۱

گنجینه ای در حرم حضرت عباس(علیه السلام)+ تصاویر

نسخه ای از قرآن به خط امام سجاد علیه السلام و یا نامه اهالی کربلا به مراجع وقت و بسیاری آثار و نسخه های نایاب و خطی را می شود در کتابخانه آستان مقدس حضرت عباس سلام الله علیه یافت.
کد خبر: ۳۶۷۲۵
۱۰:۵۴ - ۲۹ خرداد ۱۳۹۱
SHIA-NEWS.COM شیعه نیوز:

به گزارش «شیعه نیوز» به نقل از خبرگزاری حوزه، این کتابخانه در سال 1963میلادی به دست مرحوم آیت الله سید عباس کاشانی تاسیس شده بود اما پس از مدتی در دوران رژیم بعث بسته شد و بهره اش از صدام و صدامیان، ویرانی و غارت بود. اما اخیرا با عنایت و توجه مراجع عظام، اصحاب دانش و معرفت و اهتمام مدیریت عتبات مقدسه کربلا و پشتیبانی مرکز پژوهش های اعتقادی دوباره راه اندازی شده است.

کتابخانه و مرکز نسخه های خطی در ضلع جنوبی آستان مقدس در کنار باب الامام علی(علیه السلام) قرار دارد و محققان و پژوهشگران در طول روزهای هفته از آن استفاده می­کنند و روزهایی نیز برای استفاده بانوان اختصاص داده شده است.

این کتابخانه شامل بخش های مختلف زیر می­باشد:

بخش فهرست گذاری و تصنیف:

این بخش به آماده سازی و تنظیم و تبویب منابع کتب بنا بر محتوای موجود در آنها می­پرازد. عملیات فهرست نویسی و تصنیف در این بخش طبق سیستم جدید LC انجام می­شود. کد و شماره خاصی به هر یک از علوم اختصاص داده شده و سپس توضیحات کاملی از آن منبع وارد می­شود مانند عنوان، موضوع، مؤلف، زبان، خط، مکان و زمان نشر یا نسخه برداری، تاریخ، تعداد صفحات و بخش ها و همه اینها یعنی توصیف فیزیکی آن کتاب یا نسخه خطی یا هر قالب دیگر.

بخش امانی:

 در این بخش خدمات مختلفی جهت رسیدن به کتاب یا هر منبع دیگر به محققان ارائه می­شود و شامل 20000 کتاب از علوم و معارف مختلف مانند تفسیر قرآن کریم و علوم حدیث می­باشد.

بخش کتابخانه الکترونیک:

در این بخش خدمات دیجیتال به محققان ارائه می­شود و هر کتاب و نسخه خطی موجود در کتابخانه در این قسمت وارد شده به اضافه پایان نامه ها و رساله های تحصیلات عالی که برای سهولت استفاده محققان در انتخاب نوع پژوهش و تحقیق، با هماهنگی وزارت آموزش عالی، به هرکدام شماره ای اختصاص داده شده و اطلاعات مورد نیاز با سرعت و دقت در اختیار کاربر قرار می­گیرد.

بخش بررسی نسخه های کمیاب:

در این بخش نسخه های کمیاب خطی و کتب تحقیق نشده، مورد تحقیق قرار گرفته و ارائه می­شود. این بخش همچنین برای آشنایی با روش های محققان و مراحل آماده شدن یک نسخه خطی، به ارائه مخطوطاتی که قبلا مورد تحقیق قرار گرفته نیز می­پردازد. این بخش همچنین دوره هایی را در زمینه پژوهش و افزایش توانایی محقق در انتخاب نسخه خطی و تحقیق در آن برگزار می­کند.

بخش نسخه های خطی:

 بیشتر نسخه های خطی موجود در آستان مقدس حضرت عباس، نسخه هایی از قرآن کریم مربوط به ائمه معصومین(علیهم السلام) می­باشد. در این بخش نسخه ای از قرآن به خط امام زین العابدین(علیه السلام) موجود است. نسخه های این بخش مربوط به قرن پنجم و ششم بوده و تعداد آنها قبل از تخریب و به آتش کشیدن و غارت آن بین 4000 تا 5000 نسخه بود که اکنون تعداد آنها 2700 نسخه می­باشد و تلاش های پیگیر برای بازگرداندن نسخه های مفقود شده و ترمیم نسخه های مخدوش شده در حال انجام است.

وظیفه این بخش، حفظ نسخه های خطی کمیاب و گرانبهای قدیمی است که گنج های دانش و معرفت به شمار می­روند. این بخش نیروهای مخصوصی را برای حفظ و مخزن داری و نگهداری از نسخه های خطی و وارد کردن این نسخه ها به رایانه از طریق نرم افزارهای مخصوص و وارد کرد لیست کامل فهرست تصنیف مورد نظر و توصیف ظاهری آن تربیت کرده اند تا این نسخه ها به آسانی در دسترس قرار گرفته و تحقیق و پژوهش با دقت بیشتر انجام شود.

در این بخش از نسخه های خطی تصویر برداری شده و نسخه هایی از روی آن تهیه و در اختیار محققان قرار داده می­شود تا نسخه اصلی محفوظ بماند و نسخه اصلی دست به دست نشود. پس از اتمام عملیات نسخه برداری، نسخه اصلی به مخزن مخصوص فرستاده می­شود و نسخه جدید آن در دسترس عموم قرار می­گیرد. دستگاه های رایانه هم برای استفاده عموم قرار داده شده و به طور کلی وظیفه این بخش تصویربرداری از نسخه های خطی و تبدیل آن به میکروفیلم است تا نسخه اصلی محفوظ بماند.

بخش تحقیقات و پژوهش ها:

این بخش به تحقیق و پژوهش و ارائه مباحث نظری و علمی و فقهی استنباط شده از منابع موجود در کتابخانه می­پردازد.

بخش تصحیح و نگهداری:

برای زنده کردن واحیای نسخه های خطی آسیب دیده و ترمیم و نگهداری آنها با استفاده از روش های علمی نو و به دست افراد متخصص و دوره دیده در زمینه تصحیح و ترمیم نسخه های خطی، درست همان طور که یک پزشک، بیمار خود را مداوا می­کند. این بخش از دستگاه ها و ابزارهای پیشرفته و مواد آلی مانند صمغ و نخ ها و کاغذهای طبیعی و پودر و هرآنچه که در ترمیم و نگهداری و صحافی به کار می آید برخوردار است.

بخش خدمات:

این بخش مسؤول ارائه خدمات به محققان و بازدید کنندگان محترم است، خدماتی مانند ارائه تصویر و نسخه برداری و پاسخ به هرگونه پرسش و ارائه اطلاعات در زمینه های مورد نیاز مراجعه کنندگان.

سالن مطالعه:

این کتابخانه سالنی را نیز به طلاب و دانشجویان گرامی برای مطالعه و استفاده از سخنرانی اساتید متخصص در رشته هاس مختلف تحصیلی اختصاص داده تا طلبه و دانشجو بتواند به سادگی اطلاعات خود را در زمینه تحصیلی مورد نظر ارتقا ببخشد و این اطلاعات را در اختیار نسل های بعدی قرار دهد.

ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر:
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۸:۵۱ - ۱۳۹۱/۰۳/۲۹
خداقوت.یاعلی صلوات الله علیه وآله وسلم مددست