۰

زمينه سازي آمريكا براي شروع جنگ در يمن

بر اساس مطالب منتشر شده توسط نهادها و موسسات اطلاعاتي امنيتي آمريكا، سال جاري ميلادي سال تهديد سازي جديدي با عنوان ايدئولوژي جهاد و مقاومت است و در اين راستا آمريكا اقدام به زمينه‌سازي‌هايي براي شروع جنگ در منطقه يمن كرده است.
کد خبر: ۱۶۰۷۱
۲۰:۴۲ - ۱۹ بهمن ۱۳۸۸
به گزارش فارس، براساس آنچه سازمان‌هاي اطلاعاتي و امنيتي و موسسات تحقيقات استراتژيك آمريكايي در ابتداي سال جاري ميلادي منتشر كردند، سال آينده براي سياستمداران آمريكا سال تهديد‌سازي جديدي با عنوان "ايدئولوژي جهاد و مقاومت " است؛ در اين پروژه القاعده تنها نماينده‌اي است كه به صورت غير منتخب، همه گروه‌هاي مقاومت را نمايندگي مي‌كند، حتي اگر اقداماتش هيچ شباهتي با گروه‌هاي ديگر مقاومت نداشته باشد.
پايگاه اينترنتي "آنتي‏وار " هم در مقاله‏اي به قلم "فيليپ جيرالدي " (Philip Giraldi)، عضو سابق سازمان اطلاعات مركزي آمريكا "سيا "، و عضو اتحاديه "كانيسترارو "، به بررسي رويكرد ايالات متحده آمريكا در خصوص مناقشه يمن پرداخت.
جيرالدي با نزديك دانستن رويكرد دولت آمريكا به نظريات "جورج اورول " به سخنان "هيلاري كلينتون "، وزير امور خارجه ايالات متحده در تاريخ چهارم ژانويه سال جاري ميلادي اشاره كرد كه اظهار داشته بود، "جنگ يمن در برگيرنده نشانه‏هاي مختلفي از اين واقعيت است كه القاعده قصد دارد اين كشور را به پايگاهي براي حملات تروريستي فرامنطقه‏اي خود تبديل كند. " شايد بهتر بود كه كلينتون با الهام از اورول مي‏گفت كه "ما هميشه در جنگ با يمن بوده‏ايم. "
سخنان كلينتون بازتاب گسترده‏اي در سطح جهاني داشته و بدين معنا تلقي شد كه وي در حال تشويق دولت اوباما به دخالت نظامي در يمن است. به اين ترتيب خيال كساني كه از عدم توسعه جنگ موسوم به "جنگ با تروريسم " واهمه داشتند راحت شد!

* جبهه جنگ اصلي آمريكا با تروريسم بالاخره كجاست؟!

عضو اتحاديه كانيسترارو، با طرح اين سوال كه بالاخره جبهه اصلي مبارزه ايالات متحده با تروريسم كجا است، تصريح كرد: چندي پيش عراق جبهه اصلي تلقي مي‏شد، همين الان نيز 130 هزار نيروي آمريكايي در اين كشور جاخوش كرده‏اند، پس از آن افغانستان مطرح شد و قرار است تعداد نيروهاي آمريكايي و همچنين نيروهاي قراردادي در اين كشور افزايش يابد تا به اصطلاح براي اين كشور غم‏زده آزادي و دموكراسي به ارمغان آورده شود. حالا اگر يمن جبهه اصلي فرض شود، ممكن است "حامد كرزاي "، رئيس جمهور افغانستان از اينكه ديگر نفر اول نيست ناراحت شده و با شيون و زاري از آمريكا تقاضاي تجديد نظر كند!
اين تحليلگر 64 ساله آمريكايي، اعلام يمن به عنوان جبهه‏اي در مبارزه با تروريسم را "سورپرايز " كريسمس دانست و نوشت: خوب شد كه برخي افراد در صنعا يك نيجريه‏اي حواس‏پرت را با كمربند انفجاري به مردم آمريكا نشان دادند، وگرنه آمريكايي‏ها از كجا مي‏فهميدند كه تهديدي چون يمن وجود دارد؟! گفته مي‏شود كه در يمن بين 200 تا 300 نيروي القاعده حضور دارند، پس نبايد درنگ كرد! وقت آن رسيده است كه حداقل دو واحد نيروي دريايي در منطقه پياده شوند!
اينكه نام يمن به يكباره سر برمي‏آورد، باعث اين سوال مي‏شود كه "پس چرا آمريكا سالي 70 ميليارد دلار هزينه سرويس‏هاي اطلاعاتي-جاسوسي خود مي‏كند؟ " اين سرويس‏هاي اطلاعاتي كه بجاي گير انداختن بمب‏گذاران انتحاري، عموما باعث موشك‏باران عروسي‏هاي مردم افغان مي‏شوند، آيا تا به حال هيچ خبري از يمن نداشته‏اند؟ هر چند كه يمن كشور كوچكي بوده و در گوشه شبه جزيره عربستان واقع شده و يافتن آن روي نقشه كمي مشكل است اما قاعدتا بايد در واشنگتن برخي افراد باهوش نيز حضور داشته باشند كه متوجه جستجوي القاعده در اينترنت براي لباس‏هاي زيرين مناسب عمليات انتحاري شده باشند. حالا كه يمن به اين شكل جزء كشورهاي پايگاه تروريسم شناخته مي‏شود، بايد در خصوص امنيت ايالات متحده از نو تفكر شود. القاعده كه تا مدتي پيش از غاري به غار ديگر مي‏خزيد، حالا معلوم شده كه در يمن با رندي تمام چيزهاي زيادي در اختيار دارد.

* جنگ افغانستان در مقايسه با يمن تنها يك زنگ تفريح است

جيرالدي ادامه داد: يمن يك تجربه امپرياليستي ديگر براي ارتش سراسر داوطلب آمريكا خواهد بود. يمن مملو از قبايلي است كه تا بن دندان مسلح بوده و بشدت در زمينه‏هاي فرهنگي و ديني متعصبند. اين كشور از تفرقه گروهي رنج مي‏برد و در عين حال تحت امر دولتي كاملا فاسد اداره مي‏شود كه هم درگير شورش‏هاي منطقه‏اي است و هم درگير مبارزه مدني. در يمن فقر بيداد مي‏كند، نرخ بيكاري بالاست، شرايط سرزميني اين كشور ناهموار است و به‏سختي مي‏توان در آن كسي را تعقيب كرد، مرزهاي اين كشور راه فرار زياد دارند، نيروهاي امنيتي اين كشور در خارج از پايتخت بر چيزي كنترل ندارند و خلاصه اينكه اين كشور جاي بسيار خوبي براي نيروهاي آمريكايي است تا مدت‏ها در آن بمانند! يمن قبلا از صادر كنندگان نفت به شمار مي‏رفت اما ديگر چنين تواني ندارد، ضمنا اين كشور با كمبود آب نيز مواجه است. البته پنتاگون مي‏تواند از شركت "هاليبرتون " (Halliburton) آب بخرد آنهم به قيمت هر گالون 300 دلار! كساني كه يمن را مي‏شناسند مي‏دانند كه اگر نيروهاي آمريكايي با قبايل اين كشور دربيفتند، آنگاه مي‏فهمند كه جنگ افغانستان تنها يك زنگ تفريح بوده است.
عضو سابق سازمان اطلاعات مركزي آمريكا تاكيد كرد: به نظر مي‏رسد كه مقامات واشنگتن شناخت درستي از يمن نداشته و تصوري نادرست از آن دارند. در وهله اول ايده تثبيت نهادهاي حاكميتي در يمن، بهبود اقتصاد اين كشور و حمايت از دولتي كه بتواند تروريسم را سركوب كند فريبنده مي‏نمايد اما بزودي روشن خواهد شد كه چنين رويكردي صحيح نيست. خود يمني‏ها نيز از رابطه نزديك با آمريكا هراس دارند و اعلام داشته‏اند كه تنها دلارهاي آمريكايي را مي‏پذيرند نه سربازان خارجي را! آنها همچنين تمايل خود را به مذاكره با القاعده ابراز داشته‏اند كه اين امر خاري در چشم اوباما و كلينتون به شمار مي‏آيد. يمني‏ها شرارت و قبيله‏گرايي را بزرگترين مشكل امنيتي خود مي‏دانند، نه تروريسم را. كساني كه خود را در يمن القاعده مي‏خوانند، ميوه‏هاي تلخ زندان گوانتانامو هستند. ايشان در حالي كه بي‏گناه بودند در اين زندان رنج كشيدند و در نتيجه به طرفداران راديكال القاعده بدل شدند.

* آمريكا در حال باز تعريف روابط خود با 14 كشور جهان است

اين تحليلگر آمريكايي افزود: آمريكا از ترس آنكه يمن كافي نباشد در حال باز تعريف روابط خود با 14 كشور جهان است كه از نظر آمريكا يا محل مناسبي براي تروريست‏ها هستند و يا حامي تروريسم. شهروندان اين 14 كشور براي ورود به خاك آمريكا بايد مورد شديدترين بازرسي‏هاي توهين‏آميز بدني قرار گيرند. 12 كشور از اين 14 كشور را ممالك اسلامي تشكيل مي‏دهند. يكي ديگر از اين كشورها، كشور نيمه مسلمان است (نيجريه) و كشور ديگر كشور كمونيست كوبا است. گنجانيده شدن كوبا در اين فهرست عجيب به‏نظر مي‏رسد چرا كه تاكنون هيچ بمب‏‌گذار انتحاري از اين كشور ديده نشده، با اين حال اين اقدام بيانگر شيوه تفكر دولت اوباماست. اوباما مي‏تواند حتي پس از انجام دادن كاري به اين مسخرگي و بي‏ربطي نيز به خود چهره موجه بگيرد.
جيرالدي تصريح كرد: تاكنون سابقه نداشته است كه مليت يك شخص منجر به بازرسي بدني ويژه او در فرودگاه شود. چنين اقدامي مي‌تواند توهين به اين مليت‏ها تلقي شده و اين تصور را ايجاد كند كه همگي اعضاي اين ملت‏ها تروريست انگاشته مي‏شوند؛ لذا بدبيني نسبت به ايالات متحده در بين آنها گسترش خواهد يافت. همچنين با توجه به اينكه بسياري از تروريست‏هاي راديكال دنيا گذرنامه اروپايي دارند، چنين اقدامي غيرمنطقي به‏نظر مي‏رسد. با اين كار سفر هوايي خيلي ناخوشايند خواهد شد. تسري دادن مسايل امنيتي به تمامي مسافران مليت‏هاي خاص هم براي نيروهاي امنيتي و هم براي مسافرت هوايي مشكل ايجاد خواهد كرد. قبلا چنين تجربه‏اي در اروپا نيز وجود داشته و ديده شده كه اجراي آن ممكن نيست.
همچنين، چنين كاري در جوامع اسلامي واكنشي شديد در پي خواهد داشت، گزارش‏ها از كشورهاي اسلامي حاكي است كه تصور جوامع اسلامي از دولت جديد آمريكا نيز دولتي ضد اسلامي است كه در حال درگير كردن همه جهان اسلام در مسايل مربوط به تروريسم است. تجربه گوانتانامو نشان مي‏دهد كه سوءرفتار با افراد بي‏گناه مي‏تواند ايشان را به تروريست تبديل كند.
به نوشته اين عضو اتحاديه كانيسترارو، دولت اوباما بايد دست از روندي كه در پيش گرفته بازكشد. آمريكا ابتدا بايد بداند كه سرنخي در خصوص آنچه در يمن يا نقاط ديگر دنيا در جريان است در اختيار ندارد. دولت اوباما بايد دست از وحشت‏افكني برداشته و بپذيرد كه يمن تهديدي براي ايالات متحده به شمار نمي‏آيد و حضور نيروهاي آمريكايي در اين كشور مشكلي را حل نمي‏كند. در چنين شرايطي بهتر است كه آمريكا كاري به كار يمن نداشته باشد.
جيرالدي در بخش پاياني نوشتار خود تاكيد كرد: بهتر است كه دولت آمريكا دست از وحشت‏افكني در فرودگاه‏هاي اين كشور برداشته و سيستم امنيتي خود را اصلاح كند. افزايش حجم دولت و خريد تجهيزات گران قيمت براي بازرسي در فرودگاه‏ها و همچنين استخدام هر چه بيشتر نيروهاي جاسوسي در اين مكان‏ها راه‏حل مشكل نيستند. واشنگتن بايد استانداردهاي امنيتي كارآمدي بنيان نهد كه به درد همگان بخورند، نه اينكه به چند ملت تهمت تروريست بودن بزند. در چنين شرايطي است كه آمريكايي‏ها و غيرآمريكايي‏ها مي‏توانند در فضايي امن به مسافرت هوايي خود برسند و همچنين ايالات متحده نيز مي‏تواند در كشور ديگري كه به هيچ‏وجه در آن منفعتي ندارد درگير نشود.
ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: