۷

ابن تيميّه در رويارويى با علاّمه حلّى

ایت الله سید علی میلانی
کد خبر: ۱۵۶۳۵
۲۳:۴۱ - ۱۱ دی ۱۳۸۸
علاّمه حلى رحمه اللّه مى نويسد پيامبر اكرم صلى اللّه عليه وآله فرمود:
أقضاكم علي;
بهترين و برترين قاضى در ميان شما على است. آن گاه مى گويد: قضاوت و داورى بر دو پايه علم و تقوا استوار است.

ابن تيميّه در رويارويى با علاّمه حلّى مى گويد:

چنين حديثى ثابت نيست و سند محكمى ندارد كه بتوان به آن استدلال كرد; بلكه اين حديث از نظر سند قوى است كه پيامبر فرمود: «داناترين شما به حلال و حرام معاذ بن جبل است». روشن است كه علم به حلال و حرام بيش از آن كه حلال و حرام را سامان دهد، قضاوت را سامان مى دهد.1

آن گاه مى گويد:

معروف است كه على، علم و دانش را از ابوبكر گرفته است(!!) 2
 
او فتواهاى زيادى بر خلاف صريح آيات و روايات دارد.(!!)3

در آغاز ابن تيميّه گفت: در هفده مورد نظريات على با قرآن و سنّت مخالف است. اما در اين جا مى گويد: فتواهاى بسيارى در مخالفت قرآن و سنّت دارد.

آن گاه مى گويد:

محمّد بن نصر مَرْوَزى كتاب بزرگى نوشته و در آن مواردى را جمع آورى كرده كه مسلمانان نظر على را نپذيرفته اند; زيرا نظر ديگر صحابه بيشتر تابع كتاب و سنّت بوده است(!!)4

ولى حقيقت آن است كه كتاب مَرْوَزى پيرامون مسائلى است كه ابوحنيفه در فتاوا و نظرياتش با اميرالمؤمنين عليه السلام و عبداللّه بن مسعود مخالفت كرده است.

به راستى ميان آن چه كه ابن تيميّه ادعا مى كند و واقعيّت چه ميزان فاصله است؟!
ابن تيميّه در مورد ديگرى مى گويد:

بدون شك عثمان تمامى قرآن را جمع آورى كرده و گاهى تمام آن را در يك ركعت مى خواند، اما درباره على اختلاف است كه آيا تمام قرآن را حفظ كرده است يا نه؟!5
آن گاه مى نويسد:

اگر كسى به دفاع از على بگويد: آن هايى كه به دست على كشته شدند كسانى بودند كه بر امام زمان خود خروج كردند و از طرفى در حديثى صحيح ثابت شده است كه پيامبر صلى اللّه عليه وآله به عمار بن ياسر رضى اللّه عنه فرمود:

تقتلك الفئة الباغية;
«گروه باغيان و سركشان تو را خواهند كشت» و آن ها نيز عمار را كشتند;

ما مى گوييم: در اين قضيه مردم نظريه هاى مختلفى دارند: برخى حديث عمار را قبول ندارند. بعضى باغى را به معناى طالب مى گيرند; اين توجيه ضعيف است. اما اكثر گذشتگان و پيشوايان چون ابوحنيفه، مالك، احمد و ديگران برآنند كه شرايط كشتن گروه بغاة و سركشان فراهم نبوده است.6

بنابراين، ابن تيميّه مى گويد كه به نظر ابوحنيفه، مالك، احمد بن حنبل و ديگران، على حق نداشته با ناكثين، قاسطين و مارقين بجنگد و اين كار خلاف شرع بوده است; زيرا شرايط بغاة در آن ها نبوده تا على با آن ها بجنگد.

و حال آن كه حضرت على عليه السلام از جانب خدا و رسول مأمور به جنگ با ناكثين، قاسطين و مارقين بوده و حديث وارد در اين باره قطعى است.7

ابن تيميّه در جاى ديگرى مى افزايد:

علم پيامبر به واسطه غير على به تمامى شهرهاى اسلام رسيد.8

در اين صورت مولا اميرالمؤمنين عليه السلام هيچ نقشى در نشر تعاليم اسلام، احكام شرع و حقايق دينى نداشته است(!!)

اين سخنان آن چنان سست و واهى است كه ارزش نقد ندارد. مگر نگذشت كه بزرگان اهل سنّت نقل كردند كه پيامبر خدا صلى اللّه عليه وآله درباره على عليه السلام فرمود:

أنا مدينة العلم وعلي بابها;

من شهر علم و دانش هستم و على دروازه آن است؟
آيا علوم شهر نبوى از غير دروازه آن منتشر مى شود؟


1 . منهاج السنّه: 7 / 512 و 513.
2 . همان: 5 / 513.
3 . همان: 7 / 502.
4 . همان: 8 / 281.
5 . همان: 8 / 229.
6 . همان: 4 / 390.
7 . مجمع الزوائد: 7 / 238 و 239، ر.ك: دراسات في منهاج السنّه: 336 ـ 339.
8 . منهاج السنّه: 7 / 516.
ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر:
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۷
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۲:۴۵ - ۱۳۸۸/۱۰/۱۲
ازآيت الله ميلاني بيشتر بهره ببريد كه ايشان دريايي است كه ناشناخته مانده اند
اللهم عجل فرجه
ناشناس
-
۱۹:۲۲ - ۱۳۸۸/۱۰/۱۹
عجب شیعه هایی که فقط شبهه درست میکنن. من که اینجا فقط اتهامتی که ابنتیمیه ملعون به حضرت علی علیه السلام وارد کرده رو دیدم. شمایی که فقط حرف وهابیا رو توو سایتاتون می زنید لطفا برا ما که به قول خودتون ذریه رسول خداییم دشمن نتراشید. شما اصلا بلد نیستید از حضرت دفاع کنید. آیا اراجیف این تیمیه که خیلی هم دیمیه، ارزش درج در سایتی تحت عنوان تشیع رو داشته؟
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۷:۳۳ - ۱۳۸۸/۱۰/۲۰
پس علامه حلي رحمه الله چه جوابي به وي فرموده است؟!
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۱:۴۴ - ۱۳۸۸/۱۰/۲۳
با سلام
فكر ميكنم مبحث درسي علامه ميلاني رو برش خورده آورديد ،بيشتر از اين كه پاسخ باشه ، شبهه افکنی شده
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۲۵ - ۱۳۸۸/۱۱/۰۶
اين ديگر چه نگارشي است پس كو نظر علامه حلي اين كه همه اراجيف آن ملعون بود نكند شما سايت وهابي نيوز هستيد وخودتان خبر نداريد
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۵۲ - ۱۳۸۸/۱۱/۰۷
بسم الله الرحمن الرحیم
دوستان شیعه، اگر در هر چیزی ادب رعایت شود نتیجه بخش خواهد بود
اگر شما می خواهید حقیقت روشن شود با لعن و نفرین هیچ نتیجه ای بدست نمی آید
البته جایی که یاران گرامی رسول لعن و نفرین شوند کسی مثل امام ابن تیمیه که دیگر کاری نداره
امام ابن تیمیه کسی بوده که هنگام حمله مغول وقتی که بسیاری از علمای تشیع مثل خواجه نصیر الدین طوسی به دربار مغول پناه آوردند و به دنبال مقام بودند با مغول ها به مبارزه پرداخت و در زندان به شهادت رسید.
ادعوا الی سبیل ربک بالحمة و الموعظة الحسنه و جادلهم بالتی هی احسن
نه با لعن و نفرین
اما اگر مشکل شما بیش از این است لطفا به سراغ کتاب منهاج السنة عربی نروید به سراغ ترجمه ی آن توسط آیت الله برقعی بروید
تازه الان زمانی است که امت اسلام بیش از حد به اتحاد نیاز دارد در مقابل
یهــــــــــــــــــــــــــــــــــــود.
با آرزوی موفقیت برای تمای مسلمین و اتحاد آنها
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۲:۰۷ - ۱۳۸۸/۱۱/۲۲
سلام و سپاس
منتظر نقد این دشمنی های ابن تیمیه با امیر المومنین علیه السلام هستیم