۰

کرزی محاکمه عاملان قرآن‌سوزی را خواستار شد

حامد کرزي، رييس جمهور افغانستان، خواستار محاکمه نيروهاي امريکايي شده است که اخيرا در پايگاهي نظامي در اين کشور جنگ‌زده به قرآن کريم توهين کردند.
کد خبر: ۳۲۰۶۵
۲۲:۴۱ - ۰۷ اسفند ۱۳۹۰
SHIA-NEWS.COM شیعه نیوز:

به گزارش «شیعه نیوز» ، کرزي روز يکشنبه (۷ اسفند) در نشستي خبري در کاخ رياست جمهوري در کابل، پايتخت افغانستان گفت: "ما قويا سوزاندن قرآن کريم توسط امريکايي‌ها را محکوم و از اعتراض‌ها استقبال مي‌کنيم."

وي گفت که هياتي از قانون‌گذاران امريکايي و مقامات دولتي در اين زمينه تحقيق کرده و خواستار محاکمه مجرمان اين حادثه شده‌اند.

کرزي هم‌چنین به خانواده‌های قربانيان ناآرامي‌هاي اخير تسليت گفت و از مردم کشورش خواست که از خشونت و اعمالي که به نفع دشمنان افغانستان است دوري کنند.

هتک حرمت قرآن کريم توسط نيروهاي امريکايي موجب بروز اعتراضات خشونت‌آميز در افغانستان و کشته شدن ۳۰ تن از جمله چند نيروي امريکايي شده است.

خشم عمومي موجب شده که ناتو کليه مشاورانش را از وزارت‌خانه‌هاي دولت افغانستان خارج کند.

با وجود عذرخواهي باراک اوباما، رئيس جمهوري امريکا و دعوت افغان‌ها به خويشتن‌داري از سوي کرزي، تظاهرات ضدامريکايي در اعتراض به هتک حرمت قرآن کريم در سراسر اين کشور ادامه دارد.

نيروهاي خارجي در پايگاه هوايي بگرام واقع ۱۱ کيلومتري جنوب شرق شهر چاريکار در ولايت پروان افغانستان، در ۲۰ فوريه نسخه‌اي از قرآن کريم و ديگر کتب اسلامي را به آتش کشيدند.

اهانت به قرآن کريم از سوي نيروهاي خارجي تحت امر امريکا بر بي‌اعتنايي آن‌ها به ارزش‌هاي فرهنگي و مذهبي و شعاير ديني افغانستان پس از گذشت بيش از يک دهه از تهاجم نظامي به اين کشور صحه مي‌گذارد.

تهاجم تحت امر امريکا به افغانستان در سال ۲۰۰۱ آغاز شد. پس از گذشت بيش از يک دهه از آغاز اين حمله، اوضاع امنيتي در افغانستان هم اکنون به رغم حضور ۱۳۰ هزار نيروهاي نظامي خارجي، همچنان ناپايدار است.

این درحالی است که سازمان ملل آمار تلفات غيرنظاميان افغان در سال ۲۰۱۱ را بي‌سابقه اعلام کرد.

به گفته سازمان ملل، تعداد تلفات غيرنظاميان در سال ۲۰۱۱ در مقايسه با سال پيش از آن، ۸ درصد افزايش يافته و در مقايسه با سال ۲۰۰۷ حدودا دو برابر شده است.

خشونت‌هاي جنگي در افغانستان در سال ۲۰۱۱ به طور کلي به کشته شدن ۳۰۲۱ غيرنظامي افغان و مجروحيت ۴۵۰۷ نفر انجاميده است.

بر اساس اعلام سازمان ملل، ۷۷ درصد از اين غيرنظاميان در اثر حملات شبه نظاميان و ۱۴ درصد نيز از سوي نيروهاي خارجي تحت امر امريکا و نيروهاي افغان کشته شده‌اند. علت کشته شدن ۹ درصد باقي‌مانده از اين غيرنظاميان نامعلوم اعلام شده است.

منبع : پرس تی وی
ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: