۰

نگرانی عراق از تحریم ایران :‌ مجبوریم از کشورهای دورتر خرید کنیم

شماری از نمایندگان پارلمان عراق درباره تاثیر پذیری این کشور از تحریم های اقتصادی علیه ایران و سوریه ابراز نگرانی کردند.
کد خبر: ۲۸۹۰۷
۱۳:۵۴ - ۲۱ آذر ۱۳۹۰
SHIA-NEWS.COM شیعه نیوز:

به گزارش «شیعه نیوز» ، "عبد الحسين عبطان" عضو کمیسیون اقتصادی پارلمان عراق گفت: تحریم های اقتصادی که از سوی سازمان ملل متحد علیه ایران و سوریه اعمال خواهند شد به میزان زیادی براقتصاد عراق نیز تاثیر خواهد داشت. این تحریم ها منجر به افزایش بهای کالاها در عراق خواهند شد زیرا بازرگانان عراقی مجبور می شوند از کشورهای دور تری کالا وارد کنند.

عضو فراکسیون ائتلاف ملی افزود: حجم مبادلات تجاری میان عراق و دو کشور ایران و سوریه به ویژه در بخش های بازرگانی و صنعتی بسیار بزرگ است. سوریه و ایران انتخاب های نخست عراق برای واردات تولیدات کشاورزی مانند میوه و سبزیجات است زیرا تولیدات داخلی عراق در این بخش، بسیار اندک است.

عبطان ادامه داد: البته عبور کالاها از  خاک ایران و سوریه به سمت عراق با مشکلی روبه رو نخواهد شد زیرا در این باره ، تحریم یا محدودیتی وجود ندارد.

"محمد خلیل" دبیر کمیسیون اقتصادی پارلمان عراق هم گفت: اقتصاد عراق به صورت مستقیم یا غیرمستقیم حتما از اعمال تحریم ها علیه ایران و سوریه تاثیر می پذیرد زیرا تحریم باعث می شود قیمت کالاها در بازار های داخلی عراق افزایش یابد. این افزایش بها به دلیل تغییر مسیر انتقال کالا به عراق است.

عضو فراکسیون ائتلاف کردستان عراق همچنین درباره ورود کالاهای با کیفیت پایین و نامناسب برای استفاده در عراق از ایران و سوریه به دلیل تحریم ها هشدار داد زیرا به گفته این نماینده عراقی، مرزهای این کشور با ایران و سوریه تحت کنترل کامل نیست.

وی گفت: باید پروتکل های همکاری بازرگانی میان عراق و دیگر کشورهای عربی و اروپایی فعال شوند تا روابط گسترده بازرگانی با این کشور  گسترده شود.

این نماینده ارشد پارلمان عراق پیشنهاد کرد کشورش برای مبادلات بازرگانی و دور شدن از تاثیر پذیری از تحریم های سوریه و ایران، به  ترکیه روی آورد زیرا برای ترکیه، عراق گذرگاه کشورهای عربی به شمار می رود و برای عراق، ترکیه گذرگاه ورود به اتحادیه اروپاست.

"ناهده الداینی" عضو کمیسیون اقتصادی و سرمایه گذاری و عضو فراکسیون العراقیه در پارلمان عراق اما در این باره نظر متفاوتی دارد.
او خطر تحریم های ایران و سوریه را برای عراق، کم می داند زیرا به اعتقاد وی مبادلات اقتصادی میان عراق و این دو کشور به کالاهای خرد مانند مواد غذایی و تولیدات کشاورزی محدود می شود و نه کالاهای بزرگ.
 
وی در عین حال تایید کرد که واردات همین کالاها از دیگر کشورها، باعث گرانی آنها در بازار داخلی می شود.
الداینی ادامه داد: عراق باید روابط اقتصادی خود را با دیگر کشورها گسترش دهد. کالاهای وارداتی از کشورهای همسایه با استانداردهای جهانی تطابق ندارند و تحت کنترل کیفی نیستند.

حجم تجاری عراق و سوریه در10 ماه اول سال 2011 به 5 میلیارد دلار رسید. این رقم برای ایران و عراق، 10 میلیارد دلار است.
ایران به دلیل برنامه هسته ای خود تحت تحریم هایی از سوی سازمان ملل متحد و تحریم های یکجانبه اروپا و آمریکا قرار دارد.
سوریه نیز به دلیل سرکوب داخلی اعتراضات از سوی آمریکا و اتحادیه اروپا با تحریم های اقتصادی روبه رو است.

منبع : عصر ایران به نقل از سایت "صوت العراق
ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: