۰

تیجانی: بیداری اسلامی ریشه در قیام عاشورا دارد

سید محمد تیجانی، گفت: ما اگر بخواهیم گذشت زمان را به امروز گره بزنیم، می بینیم که سرچشمه بیداری اسلامی از قیام عاشورا جوشیده است.
کد خبر: ۳۱۴۲۶
۱۳:۴۰ - ۲۳ بهمن ۱۳۹۰
SHIA-NEWS.COM شیعه نیوز:

به گزارش «شیعه نیوز» ، سید محمد تیجانی، اندیشمند جهان اسلامِ، در کنگره مسجد کانون بصیرت و بیداری اسلامی که در سالن دارالشفاء مدرسه فیضیه برگزار شد، با تاکید بر جایگاه مسجد در اسلام تصریح کرد: اولین کاری که پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله) به آن اهتمام ورزیدند بنای مسجد در مدینه بود.

وی افزود: مسجد دارای اهمیت بسزایی است و برهمین اساس خداوند به پیامبر فرمودند که مسجد جایگاه مهمی است، مسجد تنها محل عبادت نیست بلکه جایگاه سیاسی و اجتماعی دارد.

تیجانی، افزود: پیامبر گرامی اسلام در مسجد می نشستند و به تعلیم، امور جنگ و قضاوت با دیگران می پرداختند.

این اندیشمند جهان اسلام، تاکید کرد: مسجد کانونی برای هرگونه فعالیت می باشد که مهمتر از نماز و عبادت است.

وی با اشاره به توجه امام خمینی (ره) به مسجد، عنوان کرد: امام خمینی(ره) زمانی که نور انقلاب را به جهانیان تاباند اولین سمینار را که خود من در آن شرکت کردن در مسجد برگزار کردند.

تیجانی، همچنین به نقش مسجد در بیداری اسلامی اشاره کرد و ادامه داد: ما اگر در بیداری اسلامی سخن بگوییم ناچاریم که از مسجد و روحانیت آن که به نام ائمه جماعت از آن یاد می شود نام ببریم.

اندیشمند جهان اسلام، گفت: شیاطین انس و جن در صدد خاموش کردن نور الهی هستند.

وی همچنین جایگاه و تاثیرات حج را مورد تاکید قرار داد و تصریح کرد: به یاد می آورم در اوایل انقلاب اسلامی در کنگره حج که در تهران برگزار شد شرکت کردم که هدف آن تنها عمل عبادی نبود بلکه هدف شکستن طاغت های زمان بود.

تیجانی، ادامه داد: سعودی ها کار حج را به اینجا رساندند که می خواستند روح و معنویت حج را از مسلمانان بگیرند، بویژه سالی که حجاج ایرانی را به خاک و خون کشیدند.

اندیشمند جهان اسلام، تاکید کرد: زین العابدین در مساجد تونس سخن گفتن را ممنوع کرد، درب مسجد را بعد از نماز می بستند و نماز جماعت موظف بود به عنوان پلیس بعد از نماز درب مساجد را ببندد.

وی قیام عاشورا را سرچشمه بیداری اسلامی دانست و عنوان کرد: ما اگر بخواهیم گذشت زمان را به امروز گره بزنیم، می بینیم که سرچشمه بیداری اسلامی از قیام عاشورا جوشید، امام حسین(ع) مردم را بیدار کرد وامام خمینی(ره) نیز در ادامه همان راه گام برمی داشتند.

تیجانی، تاثیرات انقلاب اسلامی در کشورهای منطقه را مورد تاکید قرار داد و افزود: اگر مسلمانان در ابتدای سال 90 سال به خواب رفته بودند ما 900 سال در خواب بودیم تا اینکه انقلاب اسلامی ما را از خواب غفلت بیدار کرد.

اندیشمند جهان اسلام، با اشاره به ارتباط انقلاب تونس با انقلاب اسلامی ایران ادامه داد: ارتباط تنگاتنگی بین این دو وجوود دارد، ریشه های انقلاب تونس در انقلاب اسلامی ایران است.

وی تاکید کرد: انقلاب در کشورهای اسلامی و عربی بیانگر این است که جوانان و دانشمندان ترس شان از آن چیزی که ترس داشتند ریخته است و هدف شان به ثمر نشستن انقلاب و تلاششان است.

تیجانی، در پایان با اشاره به اینکه ما در تونس آزاد شدیم و هیچ گونه محدودیتی نداریم، ابراز داشت: امسال چندین برنامه از جمله عاشورا و ولایت های ائمه(علیهم السلام) داشتیم و این بشارت را می دهیم که ملت تونس تشنه معارف اهل بیت(علیهم السلام) هستند وبسیاری از مردم به این مکتب روی آورده اند.

سید محمد سماوی التیجانی متولد تونس و از علمای سرشناس اهل تسنن در جهان اسلام بود که پس از سال ها تحقیقات درباره مذاهب و فرق اسلامی ، سرانجام چند سال پیش به مذهب تشیع مشرف شد . او داستان زندگینامه مذهبی و سیر تحقیقات خود را در کتابی به نام " آنگاه هدایت شدم " توضیح داده است .

منبع : شبستان
برچسب ها: تیجانی
ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: