۰

شمارش معکوس برای آتن آغاز شد

مقامات یونانی با وجود اجرای طرح های ریاضتی و گرفتن وام های هنگفت از کشورهای منطقه یورو نتوانستند به ترمیم اقتصاد بحران زده خود بپردازند و به همین دلیل زنگ خطر سقوط اقتصادی برای یونان در حال به صدا درآمدن است.
کد خبر: ۳۲۵۷۸
۱۸:۲۶ - ۱۸ اسفند ۱۳۹۰
SHIA-NEWS.COM شیعه نیوز:

به گزارش «شیعه نیوز» ، آتن روز گذشته (چهارشنبه 17 اسفند) صحنه تجمع و اعتراضات گروههایی بود که به تصمیم برخی بانکها و صندوق بازنشستگی یونان مبنی بر بخشیدن 75درصد از بدهی دولت معترضند.

کارمندان دولت و بازنشستگان معتقدند این سرمایه حاصل اندوختن حق بیمه های آنهاست.

الیاس ورتاکوس، معاون رئیس کنفدراسیون کارمندان دولت در این باره می گوید: دولت ائتلافی و گروه سه جانبه وام دهندگان بین المللی در حال اجرای طرح های وحشیانه ای علیه صندوق بیمه های اجتماعی و بیمه گذاران هستند. آنها نه تنها صندوق های بازنشستگی را از طرح بخشیدن بدهی های دولت معاف نمی کنند، بلکه در حال کاهش بیشتر بودجه هستند که به معنی کاهش در حقوق بازنشستگی و مزایای کارکنان است.

برهمین اساس، 206 میلیارد یورو از اوراق قرضه دولت یونان در تصاحب سرمایه گذاران بخش خصوصی است. اگر سرمایه گذارانی که 75 درصد از این اوراق قرضه را در تصاحب خود دارند قبول کنند که سه چهارم از طلب خود را ببخشند، یونان از خطر قصور در بازپرداخت بدهی هایش نجات می یابد.

این در حالی است که یونان تنها چند ساعت زمان در اختیار دارد تا از ورشکستگی و سقوط اقتصادی نجات یاید، اما تاکنون سرمایه گذارانی که 58 درصد از اوراق قرضه یونان را در تصاحب خود دارند، به بخشیدن 75 درصد از مطالبات خود "بله" گفته اند و هنوز توافقی با دیگر سرمایه گذاران حاصل نشده است.

یونان درحالی این رخدادهای اقتصادی را پشت سر می گذراند که کشورهای منطقه اقتصادی یورو اوایل اسفند جاری 30 میلیارد یورو  برای دومین بار پیاپی و جلوگیری از ورشکستگی یونان به آتن کمک مالی کردند.

کشورهای منطقه اقتصادی یورو در سال 2010 نیز وام 110 میلیارد یورویی اتحادیه اروپا را به این کشور کمک کردند که براساس توافق های انجام شده این کشور باید 20 مارس (اول فروردین) به بازپرداخت بدهی های قبلی خود اقدام کند.

اما همانگونه که تحلیلگران اقتصادی پیش بینی کرده بودند: کمک جدید اگرچه تا اندازه کمی نیازهای مالی فوری یونان را برطرف کرد، اما به خاطر اقتصاد پوسیده و بدهی های فراوانش قدرت خروج از این بحران اقتصادی را ندارد.

یونان پیش از این متعهد شده بود که در عوض دریافت وام جدید سیاست های صرفه جویانه را اجرا کند تا بدهی خود را تا سال 2020 به کمتر از 120،5 درصد تولید ناخالص داخلی برساند.

گفتنی است، پس از 5 سال متوالی رکود اقتصادی، اکنون میزان بدهی یونان به 160 درصد تولید ناخالص داخلی این کشور رسیده است.

منبع : شبستان
برچسب ها: آتن یونان اقتصاد
ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: