خرداد ۱۳۹۱
SHIA-NEWS.COM شیعه نیوز:

به گزارش «شیعه نیوز» ، سرگئي لاوروف، وزير امور خارجه روسيه در تماس تلفني با كوفي‌ عنان، نماينده مشترك سازمان ملل و اتحاديه عرب در امور سوريه، تاكيد كرد كه هيچ جايگزيني براي طرح عنان در سوريه وجود ندارد و آنچه كه در سوريه رخ مي‌دهد، تاكيدي بر اين امر است.
بر اساس بيانيه وزارت امور خارجه روسيه، سرگئي لاوروف بر حل و فصل سياسي بحران سوريه تاكيد و اعلام كرد: وظيفه اصلي همگان در شرايط كنوني اين است كه طرف‌هاي تاثيرگذار در پرونده سوريه را هماهنگ كنيم تا به شكل هر چه بهتري طرح كوفي‌عنان در سوريه اجرا شود.
لاوروف در اين تماس همچنين تاكيد كرد كه براي محقق كردن اين امر با دولت سوريه و مخالفان اين كشور تماس‌هايي داشته و آنها را به آغاز مذاكرات سياسي تشويق كرده است.

وزير امور خارجه روسيه ابراز اميدواري كرد كه ديگر كشورهاي تاثيرگذار در روند سوريه نيز دو طرف را به آغاز مذاكرات ترغيب كنند.

وي اعلام كرد كه مسكو آمادگي دارد تا هر اقدامي را در اين خصوص انجام دهد.

در اين تماس تلفني كوفي‌ عنان نيز گزارشي از ديدار خود با مقام‌هاي سوريه را به وزير امور خارجه روسيه تقديم كرد.

ميخائيل بوگدانوف، معاون وزير امورخاجه روسيه نيز ‌در گفت‌وگو با روزنامه فرامنطقه‌اي الشرق الاوسط، گفت: مسكو تكرار سناريوي يمن در سوريه را بعيد نمي‌داند و عقيده دارد طرحي كه در يمن اجرا شد، مي‌تواند در مورد سوريه نيز مورد بررسي و اجرا قرار گيرد.

وي با تاكيد بر اينكه روسيه از آشتي ملي و توافق ميان گروه‌هاي مختلف سوري حمايت مي‌كند، گفت: كرملين در مورد حوادث جاري در سوريه خصوصا كشتارهاي منطقه الحوله اظهار نظري نخواهد كرد تا زماني كه نتايج تحقيق‌هاي ناظران بين‌المللي سوريه مشخص شود و وزير امور خارجه روسيه در تماس دائم با كوفي‌عنان است.

معاون وزير امور خارجه روسيه، با اعلام اينكه وضعيت در سوريه بسيار پيچيده شده، گفت: نبايد به طور يك‌جانبه در مسئله سوريه دست به اقدامي زد، مسكو آماده است تا اگر ناظران بين‌المللي نياز داشته باشند، كارشناسان جنايي براي تحقيق در خصوص كشتار الحوله در اختيار ناظران بين‌المللي قرار دهد.

از سوي ديگر مقام‌هاي سوئيسي اعلام كردند كه در چند هفته گذشته نزديك به 16.6 ميليون يورو از دارايي‌هاي بشار اسد، رييس‌جمهوري سوريه و نزديكان وي در سوئيس بلوكه شده كه با اين مقدار اموال بلوكه شده مسئولان سوري در سوئيس به 58.2 ميليون يورو مي‌رسد.
رجب طيب اردوغان، نخست‌وزير تركيه نيز در واكنش به سخنان اخير بشار اسد مدعي شد: تاكنون هيچ اصلاحاتي در سوريه كه نشان‌دهنده دموكراسي در اين كشور باشد، رخ نداده و مقام‌هاي اين كشور همچنان با شيوه‌هاي استبدادي با مردم برخورد مي‌كنند.
بان‌كي‌مون، دبيركل سازمان ملل نيز خواستار برگزاري مذاكرات گسترده بين‌المللي براي پايان دادن به وضعيت سوريه شد و از شوراي امنيت خواست تا به خواسته‌هاي اتحاديه عرب در زمينه افزايش تحريم‌ها عليه دولت سوريه اهميت بيشتري بدهد.
بان‌كي‌مون در كنفرانس مطبوعاتي پس از ديدار با دبيركل سازمان همكاري‌هاي اسلامي در عربستان گفت: اولويت كنوني جامعه جهاني كمك به ملت سوريه است و بايد مذاكرات گسترده‌اي با حضور طرف‌هاي تاثيرگذار در عرصه سوريه براي پايان دادن به وضعيت موجود در اين كشور برگزار شود.
وي با اشاره به تصميمات اخير اتحاديه عرب مبني بر افزايش ناظران بين‌المللي و تعيين سقف زماني براي اجراي طرح كوفي‌عنان در سوريه گفت: اين درخواست‌ها بسيار مهم است و بايد از سوي اعضاي شوراي امنيت مورد بحث و بررسي قرار گيرد.

منبع : ايسنا به نقل از خبرگزاري رسمي سوريه (سانا)
ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: