۰

اسد: آمادگي دمشق براي حل صادقانه بحران

رئيس جمهور سوريه گفت: کشورش از هرگونه تلاش صادقانه براي حل و فصل بحران کنوني سوريه استقبال مي کند.
کد خبر: ۳۲۶۵۶
۲۱:۳۴ - ۲۰ اسفند ۱۳۹۰
SHIA-NEWS.COM شیعه نیوز:

به گزارش «شیعه نیوز» ، بشار اسد اين مطلب را در ديدار با کوفي عنان فرستاده مشترک سازمان ملل متحد و اتحاديه عرب که در دمشق برگزار شد، بيان کرد.

بشار اسد که گفتگو را تنها گزينه ي پيش رو براي برون رفت از بحران يک ساله سوريه مطرح مي کند، در اين ديدار افزود: با ادامه عمليات گروه هاي تروريستي که هرج و مرج در جامعه ايجاد مي کند، گفتگوي سياسي موفقيت آميز نخواهد بود.

رييس جمهور سوريه خطاب به «کوفي عنان» خاطرنشان کرد: موفقيت در ماموريت پيش رو نيازمند بررسي هاي عميق و بازديد از مناطق بحراني است و در عين حال بايد از جوسازي برخي کشورهاي منطقه و جهان که حقايق و وقايع را تحريف و تصويري نادرست و مغاير با واقعيت ها از سوريه ارائه کردند ، اجتناب کرد.

کوفي عنان نيز در اين ديدار که فضاي سازنده اي بر آن حاکم بود ، تاکيد کرد: وي رفتاري عادلانه و شفاف در اين ماموريت در پيش خواهد گرفت.

وي همچنين مداخله طرف هاي خارجي را در امور داخلي سوريه مردود دانست و نسبت به دستيابي به راهکاري مسالمت آميز براي بحران سوريه ابراز اميدواري کرد.

فرستاده مشترک دبيرکل سازمان ملل متحد و دبيرکل اتحاديه عرب در ادامه ابراز اميدواري کرد: در همکاري با دولت سوريه بتواند گفتگوهاي سياسي را که زمينه ساز برقراري مجدد ثبات و آرامش در سوريه بشود ، آغاز کند و در پايان هم آرزوها و خواسته هاي مردم سوريه برآورده شود.

اين خبرگزاري افزود: بشار اسد و کوفي عنان علاوه بر مذاکرات گسترده که با حضور اعضاي هيات هاي دو طرف برگزار شد ، نشست خصوصي هم برگزار کردند.

کوفي عنان که به منظور دستيابي به راهکاري براي پايان بحران سوريه امروز وارد دمشق شد، قرار است امشب با «حسن عبدالعظيم» و «لوي حسين» دو تن از چهره هاي برجسته مخالفان نظام سياسي سوريه ديدار و گفتگو کند.

همچنين پيش از سفر کوفي عنان به دمشق ، بان کي مون دبيرکل سازمان ملل متحد اعلام کرده بود: توقف همه ي عمليات هاي خشونت آميز از همه ي طرف هاي درگير اعم از نيروهاي دولتي و مخالفان ، ارسال فوري کمک هاي انساني به مناطق بحراني و آغاز فرآيندي سياسي براي چاره انديشي راهکاري به منظور برون رفت از بحران ، در اولويت هاي فرستاده ي وي به سوريه است.

همچنين منابع خبري فاش کردند: عنان در جريان سفر به سوريه سرفصل هاي طرح پيشنهادي خود مبني بر تشکيل دولت وحدت ملي ، برگزاري انتخابات و دستيابي به آشتي واقعي در ديدار با رييس جمهور سوريه و نمايندگان گروه هاي مخالفان نظام سياسي سوريه ارائه و درباره آن سرفصل ها با آنان رايزني خواهد کرد.

کارشناسان سياسي سوريه ، سفر کوفي عنان را به منطقه كه از دو هفته پيش منصوب شده است،«ماموريت ناممكن» اعلام کردند و معتقدند: دبيرکل سابق سازمان ملل بخت کمي براي موفقيت در ماموريت خود دارد.

در اين حال شين‌هوا گزارش داد، اتحاديه عرب و روسيه به فرمول مشترکي متشکل از پنج بند درباره سوريه دست يافتند.

اين در حالي است که وزير خارجه روسيه در آستانه ديدار و گفتگو با وزيران امور خارجه اتحاديه عرب در قاهره درباره سوريه، درخصوص هرگونه دخالت آشکار در امور داخلي اين کشور هشدار داد.
تلويزيون بي بي سي عربي، در اين زمينه با خالد عز العرب گزارشگر خود در قاهره گفتگو کرد و از وي پرسيد اين اظهارات صريح عليه هرگونه دخالت آشکار در امور داخلي سوريه آيا نشان دهنده نوعي تغيير ولو اندک در موضع روسيه نيست؟

خالد عز پاسخ داد: درست است، نقاط توافق و نقاط اختلافي ميان موضع روسيه و موضع اتحاديه عرب وجود دارد همان گونه که نبيل العربي دبيرکل اتحاديه عرب نيز به آن اشاره کرد. نقطه مشترک، درواقع دعوت هر دو طرف به پايان دادن فوري به خشونت ها است و همان طور که کوفي عنان فرستاده مشترک سازمان ملل و اتحاديه عرب به سوريه تاکيد کرد مسئله تاکيد بر توقف خشونت تنها از طرف دولت، بدون صحبت کردن از طرف مخالفان، کمترين اهميت را دارد زيرا عنان تاکيد کرد که ماموريت وي دستيابي به توقف فوري خشونت از هردو طرف است و در نتيجه در اين مسئله توافق وجود دارد.

مسئله اي که در آن اختلاف وجود دارد طبيعتا مسئله مخالفت روسيه با دخالت آشکار خارجي است و اين با موضع اتحاديه عرب، که در طرح خود خواستار کنار رفتن بشار اسد از قدرت به عنوان بخشي از راه حل سياسي بحران هستند، تعارض دارد.

منبع : واحد مرکزي خبر به نقل از سانا
ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: