۰

استقبال گسترده مردم و شخصيت‌هاي عراقي از حذف بعثي‌ها

اقدام كميته "عدالت و دادخواهي " مبني بر حذف 14تشكل سياسي عراق به دليل وابستگي به حزب بعث با استقبال گسترده مردم، شخصيت‌هاي سياسي، خطيبان جمعه و علماي عراق مواجه شد.
کد خبر: ۱۵۸۹۴
۱۹:۳۹ - ۲۶ دی ۱۳۸۸
به گزارش خبرنگار فارس، بعد از حذف اسامي برخي از تشكل‌هاي انتخاباتي وابسته به حزب بعث در عراق، اين جريانها مدعي شدند كه حذف آنها يك امر سياسي بوده است و به حزب بعث هيچ وابستگي و تعلقي ندارند.
سخنان "ظافر العاني " رئيس فراكسيون جبهه سني التوافق كه مدعي شد "كارهايي را كه حزب بعث در زمان حكومت اين حزب انجام داده است بسيار خوب و مفيد بوده است " خشم مقامات و شخصيت‌هاي سياسي و مذهبي عراق را برانگيخت.
صحبتهاي ظافر العاني در حمايت از حزب بعث با واكنش‌هاي بسيار زيادي همراه بود تا جايي كه ائمه جمعه عراق به شدت اين صحبت‌ها را محكوم كرده و خواستار محاكمه حاميان بعث شدند.
شيخ "جلال الصغير " خطيب جمعه مسجد "براثا " بغداد در اين باره گفت: بعثي‌ها حكومت، وطن، دين و شرافت ما را نشانه گرفته‌اند. اينان مي‌خواهند از مردم انتقام بگيرند و روزهاي حكومت صدام را دوباره در عراق شكل دهند.وي همچنين خواستار محاكمه حاميان بعث در عراق شد.
سيد "حسن الزاملي " خطيب جمعه ديوانيه نيز ضمن محكوم كردن اظهاراتي كه در حمايت از بعث صورت مي‌گيرد، تصريح كرد، بايد از بعث و بعثي‌ها خلاص شد و بعث با القاعده فرقي ندارد و مردم بايد مواظب تحركات آنها باشند.
وي با اشاره به ضرورت وحدت در مقابل دشمنان گفت: بعثي‌ها در حكومت و مراكز حساس رخنه كرده‌اند و با وحدت و هوشياري بايد با آنها مقابله كرد.
سيد "صدر الدين قبانچي " خطيب جمعه نجف نيز با محكوم كردن انفجار اخير خونين نجف گفت: چه كسي به غير از حزب بعث را مي شناسيد كه مردم بيگناه را به خاك و خون مي‌كشد و انفجار اخير نيز كار همين حزب جنايتكار است و باقيمانده‌هاي اين حزب بايد به اشد مجازات محكوم شوند.
وي با توضيح نحوه انفجار خونين نجف گفت: اين انفجار در وسط يك خيابان مركزي در نزديكي بازار انجام گرفت و فقط مردم را نشانه گرفته بود و اين انفجار نشان از تنفر حزب بعث از مردم عراق را دارد و اينان مي‌خواهند از مردم عراق انتقام بگيرند.
سيد "نائل الموسوي " خطيب جمعه مدائن نيز با محكوم كردن جنايت‌هاي رژيم بعث گفت: مردم بايد مراقب باشند، چون عده‌اي از احزاب وابسته به بعث با شعار تغيير در انتخابات حاظر شده‌اند اما بدانيد كه معناي اين واژه در تفكر اينان تغيير به معناي حركت رو به جلو نيست بلكه بازگشت به دوران حكومت بعث است.
سيد "محمد سعيد حكيم " از مراجع عراق نيز با صدور بيانيه‌اي عنوان كرد، مسئوليت خون‌هاي ريخته شده در انفجار اخير نجف به عهده صدامي‌ها و بازمانده هاي حزب بعث است.
وي همچنين در اين بيانيه خواستار اشد مجازات براي جنايتكاران و حاميان بعث شد.
اساتيد نجف نيز با صدور بيانيه‌اي اعلام كردند كه صحبت‌هاي اخير حاميان بعث به سخره گرفتن شعور مردم عراق و هتك حرمت نسبت به شهداي عراق است.
در اين بيانيه آمده است كه حاميان اين حزب جنايتكار هر كه هستند و در هر منصبي كه قرار دارند، بايد به اشد مجازات محكوم شوند.
شيخ "همام حمودي " از رهبران ائتلاف ملي عراق نيز تصريح كرد، بعثي‌ها مي‌خواهند با قتل و خونريزي و انفجار در روند سياسي عراق سنگ اندازي كنند.
وي كه در بصره و در جمع فرهنگيان سخنراني مي‌كرد،افزود، حزب بعث مي‌خواهد از طريق انتخابات پارلماني آينده عراق در حكومت عراق يكبار ديگر رخنه كند.
كميته "عدالت و دادخواهي " اخيرا صالح المطلك رهبر جبهه ملي عراق و 13تشكل سياسي را به دليل وابستگي به حزب بعث از شركت در انتخابات پارلماني ماه مارس (اسفندماه) منع كرده است.
جريانهاي حذف شده اقدام هيئت عدالت و دادخواهي را در راستاي حذف اهل سنت در عراق تلقي كردند اما اين هيئت اعلام كرد كه بيشتر اين افراد و تشكل‌هاي حذف شده سني نبوده‌اند.
قرار است انتخابات عراق 7مارس(16اسفند) آينده برگزار شود.
ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: