۰
سازمان آتش نشانی به مناسبت ایام محرم اعلام کرد:

توصیه های ایمنی برای پیشگیری از رخداد های آتش سوزی در اماکن عزاداری

کارشناسان حوزه پیشگیری سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهر تهران، به منظور جلوگیری از آتش سوزی و هر گونه حادثه ای در اماکن عزاداری ماه محرم، توصیه هایی به هیات های مذهبی ارایه کردند.
کد خبر: ۲۸۵۲۵
۱۱:۰۵ - ۰۸ آذر ۱۳۹۰
SHIA-NEWS.COM شیعه نیوز:

همه ساله در طلیعه ماه محرم، محبان و ارادتمندان حضرت حسین بن علی(علیه السلام) در سوگ شهادت آن حضرت اقدام به برپائی تکایا می کنند، که در بعضی اوقات به دلیل موقت بودن اینگونه اماکن از سازه های فلزی غیر مقاوم کفراژ بندی با لوله و چادرهای برزنتی استفاده می شود که متاسفانه شماری از آنان به دلیل رعایت نکردن اصول ایمنی و پیشگیری دچار آتش سوزی و دیگر حوادث می شوند.
 
سازمان آتش نشانی از تمامی هیات های مذهبی درخواست کرد به توصیه های ایمنی برای پیشگیری از هرگونه حادثه ای به رعایت توصیه های ایمنی توجه کنند، توصیه ها به شرح ذیل است:
 
 موقعیت مکانی:
*تکایای سوگواری باید در موقعیت مناسب و به گونه ای برپا شود که امکان دسترسی آتش نشانان هنگام حادثه احتمالی امکان پذیر باشد و باعث سد معبر و یا مختل کردن رفت و آمد خودروها نشود.

*برپایی تکایا نباید در زیر تیرهای چراغ برق و یا در مجاورت منازل مسکونی باشد زیرا در صورت بروز هرگونه آتش سوزی احتمالی امکان گسترش آتش به منازل مسکونی همجوار وجود دارد.

*کفراژ بندی (سازه غیر مقاوم) باید به گونه ای باشد که تحمل باری را که روی آن گذاشته می شود داشته باشد و با سیم بکسل و وسایل مناسب برروی زمین مهار شود به صورتی که در صورت وزش تند باد امکان تخریب و واژگونی آن وجود نداشته باشد.

*در صورت وسیع بودن تکایا (بیش از 50 نفر) در نظرگرفتن درب های خروجی متعدد در فواصل مختلف الزامی است که در مواقع بروز آتش سوزی و یا هر حادثه دیگری امکان خروج سریع شهروندان مقدور باشد.
 
توصیه های ایمنی در خصوص برق رسانی:
*با توجه به اینکه تامین برق محیط اغلب تکایا بدون در نظر گرفتن سیستم حفاظتی (فیوز مناسب) و بصورت روکار انجام می شود لذا توصیه می شود حتی المقدور از اماکن مسکونی و تجاری که سیستم استاندارد دارند استفاده شود و سیستم برق رسانی را حتماً به فیوز متناسب با آمپر مصرفی مجهز کنند.

*از سیم های روکار پلاستیکی و غیر مقاوم (سیم زیر گچی) که قادر به تحمل آمپر بالا نیستند استفاده نشود و از کابل های مقاوم متناسب با آمپر مصرفی استفاده شود چرا که در صورت مصرف بیش از ظرفیت سیم و یا کابل برق روکش آنها در اثر عبور جریان بالا داغ و شعله ور می شود و موجب بروز آتش سوزی خواهد شد.

*برای جلوگیری از اتصال کوتاه در اینگونه اماکن از اتصال سیم ها و کابل ها به صورت دست پیچ خود داری و از ترمینال مناسب (چینی) استفاده شود.

*استفاده کردن از یک پریز برق برای تامین انرژی لوازم الکتریکی مختلف مانند بلندگوها، پروژکتور، بخاری های برقی ناایمن و غیر استاندارد است و از هر پریز تنها یک مصرف کننده مجاز به استفاده است.
از عبور دادن سیم ها و کابل های بدون روکش از لابلای کفراژهای فلزی و چادرهای برزنتی جداً خودداری شود چرا که کوچکترین اتصال بروز آتش سوزی را درپی دارد.

رعایت نکات ایمنی در استفاده از سیستم گرمایشی:
*روشن کردن هرگونه شعله روباز در کنار چادر تکایا برای پخت غذا و یا چای و غیره خطرناک است لذا توصیه می شود مکان مناسبی در نقطه دیگری دور از محیط تکایا به این امر اختصاص داده شود.

*با توجه به فصل سرما بعضاً برای گرمایش این گونه اماکن از بخاری های نفتی و یا هیترهای برقی استفاده می شودکه بی توجهی در مورد هرکدام به نوبه خود خطر آفرین است و در صورت استفاده کردن از بخاری های نفتی باید موارد زیر رعایت شود.

*نصب وسایل گرمازا را که نخستین بار مورد بهره برداری قرار می گیرند به نمایندگی های فروش بسپارید.
قبل از نصب بخاری ها در مورد سرویس و رفع نقایص احتمالی آن ها به ویژه درسامانه سوخت رسانی (کاربراتور) دستگاه اقدام کنید.

*کوره بخاری ها و دستگاه های گرما ساز را قبل از استفاده حتماً تمیزکنید.

*وسایل گرمازا حتی الامکان در فاصله یک متری از دودکش مربوط نصب شود.

*از بخاری های بدون دودکش و غیراستاندارد استفاده نشود و در صورت استفاده کردن از بخاری های مجهز به دودکش از عبور دادن لوله های فلزی دودکش ها از میان چادرهای برزنتی و پلاستیکی جداً خودداری شود چرا که علت بروز اغلب آتش سوزی ها در اینگونه اماکن همین امر است.
 
*وسایل گرمازا از جمله بخاری را نزدیک پرده ها و دیگراجسام قابل اشتعال نصب نکنید.

*بخاری های نفتی را حتماً روی سینی مخصوص قرار دهید تا در صورت نشت احتمالی نفت، محیط آلوده و آماده آتش گیری نشود.

*از گازسوز کردن بخاری های نفتی و آبگرمکن های نفتی و دیگر وسایل گرمازا بدون رعایت دستورات کارخانه سازنده خودداری کنید.

*مخزن نفت بخاری ها را در زمان روشن بودن پر نکنید.

*در وسایل نفتی از ریختن سوخت دیگر غیر از سوخت مصرفی خودداری شود بطور مثال در صورت نفت سوز بودن بخاری از گازوئیل استفاده نکنید.

*درجه حرارت دستگاه های گرما ساز را با توجه به حجم محیط تنظیم کنید و از استفاده کردن بیش از حد ظرفیت بخاری ها یا باز کردن مسیر نفت در کاربراتور خودداری شود.
 
*در زمان استفاده از بخاری های نفتی تمام دربها و پنجره ها و یا درب چادری تکایا را نبندید و مسیری را برای ورود هوای تازه به محیط باز بگذارید تا اکسیژن کافی محیط تامین شود.

*در صورت استفاده از بخاری های گازی؛ پس از نصب بخاری و اطمینان از عملکرد صحیح آن مراقب باشید شیرگاز دستگاه در معرض دستکاری کودکان و آسیب های فیزیکی قرار نگیرد.

در نقاطی که انشعاب گاز ندارند و مجبورند از نفت و یا ذغال بعنوان سوخت استفاده کنند توصیه می شود:
* نفت سفید را در داخل بشکه ها و مخازن فلزی درب دار و شیردار کم حجم نگهداری کنند.

*محل استقرار منابع ذخیره سوخت باید حتی الامکان از محیط برقراری تکایا دورتر باشد و در مسیر ور ود و خروج سوگواران قرار نگیرد.

* استقرار مخازن نفت زیر پله، زیرزمین، پشت بام و خرپشته مساجد و حسینیه ها بسیار خطرناک است و حتی المقدور از ذخیره کردن آن در اینگونه اماکن خودداری بعمل آید.

*دقت کنید زمین محل استقرار مخازن سوخت همیشه تمیز و عاری از آلودگی باشد و از قرار دادن هرگونه وسایل قابل اشتعال نزدیک آنها خودداری شود.

* مخازن ذخیره سازی سوخت نباید نزدیک منابع حرارتی و وسایل حرارت زا مستقر شوند.

*گونی های ذغال باید در محیط کاملاً خشک نگهداری شوند، همه موارد ایمنی محل استقرار مخازن سوخت در مورد محل نگهداری گونی های ذغال نیز لازم الاجرا است.
 
دودکش:
*دودکش ها مهمترین نقش را در خوب سوختن و ایمنی وسایل ایفاء می کنند و شاید بتوان گفت که از ارکان اصلی ایمنی هر دستگاه حرارت زا «سیستم دودکش» آن است لذا توصیه های زیر در خصوص نصب آن باید اجرا شود.

*قبل از بهره برداری از دستگاه حرارت زا از جمله بخاری، سیستم حرارت مرکزی و امثالهم دودکش را نظافت و از باز بودن مسیر دودکش از پشت بام تا وسیله مربوط اطمینان حاصل کنید.

*دودکش در محل منتهی به فضای باز باید حداقل 5/1 متر از مرتفع ترین نقطه ساختمان بلندتر باشد.

*دودکش در محل منتهی به فضای باز باید مجهز به کلاهک باشند تا از افتادن اجسام داخل دودکش و کوران هوا در زمان وزش تند بادها مصون باشد.

*دودکش در محل منتهی به فضای باز باید کاملاً محکم و مهار شده باشد تا در اثر باد و توفان جدا نشود و آسیب فیزیکی نبیند.
 
*قطر لوله دودکش باید با قطر خروجی دود وسیله گرماساز تناسب داشته باشد.

*دودکش در محل اتصال به دستگاه گرماساز و در فضای باز باید حتی الامکان بصورت مستقیم و بدون پیچ و خم نصب شود.

*دودکش نباید در مجاورت پرده و مواد قابل اشتعال قرار گیرد و از محل کاملاً امن و با ساختار ساختمانی عبور داده شود.
 
 تمهیدات ایمنی:
*با توجه به اهمیت معابر خروج مناسب و بدون مانع در تخلیه بموقع افراد هنگام آتش سوزی و حوادث احتمالی دیگرموارد زیر باید در مساجد و حسینیه ها اجرا شود.

*مساجد یا حسینیه های با جمعیت زیر 500 نفر حداقل دارای دو دسترسی و درب خروج مناسب باشند.
 
*در صورتی که افراد حاضر در مساجد و تکایا بین 500 تا 1000 نفر باشند حداقل سه راه خروج باید در نظر گرفته شود.

*در مساجد و تکایایی که بیش از 1000 نفر را در خود جای می دهد باید حداقل چهار راه خروج در نظر گرفته شود.
از آذین بندی و یا مسدود کردن درب های خروجی مساجد و تکایا جداً خودداری بعمل آید.
 
*الصاق برچسب و یا تابلو خروج و راهنمای خروج در نقاط مختلف مساجد و تکایا و حسینیه ها الزامی است تا در مواقع اضطراری و بروز آتش سوزی و حوادث دیگر، افراد را به معبر عمومی مناسب راهنمایی کند.

*همه بازشوهای درب های خروج باید به سمت معابر خروجی باشد و به هیچ عنوان به سمت داخل مساجد یا حسینیه ها باز نشود.

*استقرار خاموش کننده های دستی و چرخدار در محیط مساجد حسینیه ها و تکایا با توجه به وسعت آن در فاصله هر 13 متر در محل هایی که کاملاً قابل رویت و دسترسی و در ارتفاع 20/1 از کف باشد الزامی است.
 
*ایجاد شبکه آبرسانی آتش نشانی در مساجد و حسینیه ها ضروری است و باید به نحوی طراحی و نصب شود که امکان پوشش دهی لازم به همه نقاط را داشته باشد و ظرفیت مخازن آن با توجه به فاصله ایستگاه آتش نشانی محل تعیین و حداقل برای مدت زمان 15 دقیقه در نظر گرفته شود.
 
*نصب سیستم اعلام آتش سوزی خودکار در مساجد و حسینیه هایی که دائمی هستند الزامی است.

*همچنین، در صورت بروز آتش سوزی در اینگونه اماکن توصیه می شود خونسردی خود را حفظ کنید و در وهله اول برای به خاموش کردن آتش در صورت وسعت کم و در حد بستن شیر بخاری نفتی و یا گازی و یا استفاده از خاموش کننده دستی اقدام کنید.
 
*همزمان نیز سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران را که به صورت تمام وقت و 24 ساعت آماده ارائه خدمت به شهروندان گرامی است از طریق سامانه 125 مطلع کنید و آدرس و مشخصات کامل را اطلاع رسانی کنید.

شبستان
ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: