۰

استخاره با اینترنت و پیامک صحیح نیست

اس ام اس فال، فروش خودرو، لوازم خانگی، حراج لباس و صدها موضوع دیگر هر روز در جعبه پیام‌های دریافتی گوشی موبایلمان جا خوش می‌کند و ذهنمان هنوز از درگیری با این موضوع که چگونه شماره همراهمان در اختیار صاحبان این صنایع قرار گرفته آزاد نشده است که این‌بار استخاره به جمع مهمانان پیامکی ناخوانده موبایلمان اضافه می‌شود.
کد خبر: ۳۰۵۵۲
۱۸:۴۸ - ۰۱ بهمن ۱۳۹۰
SHIA-NEWS.COM شیعه نیوز:

به گزارش «شیعه نیوز» ، این روزها دیگر تنها دوستان و بستگان نیستند که برایمان اس‌‌ام‌اس می‌فرستند بلکه دیگر ده‌ها شرکت تبلیغاتی و تجاری توانسته‌‌‌اند از طریق رایزنی با مخابرات و پرداخت مبلغی هزینه به شماره همراه تعداد زیادی از مشترکان دست پیدا کرده و هر چند روز یک بار آنها را میهمان پیامک‌های تجاریشان کنند.

دیگر عادت کرده‌ایم که هر چند روز یک‌بار میزبان اس‌ام اس‌های متعدد با عناوین مختلفی همچون اینترنت پرسرعت، فروش خودرو و لوازم‌خانگی باشیم اما شاید کمتر تصور آن را داشتیم که یک روز این بازار به قدری داغ شودکه برای انجام استخاره هم پیامکی به دستمان برسد.

استخاره در میان جامعه ارزشی و اسلامی ایران همیشه از جایگاه بالایی برخوردار است و بسیاری از افراد در تصمیم‌گیری‌های مهم زندگیشان به استخاره متوسل می‌شوند و آن را نوعی مشورت با خداوند می‌دانند.

از قدیم‌الایام تا عصر کنونی مردم برای استخاره به روحانیون و یا ائمه جماعات روی می‌آورند و گاهی از طریق تماس تلفنی با دفاتر مراجع تقلید درخواست استخاره می‌کنند اما هیچ کس به این موضوع فکر نمی‌کردیم که روزی بتوان از طریق اس‌ام‌اس هم استخاره کرد.

در دین اسلام آداب مختلفی برای استخاره عنوان شده است، وضو داشتن و رو به قبله بودن از جمله این آداب است اما استخاره از طریق پیامک تا چه میزان قابل اعتماد است و آیا اتکا به آن برای گرفتن مهمترین تصمیمات زندگی منطقی است؟

برای گرفتن برخی از تصمیمات به استخاره پیامکی متوسل شدم

مهسا احمدی در گفت‌و‌گو با خبرنگار زنان فارس در‌پاسخ به این پرسش که آیا تاکنون از استخاره‌های پیامکی استفاده کرده است،‌می‌گوید: بارها اس‌ام‌اس‌های مختلفی در رابطه با استخاره برایم ارسال شده است و یک بار نیز زمانی‌که در انتخاب یک تصمیم مهم مردد بودم به استخاره پیامکی روی آوردم.

وی می‌افزاید: به نظر من تفاوتی میان استخاره پیامکی با سایر استخاره‌ها وجود ندارد چرا که در بقیه استخاره‌ها نیز به شماره‌هایی که در اختیارمان است زنگ می‌زنیم و هم‌اکنون با استفاده از پیامک‌های استخاره کارمان راحت‌‌تر می‌شود.

استخاره از طریق پیامک به شوخی شباهت دارد

اما بر خلاف صحبت‌های این شهروند تعداد دیگری از افراد به استخاره‌های پیامکی اعتقادی ندارند و استخاره از طریق پیامک را بیشتر به یک شوخی شبیه می‌دانند.

لیلا محمودی با بیان اینکه هیچ اعتقادی به استخاره‌های پیامکی ندارد،‌ می‌گوید: استخاره نوعی مشورت با خداوند است بنابراین باید توسط افراد خاص و مذهبی صورت بگیرد چگونه می‌توان از طریق پیامک استخاره کرد و با اتکا به جواب آن مهمترین تصمیمات زندگی را گرفت.
 
این دانشجو ادامه می‌دهد: بارها برای من پیامک استخاره آمده است اما تمام آنها را از گوشی‌ام پاک کرده‌ام چرا که هیچ اعتقادی به استخاره پیامکی ندارم، در اسلام استخاره آداب خاصی دارد.

مراجعه به روحانیون برای استخاره مطمئن‌ترین روش است

محمد اصلانی جوان دیگری که شغل آزاد دارد با اشاره به اینکه بارها برای تصمیمات مهم کاری استخاره کرده‌ام،‌عنوان می‌کند: همیشه برای استخاره به نزد افراد مطمئن روحانی یا مذهبی مراجعه می‌کنم.

جرئت استخاره از طریق اس‌ام‌اس را ندارم

وی می‌افزاید: هیچ‌وقت جرأت ندارم تا از طریق اس‌ام اس استخاره کنم چون هیچ تضمینی برای صحت آن وجود ندارد استخاره با پیامک بیشتر برای سرگرمی مناسب است نه گرفتن تصمیمات مهم زندگی.

اصل استخاره در اسلام با روش رایج در میان مردم متفاوت است

حجت‌الاسلام محمود ریاضت در گفت‌و‌گو با خبرنگار زنان فارس در‌خصوص استخاره از طریق اس‌‌ام‌اس یا اینترنت می‌گوید: اصل استخاره در اسلام با آنچه که هم‌اکنون در میان مردم رایج است تفاوت دارد.

وی می‌افزاید: اسلام تأکید می‌کند که افراد برای تصمیم‌گیری در موضوعات مهم زندگی با تعداد زیادی از افراد مطمئن و کاردان مشورت کنند و اگر پس از مشورت باز‌هم نتوانستند تصمیم درستی بگیرند آنگاه می‌توانند به استخاره متوسل شوند و برای گرفتن بهترین تصمیم با خداوند مشورت کنند.

استخاره با اینترنت و پیامک صحیح نیست

این مشاور مذهبی با بیان اینکه قبل از استخاره افراد باید دو رکت نماز خوانده و سپس 100 مرتبه ذکر "بک یا الله" را تکرار کنند، عنوان می‌کند: مردم باید بدانند استخاره مشورت با خداوند است و شیوه‌های استخاره با اینترنت و پیامک مبنای صحیح و قابل قبولی ندارد.

به گزارش فارس این‌بار شاهده هستیم که استخاره در دام بازار مکاره پیامک‌های تبلیغاتی گرفتار شده است و افرادی که صرفاً هدف آنها کسب منافع مالی است با ارسال پیامک‌های متعدد به مشترکان از استخاره به روشی سریع و راحت خبر می‌دهند اما صحت این استخاره‌ها تا چه حد قابل قبول است؟

در جامعه مرسوم است که مردم برای گرفتن استخاره به نزد روحانیون مراجعه کرده و آنها نیز بدون هیچ هزینه‌ای این کار را را انجام می‌د‌هند آنگاه فرد با اطمینان به مشورتی که با خداوند کرده است تصمیمات مهم زندگی خود را می‌گیرد اما به استخاره‌های پیامکی نیز می‌توان این چنین اطمینان کرد؟

این روزها دیگر همه چیز در حال مدرن شدن است حتی استخاره؛ افراد مختلفی با دریافت شماره تلفن‌ مشترکان از شرکت مخابرات شروع به ارسال پیامک‌های تبلیغاتی می‌کنند و این بار استخاره وسیله‌ای برای کسب در‌آمدشان شده است.

آیا به رضایتمندی افراد برای ارسال پیامک‌های متعدد تبلیغاتی توجه می‌شود و کسی از آنها برای دادن شماره همراهشان به شرکت‌های تبلیغاتی اجازه گرفته است؟ شرکت مخابرات در مقابل نارضایتی برخی از شهروندان از این موضوع و مزاحمت‌های وقت و بی‌وقت شرکت‌های تبلیغاتی چه جوابی دارد؟
ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: