۰

سخنرانی طنطاوی انقلابیون مصر را آرام نکرد

سخنان روز گذشته شورای عالی نظامی مصر مبنی بر انتقال قدرت این شورا تا اواسط سال‌آینده میلادی و برگزاری انتخابات ریاست جمهوری و تشکیل دولت نجات ملی طی روزهای آینده نتوانست مردم خشمگمین مصر را آرام کند.
کد خبر: ۲۸۳۰۶
۱۱:۲۳ - ۰۲ آذر ۱۳۹۰
SHIA-NEWS.COM شیعه نیوز:

به گزارش «شیعه نیوز» ، ناآرامی‌ها و اعتراض‌های مردمی مصر درحالی همچنان و برای پنجمین روز متوالی در قاهره و دیگر شهرهای مصر ادامه دارد که شب گذشته "المشیر محمد حسین الطنطاوی"، رئیس شورای عالی نظامی مصر برای اولین بار از زمان سرنگونی رژیم حسنی مبارک در فوریه گذشته برای مردم خشمگین و معترض مصر سخنرانی کند.
 
* سخنرانی المشیر طنطاوی
 
طنطاوی با حضور در تلویزیون دولتی مصر مدعی شد که شورای عالی نظامی مصر چشم داشتی به قدرت نداشته و نهایتا تا تابستان سال‌ آینده میلادی و پس از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در این کشور قدرت را به رئیس جمهور منتخب منتقل خواهد کرد.
 
* موافقت با دو خواسته انقلابیون
 
این درحالی است که پیش از سخنرانی رئیس شورای عالی نظامی مصر، این شورا طی دو بیانیه اعلام کرد که با پذیرفتن استعفای دولت عصام شرف با تشکیل دولت نجات ملی موافقت کرده است و در بیانیه دوم تاکید کرد که متعهد می‌شود، انتخابات ریاست جمهوری مصر را نهایتا تا ژوئن سال اینده میلادی برگزار کند.
 
اگرچه انتشار این دو خبر با شادی و سرور مردم انقلابی مصر که از جمعه گذشته با حضور در میدان التحریر بر تحقق خواسته‌های انقلابی خود تاکید می‌کردند، همراه بود، اما سخنان المشیر طنطاوی مبنی بر بقای شورای عالی نظامی در راس قدرت تا تابستان سال آینده خشم ملت مصر که خواستار انتقال سریع قدرت از شورای عالی نظامی به غیر نظامیان هستند، را برانگیخت.
 
* ارائه پیشنهاد برگزاری همه پرسی
 
این درحالی است که طنطاوی تلاش می‌کرد، برای آرام کردن انقلابیون مصر که طی 5 روز گذشته به شدت توسط نیروهای امنیتی این کشور و شورای عالی نظامی سرکوب شده بودند، پیشنهاد به همه پرسی گذاشتن انتقال قدرت را دهد و نظامیان از جمله وی و شورای عالی نظامی هیچ چشم داشتی به قدرت ندارند.
 
* تاکید بر سرنگونی دیکتاتوری المشیر
 
همین موضوع موجب شد تا تظاهرات‌کنندگان میدان التحریر بار دیگر با سردادن شعارهای "آزادی آزادی" و "سرنگون باد المشیر" خواستار سرنگونی شورای عالی نظامی مصر و المشیر طنطاوی و انتقال قدرت از این شورا به غیرنظامیان شده و تاکید کنند که مگر المشیر طنطاوی و شورایش صدای مردم مصر و خواسته‌های آنها را نمی‌شنود.
این درحالی است که قرار است، انتخابات پارلمانی مجلس ملت مصر از دوشنبه آینده طی سه مرحله برگزار شود و تا ژانویه سال‌ آینده میلادی به پایان برسد.
 
* بازتاب سخنرانی المشیر/ انقلابیون مصر: ارتش فورا به پادگانهای خود باز گردد
 
سخنان المشیر طنطاوی بازتاب‌های گسترده‌ای در مصر داشت، از جمله این که تظاهرات‌کنندگان التحریر فورا سخنان شورای عالی نظامی مصر را رد کردند و خواستار بازگشت ارتش به پایگاه‌های خود و انتقال فوری قدرت از شورای عالی نظامی مصر به غیر نظامیان شدند و تاکید کردند، با وجود موافقت برای تشکیل دولت نجات ملی تا تحقق خواسته‌های خود به اعتصاب خود در میدان التحریر ادامه خواهند داد.

اما نیروهای سیاسی مصر نیز نسبت به سخنان المشیر طنطاوی واکنش نشان دادند، حزب عدالت و آزادی، بازوی سیاسی جماعت اعلام کرد که حزب با دقت انتقال قدرت تا موعد مقرر به غیرنظامیان را زیر نظر خواهد داشت و از شورای عالی نظامی این کشور خواستار آزادی بازداشت‌شدگان حوادث اخیر شد.

اما جنبش جوانان 6 آوریل سخنان طنطاوی و نشست اخیر این شورا با جماعت اخوان المسلمون و کاندیدای ریاست جمهوری را رد و اعلام کرد که نیروهای شرکت کننده در این نشست نماینده التحریر نبودند.
این جنبش با تاکید بر این‌که خواسته‌های انقلابیون قابل چانه‌زنی نیست، خواستار پاسخ‌گویی فوری شورای عالی نظامی مصر به خواسته‌های انقلابیون مصری شد.
 
* البرادعی و ابو الفتوح دو گزینه احتمالی تشکیل دولت نجات ملی
 
شورای عالی نظامی مصر درحالی روز گذشته با تشکیل دولت نجات ملی موافقت کرد که محمد البرادعی، مدیرکل سابق آژانس بین المللی انرژی اتمی را به عنوان یکی از گزینه‌های تشکیل این دولت مد نظر دارد، این درحالی است که گفته می‌شود، گزینه دیگر شورای عالی نظامی مصر "عبد المنعم ابو الفتوح"، از رهبران اخوان المسلمون مصر است.

منبع : فارس
ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: