۰

بيشتر مسلمانان جهان به دوازده امام ارادت دارند

چهارمين نشست‌ علمي جهان اسلام و چالش‌هاي فرا راه با شعار بازخواني معنايي وحدت اسلامي، تقريب بين مذاهب و انسجام اسلامي روز پنج‌شنبه، بيستم ارديبهشت ماه در پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي برگزار شد.
کد خبر: ۶۲
۰۰:۰۰ - ۲۲ ارديبهشت ۱۳۸۶

به گزارش «شیعه نیوز»،چهارمين نشست جهان اسلام و چالش‌هاي فرا راه صبح امروز، پنج‌شنبه، بيستم ارديبهشت ماه در پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي برگزار شد.
در اين نشست که به همت پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي برگزار شد، بازخواني معنايي وحدت اسلامي، تقريب بين مذاهب و انسجام اسلامي مورد بررسي قرار گرفت.
حجت‌الاسلام محمد سند، از علماي شيعه بحرين با اشاره به تفاوت مبنا و هدف وحدت، تقريب و انسجام اسلامي گفت:در وحدت اسلامي بايد بر امور مشترک تکيه کرد، در حالي که در تقريب مذاهب بايد اختلاف‌ها و اشتراک‌ها را در جغرافياي فکري و سياسي اسلام بررسي کرد.
اين مدرس حوزه علميه در ادامه گفت: بر خلاف آمارهاي منتشر شده در طول تاريخ، بيشتر مسلمانان جهان به دوازده امام(ع) علاقه دارند و به آنها احترام مي‌گذارند.
وي در ادامه اظهار داشت: يکي از مهمترين چالش‌هاي فرا راه وحدت اسلامي، آميخته شدن سيره نبوي(ص) با سيره صحابه، بني‌عباس و بني‌اميه است، از اين رو نخستين گام در راه وحدت و انسجام، جداسازي اين سيره‌ها از هم است.
در ادامه اين نشست حجت الاسلام و المسلمين محسن اراکي، پژوهشگر حوزه علميه قم به واژه شناسي وحدت، تقريب و انسجام پرداخت.
وي گفت: وحدت واقعي در جهان اسلام هنگامي به دست مي‌آيد که همه مسلمانان به پيروي از خداوند و آموزه‌هاي دين تن درهند.
رئيس پيشين مرکز اسلامي لندن گفت: اگر امروزه ما پي برده‌ايم که وحدت، تقريب و انسجام در جامعه اسلامي ضروري است، بي گمان پيامبر اسلام(ص) هم به اين امر توجه داشته‌اند.
وي افرود: انسجام اسلامي مفهومي بسيار گسترده تر از وحدت و تقريب است. با انسجام اسلامي در وراي هر وحدت و تقريبي، همه مسلمانان بايد با استفاده از امکانات، توانايي‌ها و استعدادهاي با تهديدهاي مشترک رويارويي کنند.
حجت الاسلام احمد مبلغي، رييس مرکز مطالعات و تحقيقات مجمع جهاني تقريب مذاهب اسلامي سخنران ديگر اين نشست بود.
وي با بررسي خاستگاه‌هاي واژه‌هاي وحدت، تقريب و انسجام گفت: واژه وحدت از زمان سيد جمال الدين اسد آبادي در ميان امت اسلامي گسترش يافت و با عنوان وحدت سياسي و فرهنگي روز به روز رواج پيدا کرد.
رئيس پژوهشکده فقه و حقوق دفتر تبليغات اسلامي حوزه علميه قم تصريح کرد: تقريب بين مذاهب اسلامي با مفهومي گسترده‌تر از وحدت در سال‌هاي گذشته وارد ادبيات سياسي کشور و کارهاي علمي گوناگوني همسو با آن آغاز شد، در حاليکه اين فعاليت‌ها تلاشي براي جلوگيري از تفرقه ديني بين مذاهب اسلامي بود.
وي اظهار داشت: انسجام اسلامي مفهومي است بسيار گسترده تر از وحدت و تقريب که امروزه پيش از هر زمان ديگر بدان نيازمنديم.
حجت‌الاسلام مبلغي گفت: در عصر جهاني‌شدن، منزوي ترين و منفعل‌ترين گروه کساني خواهند بود که به تنهايي به اين ميدان بزرگ گام نهند، از اين رو انسجام امت اسلامي بزرگ‌ترين و موثرترين وسيله براي جلوگيري از اين شکست است.

T

ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: