۲

تاریخچه منبر حضرت محمد(صلی الله علیه و آله)+ عکس

در روايات زيادي نقل شده که پيامبر خدا(صلي الله عليه وآله)، در آغاز با تکيه بر درخت خرمايي به ايراد خطبه مي پرداخت تا اينکه يکي از اصحاب پيشنهاد ساختن منبري را داد تا رسول خدا (صلي الله عليه وآله) بر روي آن بنشيند و بدينوسيله هم مردم او را ببينند و هم آن حضرت از ايستادن خسته نشود. ...
کد خبر: ۲۹۸۱۷
۱۹:۰۹ - ۱۱ دی ۱۳۹۰
SHIA-NEWS.COM شیعه نیوز:

به گزارش «شیعه نیوز» به نقل از پایگاه اطلاع رسانی حج وابسته به بعثه مقام معظم رهبری - يکي از مکان هاي مقدسِ مسجدالنبی، محل منبر رسول خدا(صلي الله عليه وآله) است.

در روايات زيادي نقل شده که پيامبر خدا(صلي الله عليه وآله)، در آغاز با تکيه بر درخت خرمايي به ايراد خطبه مي پرداخت تا اينکه يکي از اصحاب پيشنهاد ساختن منبري را داد تا رسول خدا (صلي الله عليه وآله) بر روي آن بنشيند و بدينوسيله هم مردم او را ببينند و هم آن حضرت از ايستادن خسته نشود.
در برخي ديگر از نقل ها آمده است که پيش از آن، سکّويي از گِل ساخته بودند که آن حضرت بر روي آن مي نشست و تنها در سال هفتم هجرت بود که منبري چوبين ساختند.
 


اين منبرِ سه پله اي تا زمان حکومت معاويه مورد استفاده بود. معاويه براي کسب وجهه و حق جلوه دادن خود، خواست تا منبر رسول خدا(صلي الله عليه وآله) را از مدينه به شام ببرد، اما مردم مدينه دست به اعتراض زدند و از اين کار ممانعت کردند. بعدها نجّاري، شش پلّه بر همان منبر ساخت که مجموعاً نُه پلّه شد. اين منبر بر اثر گذشت زمان از ميان رفت و قسمتي از آن در قرن ششم به عنوان تبرّک مورد استفاده قرار مي گرفت.

در سال 654 مسجد نبوي آتش گرفت و منبر سوخت. نوشته اند که سوخته منبر را در محلي که اکنون منبر فعلي قرار دارد، دفن کردند. در سال 664 منبر جديدي توسط حاکم مملوکي مصر، بَيْبَرس، براي مسجد نبوي فرستاده شد. پس از آن در سال 797 منبري ديگر و سپس در سال 820 باز هم منبر ديگري نصب شد که در آتش سوزي سال 886 از ميان رفت. قايتباي در سال 889 منبري فرستاد که آن نيز در سال 998 با منبري که سلطان مراد عثماني فرستاد و تا به امروز باقي مانده، عوض شد. اين منبر يکي از آثار ارزشمند هنري به شمار مي آيد.
برچسب ها: منبر حضرت محمد
ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر:
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۱:۲۲ - ۱۳۹۰/۱۰/۱۱
علی ولی الله
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۱۴ - ۱۳۹۰/۱۰/۱۲
قال مولانا الامام جعفرابن محمدالصادق علیه السلام:

من قال لااله الاالله محمد رسول الله فلیقل علی ولی الله

هرکس بگوید لا اله ال الله و محمد رسول الله پس باید بگوید علی ولی الله

حالا هی برن منبر بسازن تا جونشون در بیاد. اینا که توسل رو حروم میدونن چطور انقدر شان و عظمت واسه یه منبر که بعد از چندین بار خراب شدن و سوختن و ... به رسول خدا صلی الله علیه و آله وسلم منتسب میدونن، قائلن؟
نه فایده نداره. خدایا امام زمان علیه السلام رو برسون