۷

آيت الله بروجردي(ره) نهضت حفظ احياي ميراث شيعه را آغاز کردند

آيت الله بروجردي (ره) اهتمام ويژه اي به حفظ ميراث عظيم تشيع داشتند و حرکت و نهضت احياي ميراث فقهي، علمي و فرهنگي شيعه را آغاز کردند.
کد خبر: ۳۲۵۵۵
۱۴:۱۲ - ۱۸ اسفند ۱۳۹۰
SHIA-NEWS.COM شیعه نیوز:

به گزارش «شیعه نیوز» ، آيت الله علوي بروجردي در مراسم تجليل از کارکنان کتابخانه آيت الله بروجردي(ره) که برگزيده سيزدهمين کتاب سال حوزه، را به خود اختصاص داده است گفت: اين کتابخانه حاصل اراده و تلاش مرجع عاليقدر جهان تشيع آيت الله بروجردي(ره) مبني بر حفظ آثار و ميراث عظيم تشيع، بوده است؛ اين مرجع بزرگ، اهتمام بسياري به احياي مفاخر شيعه داشتند و به همين منظور اين کتابخانه را در جنب مسجد اعظم احداث کردند.

وي افزود: زماني که کتابخانه را تحويل گرفتيم، داراي 624 جلد کتاب خطي و 3 هزار جلد کتاب چاپ سنگي از ذخاير ناب علمي جهان تشيع بود؛ مرحوم آيت الله بروجردي(ره) بزرگاني از جمله مرحوم آيت الله سيدمصطفي خوانساري را به مناطق مختلف اعزام مي کردند تا کتاب هاي نفيسي که در کتابخانه هاي شخصي بود از آنها خريداري کنند تا در دسترس طلاب علوم ديني قرار گيرد.

آيت الله علوي بروجردي، تصريح کرد: از جمله فعاليت هاي احياگرانه اين مرجع بزرگ استنساخ کتاب هايي که در حال از بين رفتن بود، مي باشد که اين طرح با حضور شاگردان مبرز ايشان به طور مستمر انجام مي شد و با اين حرکت بسياري از آثار علمي بزرگاني از جمله سيد بحرالعلوم، شيخ طوسي و محقق اردبيلي، احيا شد.

وي گفت: اين مرجع بزرگ در زمان خود، حرکت و نهضت احياي ميراث فقهي، علمي و فرهنگي شيعه را آغاز کردند و اگر تاريخ وجود کتابخانه هاي بزرگ شيعه در قم و شهرهاي ديگر را ببينيم، در مي يابيم که اين مراکز در زمان تحولي که ايشان در حوزه ايجاد کردند، بوجود آمدند.

استاد حوزه علميه قم افزود: آيت الله شيخ مرتضي حائري, فرزند آيت الله شيخ عبدالکريم حائري نقل مي کردند زماني که براي زيارت به نجف رفتم و با حضور در دروس حوزه علميه نجف، مشتاق شدم که در اين شهر به ادامه تحصيل مشغول شوم؛ در آن زمان نامه اي از سوي امام خميني(ره) به دستم رسيد که از من درخواست شده بود براي ادامه تحصيل به قم برگردم که من هم گفتم اين جا جايگاه تدريس شيخ طوسي است و علاقه دارم دراين جا ادامه تحصيل بدهم، حضرت امام راحل در جواب اين نامه مرقوم کردند که شيخ طوسي به قم آمده است و تدريس مي کند و بايد به قم برگردي؛ پس از حضور در قم و شرکت در دروس آيت الله العظمي بروجردي(ره)، متوجه شدم که منظور امام از اين سخن چه بود؛ زيرا همان درس ها با کيفيتي بسيار بالا از سوي ايشان به طلاب ارايه مي شد.

وي خاطرنشان کرد: اين کتابخانه به فرموده آيت الله بروجردي(ره)، قرار بود در مکان ديگري به شکل مستقل و بسيار بزرگ ايجاد شود که در اواخر عمر ايشان و همزمان با پايان ساخت مسجد اعظم، استاد مرحوم لر زاده ( معمار مسجد اعظم و کتابخانه) براي به اتمام رساندن اين کتابخانه، وقت کافي نداشتند و مجبور شدند اين کتابخانه را در بدنه اين مسجد ايجاد کنند، هرچند عمر اين مرجع تقليد براي افتتاح آن کفاف نداد، ولي در مراسم چهلم ايشان کتابخانه افتتاح شد.

آيت الله علوي بروجردي با اشاره به تلاش هاي آيت الله دانش آشتياني، حجت الاسلام والمسلمين آل اسحاقي، آيت الله استادي و... براي اداره اين کتابخانه، خاطرنشان کردند: متاسفانه اين کتابخانه با وضعيت خوبي روبرو نبود و علي رغم خواسته هايي که مطرح مي شد، توجه چنداني به مرمت و تجهيز اين ميراث شيعي از سوي مسئولين دولتي صورت نمي گرفت، اما با دستور دکتر احمدي نژاد و پيگيري هاي دريادار عباس محتاج، استاندار وقت قم ظرف سه ماه عمليات اجرايي تجهيز و توسعه آن آغاز شد و به دليل اينکه نمي توانستيم به دليل مزاحمت براي نماي حرم مطهر، طبقات اين کتابخانه اضافه کنيم، فعاليت مهندسي پيچيده اي براي توسعه آن انجام شد و الحمدلله با فعاليت هاي جديدي که در اين کتابخانه انجام شده است، سرعت عمليات خدمت رساني به مردم بسيار افزايش يافته است.

وي با اشاره به اينکه کتابخانه متعلق به مملکت ايران و جهان تشيع است و ميراث معنوي شيعيان محسوب مي شود و هر چه به آثار آن توجه شود، آثار و برکات روز افزون آن را در عرصه هاي مختلف شاهد خواهيم بود، گفت: همواره نظر لطف مقام رهبري شامل حال ما و اين مجموعه شده است و ايشان اصرار داشتند که کتابخانه از بدنه مسجد اعظم خارج نشود که با اطاعت امر، قرار شد، مراحل تجهيز و توسعه به شکل خاصي درون اين مجموعه انجام شود.

 
مرکز خبر حوزه
ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر:
غیر قابل انتشار: ۷
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۷
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۰۴ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۹
جناب علوی
خیلی مواظب باشید که میراثدار ان مرجع فقید باشید . زیر بار ذلت نروید . کارهایتان برای رضای خدا باشد نه خلق !! خدا .
عباس صدر
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۵۸ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۹
نهضت حفظ آثار علمای شیعه را مرحوم آیت الله العظمی نجفی مرعشی آغاز کردند و این ار دوران طلبگی ایشان در نجف اشرف است که برای هر یک از آثار قدیم خطی ای که اینک در کتابخانه ایشان موجود است چقدر زحمت ها متحمل شدند و از جمله کتاب ریاض العلماء که جریانش مربوط به دوران شیخ الشریعه می باشد . مرحوم آیت الله العظمی بروجردی در این امر متآخر از آقای نجفی مرعشی هستند که ظاهراً نوه آقای بروجردی که در جریان این امور نبوده اند و نگاه به بیشتر بودن سن مرحوم پدربزرگشان کرده اند و خیال کرده اند که لابد چون سنشان بیشتر است پس مقدم هم هستند . به هر تقدیر این تقدم در عصر حاضر به مرحوم آیت الله العظمی مرعشی نجفی می رسد که کتابخانه اش حکایت از این مهم دارد و سال وقف کتابهای خطی اش هم هر کدام معلوم است . در ریحانة الادب هم این تقدم معلوم است و در الذریعة هم .
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۰۴ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۱
شما لطف کن بیا ایران بعد نظر بده
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۰:۲۷ - ۱۳۹۱/۰۱/۳۱
جناب ناشناس ؛ این نظر جنابعالی بیشتر به درد هوچی گری می خوره تا نظر دادن . حالا اگر کسی از جای دیگری غیر از ایران حرف حساب بزنه نبایستی حرفش را گوش کرد ؟ اینهم شد حرف حساب که زدی
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۰۵ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۷
هر دو اين بزرگواران زحمات زيادي در نشر علوم اهل بيت (ع) كشيده اند و زندگي خويش را در اين راه گذاشته اند.
من ساكن قم هستم هم كتابخانه آيت الله مرعشي نجفي و هم كتابخانه آيت الله بروجردي از كتابخانه هاي خوب قم هستند
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۰:۲۵ - ۱۳۹۱/۰۱/۳۱
میان ماه من تا ماه گردون - تفاوت از زمین تا آسمان است
روح الله
Iran, Islamic Republic of
۲۰:۳۰ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۹
یکی از کارهای بزرگ آیت الله بروجردی مبارزه بافلاسفه وقطع شهریه مدرسین آن درقم که باعث شدبرخی از قم بروند
درود براین مرجع شجاع خدایش بیامرزد