۵

زجر روزافزون زایران ايراني اربعین حسینی در شلمچه +تصاوير

از 72 ساعت پیش، میدان «مقاومت» خرمشهر تا پایانه مسافری در «پل نو»، همچنین یادمان شهدای شلمچه و محدوده اداره گذرنامه و دروازه مرزی، آکنده از مردمانی است که از گوشه و کنار کشور برای دل سپردن به کربلای حسینی، رهسپار خرمشهر و شلمچه شده‌اند.
کد خبر: ۱۶۰۲۲
۲۲:۴۰ - ۰۸ بهمن ۱۳۸۸

در حالی که به اربعین حسینی نزدیک می‌شویم و بنا بر باورها و اعتقادهای مردم مسلمان، زیارت حضرت اباعبدالله الحسین (ع) در اربعین، پاداش بزرگی دارد، بسیاری از دلسوختگان حسینی، با توجه به ارادت خود به سرور آزادگان جهان، روی به سوی کربلای خرمشهر و کربلای شملچه نهاده‌اند.

به گزارش خبرنگار «تابناک»، از 72 ساعت پیش، میدان «مقاومت» خرمشهر تا پایانه مسافری در «پل نو»، همچنین یادمان شهدای شلمچه و محدوده اداره گذرنامه و دروازه مرزی، آکنده از مردمانی است که از گوشه و کنار کشور برای دل سپردن به کربلای حسینی، رهسپار خرمشهر و شلمچه شده‌اند.

بنا بر اين گزارش، تصویری که این روزها در خرمشهر و شلمچه به دنبال حضور این زایران پدید آمده است، به خوبی نشان می‌دهد که چگونه مسئولان محلی خرمشهر از ناتوان نیز درمانده‌ترند و نعمت خدادادی مرز شلمچه، یادمان شهدا و دسترسی آسان برای زایران عتبات را قدر نمی‌دانند. به همه اینها باید بی‌تفاوتی دولتمردان مرکز استان و همچنین بی‌تفاوتی محض‌تر مسئولان اجرایی کشور در تهران را افزود. هنوز چند روزی از سفر هیأت دولت به خوزستان نگذشته است و در حالی که دولت دهم ـ که همان دولت نهم است ـ بر طبل آبادی منطقه و رسیدگی و رونق خرمشهر می‌کوبد، در عمل نشان داده می‌شود که آنان و مجموعه اداری‌شان به اندازه‌ای عاجرند که نمی‌توانند از نعمت‌های خدادادی همچون حضور زایران در منطقه، نه تنها بهره معنوی که بهره مادی ببرند.


از سوی دیگر، در عراق اشغال شده؛ عراقی که این روزها با سبوعیت فتنه وهابی‌ها، اعراب مرتجع و بعثی‌های از خدا بی‌خبر در آستان انتخابات مهم و سرنوشت‌ساز عراق، دچار حملات تروریستی است، آنقدر در آن سوی مرز شلمچه ـ که به اندازه یک گام با درون ایران فاصله دارد ـ آماده پذیرایی از زایران حسینی است؛ اتوبوس‌های به صف آماده‌اند؛ و مردم و دولت عراق با ایستگاه‌های صلواتی، زایران امام حسین را گرامی می‌دارند و با اهلا و سهلا، گفتن، مقدمشان را بوسه می‌زنند. همچنین برای این کار، عراقی‌ها از ماه گذشته، با افزودن دستگاه‌های رایانه‌ای و مأموران حوزه روادید و ویزا و تقویت پلیس مرزی و گمرک آماده شده‌اند؛ اما از سوی دیگر، در سرزمین شلمچه که خود کربلایی در راستای کربلای حسین است و در خرمشهر قهرمان که مقدس‌ترین شهر دفاع مقدس است، مسئولان ناتوان، دست روی دست می‌گذارند تا راه هجوم مشتاقان به کربلا با جلوگیری به منطقه سد کنند.

البته کنترل این منطقه به دلیل میادین مین و همچنین سوءاستفاده افرادی که بدون روادید، قصد ورود غیرقانونی به کشور عراق را دارند، بسیار جای تشکر و سپاس را دارد؛ اما هنگامی که کاروان‌های نام‌نویسی شده و افراد دارای روادید و مجوزهای رسمی هستند، اتلاف وقت مردم در سرمای سوزان منطقه، چشمان همه ـ از زایر و مسافر ـ را بسیار تر می‌کند؛ صحنه‌های افرادی که از میدان مقاومت تا پایانه با زن و کودک خود، پیاده رهسپار مسیر راه کربلا شده‌اند، با صورت‌های سرخ شده از سرما و بدن‌هایی که در لای پتوها از سرما به خود می‌لرزند، در شأن زایران امام حسین و مردم مسلمان خرمشهر نیست. تجمع‌ها که از روز دوشنبه آغاز شده بود، سه‌شنبه و چهارشنبه به اوج خود رسید و دیروز خیل زایران حسینی با فریادهای لبیک یا حسین، خط دژبانی ارتش و سپاه و نیروی انتظامی را کنار زده و به سمت دروازه مرزی و پایانه رهسپار شدند.
و به این ترتیب، مسئولان گذرنامه و باقی مسئولان در منطقه به دلیل این ازدحام مجبور شدند با افزودن کارمند و رایانه‌ها، کار خروج را تسریع کنند. در همین حال به دلیل نبود هتل و مکان‌های مشخص، مسئولان منطقه در به در به دنبال حسینیه و برخی اماکن برای جا دادن زایران امام حسین (ع) بوده‌اند.

این موضوع خود نشان می‌دهد که خرمشهر به دلیل نعمت مرز شلمچه و گذر کردن زایران عتبات از این منطقه، می‌تواند از بعد گردشگری، ساخت هتل، بازار و خدمات شهری از جمله حمل و نقل و مواد غذایی در بسیاری از مشکلات گسترده خود از جمله بیکاری پیروز شود که متأسفانه به دلیل غفلت مسئولان همچنان ابتر مانده است؛ صحنه‌های زایرانی که بر خود پتو پیچیده‌اند و در کنار آتش، منتظر لطف مأموران مرزی برای تسریع عبور آنان از منطقه دارند، در شأن جمهوری اسلامی ایران نیست.


این گزارش ادامه می‌دهد که در این باره، مسئولان حاضر به مصاحبه و پاسخگویی نیستند و اگر هم مصاحبه کنند، چیزهایی می‌گویند که به سود خودشان مصادره شوند. بهانه برخی افراد زایر بی‌مسئولیت که بدون روادید و غیرقانونی، قصد ورود به عراق را دارند، بهانه‌ای است که مسئولیت‌های اصلی این مقامات را در برابر زایران نام‌نویسی کرده و قانونی بپوشاند.
این گزارش می‌افزاید: مسئولان حرم شهدای شلمچه که در خود هشت شهید گمنام حماسه کربلای 5 را در خود جای داده است، از ساعت اولیه (2 بامداد) با حضور در این یادمان، نسبت به جانمایی و خدمت به زایران اباعبدالله تلاش می‌‌کنند.

یک مقام مسئول که این اطلاعات را در اختیار ما گذاشت، در ادامه سخنان خود می‌افزاید: هنگامی که ما می‌توانیم با یک برنامه ریزی درست، زایران را به سوی کربلا هدایت کنیم، چرا در عمل، جوی پدید می‌آید که شایسته مردم از جمله پیرزن‌هایی که در دل شوق و شور کربلا دارند، پیرمردهایی که ریش‌هایشان سفید شده و خمیده در انتظار دیدن بارگاه ملکوتی آن امام همام را دارند، نیست و بسیار ناراحت کننده بوده و باید گفت که این نیز در شأن مردم خوب ایران اسلامی نیست.

با یادآوری این نکته که تلاش‌های نیروهای مرزی، اعم از نیروی انتظامی (مرزبانی) سپاه پاسداران و ارتش جمهوری اسلامی ایران ستودنی و قابل تقدیر است، باید گفت، برای پاسخگویی به ارادت مردم به خاندان اهل عصمت و طهارت می‌شود، بهتر از این برنامه‌ریزی کرد و نه تنها به زایران رنج کمتر وارد آورد که آنان را با دلی آکنده از ارادت بیشتر رهسپار کوی دوست نمود.
گفته می‌شود، در هفته جاری، بیش از ده هزار زایر کربلای معلی از راه مرز شلمچه به عراق رهسپار شدند.

























ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر:
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۵
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۰:۰۱ - ۱۳۸۸/۱۱/۰۹
چی بگم...
ناشناس
-
۲۲:۰۶ - ۱۳۸۸/۱۱/۱۱
اجر همه زائران با امام حسين ع و حضرت ابالفضل ع و انشاءا... خدا قسمت ما هم بكنه.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۲۸ - ۱۳۸۸/۱۱/۱۵
مادراربعین حسینی به یاد حالات زینب(ع)واهل بیت رسول الله خون گریه میکنیم وایکاش اربعینی را در کربلا باشیم.انشاءالله التماس دعا
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۵۲ - ۱۳۸۸/۱۱/۱۷
من كه چند بار خودم رفتم عتبات با اسقبال عراقيها انورمرزبا اهلا وسهلا مخالفم به نظر مياد گزارشگر منصف نباشد وبايد شفاف ودرست نوشت كه علت مشكل جه مقدارش مربوط به غيرقانوني بودن سفر و مشكلات بعدي اون وچه مقدار كوتاهي مسئولين است و...
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۱:۲۲ - ۱۳۸۸/۱۱/۲۳
یا حسین خودت بطلب راه من به کربلا باز بشه