۰

کنگره بزرگداشت آخوند ملاحسین مراغه‌ای برگزار می‌شود

کنگره بزرگداشت آخوند ملاحسین مراغه ای متخلص به «دخیل» از شعرای رثایی قرن سیزدهم هجری قمری برگزار خواهد شد.
کد خبر: ۳۰۶۹۲
۱۵:۳۷ - ۰۴ بهمن ۱۳۹۰
SHIA-NEWS.COM شیعه نیوز:

به گزارش«شیعه نیوز» ، حجت الاسلام علی امیری، رییس اداره تبلیغات اسلامی مراغه، در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز اظهار داشت: کنگره بزرگداشت آخوند ملاحسین مراغه‌ای متخلص به دخیل از شعرای رثایی قرن سیزدهم هجری قمری سال آینده با همکاری نهادهای مختلف استانی برگزار خواهد شد.

وی با اشاره به تشکیل کارگروه علمی و ادبی همایش بزرگداشت مرحوم دخیل مراغه‌ای به منظور گلچین آثار این شاعر گفت: این کارگروه به منظور انتخاب برترین اشعار و همچنین تصحیح چاپی کلیات هشت جلدی این شاعر در حال فعالیت است.

حجت الاسلام امیری با بیان این‌که اعضای این کارگروه متشکل از فرهیختگان ادبی و پیشکسوتان شعرهای آیینی مراغه و آذربایجان هستند، گفت: با توجه به این‌که همایش ملی مرحوم دخیل مراغه‌ای در اردیبهشت‌ماه سال آینده در این شهرستان برگزار می‌شود، نتیجه این کارگروه در قالب کتابی جامع چاپ می‌شود.

رییس اداره تبلیغات اسلامی مراغه در ادامه از تولید نرم افزار‌«‌دخیل مراغه‌ای که بود‌» خبر داد و خاطر‌نشان کرد: این نرم‌افزار چند رسانه‌ای شامل موضوعاتی همچون نظم و نثر دخیل، گزیده اشعار، مداحی و ... در راستای معرفی زندگی‌نامه، شخصیت و آثار مرحوم آخوند دخیل مراغه‌ای تولید و تکثیر شده است.

حجت الاسلام علی امیری دبیر ستاد همایش اعلام کرد: پس از بررسی‌های به عمل آمده و تشکیل جلسه کمیته علمی ادبی‌، مقرر شد همایش مرحوم دخیل مراغه ای در روز 28 اردیبهشت ماه 1391 برگزار شود.

وی در ادامه با بیان این‌که آخوند ملاحسین مراغه ای متخلص به دخیل از شعرای قرن سیزدهم هجری قمری بوده و ادبیات نوحه ترکی را به حالتی مدون و نظام مند درآورده است، افزود: آن مرحوم به شاعر مقتل ‌نویس معروف بوده و یک مقتل شش جلدی بصورت نظم و نثر نوشته و این مجموعه مشتمل بر وقایع کربلا و به زبان ترکی چاپ شده است.

رییس اداره تبلیغات اسلامی مراغه از برگزاری برنامه‌های جنبی مختلف همزمان با برگزاری همایش ملی آخوند ملاحسین دخیل مراغه‌ای خبر داد و ادامه داد: یک روز قبل از همایش شب شعری با حضور شاعران آیینی در تالار سرباز پادگان امام رضا(ع) برگزار خواهد شد.

گفتنی است، بنابر روایات مختلف، آخوند ملاحسین مراغه ای شاعری از روستای خرمازرد از توابع شهرستان مراغه بوده است./

ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: