۰

فراخوان فعالان سنی برای برگزاری راهپیمایی در عربستان

فراخوان فعالان سعودی برای برگزاری راهپیمایی و تحصن مسالمت‌آمیز/ سی هزار مورد نقض حقوق بشر درعربستان / به معترضان رحم نکنيد/ عربستان بدنبال ترور شیخ باقر النمر / دروغ پردازي دستگاه رسانه اي آل سعود / شصت درصد عربستانی‌ها زیر خط فقر/ و دیدار وزیر اطلاعات ایران با ولیعهد عربستان از مهمترین تحولات دو روز گذشته عربستان سعودی است.
کد خبر: ۲۹۰۰۴
۰۹:۳۶ - ۲۳ آذر ۱۳۹۰
SHIA-NEWS.COM شیعه نیوز:

به گزارش «شیعه نیوز» ، بيانيه اخير 60 فرهيخته در انتقاد از آل سعود ديوار ترس از حکومت را در عربستان فرو ريخت و نشان داد که دايره مطالبات مردم نه تنها مربوط به همه گروهها است ؛بلکه روز به روز نیز در حال افزايش است.

طرفداران اصلاحات در عربستاني چند روز پيش با امضاي طوماري از حکومت آل سعود خواستند حکم حبس صادره در حق برخي از فعالان اصلاحات را لغو کند و به خشونت در القطيف پايان دهد.

آنها همچنين آغاز تحقيقات در باره علل خشونت هاي صورت گرفته در عربستان به ويژه در منطقه الشرقيه و برابري حقوق شهروندي را خواستار شدند.

انتشار اين طومار، مسوولان سعودي را به شدت غافلگير کرد به ويژه که خواسته هاي مطرح شده در آن کاملا صريح و روشن بود و فعالان شیعه و سنی عربستان آن را امضا کرده بودند. و اینک فراخوان فعالان سنی سعودی برای حضور مردم در تظاهرات روز جمعه نوید فراگیر شدن قیام مردم عربستان را می دهد.

آنچه در پیش رو دارید تحولات دو روز گذشته صحنه سیاسی عربستان سعودی است:

ــ فراخوان فعالان سعودی برای برگزاری راهپیمایی و تحصن مسالمت‌آمیز

فعالان عربستانی با دادن فراخوانی از خانواده‌ها و بستگان زندانیان و عموم مردم این کشور دعوت کردند تا در راهپیمایی و تحصن مسالمت‌آمیزی که جمعه آینده در اعتراض به بازداشت شهروندان سعودی برگزار می‌شود، شرکت کنند.

فعالان سنی سعودی با دادن فراخوانی در فیس‌بوک از خانواده‌ها و بستگان زندانیان و عموم مردم این کشور دعوت کردند، در راهپیمایی و تحصن مسالمت‌آمیز جمعه آینده شرکت کنند.

اکثر این فعالان سنی سعودی همسران و فرزندان و خواهران و برادران این زندانیان هستند که هدف خود از برگزاری این راهپیمایی و تحصن را اعتراض به نگهداشتن بستگان خود در زندان‌ها و احکام ظالمانه صادره درباره آنها اعلام کردند.

این فعالان در فراخوان خود تاکید کرده‌اند که برخی از آنها سال‌هاست که بستگان خود را ندیده و درب‌های زندان‌ها سالیان سال است که به روی عزیزان آنها بسته است.

همچنین این فعالان سنی سعودی در ادامه تاکید کردند که مشایخ آنها، ایشان را فریب داده و هرگاه آنها خواسته‌اند،‌ بر علیه نظام حرفی بر زبان آورند، آن را در گلو خفه کرده‌اند.

این بیانیه از رژیم سعودی خواستار آزادی هرچه سریع‌تر زندانیان سعودی شده است.

ــ سی هزار مورد نقض حقوق بشر درعربستان

جمعيت حقوق بشر عربستان سعودي اعلام کرد که در پنج سال گذشته بيش از 30 هزار مورد نقض حقوق بشر در اين کشور روي داده است.

دلايل محکمي از دست داشتن رژیم آل سعود در نقض حقوق بشر در عربستان وجود دارد که ميزان رنج ملت عربستان را نشان مي دهد.

"مفلح القحطاني" رئيس جمعيت حقوق بشر عربستان فاش کرد که در پنج سال گذشته حدود 30 هزار شکواييه و شکايت دريافت کرده است که همه مربوط به نقض حقوق بشر است.

به گفته القحطاني، اين شکواييه ها شامل مسائل زندانيان، موارد شخصي شهروندان، خشونت خانوادگي، مسائل اداري و امور شهروندي مي شود.

القحطاني با تاکيد بر ارتقاء آگاهي عمومي درباره حقوق بشر نزد نهادهاي دولتي عربستان و مردم، تصريح کرد که بايد ارزيابي درستي از حقوق بشر در عربستان صورت بگيرد.

اين جمعيت به همه موارد نقض حقوق بشر بخصوص در حوزه سياسي که شمار آن هزاران مورد است، نمي پردازند زيرا خانواده هاي قربانيان نقض حقوق بشر سياسي در عربستان از اينکه تحت پيگرد قرار بگيرند و به دست نيروهاي سعودي سرکوب شوند، بيمناکند.

اکنون بيش از 30 هزار نفر به دليل اتهاماتي درباره آزادي بيان و مسائلي از اين قبيل در زندانهاي سعودي به سر ميبرند که در ميان آنان شيعيان وجود دارند.

ــ به معترضان رحم نکنيد!!

"نايف بن عبدالعزيز" وليعهد عربستان در نامه‌اي رسمي به فرماندهان ارتش دستور داده ‌است تا به معترضان دولت به هيچ عنوان رحم نکنند.

وی وليعهد عربستان، اين نامه را در ماه مارس (اسفند) و در زمانی که وزیر کشور بوده است خطاب به امراي ارتش در سراسر عربستان سعودي از جمله آن دسته از فرماندهاني که بر نيروهاي امنيتي در شهرهاي مقدس مکه و مدينه نظارت دارند، نوشته است.

نايف در اين نامه، به فرماندهان ارتش دستور داده تا معترضان را سرکوب و به افسران و نيروهاي امنيتي چراغ سبز نشان داده تا به روي آن ‌دسته از افرادي که عليه محدوديت‌هاي دولت در زمينه آزادي مردم تظاهرات مي‌کنند، تيراندازي کنند.

پادشاهي فوق محافظه کار عربستان که به عدم تحمل مخالفان شهرت دارد، از اوايل سال ۲۰۱۱ ميلادي تا کنون اعتراضات ضد رژيم را سرکوب کرده است.

وزارت کشورعربستان سعودي در ماه مارس برپايي هرگونه اجتماع عمومي را "غيرقانوني" اعلام کرد.

سازمان عفو بين‌الملل مقام‌هاي عربستان سعودي را به دليل بازداشت صدها نفر از مردمي محکوم کرده است که اصلاحات سياسي و اجتماعي و نيز آزادي بستگان خود را که بدون هيچ اتهام يا محاکمه‌اي در زندان به‌سر مي‌برند، خواستار هستند.

ــ عربستان بدنبال ترور شیخ باقر النمر

یک تحليلگر سياسي، وزارت کشور عربستان را به توطئه چيني براي ترور شیخ نمر باقر النمر روحانی شیعه برجسته و خطیب جمعه منطقه العوامیه در شرق این کشور متهم کرد.

"حسين کاظمي "گفت: اقدام دولت عربستان در متهم کردن یک گروه به تلاش براي ترور شخصيت برجسته شيعي بدين منظور است تا وزارت کشور عربستان درآينده هرگاه شرايط ايجاب کرد و بخواهد گزینه ترور وی را انتخاب کند، بتواند متهمی خيالي براي فرار خود از این ترور بیابد.

شبکه العوامیه به نقل از کاظمی افزود:زماني که وزارت کشور احساس کرد نمي تواند در برابر ورود بهار عربي به کشور مقاومت کند، در ماه اکتبر به اين اتهامات دامن زد تا شيعيان، از شهروندان سني که خيزش ملي خود را براي برقراري عدالت آغار کرده اند، احساس خطر کنند و آنها را مسئول همه حوادثي بدانند که براي افراد برجسته شيعه پيش مي آيد.

وي افزود: هدف از اين اتهام زني ها اين است که شيعيان از اهل تسنن هراس داشته و از  حقوق قانوني خود صرف نظر کنند تا قدرت حاکم نيز بتواند جنبش سني ها را در نطفه خفه کرده و مانع از رشد جنبش روبه رشد شيعيان شود.

ــ دروغ پردازي دستگاه رسانه اي آل سعود

روزنامه المدينه عربستان وابسته به رژيم آل سعود به دنبال تظاهرات و ناآرامي هاي اخير شهرهاي القطيف و العواميه در منطقه الشرقيه و انتشار بيانيه 60 فرهيخته عربستاني ،که رژيم را در شوک فرو برد، به دروغ پردازي و فريب افکار عمومي روي آورد.

کارشناسان خاطرنشان مي کنند که روزنامه هاي محلي عربستان در بررسي حوادث منطقه الشرقيه سطحي انديشي خود را نشان دادند.

اين کارشناسان، برخي روزنامه هاي سعودي را در حرفه‌اي نبودن و استقلال نداشتن به روزنامه هاي مصري در زمان رژيم حسني مبارک تشبيه مي کنند.

جوانان معترض اهل تسنن و شيعه در منطقه الشرقيه خاطرنشان مي کنند که روزنامه هاي اين کشور تحت سلطه آل سعود هستند و بازگوکننده ديدگاه شهروندان نيستند.

عملکرد روزنامه المدينه در بررسي تحولات منطقه العواميه و القطيف، بيانگر ديدگاه هاي ضد مردمي اين روزنامه است. اين روزنامه با هدف کم اهميت جلوه دادن اعتراضات مردمي نوشته است که پس از تلاش گروهي اندک آشوبگر و فتنه گر براي ناامن کردن اين مناطق، زندگي اکنون در العواميه عادي است.

مطالب چنين روزنامه هايي نشان مي دهد که دستگاه رسانه اي و اطلاعاتي عربستان از واقعيت هاي موجود بدور است و در حالت سرگرداني قراردارد، زيرا وضعيت العواميه آنگونه که آنها مطرح مي کنند، نيست.

يکي از شهروندان در اين باره گفت: نيروهاي امنيتي حقوق مردم را ناديده مي گيرند و با آشوب و ناامني درصدد پايمال کردن حقوق مردم هستند.

روزنامه المدينه در ادامه دروغ پردازي هاي خود در خصوص عادي جلوه دادن وضعيت العواميه افزوده است که خبرنگار اين روزنامه از مناطق مختلف العواميه ديدن و با شهروندان گفت و گو کرده است.

اين روزنامه درحالي چنين ادعا مي کند که شهروندان منطقه العواميه از اقدامات جنايتکارانه رژيم آل سعود به ستوه آمده اند و با برگزاري تظاهرات هاي مختلف خواستار احقاق حقوق خود، آزادي و رفع تبعيض هستند.

ــشصت درصد عربستانی‌ها زیر خط فقر

یک روزنامه نگار عربستانی از فقر گسترده مردم در ثروتمندترین کشور نفت خیز دنیا، پرده برداشت.

"خلف الحربی" امروز در مقاله ای در روزنامه سعودی "عکاظ" فاش کرد،  60 درصد از عربستانی ها زیر خط فقر زندگی می کنند.

الحربی افزود: درحالیکه درآمد سالانه کشور 1500 میلیارد ریال است، درست نیست که درآمد ماهانه یک کارمند 1500 ریال باشد.

وی تأکید کرد: شرکت مالی ریاض پیش بینی کرده است که حجم صادرات نفتی به یک تریلیون و 132 میلیارد ریال برسد؛ این درحالی است که حجم صادرات غیرنفتی کشور 150 میلیارد ریال است.

این روزنامه نگار عربستانی گفت: اگر این ارقام را به دیگر منابع درآمد بیافزاییم، درآمد ملی کشور به یک تریلیون و نیم خواهد رسید؛ درآمدی که در تاریخ کشور بی سابقه است.

وی تأکید کرد: بر اساس تحقیقات غیر رسمی، بیش از 60 درصد مردم عربستان زیر خط فقر هستند.

این درحالی است که مجلس شورای سعودی اخیرا با استناد به گزارش سالانه وزارت امور اجتماعی، اعلام کرده بود فقط 22 درصد از مردم عربستان یعنی 3 میلیون نفر فقیر هستند.  

ــ دیدار وزیر اطلاعات جمهوری اسلامی ایران با ولیعهد عربستان

خبرگزاری رسمی عربستان امروز از دیدار وزیر اطلاعات جمهوری اسلامی ایران با ولیعهد عربستان در ریاض خبر داد.

بنا بر اعلام خبرگزاری رسمی عربستان حجت الاسلام "حیدر مصلحی" وزیر اطلاعات جمهوری اسلامی ایران امروز در ریاض با نایف بن عبدالعزیز ولیعهد عربستان دیدار کرد.

این رسانه نوشت : نایف بن عبدالعزیز ولیعهد و معاون شورای وزیران و وزیر کشور عربستان در کاخ الیمامه، حیدر مصلحی وزیر اطلاعات جمهوری اسلامی ایران و  هیئت همراه را به حضور پذیرفت.

بر اساس این گزارش، حجت الاسلام و المسلمین حیدر مصلحی و نایف بن عبدالعزیز در این دیدار درباره مسائل مورد اهتمام دو کشور ایران و عربستان بحث و تبادل نظر کردند.

خبرگزاری عربستان همچنین اعلام کرد مقرن بن عبدالعزیز رئیس دستگاه اطلاعات عمومی عربستان در این دیدار حضور داشت.

این رسانه رسمی عربستان به جزئیات بیشتری درباره دیدار مصلحی با ولیعهد سعودی اشاره نکرده است.

منبع: ابنا
ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: