۱
در درس تفسیر آیت الله جوادی آملی مطرح شد؛

بحث درباره امام زمان، ظهور و ولایت با خبر واحد حل نمی‌شود

آیت الله جوادی آملی گفت: دین ما تنها فقه نیست. فقه فقط فروعات زندگی ما است. بحث های عمیق تفسیری، اقتصادی، نظامی، سیاسی، فرهنگی، بحث درباره امام زمان علیه السلام، ظهور و ولایت، بحث هایی نیست که با خبر واحد حل شود. با خبر واحد نمی شود دین را نگه داشت. باید روایات مفید علم، متواتر سندی یا مستفیض باشند.
کد خبر: ۳۱۷۲۶
۲۲:۰۳ - ۳۰ بهمن ۱۳۹۰
SHIA-NEWS.COM شیعه نیوز:

به گزارش «شیعه نیوز» ، آیت الله جوادی آملی امروز در جمع علما و روحانیون حوزه علمیه به تفسیر آیات 55 تا 59 سوره مبارکه فرقان در مسجد اعظم قم پرداخت.

این استاد تفسیر حوزه علمیه با اشاره به آیه شریفه «و یعبدون من دون الله ما لا ینفعهم و لا یضرهم و کان الکافر علی ربه ظهیرا» گفت: براهین توحیدی تام است، عبادتها غالبا شوقا الی الجنة و یا خوفا من النار است، عبادت بتها و هر چه غیر خداست که نه می تواند ضرری برساند و نفعی هم ندارد که بدترین کار است، اگر کسی با این همه برهان از توحید دست بردارد، با بقیه کفار به دشمنی با خدای متعال پرداخته است.

این استاد عالی حوزه علمیه قم با اشاره به آیه شریفه «قل ما أسئلکم علیه من أجر إلا من شاء أن یتخذ إلی ربه سبیلا» گفت: هر چه که به عنوان اجر رسالت مطرح شده برای خود انسان است. در امور مالی خمس و زکات هم هیچ کس اموال خود را به پیامبر و امام علیهم السلام نمی دهد. خداوند ما را مالک کل اموال قرار نداده است بلکه فقط مالک چهار پنجم آن هستیم. ائمه علیهم السلام و مکتب در اموال ما شریک هستند و در مورد زکات هم فقرا در اموال انسان شریکند و کسی نمی تواند قبل از پرداخت حق شریک در مال تصرف کند.

آیت الله جوادی آملی با اشاره به صلوات ها و دعاهایی که به محضر اهل بیت علیهم السلام تقدیم می شود خاطر نشان کرد: ایشان همه نور واحد و صادر اول هستند. کارهایی که ما انجام می دهیم از جمله صلوات ها، دعاها، به حضورشان شرف یاب شدن ها و هدیه قرائت قرآن ها، تکاملی برای خود ما است نه این که با این کارها کمالی از طرف ما به ایشان برسد.

وی افزود: سیدنا الاستاد علامه طباطبایی برای تبیین این مسئله این مثال را می فرمود که اگر کسی باغی و باغبانی داشته باشد و باغبان در روز عید از گلها یا میوه های باغ سبدی بچیند و به مالک باغ هدیه کند، باغبان می شود مؤدب نه این که از مال خود به مالک چیزی داده باشد. این گونه نیست که ما بین ایشان و خدا واسطه شویم که چیزی به ایشان برسد بلکه جای ما همیشه آخر صف است. ما هرچه داریم از ایشان داریم و این کارها برای تقرب ما است.

آیت الله جوادی آملی با اشاره به آیه شریفه «الذی خلق السماوات و الارض و ما بینهما فی ستة ایام ثم استوی علی العرش الرحمان فسئل به خبیرا» گفت: بعض مطالب قرآن مخصوص پیامبر و اهل بیت علیهم السلام است. این شش روز که خدا به آن اشاره کرده، روز در مقابل شب نیست و به معنی مجموع یک روز و شب هم نیست زیرا روز و شب با حرکت زمین به دور خورشید تولید می شود و در آن موقع که هنوز زمین و آسمان و خورشیدی نبوده است. درباره این شش روز که به معنی شش مرحله است، می فرماید باید از خدا بپرسی.

وی ادامه داد: عرش هم مقام کبریایی خدا است. اگر کسی بخواهد نموداری از عرش خدا را بفهمد باید به قلب مؤمن بنگرد. چون قلب المؤمن عرش الرحمان. اگر قلب مؤمن که حقیقت و هویت انسانیت است، علما و عملا کامل شد، نمودار عرش خدا می شود.

این استاد عالی حوزه علمیه قم خاطر نشان کرد: این ها آیاتی نیست که درکش بلا واسطه باشد ولی متأسفانه در صدر اسلام کسی دنبال پرسید این مطالب نبود. اگر هم سلمان و ابوذری بود، مطالبی را که یاد گرفتند با خود بردند چون حوزه ای نبود و کسی به دنبال یادگیری این مسائل نبود. حتی نقل شده که یک کسی که می خواست از امام صادق علیه السلام سؤالی بپرسد از ترس جاسوسان عباسی، لباس و طبق خیار یک خیار فروش را گرفت تا به منزل حضرت رفته و سؤال خود را بپرسد.

وی افزود: در مورد این آیات احادیثی هست ولی با توجه به این که علم درایه و رجال درباره روایات تفسیر، مقتل، تاریخ و اخلاق مطرح نبوده و علمای ما با سعی مشکور فقط به رجال و درایه روایات فقه پرداخته اند و راه را باز کرده اند، ولی روایات دیگر نیاز به کار بسیاری دارد. البته در این موضوع علمای ما مقصر نیستند. زیرا به استثنای این زمان که به برکت امام راحل و خون های پاک شهدا که هم ایران اسلامی را روشن کرد و هم خاور میانه را دارد بیدار می کند، علمای سابق یا در زندان بوده اند یا مسموم و شهید و شاگردانشان هم متواری بوده اند.

آیت الله جوادی آملی در توصیه ای خاطرنشان کرد: اگر کسی بخواهد در این چهار بخش (روایات تفسیری، مقتلی، تاریخی و اخلاقی)‌ کار کند، باید کاری نظیر کاری که بر روی روایات فقهی شده انجام بدهد. فقه با روایات و حتی کمتر از آن (اصول عملیه) انجام می شود. ولی دین ما تنها فقه نیست. فقه فقط فروعات زندگی ما است. بحث های عمیق تفسیری، اقتصادی، نظامی، سیاسی، فرهنگی، بحث درباره امام زمان علیه السلام، ظهور و ولایت، بحث هایی نیست که با خبر واحد حل شود. با خبر واحد نمی شود دین را نگه داشت. باید روایات مفید علم باشند. باید متواتر سندی یا مستفیض باشند.

منبع : رسا
ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر:
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
نظرات بینندگان
مجید
Iran, Islamic Republic of
۲۳:۴۱ - ۱۳۹۰/۱۱/۳۰
اگر هر روز نکاتی از درس تفسیر حضرت استاد در اختیار علاقمندان گذارده شود موجب مزید تشکر است.خداوند وجود ایشان را محفوظ بدارد.متشکرم