۰
حسینی:

توقیف مطبوعات به دولت ربطی ندارد

کد خبر: ۱۵۹۲۵
۰۱:۰۷ - ۰۱ بهمن ۱۳۸۸
وزير ارشاد تاكيد كرد: ادعا مي‌كنيم وضعيت مطبوعات ما از چند ماه گذشته بهتر است، بخشي به خاطر تشويق‌هاي ما و بخشي هم به خاطر تذكر‌هاي ماست. علاوه بر اين، معيار ما دولت نيست بلكه منافع نظام و مردم است.

سيدمحمد حسيني - وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي - كه امروز در جمع خبرنگاران در وزارت ارشاد سخن مي‌گفت، در پاسخ به پرسشي مبني ‌بر توقيف بي‌رويه مطبوعات يادآور شد: توقيف نشريات ربطي به دولت نداشته است، هرچند در اين هيات دولت هم همچون مجلس، حوزه‌ي علميه و غيره نماينده دارد.

او افزود: شايد در برخي از موارد ما با توقيف برخي از جرايد موافق نباشيم، اما نمايندگان ديگر راي مي‌دهند؛ روز گذشته هم چند مورد توقيفي داشتيم كه با سه راي توقيف شدند، علاوه بر اين گاهي دادستاني پيش از ما وارد عمل مي‌شود، در هر حال نشريات توقيف شده ربطي به دولت نداشته است، بلكه ما كل مجموعه‌ي نظام را در نظر مي‌گيريم.

هيچ جاي دنيا اجازه نمي‌دهند افراد مطالب دروغ بنويسند
وي با بيان اينكه در هيچ جاي دنيا اجازه نمي‌دهند افراد مطالبي را به دروغ بنويسند و به آنان هيچ تذكري هم داده نشود گفت: مورد اخير، سردبير يكي از روزنامه‌هاي ماست كه از خارج از كشور مطالب خود را در روزنامه‌اي منتشر كرده است.

او ادامه داد: چگونه مي‌توان مطالب افرادي را منتشر كرد كه در خارج از كشور جمهوري اسلامي ايران را به‌عنوان نظامي جائرانه توصيف مي‌كنند، كساني كه هيچ اعتقادي ندارند و با راديو فردا و رسانه‌هاي انگليسي همراه شده‌اند، چگونه روزنامه‌هاي ما در داخل كشور مطالب آن‌ها را منتشر مي‌كند.

برخورد با افرادي كه منافع ملي را در نظر نمي‌گيرند
وزير ارشاد با تاكيد بر حفظ منافع ملي كشور اذعان كرد: درجايي كه افراد اين منافع را در نظر نمي‌گيرند، بايد با آن‌ها برخورد شود، البته تنها موارد محدودي داشته‌ايم؛ اين همه نشريات وجود دارند و ما باز هم مجوز صادر مي‌كنيم، چون در ارشاد نگاه حمايتي وجود دارد و ما مجري تصميمات هيات نظارت بر مطبوعات هستيم.

دولت ما بيش‌ترين سعه‌صدر را داشته است
وزير ارشاد متذكر شد: دولت ما بيش‌ترين سعه‌صدر را داشته است، در تاريخ پس از انقلاب سابقه نداشته دولتي اين چنين مورد هجمه قرار بگيرد و حتي در مواردي جوابيه‌هاي دستگاه‌هاي دولتي در برخي نشريات منتشر نشده است.

حسيني تاكيد كرد: نمي‌شود روزنامه‌ها تيتر‌هاي انحرافي بزنند و از شگرد‌هايي استفاده كنند كه مطالب را به‌گونه‌ي ديگري منعكس كنند، مثلا در مورد انتخابات افغانستان تيتر و عكس را به‌گونه‌اي انتخاب كرده بودند كه انگار درباره‌ي انتخابات ايران است. تعجب مي‌كنيم در جامعه‌ي اسلامي كه بايد ادب، احترام و كرامت افراد مورد نظر باشد چنين اتفاقاتي مي‌افتد.

وي درباره‌ي دعوت از رسانه‌هاي خارجي براي پوشش خبري راهپيمايي 22 بهمن‌ماه توضيح داد: رسانه‌هاي خارجي در ايران دفتر دارند، اما تعامل بسيار خوبي با آن‌ها داريم. البته انتظار داريم خبرنگاران خارجي رسالت خبرنگاري خود را درست انجام بدهند، نه اين‌ كه مانند گذشته به عنوان پوشش خبري برنامه‌هايي بيايند اما براي انجام كارهاي ديگري در راهپيمايي‌ها حضور يابند، هرچند كه بالاخره اين افراد شناسايي مي‌شوند و با آنان برخورد قانوني صورت مي‌گيرد، البته با سعه‌صدر.

وزير ارشاد پس از برگزاري اين نشست در پاسخ به پرسش خبرنگاران درباره‌ي صدور مجوز به نشريات سراسري و روزنامه‌ها گفت: ما به روزنامه هم مجوز داده‌ايم و اين چنين نيست كه مجوزهاي ما تنها براي فصلنامه و نشريات محلي صادر شده باشد.

تريبون نداشتن عده‌اي در كشور كذب محض است
او افزود: اگر نشريات سراسري هم درخواست كرده باشند به اين موضوع رسيدگي كرده‌ايم. البته روزنامه‌ نيازمند سرمايه‌گذاري نسبتا زيادي است، علاوه بر اين در تهران به اندازه‌ي كافي روزنامه داريم و همه‌ي افراد با همه‌ي نقطه‌ نظرات مي‌توانند مسائل‌شان را مطرح كنند. اين كذب محض است كه عده‌اي در كشور ما تريبون ندارند و در يك كشور آزاد اين كاملا طبيعي است كه همه‌ي افراد نظراتشان را منتشر كنند.

وزير اشاد ادامه داد: البته برخي از مطبوعات مطالب نادرستي منتشر كرده‌اند و امنيت رواني جامعه و شخصيت‌ افراد را زير سوال برده‌اند. حتي در موردي يكي از مطبوعات آدرس منزل مسوولان مملكت را منتشر كرده است آيا در زماني كه ما چندين ترور داشته‌ايم اين جز رسالت مطبوعاتي است كه آدرس منزل مسوولان منتشر شود؟
ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: