۵۹

جوانان در دوره دبیرستان ازدواج کنند

مشکل کشور ما لیسانس و دکتر نیست بلکه نسل امروز جوهره کار و تلاش ندارند، مدرک همانند شناسنامه‌ای است که هر چند در بسیاری مواقع به آن نیاز است اما میزان علم افراد به مدرک آنها نیست.
کد خبر: ۸۳۷۷۸
۱۸:۵۱ - ۱۰ بهمن ۱۳۹۳
به گزارش«شیعه نیوز»، رئیس ستاد اقامه نماز گفت: شیرینی زندگی به مادیات یا شهرت نیست در حالی که برخی این دو را عامل موفقیت زندگی عنوان می‌کنند.

حجت‌الاسلام والمسلمین محسن قرائتی عصر امروز در همایش طرح همسفر تا بهشت که با حضور زوج‌های جوان دانشجو در رواق شیخ حر عاملی حرم مطهر رضوی برگزار شد، اظهار کرد: جوهره زن و مرد یکی است، هم مرد می‌تواند برای زن الگو باشد و هم زن می‌تواند برای جامعه، خانواده و یا همسر خود الگویی شایسته باشد.

وی افزود: خداوند در قرآن کریم همسر فرعون که زنی به دور از زرق و برق زندگی و مخالف تجملات و ثروت است را الگوی مردان قرار می‌دهد تا نشان دهد که یک زن موفق هم می‌تواند الگویی برای مردان باشد.

این استاد اخلاق بیان داشت: من با ازدواج دانشجویی مخالفم و به نظرم ازدواج باید در دوران دبیرستان اتفاق بیفتد چه اشکالی دارد جوانان در دوران دبیرستان ازدواج کنند ما امروز ازدواج را به یک هیولا تشبیه کرده‌ایم و این باعث شده که جوانان از تن دادن به ازدواج و تشکیل زندگی مشترک خودداری کنند.

وی ادامه داد: مشکل کشور ما لیسانس و دکتر نیست بلکه نسل امروز جوهره کار و تلاش ندارند، مدرک همانند شناسنامه‌ای است که هر چند در بسیاری مواقع به آن نیاز است اما میزان علم افراد به مدرک آنها نیست.

قرائتی تاکید کرد: اگر کسی به دلیل مشکلات اقتصادی و ترس از اینکه نتواند هزینه‌های زندگی مشترک را تامین کند، تن به ازدواج ندهد ایمانش نسبت به توحید ضعیف است.

وی خاطرنشان کرد: مال حرام بر نسل‌های آینده افراد تاثیر می‌گذارد حتی اگر در کودکی مال حرامی را استفاده کرده‌ایم باید نسبت به ادای دین اقدام کنیم.

رئیس ستاد اقامه نماز وضعیت اقامه نماز در کشور را نامناسب عنوان کرد و بیان داشت: چند روز پیش در جلسه هیئت دولت حضور یافتم و به رئیس جمهور و وزیران گفتم که باید نسبت به مسئله نماز و اقامه این فریضه دینی در کشور اهتمام جدی صورت گیرد.

وی تاکید کرد: لحظات عمرمان را باید مدیریت کنیم، دو ساعت پای تلویزیون می‌نشینیم و ورزش کردن دیگران را تماشا می‌کنیم در حالی که خودمان می‌توانیم ورزش کنیم، ما یک سری قوانین کشوری که نه ریشه در عقل و نه در قرآن دارند را باید اصلاح کنیم.

قرائتی در پایان با بیان اینکه شهدای ما در دوران دفاع مقدس رشادت‌های فراوانی انجام دادند، خاطرنشان کرد: امروز توجیه نقاط منفی کشور حماقت است، اما نقاط مثبت کشور را هم نباید تضعیف کرد بلکه باید در راه شهدای انقلاب و دفاع مقدس حرکت کنیم.


انتهای پیام/ س.ع

منبع: فارس
ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر:
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۵۹
نظرات بینندگان
yas par par
Iran, Islamic Republic of
۲۰:۱۵ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۰
با نام یا حفی
با سلام
نظر کارشناسان و محققین مذهبی درباره ازدواج شاید در دید ما تعجب بر انگیز است. اما اگر دختران و ذکور سن بالا را ببینید و سوال از انها شود غالبا تاسف می خورند کاش در اوان جوانی ازدواج می کردیم.
سماجت در انتخاب برتر. ادمی را از بسیاری از موقیعتهای خوب و مناسب دور می کند.
اصلاح طلب امت جدش
Iran, Islamic Republic of
۲۱:۵۴ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۵
گویا مسئولین 1 دهه تاخیر دارند ... والا تو سن 28سالگی زن می خام چکار ؟ عصاکشم بشه ؟
ابوالفضل
Iran, Islamic Republic of
۲۱:۱۳ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۰
وقتی سنت نبوی جای خود را به تجملات و فخر فروشی داده و یک جوان برای شروع زندگی به حداقل 30 میلیون تومان سرمایه احتیاج دارد چگونه می توان ازدواج کرد؟جامعه ما در حال حضرت به بت شکنی بسان حضرت محمد احتیاج دارد.اللهم عج الولیک الفرج
هیراد
United States
۱۰:۵۰ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۳
فخر فروشی کجاست؟؟ زمانی که تورم بی سابقه ایجاد می شود خب طبیعی است بهای یه سرپناه هم چند برابر شود، مخارج ایجاد زندگی بشدت افزایش یابد. فخر فروشی و تجملات چیه؟ انصاف باید داشت
امير
Iran, Islamic Republic of
۲۳:۳۳ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۰
سلام.
جوونى که 28 سالش شده . نه کار داره نه ميتونه کرايه خونه بده. اخه بايد چى کار کنه. يک عمرى سعى کردم سالم و بانماز و ... زندگى کنم. اما بخدا اين وضع اسفناکه. ديگه تو سن بالا ازدواج چه حسنى داره. اين همه مدت که گذشت واين مشکلات روحى چه جورى بر طرف ميشه. انشاالله که دوره ظلم جهانى هرچى زودتر بسر بياد چه تو ايران چه تو جهان.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۳:۳۸ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۰
وقتی هزینه ثبت نام در دوره آمادگی سالیانه 6 ملیون است.
امیرحسین شیری
Iran, Islamic Republic of
۲۳:۵۳ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۰
سلام ولی کار درستی نیست که تو دبیرستان ازدواج کنیم ن پول ن ماشین ن خونه اصلا اینا بیخیال خانواده ها قبول نمیکن ن ن
ذلان ماهیدشت کرمانشاه
Iran, Islamic Republic of
۰۸:۵۲ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۱
آقای قرائتی عزیز وبزرگوار توصیه خیلی خوب وعالی است ولی کارمندی که مستاجر است وحقوقش کفاف معیشتش را نمیدهد چطور برای فرزند دبیرستانی اش زن بگیرد
زلفعلی
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۴۴ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۱
بسم الله الرحمان الرحیم
اول باید قانون اموزش پرورش را درست کرد چون دختر اصلاح کرده نمی شود وارد مدرسه شود.اگر دختری در دوره دبیرستان ازدواج کند متاسفانه یا خوشبختانه با ادامه تحصیل هم باید وداع کند.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۷:۴۰ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۵
تو این همه مشکل ببین چی میگه. الان اصلاح دخترها آزاد بشه مشکل ما هم حل میشه. ... ایشون مشکلش اصلاح نکردن دخترهاست
هیراد
United States
۱۰:۵۴ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۳
این موردی که بعنوان نمونه اشاره کردید کاملا منطقیه ولی این فقط یکی از موارد مهم ایجاد بستر مناسب برای ترغیب جوانان به ازدواجه اصل مهم در رفع موانع ازدواج جوانان عمدتا مربوطه به ایجاد شغل، کنترل تورم و حجم پول در گردش، ایجاد عدالت اجتماعی (البته نه با یارانه بلکه با تحقق حصول حق اجتماعی هر فرد) و امثال آن است
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۲۹ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۱
بعضيام مشکل مالی ندارن و ازدواج نمیکنن،ميترسن از انتخابشون ک. ی وقت اشتباه نباشه،من خودم کسی رو دوست دارم که خانوادم مخالفه ،همین ...میگن سنت کمه و خام شدی ،وایسادم سنم زیاد شه :دی
بنده خدا
Iran, Islamic Republic of
۱۹:۴۱ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۱
من آقای قرائتی رو قبول دارم،ولی میخوام بگم واقعاً چی باعث شده ازدواج به یک هیولا تشبیه بشه؟! مهمترین علتش تورم وبیکاریه!! کی گفته جوونا جوهره کارو تلاش ندارن؟! ما جوونایی داریم که اگه یه کار مناسب پیدا کنن بال درمیارن!!! وقتی یه جوون با مدرک لیسانس، وچی دارم میگم؟! با فوق لیسانس کار تورشتهءخودش واسش«گیر»نمیاد چه ربطی به جوهره داره؟ چه برسه به«دبیرستانی»!!
میگن«شنیدن کی بود مانند دیدن؟!»مگه مانمونه هایی رو«ندیدیم» که وقتی طرف کار نداره و ازدواج میکنه،مشکل به مشکلاتش اضافه میشه؟بله، مانباید به خدا نعوذبالله ظنّ بد داشته باشیم، ولی خدا خودش به آدم«عقل»داده! باحلوا حلوا کردن که دهن شیرین نمیشه! وقتی مشکل هست که نمیشه بگیم نیست! آخه الآن که دیگه دههء60و50 نیست که همه قبل 20سالگی ازدواج میکردن!این مثل اینه که یه مردِ خونه سرکار نره و هِی بگه خدا میرسونه!خداوکیلی یه پسر نوجوون17،18یا19ساله یه دختربچه بگیره که چی؟دوتا بچه به هم بیفتن که چی بشه؟!واسه کوچکترین چیز که بخواد واسه زنش بگیره،دستش تو جیب پدرش باشه خوبه؟! واقعاً تو این عصر که همه چی تخصصی شده،کی به یه بچهءدبیرستانی کار میده؟! ودر نهایت،از کجا معلوم به خاطربیکاری سمت مال حرام هم نره!!
ازهمهءاین حرفام که بگذریم، یه فرد واسه ازدواج«بلوغ فکری»نمیخواد؟!!! ازدواج که یه جشن و خوشی یه شبه نیست که!یه عمر زندگیه! من خودم رشته ام روانشناسیه،بلوغ فکری در پسران واسه ازدواج 25سال به بالاست! کاری ندارم خیلیا حتی الآن با سنّ کمتر ازدواج میکنن و زندگی خوبی دارن،کلی میگم! وهمچنین کاری ندارم در قدیم زود ازدواج میکردن،چراکه ما هیچ وقت نمیتونیم تغییر شرایط زندگی و زمانه رو نادیده بگیریم!
امیدوارم مثل بعضی از سایتا که نظر آدمو ثبت نمیکنن،شما دیگه این کارو نکنید.باتشکر
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۰:۵۷ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۲
افرین عالی گفتید حرف دل ما را زدید
چاکوتاهی
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۳۶ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۴
از همه ی اینها دردناک تر اصرار بعضی ها بر ضعیف الایمان نشان داغدن مردمه به اسم اینکه چرا به خاطر عدم توانای دیر ازدواج می کنید. ذره ای به تبعات این حرفها فکر نمی کنند
محمد
United States
۲۰:۱۸ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۱
وضعیت زندگی مردم خوب باشد همه ازدواج مي كنند.
محمد
Iran, Islamic Republic of
۰۲:۴۵ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۲
سخنان استاد قرائتی کاملا صحیح است ولی ایشون باید بحث اقتصادی رو هم مطرح می کردند.
درود بر همه شیعیان جهان
بی کار
Iran, Islamic Republic of
۰۸:۴۰ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۲
چشم.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۰۹ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۲
برو آقا! آمار طلاق میخوای بالاتر از این بشه.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۵۱ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۳
مطمئنی؟؟؟
قبلا سن ازدواج پایین بود، آمار طلاق هم پایین بود.
بنده خدا
Iran, Islamic Republic of
۲۱:۰۷ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۳
ناشناس جان، قبلاً سنّ ازدواج پایین بود، گرونی و تورم هم نبود، مرد خونه لازم نبود واسه مخارج زیاد چند شیفت چند شیفت و در چندجا کار کنه و کل روز پیش خونوادش نباشه، فساد وبد حجابی خیلی کم بود،کارها دراین حد تخصصی نبود، قبح طلاق هم ریخته نشده بود، وقتی دوتا زن وشوهر باهم مشکل پیدا میکردن،بزرگای فامیل دور هم جمع میشدن تا مشکلشون زودتر حل شه نه این که مثل الآن هیچ کس کاری به کار کسی نداره و اگرم دخالتی میشه از نوع نابجاشه، خانواده ها معمولاً در یک خونه زندگی میکردن و بچه ها به دلایلی از این قبیل که وقت بیشتری رو پیش خانواده میگذروندن مهارت های زندگی رو بهتر و سریع تر یاد میگرفتن و... .
پس اگر در قدیم آمار طلاق پایین بود، صرفاً به خاطر«سنّ پایین در ازدواج» نبوده!!...
چاکوتاهی
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۳۷ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۴
بچه بازی که بشه فقط آمار طلاق بالا نمیره.....هزارتا فساد و بیماری روحی از توش درمیاد
سعيدرضا
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۲۴ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۲
اقاي قرائتي جوانان از ازدواج مي ترسند و دليلش هم روشنه بحث اقتصاد در ست كه خدا مي رساند اما وقتي نه كار هست نه امنيت شغلي چطور دست دختر مردم رو بگيرم؟ بدخبختش كنيم اون طفلي رو
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۱:۰۶ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۲
شما طعم تلخ ندارم را تا به حال چشیده اید
میلاد
Iran, Islamic Republic of
۲۱:۰۶ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۲
مومن نفست از جای گرم در میاد,خداییش یکی بیوفته آمار در بیاره این مسئولین اینهمه خوب حرف میزنن الان,من میخوام زن بگیرم بیکارم و سرباز شما بهم دختر میدی......؟؟؟؟؟ شما این کارو بکن من میرم میگم قبل سن بلوغ برن زیر سقف والله!!!!!! حرف کنتور نداره که!!!!!
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۶:۱۱ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۹
آره بابا حرف زدن خیلی راحته !
محمودs
Iran, Islamic Republic of
۰۰:۱۳ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۳
فرمایشات آقا درسته باید به بچه هامون آموزش بدیم
بچه خودم18سالش تموم نشده گفت زن میخوام براش گرفتم اوایل خرجیشو خودم میدادم تاسرکاررفت همه بتاید این کاروبکنن باید توقعات بیجاروکم کردوازدواج رو سهل گرفت از هردوطرف
اسماعیل
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۵۰ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۳
سلام حاج اقای قرائتی عزیز
عامل اقتصاد 2- اصلاح فرهنگ عمومی مثل ساده گرفتن ازدواج وعروسی وجهیزیه
3- بااینکه سن ازدواج بالا رفته خیلی از جوانان سطح اگاهی خوبی در مورد رولنشناسی زن ومرد وخانواده ندارند طلاق سر یک بستنی ...حاج اقا یک متصدعی می خواهد کار علمی کند بوکس متصدی دارد جوان وازدواج ندارد ..
محدثه
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۲۲ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۳
حرف خوبیه گناه کم میشه ولی باید مشکلات جوونا را هم در نظر بگیریم تو اون سن هنوز بچه ایم
محدثه
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۲۴ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۳
حرف خوبیه گناه کم میشه ولی باید مشکلات جوونا را هم در نظر بگیریم تو اون سن هنوز بچه ایم
سعید
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۵۶ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۳
اقای قرائتی....... ولش کن اصلا بیخیال نمی گم
فرامرز
Iran, Islamic Republic of
۱۶:۲۸ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۳
سلام
به نظر آقای قرائتی .
بی کار
Iran, Islamic Republic of
۲۰:۴۲ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۳
خدا رحم کنه، 24 سن فعلی + 2 ارشد + 2 سربازی + 2 دنبال کار گشتن + 2 سال سرمایه جمع کردن=32
تازه من قصد دکتری خوندن رو هم فعلا ندارم.
نمیشه به ما دانشجوها 2 هکتار زمین بدن برا کشاورزی قول میدم ارشد رو ول کنم ازدواج کنم.
محمد
Iran, Islamic Republic of
۲۲:۴۶ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۳
س.این کار درست است ولی باید کاری کرد که افکار های مردم عوض شود همه انتظار یک زندگی رویایی را دارند ولی این وحم است.الان شما نگاه کنید ببینید چند نفر از پدر و مادراتون اول زندگی در رفاه بودن.کی گفته باید حتما عروسی گرفت باید فرهنگمان مهدوی شود
چاکوتاهی
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۳۲ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۴
قلبم گرفت
محسن
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۲۱ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۴
واسه پرداخت شهریه دانشگاه موندم چ برسه ازدواج کنیم
mehr
Iran, Islamic Republic of
۱۷:۰۷ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۴
من الان چند وقته میخوام ازدواج کنم ولی کسی به من دختر نمیده الان هم ترم 6 برقم توی یکی از بهترین دانشگاههای ایران هم درس میخونم!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
سعید
Iran, Islamic Republic of
۲۰:۳۴ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۴
زرشک !!!
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۳:۳۴ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۴
می خوای قبول کنی می خوای هم قبول نکن ... اون موقع که من 21 سالم بود و پامنبری آیت الله مظاهری بودم ایشون می گفتند کسی که دانشجو هستش باید فکر ازدواج رو از سرش بیرون کنه حالا یه چیز دیگه می گن
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۰:۵۸ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۵
در غرب دختران و پسران در سنین خیلی پایین رابطه دارند. اما ما در کشور اسلامی خود نه فرهنگ آنها را قبول داریم نه اسلام را درست اجرا می کنیم. نتیجه اش هزاران مشکل روحی و روانی جسمی و اخلاقی است
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۲:۱۰ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۵
واسه یه مرد خیلی افت داره که جلوی زن و بچش شرمنده باشه
جدای از بحث اقتصادی مگه میخوایم خاله بازی و بچه بازی راه بندازیم که دو تا بچه بیفتن به جون هم ب همین بهونه از درس و تحصیل بمونن،مشکل کشور ما ازدواج نیس خیلی مسائل مهمتر هستش که اگه حل بشه ازدواجم حل میشه،شما مشکل خدمتو حل کن امنیت شغلی باشه همه زود ازدواج میکنن،با تمام احترامی که برای ایشون قائلم اما باید بگم حرفاشون به فیلما بیشتر شباهت داره تا واقعیت جامعه داغون ما
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۷:۵۲ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۵
باید طوری شود که همه از سن هیجده سالگی سر کار بروند وهمه به فکر دانشگاه رفتن نباشن توی کشورهای پیشرفته هم همه از سن هفده هیجده سالگی استقلال مالی پیدا میکنند باید فکر مهندس شدن ولیسانس الکی گرفتن رو از تو سر بچه ها بیرون کرد همه راهای کسب درآمد رو یاد بگیرند دولت این دانشگاههایی که فقط مدرک میدن رو جمع کنه طرف نمیتونه دیپلم انسانی بگیره باید از غیر انتاعی مدرک مدیریت خانواده بگیره اما به راحتی لیسانس حقوق میگیره خب تو خوابش هم نمیدیده دچار غرور کاذب وشغل متناسب با مدرک میگرده
مسعود
Iran, Islamic Republic of
۱۶:۰۲ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۵
منم موافق ازدواج به موقع هستم . اما بنظرم یکم مشکلات ماجوونا بررسی بشه بد نیس. درسته خدا گفته من کمک میکنم و من هستم اما خب این معنیش این نیس که دست رو دست بذاریم . البته با موضوع نبود کار موافق نیستم . الان خودم چند ماهه درام دنبال نیرو می گرد برا شرکتم اما خب کسی با پایه حقوق نمیاد سرکار . همه از اول میخوان ماهی n تومن درآمد داشته باشن که هیچ کس اینقد پول نداره .
درضمن این رو هم بگم که مشکلات اقتصادی واقعا بی داد میکنه . جدا نمیشه که با این وضع و اوضاع مالی ازدواج کرد . با اینکه سربازیم تمومه ، سرکارم ماهی هم تقریبا 1200 دارم اما دل نمیکنم ازدواج کنم .
mehr
Iran, Islamic Republic of
۲۰:۴۹ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۵
مشکل ما اینه که به خدا اعتماد نداریم اونی که میگه الان برای ازدواج حداقل N میلیون پول میخواد باید بهش گفت خود مجبور که نیستی بری یه جا که ازت اینقدر چیز بخواند که از پسش بر نیای. اگه جوابت اینه که اینجوری که کسی بهم دختر نمیده باید بگم خب پس فعلا صبر کن مهم اینه که تو به خدا اعتماد کردی و پیش قدم شدی ولی کسی بهت دختر نداد حالاست که میگیم تو هم شروع کن به کار کردن و پس انداز تا انشالله به اون موقعیت مطلوب برسی اما وقتی آدم پول نداره بگه صبر کن و بعد که پولدار شد بگه توکل به خدا باید برم ازدواج کنم من بگم دیگه اون توکل به درد خودش میخوره اون دیگه توکل به پول هستش نه توکل به خدا هرکی میخواد جواب بده منصفانه حرف بزنه وگر نه نظر نده خواهشا
تقی
United States
۰۶:۳۸ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۶
حتما نظرم رو بخونید

1.هر چی سن پایینتر باشه توقعات(مثل ماشین خونه لوازم زندگی) خیلی خیلی کمتره.

2.بجای اینکه اول همه چیزو تهیه کنیم که باعث میشه سن ازدواج بالا بره اول ازدواج کنیم بعد با توکل به خدا طی مدت زندگی مثلا 10 ال 15 سال با برنامه ومدیریت شروع به تهیه خواسته هامون کنیم.

3.قدیمیا 5الی 10 سال اول زندگیشونو توی یک اتاق که از پدر ومادرشون میگرفتند شروع میکردند.من خودم بچه اول خوانواده هستم که دقیقا ما یه اتاق 9متری (پیش پدر بزرگم )داشتیم که 7سال در اون زندگی کردیم. بعد یه خونه 150 متری اون زمون (سال72) خریدیم(پایین شهر)

4.مهم اینکه انسان تنها نباشه.لوازم فقط برای اسایش هستند که با قناعت:پس انداز:کار بیشتر(که هر چه جوانتر باشی انگیزه وطاقت کار کردن برای هدفها بیشتره)بعلاوه ی زمان میشه به همه چیز از راه حلال دست پیدا کرد.

5.نهایتا اگه همه اینها نشد خدا چیزی به اسم طلاق گذاشته که ایرادی هم نداره.مرگ که نیست.ازدوباره شروع میکنیم.این همه ادم هستند تو دنیا وکشور ما که هزاران نوع مشکلای عجیب وغریب دارن.پس اونا چی کار میکنن.مثلا طرف (تو سنهای مختلف) یک یا چند با ورشکت میشه.سرطان میگیره:زندان میفته :نقص عضو پیدا میکنه: چه میدونم زلزله میاد سیل میادو... حرف اینکه نباید از تشکیل زندگی تو سن پایین ترسید.
6.توی سن پایین چون توقعات پایینه وانگیزه بیشتر تفاهم زودتر وسریعتر صورت میگیره.

7. دختر خانمها نباید بترسن ونظر من اینکه اول خودشون نباید سخت بگیرن ودوما سعی کنن پد ومادرشونو راضی کنن که اونها هم همینطور باشن.خیلی زنها هستند که بعد ازدواج شوهرشونو از دست دادن مثل مردن توی جنگ:تصادف:حین کار:مریضی:اعتیاد و... .پس اونها چیکار مکنن که یه سری از خوانواده ها از اینده دخرشون میترسن وهزار جور شرط سخت برای خواستگاری میزارن.
بنده خدا
Iran, Islamic Republic of
۲۲:۲۶ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۶
اولاً تواین دوره وزمونه سنّ پایین خیلی ربطی به توقعات نداره، حتی من خودم دیدم دختری باوجود این که خیلی هم دیر ازدواج نکرده بود، اونقدر چیزی واسه جهیزیه اش دستور داده بود که من فکر کنم آشپزخونش بیشتر به سمساری شبیه باشه!ازاین گذشته لوازم زندگی(حالا ماشین به کنار) در هرحال از ضروریات هستن.ما زیادشو نمیگیم، چیزای روتین مد نظره که تهیهءهمیناشم سخته!!
شما خودتون دارین میگین«قدیما»،الآن دیگه قدیم نیست!! ما به هیچ وجه نمیتونیم تغییر شرایط زندگی رو مانع بشیم یا نادیده بگیریم!! الآن دیگه اون خونه های قدیمی پیدا نمیشن(یاخیلی کمن)که توش چندتا خونواده زندگی میکردن، درثانی،سال72 کجا، الآن کجا؟!! الآن دیگه تقریباً میشه گفت خرید خونه یکی از محالاته!! مگراین که یا یه ارث کلان به طرف برسه،یا یه کار نون و آبدار حسابی داشته باشه، یا یه پدر پولدار داشته باشه ویا این که نهایتاً خدایی نکرده بلانسبت طرف دزدی کنه! بایه شغل ساده نمیشه خونه دارشد و جوونا باید چندین سال زندگی وسلوک سازی کنن(خیلی بیشتر از7سال)، تا بالاخره یه روزی خونه داربشن!! آدم آسایشو واسه جوونیش میخواد! این توقع زیادی نیست!! شاید خیلیا بگن آسایش به این چیزا نیست و ازاین جور شعارها، ولی وقتی که مثلاً یه زن وشوهر مجبورن هرسال اثاثشونو ازاین خونه به اون خونه بکشونن، قبول کنین آسایش خواه ناخواه مختل میشه،گرچه علاقشون نسبت به هم کم هم نشه!!
در ضمن چرا فقط«مردم»قناعت کنن؟!! بچه های زمامداران مملکت هم باید مثل مردم عادی بشن تا دیگه حرفی باقی نمونه!!! کارِبیشتر نباید فقط برای مردم باشه!! اگر به قول شما«(که هر چه جوانتر باشی انگیزه وطاقت کار کردن برای هدفها بیشتره)بعلاوه ی زمان میشه به همه چیز از راه حلال دست پیدا کرد.»،خب قبل ازدواج هم که آدم سرش خلوت تره و دغدغهءکمتری هم داره میتونه کار بکنه.
نکتهءبعد این که شما «به راحتی» حرف از طلاق میزنین که طبق احادیث بدترین کار حلاله!! مگه زندگی آزمون و خطاس که بگیم«حالا ما یه تیری میندازیم، خورد،خورد، اگرم نخورد از اول!»؟ مخصوصاً اگر این وسط بچه هم باشه، مشکل دوبرابر میشه!! خدا به آدم عقل داده که شرایط رو سبک سنگین کنه! طلاق به هر دلیل و در هر سنی که باشه، به فرد آسیب روحی روانی زیادی میزنه، چراکه در طلاق فرد قسمتی از رؤیاها و آرزوهای خودش رو از دست داده که به دنبالش شکننده هم میشه! اونم تو جامعهءما!! (من حرفم کلّیه و با موارد استثنا کاری ندارم).
و در نهایت توکل به معنای تیری در تاریکی نیست، اول موقعیت ها و شرایط بررسی و مدیریت و بعد بهترین راه انتخاب میشه، و درآخر برای شروع کار توکل نیز معنا پیدا میکنه!
امیدوارم برخلاف نظر قبلیم که نذاشتین، این یکی رو دیگه بذارین، هیچ چیز«غیرقابل انتشاری»هم نداره!!!!
مرتضی
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۳۶ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۶
سلام من تو 17 سالگی ازدواج کردم زندگیم هم خوبه 3تا بچه دارم هیچ ارسی هم به من نرسیده از سه سالگی هم پدرنداشتم الان هم 30سال دارم مشکلتون اینه که به خدا ایمان ندارین واز زندگی کردن ترس دارین
مخالف
Iran, Islamic Republic of
۱۶:۱۳ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۶
اتفاقا هر چه سن پایین تر باشه تجربه کمتره به موضوعاتی هم مثل قناعت کمتر توجه میشه در نتیجه توقع توی سن پایین بیشتره.اگه ازدواج کنیم به امید این که طلاقی هست دلگرمی به زندگی ایجاد نمیشه چون با کوچک ترین مشکل به فکر طلاق میافتیم و موضوع بعد دوره ما با قرن های پیش فرق میکنه ،حداقل وسایل برا زندگی ما با حداقل چند قرن پیش فرق میکنه زندگی باید پیشرفت کنه ،ما حق راحت زندگی کردن و استفاده از امکانات را داریم پس قانع بودن به اتاق سه در چهار عاقلانه و عادلانه نیست.مطلب بعد برای تعیین سن ازدواج به کار بردن دوره دبیرستان و دانشگاه اصلا صحیح نیست اون امادگی عقلی و پذیرش مسئولیته که مهمه پس به جای این که دوره تعیین میکنید امادگی عقلی را مطرح کنید تا امار طلاق بد تر از این نشده.
احسان
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۰۰ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۸
نظر شخصیه بنده اینه خواهشا احترام بذارید بهم.من میگم ازدواج نکنیم که نمیمیریم.من حاضرم تنها ی تنها ننج اتاقم با درد و رنج جون بدم ولی زیر بار خفت نرم.غیرت به خرج بدین درسته ازدواج خوبه ولی ازدواج نکردن به معنای مرگ نیست.من کوتاه نمیام تا جامعه کوتاه بیاد حالا ببینیم کی برنده میشه.بنده اصلا حاضر نیستم برای مثلا جشن عروسی کارت دعوت بفرستم جامعه بگن خوبه باید بفرسیتد به مردم اما به نظر من اصلا کارت عروسی کاملا بی معناست و خرج اضافه هست ممکنه هیشگی خوشش نیاد وخب نیاد خواهی نشوی رسوا هم رنگ حقیقت شو نه همرنگ جماعت.انصافا فک کنید به هزینه ی اضافی ازدواج ببنید چه بلایی سر مردا میاد.البته به لطف الهی بنده شرایط ازدواج حتی تو این سن خیلی پایینم رو هم دارم ولی روسم جامعه تغییر نکنه امکان نداره زیر بار خفت برم.روزگار بچرخ تا بچرخیم.
بنده خدا
Iran, Islamic Republic of
۰۰:۴۷ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۹
راجع به هزینه ها گل گفتین!! کارت عروسی که هیچ، جشنیم که میگیرن خرج اضافیه و یه کار اشتباهیه که جا افتاده!! با پولی که خرج این جشنا میکنن(که ای کاش فقط یکی باشه)کلّی کار دیگه میشه کرد! یا نهایتاً یه جشن خیلی مختصر بگیرن! مثل خیلی از مسلمونا تو کشورای دیگه! انشاءا... که یه کم تو بعضی چیزا فرهنگمون بهتر بشه*
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۳:۳۳ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۸
پیشنهاد حاج آقا جای تقدیر و تشکر دارد، زیرا ایشان همانگونه که طی مدت بیش از سی سال است با سعی و کوشش و مداومت خویش مصمم هستند بیسوادی را ریشه کن کنند ، لذا با این طرح و ایده ی خود مبنی بر ازدواج دبیرستانی ، مسئله ازدواج را هم حل خواهند نمود.
علی
Iran, Islamic Republic of
۰۰:۴۰ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۱
بابا این حرفهای احمقانه رو بگذارید کنار...آقای قرائتی کجای کاری داداش؟؟!!!!
مهدی
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۴۸ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۳
خانواده ها سخت میگیرن شاید ابتدا یکم مشکل پیش بیاد ولی این مشکلات کم کم حل میسه با اقای قرائتی موافقم
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۶:۱۹ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۴
نسل امروز جوهره کار و تلاش ندارند،

ای خدا بداد ما برس
مهدی
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۳۲ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۵
با کدام کار بنده 4تا پسر دارم دارم دیوانه می شوم از کجا بیارم با کدام در امد اقای قراعتی چرا سکوت کرده ای چرا در باره مشکلات حرفی نمی زنی بنده دلم می خواهد برای جوانم زود زن بگیرم ام نمی توانم خدایا خودت به داد ما برس
پوکر فیس
Iran, Islamic Republic of
۰۰:۱۸ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۱
لابد دختری که سیزده سالگی بره خونه ی شوهر مهریشم میشه به اندازه ی تاریخ تولدش خرس عروسکی ؟! والللا ؟!؟!
امین
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۰۷ - ۱۳۹۵/۱۲/۰۶
با سلام

دوستان من 17 سال سنّ دارم، آقای قرائتی درست میگن، اگر می دونستید که ازدواج نکردن امثال ما چه مشکلاتی برای ما، شما و کشور به وجود میاره، نظرتون متفاوت می شد.
این حرف رو به کسایی میگم که به اصطلاح جو سن گرفتشون و فکر می کنن که چون سنشون بیشتره امرشون از امر پیامبر و دین هم درست تره:

می گن جوون 17 یا... ساله درک و شعور ازدواج رو نداره، آیا این عیب جوانان است؟ یا عیب شما بزرگانی که هیچ آموزشی در طی 17 سال درباره ازدواج به امثال ما ندادید؟

می گن جوون 17 یا... ساله توان اداره یک زندگی رو از لحاظ اقتصادی نداره، به دو صورت میشه نگاه نکرد: 1 جوان ازدواج می کنه به جای مشروب خوردن و قلیان کشیدن خرج زندگیشو میده، چه بسا پیشرفتش هم بیشتره.
میشه هم گفت که 2 جوان ازدواج نمی کنه تا 30 سالگی میره دنبال عشق و حال، بعد ازدواج می کنه بچه دار میشه، ده سالگی بچش رو هم نمی بینه.
میگن جوان کار گیر نمیاره تو این سنّ، سربازی نرفته، اینجا مشکل از ما جوان هاست که توقع هامون زیاده، دو نفر که با هم ازدواج می کنن قبل از ازدواج دو نفر بودن و همان الزامات زندگی رو داشتن، چطور میشه خانواده خرج این دو نفر رو تا سر و سامان میگرن بدهند؟ مگه قبلش نمی دادند؟
بقیه جوانان رو نمی دونم اماّ منکه اینطور هستم، مشکل بعدی فرهنگ غلط است که دختران رو بد درگیر کرده، فمینیسم یا همون برابری زن و مرد که به ایران نفوذ کرده جلوی ازدواج تا حدّ زیادی گرفته، پنجاه سال پیش دختر به ثروت و قیافه و مدرک مرد نگاه نمی کرد.
مراقب حرف های بی اساس باشید که زندگی رو برای جوانان زهر کرد، کاش به اندازه سنّ ادعایی تون، به دقیقه روی یک بحث فکر می کردید.

یاحق
یه ادم
Iran, Islamic Republic of
۲۰:۵۶ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۵
من یه دختر ۱۷ ساله ام با خودم فک کردم که اگه تو سه ساله دبیرستان اگه خواستگار خوب داشتم ازدواج کنم خواستگار بود ولی اگه من ازدواج کنم از مدرسه اخراج میشم به ید تو چن محله ی دیگه برم مدرسه بزرگ سال ها بهتره قانون مدرسه هارو عوض کنین
یه ادم
Iran, Islamic Republic of
۲۰:۵۶ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۵
من یه دختر ۱۷ ساله ام با خودم فک کردم که اگه تو سه ساله دبیرستان اگه خواستگار خوب داشتم ازدواج کنم خواستگار بود ولی اگه من ازدواج کنم از مدرسه اخراج میشم به ید تو چن محله ی دیگه برم مدرسه بزرگ سال ها بهتره قانون مدرسه هارو عوض کنین