الف: آیا انكار وحي و كلام خدا بودن قرآن مجيد و ادعاي اينكه پرورده تفكرات پيامبر (ص) بوده و داراي خطاهاي زيادي است از مصادیق ارتداد است؟
ب: انكار عصمت ائمه اطهار علهيم السلام چطور؟
پاسخ ایت الله سید صادق روحانی :
باسمه جلت اسمائه; الف: این شخص چون پیغمبر را قبول ندارد کافر و مرتد است.
ب: عصمت ائمة اطهار علیهم السلام از ضروریات دین است اگر کسی بداند و منکر شود کافر و مرتد است و اگر کسی واقعاً در شبهه است و نمی تواند تعلم کند مرتد نیست.
اين سخنان بوي تند روي و افراط ميدهد. هر كسي بايد در ابراز عقيده اش آزاد باشد و شما اگر ميتوانيد بايد با منطق و استدلال صحيح ديگران را قانع نمائيد و نه با تهديد وارعاب و نسبت دادن ارتداد و كفر به آنها كه همانا تهديد به مرگ و حلال بودن ريختن خون آنها را ميرساند. ضمنآ اگر تحمل انتقاد و شنيدن سخن ديگران را نداشته باشيد، چگونه ممكنست بعضي كاستيها را اصلاح نمائيد؟
ناشناس
۱۹:۲۱ - ۱۳۹۰/۱۰/۱۲
ایشون هم نظر خودشان را داده اند، چرا نمیتونید نظر ایشون رو بشنوید و با منطق گفتگو کنید؟؟ چرا تهمت افراط میزنید؟؟؟؟ ظاهرا افراطی تر بقیه خود شما هستید که تحمل نظرات ایشون رو ندارید، اما انتظار دارید ایشون تحمل نظرات شما رو داشته باشند !!! ضمنا به جمله آخر ایشان توجه بفرمائید
اگر کسی واقعاً در شبهه است و نمی تواند تعلم کند مرتد نیست.
ناشناس
۲۰:۳۱ - ۱۳۹۰/۱۰/۱۳
ناشناس، مواظب باش تعصب تو را کور نکند و سعی کن اخلاق بحث هم داشته باشی که بتوان با تو صحبت کرد. ضمنآ بدان که وقتی کسی میگوید "این شخص چون پیغمبر را قبول ندارد کافر و مرتد است" دارد حرف خطرناکی میزند و این همان تند روی و افراط است که شاخ و دم هم ندارد.
abolfazl
۱۷:۳۰ - ۱۳۹۰/۱۰/۱۶
خدا در قرآن فرموده: هیچ دینی بجز اسلام نزد ما مورد قبول نیست! اسلام هم یعنی پیامبر خدا و اهل بیت و قرآن!
خسرو از تهران
۰۰:۲۳ - ۱۳۹۰/۱۰/۱۸
آقا abolfazl ، در هندوستان هم مذهب و فرقه ای بنام ذکرالهی وجود دارد که عین حرف شما را میزنند و بجز خودشان سایر مذاهب را قبول ندارند!
ناشناس
۱۰:۱۸ - ۱۳۹۰/۱۰/۱۸
اینکه حرفی افراط یا تفریط است سلیقه ای نیست. مهم حرکت بر اساس حق هست و آن هم از روی دلایل محکم و منطقی به دست می آید و در نتیجه هر عقیده غیر از عقیده حق باشد افراط یا تفریط است.
ناشناس
۱۲:۵۷ - ۱۳۹۰/۱۰/۱۸
وهابیت هم همینو میگه.
ناشناس
۰۹:۱۹ - ۱۳۹۰/۱۰/۱۹
بله. همه ادعا می کنند که درست می گویند. اینجاست که شنونده باید عاقل باشد و البته عاقل بودنش هم به این است که با صرف وقت و دقت کامل طوری به نتیجه برسد که دیگر مطمئن باشد که در رسیدن به حق کوتاهی نکرده است. چرا که اگر ما در رسیدن به حق کوتاهی نکنیم حتی اگر به حق هم نرسیم خدا عذر ما را می پذیرد ولی اگر ذره ای کوتاهی کنیم عذر ما پذیرفته نیست.
بنده علی
۰۰:۰۰ - ۱۳۹۱/۰۲/۰۶
خسرواز تهران! کجایی؟!اون که گفتی چه ربطی داشت به مطلب؟ضمناًهرکسی اگه قرآن خونده باشه،متوجه میشه که همیشه مرزبین اطاعت خداورسول واولی الامر-علیهم السلام-باکفر تارمویی بیش نیست.اصلاًبرمنکرش لعنت
سلام
اگر بگوئیم شیطان کافر است تندروی کرده ایم؟
شیطان استدلال کرد که از آدم برتر است و لازم نیست سجده کند.
به سیاق شما خدا باید برایش استدلال می کرد و او را در بیان عقیده اش آزاد می گذاشت!
اما خدا او را راند و نفرین کرد.
پس اگر مطابق حکم خداوند کسی کافر و مرتد باشد، نگفتن این حکم مخالفت با حکم خداست نه تندروی!
ناشناس
۲۰:۱۶ - ۱۳۹۰/۱۰/۱۳
محمد، راجع به شیطان هرچه بگوئید بجائی بر نمیخورد. چون شیطان یک موجود مجازی و غیر واقعی و افسانه ای و خیالی است. ولی وقتی یک انسان را بگوئیم کافر است، آنوقت عده ای متعصب نادان ممکنست بروند و با وجدان راخت حتی سر او را ببرند. آیا چنین طرز فکری خطرناک و افراطی نیست؟ من مثل شما مذهبی نیستم و سخنان شما از قبیل "خدا شیطان را راند و نفرین کرد" از دید من پوچ و بی معنی و فقط یک قصه است.
ناشناس
۱۹:۵۷ - ۱۳۹۰/۱۰/۱۵
شاید شما خودتان را هم منکر شوید! شما خیلی ادعاها می توانید بکنید ولی مهم درست بودن و دلیل داشت یک عقیده است!
ناشناس
۰۵:۵۸ - ۱۳۹۰/۱۰/۱۷
پسرم شما واسه مجازی بودن شیطان چقدر اطمینان داری.نکنه شما هم دچار توهم مدرنیته شدید! اگه مذهبی نیستید تو این سایت چیکار میکنید؟نکنه رهگذری!
برادر من عصمت فقط مختص پیامبر و ان هم امور مربوط به وحی است و در امور دنیوی هیچ کس معصوم نیست
ناشناس
۱۹:۵۸ - ۱۳۹۰/۱۰/۱۵
کی میشه یک غیر متخصص در جایی که تخصص نداره نظر نده!؟
تقی
۰۲:۵۸ - ۱۳۹۰/۱۰/۱۶
ناشناس عزیز، لطفآ به تخصص دیگران کاری نداشته باش. فقط اگر دیدی کسی حرف اشتباهی میزند، سعی کن با منطق و علم و استدلال صجیج، اشتباهش را گوشزد کنی.
ناشناس
۰۵:۵۸ - ۱۳۹۰/۱۰/۱۷
همه شدن علامه!!!!
ناشناس
۱۳:۰۶ - ۱۳۹۰/۱۰/۱۷
آخه در مسائل تخصصی برای غیر متخصص اگر هم استدلال شود برای او قابل فهم نیست
تقی
۰۰:۱۵ - ۱۳۹۰/۱۰/۱۸
ناشناس آخری عزیز، لطفآ به فهم و شعور هموطنانت احترام بگذار و هیچوقت فکر نکن دیگران چیزی نمی فهمند، چون ممکنست برعکس باشد!
ناشناس
۱۰:۱۴ - ۱۳۹۰/۱۰/۱۸
جناب تقی. شما مطالب مسلم را هم قبول ندارید من چه کنم. توی هر علمی غیر متخصص حق اظهار نظر ندارد. طب یا ریاضیات یا ...
حالا شما هر جور دوست داری...
تقي
۱۳:۱۵ - ۱۳۹۰/۱۰/۱۸
ناشناس محترم، مطالبي را كه شما مسلم تصور ميكنيد، ممكنست زياد هم مسلم نباشد! و هميشه در تبادل نظر با كسانيكه عقايد مخالف ما را دارند، بهتر ميتوانيم پي به بعضي از نقاط ضعف خود در اعتقادات يا باورهاي غلطمان ببريم. بنابراين نه بايد ديگران را نادان تصور كنيم و نه خود را عقل كل بدانيم. موفق باشيد.
ناشناس
۰۹:۱۵ - ۱۳۹۰/۱۰/۲۱
جناب تقی. مطلب مسلم این است که در هیچ علمی اظهار نظر غیر متخصص ارزشی نداره. چه طب چه ریاضیات و ...
بنده هم عرض کردم که اگر شما این مطلب مسلم را که در نزد تمام علوم مسلم است قبول ندارید دیگر بنده با شما حرفی ندارم.
عباس صدر
۰۵:۴۹ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۷
این عزیزی که گفته : در امور دنیوی هیچکس معصوم نیست ؛ التفات فرماید که پذیرش این گفته اش مستلزم پذیرش تناقض است . اگر هیچکس معصوم نیست پس گوینده همین حرف هم معصوم نیست و از آنجا که عدم عصمتش ثابت است پس پذیرش این گفتار کلی اش هم صحیح نیست چرا که شاید در همین گفتار هم اشتباه کرده باشد لذا پذیرش این سخن مستلزم پذیرش تناقض است .
در عین حال جکم کلی کردن به اینکه هیچکس معصوم نیستا نیاز به استقراء کلی دارد که آدمی همه آدمیان را امتحان کند و ببیند که همه شان گته کارند تا این حکم کلی را صادرکند و اینهم محال عادی است و در عین حال ممکن است شخص امتحان کننده خودش اشتباه کرده باشد و امتحانش غلط باشد پس حکمیکه صادر کرده است باز نادرست است .
مگر اینکه استدلال کند که خطا لازمه ادمیت است و هر انسانی خطا کار است پس اگر چنین حکمی کرد مستلزم آن است که قدری از معصیت را مباح داند چرا که لازمه انسان است و این سخن انکار شریعت است و ارتداد آور می شود .
دیگر اینکه لازمه این سخن این است که شرع مقدس تکلیف کرده باشد اموری را که محال است انجامش . چرا که اگر انسان ذاتاً خطا کار باشد و از سوئی این خطا در نزد شارع مذموم باشد پس شارع مقدس چیزی را خواسته است که در توان انسان نیست و اینهم لازم دارد تکلیف مالایطاق را .
لذا چاره ای نیست که حتی غیر شیعه هم قائل باشد به اینکه " برای فرار از نقض غرض" لاجرم باید در هر عصری معصومی باشد تا تکلیف شارع مقدس بیهوده نبوده باشد .
تفکر شیعه چنین استدلالی است و اگر کسی جوابی دارد بسم الله
ناشناس
۰۲:۴۲ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۹
جناب صدر پس قران چی کاره است پیامبر قران و سنت رو به ما داد تا با اون راه خودمان را پیدا کنیم ونکته ای هم که شما فراموش کردید عقل انسانه که شما خیلی دست کم گرفتینش به خاطر عقل بود که خدا به خودش گفت فتبارک الله احسن الخالقین
ناشناس
۰۵:۴۴ - ۱۳۹۰/۱۱/۱۰
آقای "ناشناس "که خواسته اید به آقای صدر جواب بدهید این جواب شما چه ارتباطی به بحث آقای صدر دارد ؟ پیامبر قرآن و سنت را به ما داده است ... الخ چه ارتباطی به بحث لزوم معصوم در هر زمانی دارد ؟ مگر در جائی از قرآن نوشته است که در هر زمانی حتماً معصوم وجود ندارد ؟ و یا در سنت پیامبر اینحرفهاست ؟ شما اگر می توانید جواب استدلالی را بدهید که لازم می دارد که در هر عصری معصومی در میان امت باشد و الا نقض غرض در اصل دیانت پدید می آید . سنت گاه به تفسیر خوارج و نواصب و وهابیت و طالبانیسم مورد بحث قرار می گیرد که این عین نادانی و بی خردی است و جز کشتن و سر بریدن و ترور کردن و فحاشی نمودن و در نهایت خدمت به صهیونیزم از آن چیزی بدست نمی آید و این عین دوری از دیانت است که تبلور آن در شعار بی خرادنه حسبنا کتاب الله است . و گاه سنت با عقل و خردگرائی و مقائیس صحیح و آیات واضحات قرآنی همین سنت مورد بحث قرار می گیرد که نتیجه آن پیروی از مکتب اهل بیت اطهار علیهم السلام است . جناب ناشناس لطفاً استدلال آقاس صدر را مجدداً بخوانید و اگر مطلبی است در این زمینه اظهار نظر بفرمائید
بسمه تعالی
ظاهرا عدم اعتقاد به عصمت ائمه اطهار هر چند فرد را از دایره شیعه خارج ساخته و دیگر شیعه نیست و لی او را از دایره اسلام خارج نکرده و او هم چنان مسلمان است
زارع
۰۰:۳۳ - ۱۳۹۰/۱۰/۱۸
ناشناس عزیز، حرف شما درست است ولی همانطور که ملاحظه میفرمائید از نظر آقای روحانی "اگر کسی بداند و منکر شود کافر و مرتد است" !! مجازات کافر و مرتد هم که در اسلام معلوم است. حالا پیدا کنید پرتفال فروش را ؟
بسم الله الرحمن الرحیم
برادر ناتنی توجه داشته باشید اگر عصمت را قبول نداشته باشی قران رو هم زیر سوال میبری برای فرار از این موضوع عصمت در وحی رو درست کردید ولی روز قیامت در مقابل رسول اکرم(ص)چه جوابی خواهید داد باطن شما این است که افتضاحات اولی و دومی و هرکه تابع آنهاست را را با متهم نشان دادن پیامبر و محدود کردن دایره عصمت ایشان بپوشانید ولی خداوند تمام کننده نور خویش هست و پیامبر و ایمه معصومین صلوات الله اجمعین اولی به نفس همه انسانها از خود انسانها میباشند و همه مامور به اطاعت از ایشان در همه امور میباشیم پیامبری که شما در کتابهای خود معرفی میکنید ذره ای قابل اعتماد و تکیه نمیباشد پیامبری که خود را دیوانه میپندارد و چگونگی باروری خرما را در سرزمین خرما نمیداند پیامبری که نعوذ بالله گناه میکند حاشا که رسول اکرم (ص) چنین فردی باشند اللهم العن صنمی قریش وسلام بر کسی که هدایت را تبعیت میکند
تا جائی که بنده میدانم برخی علمای شیعه حتی هم عصر یا قریب به دوران زندگی ائمه اطهار سلام الله علیهم قائل به عصمت ایشان نبوده یا اینکه قائل به تفصیل آن و عصمت در بیان احکام و حقایق دین و عدم عصمت در اعمال و رفتار شخصی بوده اند ضمنا حضرت آیت الله العظمی روحانی از اجله فقهای عصر حاضرند و حتما برای نظر و فتوای مذکور استدلال خود را دارند لیکن باید توجه شود که بنابر این فتوا بخش عمده ای از مسلمانان از دایره اسلام خارج میشوند بعلاوه اصل امامت از اصول مذهب است و نه اصول دین و طبعا عصمت حضرات ائمه اطهار (ع ) فرع بر آن و بر فرض ضرورت ضروری مذهب تلقی میشود که در آن صورت عدم قبول آن بر مبنای فتوا موجب خروج از مذهب است نه خروج از دین .
آیت الله روحانی که نگفتند که هر کسی منکر شد بزنید بکشیدش!
بلکه منظورشون اینه که اگه کسی عصمت پیامبر صلی الله علیه وآله براش واضح شد و بعد، از روی عناد منکر شد مرتد هست
ولی اگه کسی تو شک هست که آیا پیامبر از عصمت برخوردار بودند یا نه این شخص مرتد نیست
شما هم برو پیش آیت الله روحانی و بگو من با این اعتقاد که پیامبر عصمت داشتند مشکل دارم
اگه زد و تو رو کشت جواب خونت با من
ولی اگه نشست و باهات صحبت کرد و قانع شدی خوش به سعادتت
تقي
۱۵:۱۱ - ۱۳۹۰/۱۰/۲۸
وقتي ايشان ميگويند فلاني مرتدو كافر است، يعني چه؟ آيا تقريبآ همان معني را نميدهد كه بزنيد بكشيدش! و آيا اين تند روي نيست؟!
ناشناس
۰۳:۳۳ - ۱۳۹۰/۱۱/۱۷
تا تند روی را چی معنی کنید. وقتی خود را متعدل بدانید تندتر از شما می شود افراط و کندتر از شما می شود تفریط و ...
بنازم به این اعتماد به نفس.
تقي
۱۲:۱۷ - ۱۳۹۰/۱۱/۱۸
ناشناس عزيز، بهتر نيست يك نام براي خودتان در نظر بگيريد چون گاهي تعداد ناشناسها زياد است و مشخص نميشود آدم جواب چه كسي را دارد ميدهد. ضمنآ منظورتان را از جمله بنازم به اين... متوجه نميشوم. فقط اين را بدانيد كه وقتي كسي چيزي ميگويد كه معني اش اينستكه فلاني را بخاطر طرز فكر يا اعتقاداتش بزنيد و بكشيد، همانطور كه در بالا هم گفته ام اين تند روي است و ترديدي هم در آن نيست. مگر انسانها جانشان را از سر راه آورده اند كه بخاطر نوع اعتقادات(ولو غلط باشد) كسي را به مرگ محكوم يا تهديد كنيم؟
ناشناس
۱۴:۴۵ - ۱۳۹۰/۱۱/۲۰
بدون عنایت به پاسخ من دوباره فرمایش خود را تکرار کردید!!!
شما نظر شخصی خود را گفتید بنده هم عرض کردم علت اینکه شما این را تندروی می دانید چون خودتان را متعادل می دانید و چون از آنچه شما تعادل فرض کرده اید تندتر است. میگید تندرو.
حالا اگر کسی این راه را تعادل بداند. شما را کندرو و بی قید خواهد دانست.
پس به جای عصبانی بودن و زود جوش آوردن لطف کنید دقت کنید که بنده اینجا ریشه یابی کرده ام.
اعتماد به نفس از آن جهت است که شما خود را متعادل فرض کرده و تندتر از خود را تندرو!!
تقی
۰۰:۳۸ - ۱۳۹۰/۱۱/۲۶
ناشناس، کمی اخلاق بحث داشته باش و بیخود به مردم نگو عصبانی هستند و جوش آورده اند!! فکر میکنم اینها خصلتهای خودت باشد. و باید به اعتماد به نفس خودت بنازی که حکم مرگ یکنفر را بخاطر نوع اعتقاداتش (و نه اعمالش) اعتدال میدانی!
ناشناس
۱۴:۳۸ - ۱۳۹۰/۱۲/۰۹
بله! حتما شما اخلاق بحث دارید!!!
چون فلانی عقیده ای جز عقیده شما ندارد پس تندرو هست!!!؟ بنازم به این منطق!!
تقي
۱۴:۱۰ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۷
ناشناس، شيعه نيوز پاسخ من را درج نميكند. لطفآ يكبار نوشته تان را بخوانيد تا متوجه بي سر و ته بودن آن بشويد. اينقدر هم بنازم بنازم نكنيد چون فقط بايد به طرز فكر و منطق خودتان بنازيد!
ناشناس
۲۰:۲۶ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۹
جناب تقی به جای طفره رفتن از پاسخ پاسخ مرا بدهید. من از شما سوالی پرسیدم . اگر پاسخ محکمی دارید بفرمایید.
چرا اگر کسی عقیده ای جز عقیده شما دارد تندرو هست!!!؟
چرا اگر کسی در شرایطی حکم به قتل کسی بدهد تندرو است!؟
چرا؟ اگر دلیل محکمی دارید بفرمایید وگرنه دلیلی ندارد چون شما از این حکم خوشتان نمی آید ما نیز چشم بسته حرف شما را بپذیریم.
تقی
۲۱:۲۴ - ۱۳۹۰/۱۲/۲۳
آقای ناشناس، شیعه نیوز پاسخهای من را نمایش نمیدهد. اینهم از سایتی که فکر میکردیم اندکی به دموکراسی معتقد است!
ناشناس
۱۵:۵۱ - ۱۳۹۰/۱۲/۲۴
گاهی وقتها پاسخ من هم نمایش داده نمیشه ولی شما سعی بفرما.
البته برای اینکه خیلی بحث به درازا نکشد به جای درد دل و بیان نظرات شخصی پاسخ مستدل و مختصر و مفید بدهید.
تقی
۱۱:۳۳ - ۱۳۹۱/۰۱/۰۷
جناب ناشناس، بنده نگفته ام اگر کسی عقیده ای جز عقیده من دارد، تند رو است!؟ من فقط بیک مورد خاص اشاره کرده ام و آنرا تند روی دانسته ام. دلیلش هم اینکه دردنیای متمدن امروز، پذیرفته نیست که کسی را صرفآ بخاطر نوع اعتقادات یا طرز فکرش، بکشند! شاید در زمان بربریت چنین اتفاقاتی میفتاده ولی در دنیای بشر متمدن، به اعمال یکنفر نگاه میکنند و اگر لازم باشد او را مجازات مینمایند نه اینکه چه طرز فکر و عقیده ای دارد! چه بسا عقایدی که یکنفر ممکنست داشته باشد و از دید شما غلط و اشتباه باشد ولی در واقع درست و صحیح باشد. ضمنآ ممکنست در ذهن بنده افکار پلیدی وجود داشته باشد، ولی مادامیکه کار پلید وخلافی انجام نداده ام که نباید مرا مجازات کرد. امیدورام تا حدودی توانسته باشم منظورم را بیان کرده باشم. ضمنآ دادن حکم قتل هم همیشه تند روی محسوب نمیشود و بستگی به این دارد که طرف چه جرم و عمل خلافی انجام داده باشد. امیدوارم شیعه نیوز مطلب من را درج نماید. موفق باشید.
بنده علی
۱۷:۱۹ - ۱۳۹۱/۰۲/۰۷
نمیدونم چرا شیعه نیوز ماروتحریم کرده؟!اما آتقی حکم قرآن که با گذشت زمان عوض نمیشه میشه؟!مثلاً"...اشداءعلی الکفار.."نخوندی؟!
تقی
۱۲:۳۱ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۲
آقای بنده علی، اعتقادات من با شما، زمین تا آسمان فرق دارد. لذا دلیل صرفآ مذهبی برای بنده نیاورید.
خيلى متاسفم براى شيعه نيوز !!
سه جواب طولانى وشبه مفصل نوشتم بر سه نفر از برادران عزيز ولى متاسفانه هيج كدام منتشر نشد !!
اينهمه نظرات متعدد مختلف وحتى اهانت به مراجع عظام اجازه نشر داده ميشود ولى كلام بنده از جند روز قبل تا حالا منتشر نشده !!
اللهم عجل لوليك الفرج ..
احمد الموسوى
۰۰:۴۳ - ۱۳۹۰/۱۰/۲۳
به جاى اينكه اين انتقاد من رو منتشر كنيد .. !
بهتر بود اون نظرات بنده رو منتشر ميكرديد .. !
اكر ميدانستم كه ميشينم مينويسم بعد منتشر نميشه خوب نمينوشتم .. !
احمد الموسوى
۰۷:۰۹ - ۱۳۹۰/۱۰/۲۸
نه فقط در اين موضوع .. !
حتى در اين موضوع :
http://www.shia-news.com/fa/news/30277
هم نظرات بنده را نكذاشتيد .. !
با اينكه طولانى ومفصل بوده .. ! واقعا براى شما متاسفم .. !
مجبورمان ميكنيد كه ديكه به شما سر نزنيم وقتى كه تسليم سياست وحزبى كارى وتعصب وفشار هاى اين وآن ميشويد .. ! وهمه نظرات را منتشر نميكنيد .. !
اللهم عجل لوليك الفرج .. والسلام ..
اکبر
۱۵:۴۱ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۴
جناب احمد الموسوی، من غالبآ سایر نظرات شما را در پای مقالات دیگر دیده ام و میدانم شخصی بسیار متعصب و تند هستید. تصور میکنم شیعه نیوز قطعآ دلیل موجهی برای عدم نمایش نظراتتان در اینجا داشته است. لذا سعی بفرمائید نوشته های متعادل تر و منطقی تر ارسال نمائید تا ما هم فیض ببزیم.
بنده علی
۱۷:۲۲ - ۱۳۹۱/۰۲/۰۷
اصلاً همین خوبه..اشداء علی الکفار ورحماءبینهم.البته معلوم نیست تعصبش باخودآتش بدنبال دارد یا بهشت؟!؟؟!؟!؟
بحث عصمت يك بحث تخصصي ويژه محافل علمي هست.ساير افراد همين قدر كه محب پيامبر و اهل بيت(ع) باشند و به آنها اعتماد داشته باشند و بدانند كه آنها اهل خيانت نبوده اند كفايت ميكند.
سعید
۱۹:۵۲ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۴
پس یعنی معصوم نیستند!!!!!!!!!!!
ناشناس
۰۵:۵۲ - ۱۳۹۰/۱۱/۱۰
سعید جان یعنی مقامشان آنقدر بالاست که هر جاهلی به آن نمی تواند واقف شود و همین اندازه که به علم اجمالی معصوم را قبول داشته باشد کافی است ولی در مقام تفصیل نمی بایست در علمی که به آن وقوف ندارد وارد شود که سرزده داخل مشو میکده حمام نیست
بنده علی
۱۷:۲۷ - ۱۳۹۱/۰۲/۰۷
چی میگی داش علی؟ عصمت مگه شاخ داره؟!صمت یعنی اینکه هیچ خطایی مرتکب نشی وقرآن برای تو بگه ونرید ان نمن علی الذین استضعفوا فی الارض ونجعلهم الائمه ونجعلهم الوارثین ویااینکه آیه تطهیر بده ویا آیه مباهله بده ویا ...اصلاًکل قرآنو نازل کنه.این عصمت محضه که علی (ع)و11فرزند برومنداوتا مهدی موعود(عج)شاملش هستن.برمنکرش لعنت
ناشناس
۰۰:۲۷ - ۱۳۹۱/۰۲/۰۹
بنده علی خجالت نمیکشی به کسانیکه با تو هم عقیده نیستند لعنت میفرستی؟
بنده علی
۲۳:۱۹ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۱
باردوم نوشتم:
مگه کسی که زیارت عاشورا رو میخونه باید خجالت بکشه؟! "تولی"و"تبری" دو اصل دین شیعه است.ومن بر ضمناً این عقیده من نیست عقیده جامعه تشیعه
ناشناس
۱۶:۲۵ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۷
بنده علی، کسی به زیارت خواندن تو ایراد نگرفت. من گفتم چرا به کسانیکه عقیده شان مثل تو نیست، لعنت میفرستی؟
تقی جان عزیزم لااکراه فی دین , در پذیرش دین هیچ اجباری نیست لاکن آدمی باید چهار چوب و پایه های اعتقادی خویش را بشناسد سپس اگر خواست نظر دهد و اگر خواست قبول یا رد کند.
تقی
۱۷:۱۱ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۷
محمد رضای عزیز، حرف شما صحیح است و بنده هم آنرا قبول دارم. تردیدی نداشته باشید که من چهار چوب اعتقادی خودم را در حد لازم میشناسم. موفق باشید.
کسی که با عصمت اهل بیت علیهم السلام مخالف باشد دقیقا مصداق یومنون به بعض و یکفرون به بعض است چرا که آیه انما یرید الله لیذهب عنکم الرجس اهل البیت قرآن را انکار کرده است. منکر قرآن کافر است.
جواد
۱۶:۰۵ - ۱۳۹۰/۱۱/۱۲
مرتضي خان، اگر ترجمه جملات عربي تان را هم مينوشتيد، بهتر نبود؟
تقي
۱۶:۱۵ - ۱۳۹۰/۱۱/۱۲
جناب ابن الرضا، وقتي بگوئيم يكنفر كافر است، در حقيقت يعني ريختن خون او را حلال ميدانيم. اين همان تند روي و افراط است. زيرا بخصوص در بين غير مسلمانان، ممكنست جماعات كثيري فرضآ قران را قبول نداشته باشند يا آنرا يك كتاب الهي ندانند و... آيا واقعآ بايد خون آنها ريخته شود؟ بهتر نيست بجاي كلمه كافر، بگوئيم، منكر قران مسلمان نيست؟
بنده علی
۱۷:۲۹ - ۱۳۹۱/۰۲/۰۷
اسم بامسمایی داری آقا ابن الرضا.خوش به سعادتت.
برادر تقی هم که خیلی مهربونه.آفرین!!
نظر من در توضيح مطلب سابقم چاپ نشد و آن اينكه:عصمت مراتبي دارد حتي برخي مومنين هم در مقابل برخي گناهان معصومند . پيامبران و اهل بيت (ع) كه اولياء الله هستند در اوج عصمتند
اقای نشناس شما وجود شیطان را یکموجود خیالی میدانیددر حالیکه قران میگوید شیطان وجود داره ما حرف شما را باور کنیم یا قران را که چلنج داده فاتو بصورته من میسلیه یعنی اگر میگویدقران کلام خدا نیست بیارید سوره مسل ان را که تا حا لاه کسی اورده نتوانیسته ضمنا بخاطر ندیدن شیطان میگوید وجود نداره در حالیکه بشر مخلوق خدا است علم های کشف کرده وجود دارد اما دیده نمیشود نمونه ش امواج رادیو ی جریان برق انتر نت و اشعه و وحود هوا همه انها دیده نمیشود اما وجود دارد خدا خیر تان بدهد عقیده تان را محکم کنید
تقی
۱۱:۲۸ - ۱۳۹۱/۰۱/۰۸
جناب wahid، مسلمآ شما در افکار و عقاید خود آزاد هستید و عقایدتان هم محترم است و هیچ اجباری در پذیرفتن یا باور کردن حرفهای بنده ندارید. البته شما هم به بنده نگوئید عقیده ام را محکم کنم! چون عقیده من بسیار محکم است، ولی با نوع فکر و عقاید شما مطابقت ندارد. از نظر من، این اشتباه بزرگی استکه فکر کنیم هیچکس نمیتواند سوره ای مانند قران بیاورد! این مثل اینستکه بنده هم بگویم هیچکس نمیتواند کتابی مانند حافظ یا گلستان سعدی بیاورد! اصلآ این چیزها که دلیل معجزه بودن یک کتاب نیست! ضمنآ بنده هرگز به صرف ندیدن چیزی، منکر وجود آن نمیشوم. چون وجود چیزهائیکه واقعیت دارند ولی دیده نمیشوند(مانند چیزهائیکه شما مثال زده اید) را میتوان از طرق دیگر تائید و ثابت نمود. اما بدانید که چیزی بنام شیطان نه وجود خارجی دارد و نه با هیچ علمی میتوان آنرا اثبات نمود. بله شیطان فقط یک داستان و خیال است.
بنده علی
۱۷:۳۶ - ۱۳۹۱/۰۲/۰۷
آفرین .حالا فهمیدم توازدنیافقط بهشتو میخوای!نه داداش نمیدن به این مفتیا!اصلاً کی گفته شمابایدچیزیو منکر بشی ؟!شما به احتمال قریب بوقوع ماده گرای شدید هستین ومن یکی درش شکی ندارم.چون حرف آدمی نشان وجود اوست...ضمناً حواست باشه ها قرآن ،کتاب خداس نه حافظ وسعدی.تکرارنشه
تقی
۰۳:۳۶ - ۱۳۹۱/۰۲/۰۸
بنده علی، تو آدم کم سواد و ....... هستی و در تعصب غوطه ور میباشی. ضمنآ بهشتی که در خیال و باور تو است، میگویند در قرون وسطی تمام زمینهایش توسط برخی از کشیشان آنزمان به مردم ابله و زودباور فروخته شده و پولش را هم گرفته اند! حالا فکر میکنی برای تو یکنفر جائی جز جهنم باقی مانده باشد!؟ "سعی کن منبعد با مردم مودب تر صحبت کنی".
بنده علی
۲۳:۲۴ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۱
اولاًمن هم قبلاً با داشتن حب علی(ع)درقلبم بهشت روبرای خودم خریدم.نگران من نباش .!ضمناًمن باید خیلی متاسف باشم ازاینکه برای شما زمینی از بهشت دیگه نمونده که بری توش.اما نگران نباش جدیداًطرح تعریض جهنم رو دادن سریع برو خریداری کن تا زرنگ تر ازتو ها نرفتن بخرنش!
تقی
۰۲:۰۶ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۲
بنده علی، اگه منهم به بهشت و جهنمی که تو به آن اعتقاد داری معتقد بودم، حتمآ میرفتم تمام زمینهای جهنم را میخریدم و به هیچکس هم اجازه نمیدادم به آنجا برود! بنابرین همه مجبور میشدند به بهشت بروند!
با سلام
آن دوست گرامی که استدلال منطقی نموده از پاردکس دروغگو نابجا استفاده کرده است. ایشان بسادگی صدق منطقی را با معصوم یکی گرفته است.
ناشناس
۲۰:۴۷ - ۱۳۹۱/۰۱/۰۹
جناب اکبر، نه تنها از نوشته تان چیز زیادی متوجه نمیشویم، بلکه حتی نمیدانیم طرف صحبتتان کیست؟ اکثر دوستان برای خود نامی در نظر گرفته اند، لااقل به نام آنها اشاره کنید تا ما هم بدانیم منظورتان کیست و موضوع چیست.
اقای تقی عنوان سایت شیعه نیوز است نه لایک نیوز من دلیل بالاتر از قران برای شما ندارم
تقی
۲۰:۱۵ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۴
آقای wahid، من پاسخ شما را دادم ولی آنرا نمایش ندادند. میخواستم بپرسم اگر اسم سایت شیعه نیوز است آیا افراد لائیک حق مراجعه و اظهار نظر در این سایت را ندارند!؟ ضمنآ دلایل قرانی شما بدرد ما نمیخورد چون آنها را قبول نداریم. موفق باشید.
بنده علی
۱۷:۳۷ - ۱۳۹۱/۰۲/۰۷
نخیرآقا.ماوقت نداریم به لائیکا جواب بدیم .همین برادرای سنیمون زیاد باعث زحمت شدن
به نظر من تمام حرف اقای تقی را در این میشود خلاصه کرد که امر به معروف ونهی از منکر را باید رها کرد ومردمان را در اعمالشان ازاد ورها گذاشت چون هر کسی مسئول اعمال خودش است
اقای تقی لطفا جواب دهید 1 ایا هر دولتی حق دارد که از شهروندانش مالیات اخذ نماید یا نه اگر اری ایا این مالیات باید از فقیر وغنی به یک اندازه باشد یا نه ؟2 ایا هر دولتی باید از پلیس وانتظاماتش استفاده نماید یا نه مردم را به حال خود رها کند ؟
تقی میدونی چیه؟ مگه میشه یه بوکسور درمورد فوتبال اظهارنظر کنه؟!ماهم زحمت بکش باتوجه به اینکه لائیک هستی با همتای خودت،شیطون پرستاوکمونیستاوبهائیت ووهابیت صحبت کن.یاعلی .یاعلی.یاعلی.یاعلی.یاعلی.یاعلی.یاعلی.یاعلی
تقی
۱۵:۲۳ - ۱۳۹۱/۰۲/۰۶
بنده علی، تو آدم ن... و کم..... هستی و همان بهتر که در دنیای مملو از تعصب و تاریک خودت زندگی کنی و لازم هم نیست بمن بگوئی چکار کنم.
بنده علی
۲۳:۲۷ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۱
خیلی ممنون از تحریمی که علیه یک شیعه میشه توسط یک سایت شیعه.من جواب آتقی رو باید 10بار بنویسم
تقی تونگران من نباش دنیای من کاملاً هم روشنه چون محب علی(ع)همیشه وهرجابره خورشیدهدایتی چون او رو داره.و ضمناً اصلاً معلوم نیست کم اوردی ها!
تقی اینو بدون که اینجا سایت شیعه است و منکر قرآن اینجا جایی نداره دیگه اسمتو نبینم ها
تقی
۰۲:۲۴ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۲
مگر شما چکاره هستید که انگار این سایت را فقط متعلق به خودتان میدانید؟ ضمنآ اگر دوست ندارید، مجبور نیستید نوشته من را بخوانید. بنظر میرسد خیلی از خودتان راضی باشید.
توجه توجه:
دراتمام یک غائله،اون روی سکه خیلی ازآقایون رو میشه.ازرفقای عزیزوسرورای محترمم خواهشمندم جبهه های مخالف ودشمنمان جامعه بزرگ منش شیعه رو بشناسن.که تو هر تبی با یه کامنت واسم مختلف قصد ایجاد تشکیک وشبهه بین مارو دارن .اما"زهی خیال باطل"که شیعه شدن ما بهمین سادگی بدست نیومدکه بخوایم ساده واگذارش کنیم.بلکه مخالفین ما همیشه ضربه های سختی هم از استواربودنمون خوردن.یاعلی(ع)
تقی
۱۲:۵۳ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۳
آقای بنده علی، اگر منظورت از این نوشته ها من هستم، خیلی متاسفم که مرا دشمن میدانی و تصور میکنی میخواهم در اعتقاداتت شبهه بیندازم و... من فقط با افراط و تندرویهای مذهبی و دشمن دانستن صاحبان عقاید دیگر مخالفم و معتقدم نباید بدیگران تعرض نمود بدلیل اینکه اعتقاداتشان مطابق با ما نیست. ما در قرن 21 زندگی میکنیم و نه هزار سال پیش.
اقای تقی خطابم به شما است تمام مسلمانها مشترکاتی دارند مسلا در سوره اول قران میخوانیم الذینیومینون بلغیب ما ایمان به غیب داریم یعنی بهشت چهنم یکمردن دو بار زنده شدن ایزرال میکایل چبرال ملایک اینها را توسط قران میشناسیم حتی یهود وعیسویها هم قبول دارند تو حتی به تمام بشریت نفهم ونادن بدانی اله خودت
تقی
۲۱:۵۶ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۳
آقای wahid، جل الخالق! نمیدانم من چه گفته ام که شما فکر میکنید بنده تمام بشریت را نفهم و نادان میدانم بجز خودم را !؟ فکر نمیکنید اینطور حرف زدن بی انصافی باشد؟ درست استکه ممکنست بسیاری از افکار و اعتقادات بنده، مغایر با اعتقادات شما یا دیگر هموطنانم باشد، ولی من هرگز وهرگز دیگران را نفهم تصور نکرده ام و چنین جسارتی به کسی نخواهم کرد. بنده اصولآ دوست ندارم هیچوقت به کسی توهین کنم و اگر در بعضی موارد این کار را کرده ام، مطمئن باشید صرفآ دلیلش این بوده که طرف مقابل ابتدا بمن توهین کرده و مرا مجبور نموده بهمان صورت به او پاسخ بدهم. حال اگر شما به غیب و بهشت و جهنم و... اعتقاد دارید، عقیده تان محترم ولی اینرا بدانید که بنده اصلآ نمیتوانم به آنها اعتقاد داشته باشم. لذا اگر خودتان مایل بودید با حفظ احترام با هم مباحثه داشته باشیم، بنده حاضرم. و در غیر اینصورت بهتر است خداحافظی کنیم تا خدای ناکرده یکوقت باعث رنجش شما نشوم.
تقی
۱۴:۵۲ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۷
آقای wahid، لطفآ این حرفها را بمن که کوچکترین اعتقادی به آنها ندارم نزنید. ولی اینکه میگوئید بنده تمام بشریت را نفهم و نادان میدانم الا خودم را !!؟ این تهمت و اشتباهی بیش نیست و بنده هرگز اینطور فکر نمیکنم و چنین حرفی هم نزده ام. اگر بنده در مواردی با شما هم عقیده نیستم، هرگز این جسارت را نخواهم کرد که شما را (خیلی ببخشید) نادان بدانم. شما هم لطفآ خودتان را تمام بشریت ندانید و اگر مایل هستید، اجازه دهید محترمانه با هم بحث نمائیم.
بایک کلمه ارتداد راه استدلال را برای خودشان و دفاع را برای طرف مقابل میبندند. پدر جان پاسخ را نمیانی چرا مسئله وسائل را یکحا باهم پاک میکنی… امثال همیشه جلوتر از پیغمبر می افتید.
می توان گفت ادعای عصمت برای اهل بیت جاده صاف کن مسیر تقدس وجذب مرید کردن و ابزاریست برای تو دهنی زدن به مخالفین واستدلالیان. در طول تاریخ هیچگاه اهل بیت برای خودشان چنین چیزی قایل نبودند امان از غالیان وقالیان.
اگر کسی واقعاً در شبهه است و نمی تواند تعلم کند مرتد نیست.
اگر بگوئیم شیطان کافر است تندروی کرده ایم؟
شیطان استدلال کرد که از آدم برتر است و لازم نیست سجده کند.
به سیاق شما خدا باید برایش استدلال می کرد و او را در بیان عقیده اش آزاد می گذاشت!
اما خدا او را راند و نفرین کرد.
پس اگر مطابق حکم خداوند کسی کافر و مرتد باشد، نگفتن این حکم مخالفت با حکم خداست نه تندروی!
حالا شما هر جور دوست داری...
بنده هم عرض کردم که اگر شما این مطلب مسلم را که در نزد تمام علوم مسلم است قبول ندارید دیگر بنده با شما حرفی ندارم.
در عین حال جکم کلی کردن به اینکه هیچکس معصوم نیستا نیاز به استقراء کلی دارد که آدمی همه آدمیان را امتحان کند و ببیند که همه شان گته کارند تا این حکم کلی را صادرکند و اینهم محال عادی است و در عین حال ممکن است شخص امتحان کننده خودش اشتباه کرده باشد و امتحانش غلط باشد پس حکمیکه صادر کرده است باز نادرست است .
مگر اینکه استدلال کند که خطا لازمه ادمیت است و هر انسانی خطا کار است پس اگر چنین حکمی کرد مستلزم آن است که قدری از معصیت را مباح داند چرا که لازمه انسان است و این سخن انکار شریعت است و ارتداد آور می شود .
دیگر اینکه لازمه این سخن این است که شرع مقدس تکلیف کرده باشد اموری را که محال است انجامش . چرا که اگر انسان ذاتاً خطا کار باشد و از سوئی این خطا در نزد شارع مذموم باشد پس شارع مقدس چیزی را خواسته است که در توان انسان نیست و اینهم لازم دارد تکلیف مالایطاق را .
لذا چاره ای نیست که حتی غیر شیعه هم قائل باشد به اینکه " برای فرار از نقض غرض" لاجرم باید در هر عصری معصومی باشد تا تکلیف شارع مقدس بیهوده نبوده باشد .
تفکر شیعه چنین استدلالی است و اگر کسی جوابی دارد بسم الله
شما بهتره راجع به فساد اولی و دومی تحقیق کنی و نظر بدی لازم نیست راجع به عصمت نظر بدی و از آب گل آلود ماهی بگیری
کدام آئین و کدام اخلاقیاتی به شما اجازه چنین جسارتی میدهد؟
ظاهرا عدم اعتقاد به عصمت ائمه اطهار هر چند فرد را از دایره شیعه خارج ساخته و دیگر شیعه نیست و لی او را از دایره اسلام خارج نکرده و او هم چنان مسلمان است
برادر ناتنی توجه داشته باشید اگر عصمت را قبول نداشته باشی قران رو هم زیر سوال میبری برای فرار از این موضوع عصمت در وحی رو درست کردید ولی روز قیامت در مقابل رسول اکرم(ص)چه جوابی خواهید داد باطن شما این است که افتضاحات اولی و دومی و هرکه تابع آنهاست را را با متهم نشان دادن پیامبر و محدود کردن دایره عصمت ایشان بپوشانید ولی خداوند تمام کننده نور خویش هست و پیامبر و ایمه معصومین صلوات الله اجمعین اولی به نفس همه انسانها از خود انسانها میباشند و همه مامور به اطاعت از ایشان در همه امور میباشیم پیامبری که شما در کتابهای خود معرفی میکنید ذره ای قابل اعتماد و تکیه نمیباشد پیامبری که خود را دیوانه میپندارد و چگونگی باروری خرما را در سرزمین خرما نمیداند پیامبری که نعوذ بالله گناه میکند حاشا که رسول اکرم (ص) چنین فردی باشند اللهم العن صنمی قریش وسلام بر کسی که هدایت را تبعیت میکند
بلکه منظورشون اینه که اگه کسی عصمت پیامبر صلی الله علیه وآله براش واضح شد و بعد، از روی عناد منکر شد مرتد هست
ولی اگه کسی تو شک هست که آیا پیامبر از عصمت برخوردار بودند یا نه این شخص مرتد نیست
شما هم برو پیش آیت الله روحانی و بگو من با این اعتقاد که پیامبر عصمت داشتند مشکل دارم
اگه زد و تو رو کشت جواب خونت با من
ولی اگه نشست و باهات صحبت کرد و قانع شدی خوش به سعادتت
بنازم به این اعتماد به نفس.
شما نظر شخصی خود را گفتید بنده هم عرض کردم علت اینکه شما این را تندروی می دانید چون خودتان را متعادل می دانید و چون از آنچه شما تعادل فرض کرده اید تندتر است. میگید تندرو.
حالا اگر کسی این راه را تعادل بداند. شما را کندرو و بی قید خواهد دانست.
پس به جای عصبانی بودن و زود جوش آوردن لطف کنید دقت کنید که بنده اینجا ریشه یابی کرده ام.
اعتماد به نفس از آن جهت است که شما خود را متعادل فرض کرده و تندتر از خود را تندرو!!
چون فلانی عقیده ای جز عقیده شما ندارد پس تندرو هست!!!؟ بنازم به این منطق!!
چرا اگر کسی عقیده ای جز عقیده شما دارد تندرو هست!!!؟
چرا اگر کسی در شرایطی حکم به قتل کسی بدهد تندرو است!؟
چرا؟ اگر دلیل محکمی دارید بفرمایید وگرنه دلیلی ندارد چون شما از این حکم خوشتان نمی آید ما نیز چشم بسته حرف شما را بپذیریم.
البته برای اینکه خیلی بحث به درازا نکشد به جای درد دل و بیان نظرات شخصی پاسخ مستدل و مختصر و مفید بدهید.
سه جواب طولانى وشبه مفصل نوشتم بر سه نفر از برادران عزيز ولى متاسفانه هيج كدام منتشر نشد !!
اينهمه نظرات متعدد مختلف وحتى اهانت به مراجع عظام اجازه نشر داده ميشود ولى كلام بنده از جند روز قبل تا حالا منتشر نشده !!
اللهم عجل لوليك الفرج ..
بهتر بود اون نظرات بنده رو منتشر ميكرديد .. !
اكر ميدانستم كه ميشينم مينويسم بعد منتشر نميشه خوب نمينوشتم .. !
حتى در اين موضوع :
http://www.shia-news.com/fa/news/30277
هم نظرات بنده را نكذاشتيد .. !
با اينكه طولانى ومفصل بوده .. ! واقعا براى شما متاسفم .. !
مجبورمان ميكنيد كه ديكه به شما سر نزنيم وقتى كه تسليم سياست وحزبى كارى وتعصب وفشار هاى اين وآن ميشويد .. ! وهمه نظرات را منتشر نميكنيد .. !
اللهم عجل لوليك الفرج .. والسلام ..
مگه کسی که زیارت عاشورا رو میخونه باید خجالت بکشه؟! "تولی"و"تبری" دو اصل دین شیعه است.ومن بر ضمناً این عقیده من نیست عقیده جامعه تشیعه
برادر تقی هم که خیلی مهربونه.آفرین!!
چون نديدند حقيقت ره افسانه زدند
آن دوست گرامی که استدلال منطقی نموده از پاردکس دروغگو نابجا استفاده کرده است. ایشان بسادگی صدق منطقی را با معصوم یکی گرفته است.
تقی تونگران من نباش دنیای من کاملاً هم روشنه چون محب علی(ع)همیشه وهرجابره خورشیدهدایتی چون او رو داره.و ضمناً اصلاً معلوم نیست کم اوردی ها!
دراتمام یک غائله،اون روی سکه خیلی ازآقایون رو میشه.ازرفقای عزیزوسرورای محترمم خواهشمندم جبهه های مخالف ودشمنمان جامعه بزرگ منش شیعه رو بشناسن.که تو هر تبی با یه کامنت واسم مختلف قصد ایجاد تشکیک وشبهه بین مارو دارن .اما"زهی خیال باطل"که شیعه شدن ما بهمین سادگی بدست نیومدکه بخوایم ساده واگذارش کنیم.بلکه مخالفین ما همیشه ضربه های سختی هم از استواربودنمون خوردن.یاعلی(ع)