۰

چرا ایرانیان زیاد سکته می‌کنند؟

بررسیها و تحقیقات در اقصی نقاط کشور نشان می‌دهد که سن سکته قلبی در جامعه رو به کاهش است. این در حالی است که تغییر الگوی غذایی و دوری از فعالیتهای بدنی باعث شده که جوانترها بیشتر در معرض ابتلا به بیماریهای قلب و عروق قرار بگیرند.
کد خبر: ۲۹۰۴۳
۲۱:۳۴ - ۲۳ آذر ۱۳۹۰
SHIA-NEWS.COM شیعه نیوز:

به گزارش «شیعه نیوز» به نقل از مهر، تغییر شیوه زندگی و گرایش به سمت مصرف غذاهای آماده و فست فودها و همچنین افزایش استعمال مواد دخانی و کم تحرکی، از جمله پیامدها و عوارض زندگی شهری است که متاسفانه باعث شده آمار بیماریهای غیرواگیر همچون بیماریهای قلب و عروق در جامعه افزایش یابد.

گرایش نسل جوان به سمت مصرف فست فودها و مواد دخانی به خصوص قلیان که عوارض خطرناکتری نسبت به سیگار دارد، دست به دست هم داده است تا شاهد بروز بیماریهای قلبی در سنین پایین تر باشیم. این در حالی است که سن سکته در یکی دو دهه گذشته بین 55 تا 60 سال بود اما هم اکنون مواردی از بروز سکته قلبی در افراد جوان و کمتر از 30 سال نیز مشاهده می شود.

دکتر محمدجواد زیبایی‌نژاد، رئیس ششمین کنگره قلب خاورمیانه ضمن اشاره به شیوع بالای بیماریهای قلبی در کشور، نسبت به کاهش سن سکته‌ های قلبی در ایران هشدار داده است.

وی معتقد است که با توجه به اینکه سن ابتلا به فاکتورهای خطرزا مثل قند خون، چربی خون، استعمال دخانیات و چاقی روز به روز پایین‌تر می‌آید، بنابراین سن سکته‌های قلبی هم در حال کاهش است.
دکتر فریدون نوحی، رئیس انجمن قلب و عروق ایران نیز ضمن اظهار نگرانی از شیوع بالای بیماریهای قلبی عروقی در کشور، عنوان داشته که آمار مرگهای ناشی از بیماریهای قلب و عروق در ایران بیشتر از آن چیزی است که در دنیا دیده می شود.
 
آمارها نشان می‌دهد که 33 تا 38 درصد مرگها در کشور به علت بیماریهای قلب و عروق اتفاق می‌افتد.
 
به گفته دکتر مرضیه وحیددستجردی وزیر بهداشت، 1.8 درصد مردان و 1.2 درصد زنان بالای 30 سال در کشور دارای سابقه سکته قلبی هستند. همچنین 12.1 درصد افراد بالای 30 سال در کشور دچار درد جلوی قلب و آنژین صدری هستند.
 
وزیر بهداشت با اعلام اینکه 43 درصد مردان و 38 درصد زنان کشور دارای اضافه وزن هستند، گفته است اگر هر ایرانی بتواند روزانه 3 گرم از 10 گرم نمک مصرفی خود کم کند باعث خواهد شد که میزان فشارخون تا 50 درصد کاهش یابد.
 
دکتر کوروش اعتماد، رئیس مرکز مدیرت بیماریهای غیر واگیر وزارت بهداشت از آمار 17 میلیون مرگ و میر در دنیا به علت بیماریهای قلبی و عروقی خبر می دهد و عنوان می کند که 82 درصد از این مرگها در کشورهای با درآمد کم و متوسط اتفاق می افتد.
 
دکتر محمدجواد زیبایی نژاد، متخصص قلب و عروق با عنوان این مطلب که احتمال بروز سکته قلبی در افرادی که فشار خون و دیابت دارند 6 برابر افراد عادی است، اظهارداشت: بروز سکته قلبی در افرادی که فشار خون دارند دو برابر بیشتر از جمعیت عادی کشور است. همچنین، افرادی که فشار خون و دیابت را با هم دارند، 6 برابر بیشتر از کسانی که سالم هستند، در معرض ابتلا به سکته های قلبی قرار دارند. ضمن اینکه افرادی که فشارخون، دیابت و چربی خون را با هم دارند حدود 18 برابر بیشتر از افراد عادی در معرض سکته های قلبی هستند.
 
وی با اشاره به افزایش چاقی و اضافه وزن، قندخون، فشار خون و... در بین مردم ایران، اظهارداشت: مصرف قند به شکل شیرینی های مصنوعی و نوشابه ها باید ممنوع شود.
 
آنچه مسلم است، متخصصین قلب و عروق بر این عقیده اند که وضعیت شیوع بیماریهای قلب و عروق در کشورمان نگران کننده است و می بایست هرچه سریعتر با تدوین و اجرای برنامه ای جامع، در مسیر پیشگیری از بروز این بیماریها گام برداشت. زیرا در حال حاضر حدود 70 درصد هزینه های درمانی کشور صرف بیماریهای ناشی از قلب و عروق می شود.
برچسب ها: سکته
ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: