۰
گرفتگی کامل ماه گرفتگی در ساعت ۱۸ و ۲۷ دقیقه و ۲۴ ثانیه

وجوب سجده بر خاک در برابر آیات قدرت و عظمت الهی بر تمامی مطلعان

مسئول ستاد ترویج احکام با اشاره به وقوع ماه گرفتگی در شامگاه ۱۹ آذرماه گفت: نماز آیات در هنگام این رخداد نجومی بر تمامی افراد مکلف که از آن اطلاع یافته یا خسوف را رویت می کنند، واجب می شود.
کد خبر: ۲۸۸۲۲
۱۴:۲۱ - ۱۹ آذر ۱۳۹۰
SHIA-NEWS.COM شیعه نیوز:

به گزارش «شیعه نیوز» ، حجت‌الاسلام والمسلمین محمد حسین فلاح‌زاده، مسئول ستاد ترویج احکام با اشاره به وقوع ماه‌گرفتگی در شامگاه شنبه، 19 آذر ماه گفت: نماز آیات به تمام افرادی که از ماه‌گرفتگی اطلاع پیدا ‌کنند و در منطقه‌ای باشند که آن ماه‌گرفتگی قابل رؤیت است، واجب می‌شود.

وی  وقت اقامه این نماز را از زمان شروع ماه‌گرفتگی تا نقطه باز‌شدن خسوف دانست و ‌افزود: زمانی که ماه‌گرفتگی شروع می‌شود تا زمانی که به نهایت می‌رسد‌، ‌این نماز باید با نیت ادا خوانده شود؛ اما از هنگامی که ماه گرفتگی شروع به بازشدن می‌کند تا پایان‌ماه گرفتگی نماز آیات باید با نیت مافی‌الذمه و پس از اتمام ماه گرفتگی باید با نیت قضا اقامه شود.

حجت الاسلام فلاح زاده درباره شیوه اقامه نماز آیات تصریح کرد: نماز آ‌یات همچون نماز صبح دو رکعت است با این تفاوت که در نماز آیات در هر رکعت پنج مرتبه ذکر رکوع گفته می شود به این شیوه که یا در بین رکوع‌ها پنج حمد و پنج سوره خوانده شود و هم می‌توان به شیوه مختصر، سوره‌ای از قرآن را بدون ‌‌قرائت حمد‌،‌ به پنج بخش تقسیم کرد؛ البته نباید سوره سجده دار ‌قرائت شود.
مسئول ستاد ترویج احکام ادامه داد: طبق نظر مقام معظم رهبری، گفتن «بسم الله الرحمن الرحیم» برای رفتن به رکوع کفایت نمی‌کند؛ بنابر‌این باید برای نخستین رکوع و یا ششمین رکوع، بخشی از سوره نیز قرائت شود.

وی با بیان این مطلب که نماز آیات را مستحباتی است، عنوان کرد: این نماز اذان و اقامه ندارد؛ اما پیش از رکوع دوم، چهارم، ششم، هشتم و دهم؛ خواندن قنوت مستحب است؛ همچنین مستحب است انسان ‌این نماز را طولانی اقامه کند و تا پایان ماه‌گرفتگی نیز به ذکر و دعا مشغول شود.
وی یادآور شد: مستحب است این نماز به جماعت خوانده شود که مأمومین باید غیر از حمد و سوره بقیه اذکار را قرائت کنند.

شایان ذکر است، گرفتگی تمام ماه در ساعت 18 و 27 دقیقه و 24 ثانیه و گرفتگی جزئی آن در ساعت 19 و 47 دقیقه و 58 ثانیه پایان می‌باید.

منبع : شبستان
ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: