۱
وقتی اطلاعات مشترکان در دست غریبه هاست

واکنش پلیس و مخابرات به حراج اطلاعات مشترکان موبایل به بهای ناچیز

خبری تکان دهنده مبنی بر فروش اطلاعات مشترکین تلفن همراه جامعه را با موجی از تشویش روبه‌رو کرده است.
کد خبر: ۲۹۰۴۲
۲۱:۰۵ - ۲۳ آذر ۱۳۹۰
SHIA-NEWS.COM شیعه نیوز:

به گزارش «شیعه نیوز» ، شرکت مخابرات ایران به فروش اطلاعات مشترکین تلفن همراه اقدام کرده است. این خبر کوتاه که از بخش خبری20:30 منتشر شد با خود موجی از نگرانی از سوی مردم به همراه داشته است.

بر اساس تجربه جهانی و آن‌چه که هم اکنون در سطح بین‌المللی جریان دارد برخی مراکز اصلی تنها اطلاعات تماسی افراد جامعه خود را در اختیار دارند که این موضوع امری بدیهی و غیر قابل اجتناب است.

اما آیا این نسخه از پیش پیچیده شده برای ایران نیز حاوی پاسخ‌های مثبت است؟ آیا این رویکرد با توجه به فضای پیرامونی کشور که مملو از شکار اطلاعاتی است نمی‌تواند بسترساز ترورها و جنایت‌هایی از جنس دانشمندان هسته‌ای باشد؟

خبر فروش اطلاعات شماره تماس مشترکان تلفن همراه در ایران شاید در منظر اول همگام با پیشرفت و ایجاد فضایی باز برای کسب اطلاعات محسوب شود اما نکته اینجاست که در بازی فروش اطلاعات خواه‌ناخواه علاوه بر ضرر و تهدید اقشار مختلف مردم، بخش اعظمی از مردم هیچ علاقه‌ای به در اختیار بودن شمارهایشان به سازمانی خاص نداشته باشند.

تجارب مباحث امنیتی در ایران این موضوع را اثبات می‌کند که سیستم‌های اطلاعاتی کشورهای‌ غربی به دنبال کسب اطلاع از وضعیت و موقعیت افراد کلیدی جامعه هستند و در این راستا هزینه‌های بسیار سنگینی را صرف می‌کنند.

سازماندهی حملات سایبری از طریق ویروس استاکس نت برای دسترسی به اسناد محرمانه بخشی از پروژه پنجه‌کشی به اطلاعات و همچنین شناسایی افراد تاثیرگذار کشور است.
 
حال با توجه به فروش اطلاعات محرمانه و خصوصی مردم و افراد شاخص به شرکت‌های تبلیغاتی باید به این موضوع اعتراف کرد، که با این کار خود به رایگان اطلاعات را به سازمان‌های جاسوسی تقدیم کرده و فضا را برای امنیتی شدن جامعه سوق داده‌ایم.
 
در اختیار گذاشتن اطلاعات افراد بر اساس کدپستی می‌تواند زنگ خطری باشد که در همین نزدیکی و زیر گوشمان به صدا درآمده و در صورت سکوت در برابر آن فجایع بسیاری با خود به همراه خواهد داشت.
 
حال سؤال اینجاست چگونه یک موضوع امنیتی و مهم این چنین از سوی مسئولان مخابرات ایران نادیده گرفته شده و درها برای توزیع اطلاعات باز شده است؟

پاسخ این سؤال باید از سوی شرکت مخابرات داده شود تا موجی از تشویش که در جامعه ایجاد شده است مهار شود.

مخابرات: اطلاعات مردم فروشی نیست!

در مقابل ، شرکت ارتباطات سیار ضمن تکذیب ادعاهای مطرح شده در بخش خبری 20:30 شب گذشته، مدعی شد که این اطلاعات کاملا محفوظ است و پیمانکاران ارسال پیامک به شماره تلفن مشترکان دسترسی ندارند.

به گزارش البرز به نقل از روابط عمومی شرکت ارتباطات سیار، شب گذشته (سه­ شنبه 22/9/90) در بخش خبری 20:30 شبکه دو سیما در گزارشی به نقل از چند غرفه­ دار بی­ نام و نشان در نمایشگاه الکامپ 2011 ادعا شده بود که اطلاعات خصوصی مشترکان ایرانسل و همراه­ اول، به طور رسمی در اختیار آنان قرار می­گیرد.

بر اساس این گزارش، همراه ­اول به عنوان پیشتاز عرضه سیم کارت در کشور که از 19 مردادماه سال 1373، خدمت رسانی به مشترکان ارجمند خود در سراسر کشور را آغاز کرده است، از همان ابتدا تا کنون خود را موظف به حفظ کامل حریم خصوصی مشترکان دانسته و به هیچ وجه اجازه دسترسی به اطلاعات خصوصی مشترکان شامل «شماره تلفن، نام، نام ­خانوادگی، تاریخ تولد، جنسیت، شغل، میزان تحصیلات، کدملی، کدپستی و آدرس»، را نداده است؛ تا آنجا که به عنوان مثال قبوض مشترکین دائمی همراه­ اول با پاکت توزیع می­شود که تا حد ممکن این­گونه اطلاعات حتی در دسترس توزیع کنندگان و همسایگان نیز قرار نگیرد.

این گزارش می­ افزاید: پیمانکاران ارسال پیامک انبوه شرکت ارتباطات ­سیار ایران نیز تنها امکان ارسال پیامک به مخاطبین بر مبنای انتخاب «نوع سیم­ کارت (دائمی و اعتباری)، استان و شهر»، آن هم بدون دسترسی به شماره تلفن مشترک را دارند.

در پایان این گزارش، همراه ­اول ضمن رد کامل ادعاهای مرتبط با خود در بخش خبری مذکور، خواستار معرفی مدعیان مربوطه از سوی بخش خبری بیست وسی، برای پیگیری­های قضایی شده است!

پلیس: با فروش اطلاعات برخوردر می کنیم

به گزارش البرز ، از سوی دیگر معاون اجتماعی و الکترونیک پلیس فتا گفت: اپراتورهای تلفن همراه که به‌صورت غیر‌قانونی شماره‌های مشترکین را در اختیار افراد سودجو قرار می‌دادند، با دستور قضایی به دادگاه احضار می‌شوند.

این به نوعی تایید گزارشهای خبرنگاران رسانه های گروهی درباره فروش غیرقانونی اطلاعات مشترکان تلفن همراه است!
سرهنگ سید محسن میربهرسی به فارس نیوز گفته: مدت‌ها پیش عده‌ای در فضای مجازی تحت عنوان مزاحم‌یاب با دسترسی غیر مجاز به دیتا بیس‌های مخابراتی به جذب مشتری اقدام و از این طریق کسب درآمد غیرقانونی می‌کردند.
 
وی ادامه داد: با رصد و جست و جوی فضای مجازی و پیگیری مجدانه‌ کارشناسان پلیس پس از اقدامات فنی و تخصصی و اطلاعاتی، تعدادی متهمان در شهرهای مختلف شناسایی، دستگیر و با مستندات مربوط تحویل مراجعه قضایی شدند.

معاون اجتماعی پلیس فتا اذعان داشت: اطلاعات موجود در دست مجرمان به صورت غیر قانونی و بر خلاف حقوق شهروندی محسوب می‌شود و بر اساس ماده‌ 17 قانون جرایم رایانه‌ای که  انتشار و در دسترس قرار دادن اسرار دیگری بدون رضایت وی جرم است.

وی گفت: پلیس فتا با افرادی که مرتکب چنین جرمی شده و اطلاعات شخصی شهروندان را به صورت غیرقانونی منتشر می‌کنند برخوردی قانونی و قاطع خواهد داشت.

منبع : البرز به نقل از خبرگزاری ها
ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر:
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
نظرات بینندگان
sarina
Iran, Islamic Republic of
۱۶:۵۲ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۴
همیشه موج وحش ورعب را خودمان با بی اطلاعی به دیگران ارائه می کنیم تمام این گزارش ادیت شده بود ه و20:30 بهصورت کامل بیان نکرده به صورت کد پستی نه اینکه شماره های اون کد پستی راببنیم حتی مدیر اون شرکت تبلیغاتی هم نمی تواند ببیند فقط و فقط این کد پستی تعداد شماره های فعال رامی دهد مثلا شما کد پستی یک منطقه را می دهید به سیستم و تعدا د شماره های فعال را سیستم می دهد مثلا می گوید 7000 تا شماره در این منطقه وجود دارد که 20 هزارتاشون مثلا خانم بقیه آقا هستند شماره نشون نمی دهد بازهم تاکید می کنم شماره به کسی نشون نمی دهد فقط تعداد ابتدا گزارش را به درستی بگیرید و بعد پخش کنید که این طور همه به زحمت نیفتنند و حتی بانک اطلاعاتی هم که خریداری میشود مثلا از مدیران به همین صورت می باشد و خود مخابرات با نظارت کامل به این قضیه و مجوز خواستن از تمامی افرادکه می خواهند ارسال داشته باشند