۰
ریشه‌هایی که شناسایی نمی‌شوند

زنگ خطر زنان مطلقه و معتاد برای جامعه

در حال حاضر 6 میلیون زن مطلقه در کشور وجود دارد، سن اعتیاد زنان ایرانی به 25 سال رسیده است و این می‌تواند زنگ خطر جدی برای افزایش آسیب‌های اجتماعی در کشور باشد.
کد خبر: ۱۵۵۹۴
۱۳:۱۵ - ۰۸ دی ۱۳۸۸
آخرین بررسی‌ها و پژوهش‌ها نشان می‌دهد که سن اعتیاد زنان ایرانی به 25 سال و مردان به 22 سال رسیده است و این می‌تواند زنگ خطر جدی برای افزایش آسیب‌های اجتماعی در کشور باشد.

به گزارش " شیعه نیوز " به نقل از فردا کارشناسان مسائل اجتماعی معتقدند که ریشه بروز اغلب آسیب‌ها و بحران‌های اجتماعی را می‌توان در مصرف سیگار و مواد مخدر جستجو کرد. به طوری که زمینه های بروز فساد و فحشا در بین افراد معتاد به انواع موادمخدر بیشتر از سایر افرادی است که مرتکب جرم و جنایت می‌شوند. از این‌رو، می‌توان گفت که هر چقدر سن اعتیاد کاهش یابد، زمینه بروز آسیب و ناهنجاری در جامعه افزایش می‌یابد.

البته نگرانی از بابت این موضوع وقتی بیشتر می‌شود که بدانیم کاهش سن اعتیاد در زنان به مراتب خطرناک‌تر از مردان است. زیرا، با توجه به ویژگی جنس مونث و این‌که در برابر مشکلات، کمتر تاب و توان تحمل را دارد، می‌تواند او را در گرایش به سمت ناهنجاریها و آسیب‌ها بیش از مردان سوق دهد.

محمد مسعود زاهدیان، مدیرکل امور اجرایی ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور در خصوص آخرین وضعیت سن اعتیاد در کشور گفته است که "براساس آخرین تحقیقات و آمارگیری، هم اکنون میانگین سن اعتیاد در کشور به 25 سال کاهش پیدا کرده که البته باید توجه داشت که میانگین سن معتادان در کشور متفاوت است و در بعضی از مناطق حتی به زیر 20 سال نیز رسیده است."

شاید یکی از آسیبهای جدی مصرف موادمخدر و اعتیاد زنان، گسست و نابودی کانون گرم خانواده باشد. با مراجعه به پرونده های طلاق در دادگاههای خانواده ، می توان متوجه شد که اغلب طلاق ها مربوط به همسرانی است که کمتر از 5 سال زندگی مشترک داشته اند.

اگرچه اعتیاد پدر و مادر هر دو سبب متلاشی شدن فضای گرم خانواده است ولی اعتیاد مادران تاثیر بیشتری در از هم پاشیدگی کانون گرم خانواده دارد این در حالی است که سن اعتیاد زنان 6 سال زودتر از مردان تخمین زده شده است. به طوری که گفته می شود فاصله زمانی اولین تجربه مصرف موادمخدر تا تزریق در زنان به طور متوسط 2 سال و در مردان 8 سال است و به این ترتیب زنان 6 سال زودتر از مردان به ورطه وابستگی شدید کشیده می شوند.

برای روشن شدن موضوع، بهتر است به آماری که جواد صادقی، رئیس مجتمع قضائی شماره دو خانواده از آمار زنان طلاق گرفته در کشور ارائه داده است، توجه کنیم.

این مقام قضائی از وجود 6 میلیون زن مطلقه در کشور خبر داده و گفته است "خانواده باید بیش از اینکه یک نهاد حقوقی باشد، کانون عشق و محبت باشد اما متاسفانه در کشور ما به علت وجود عوامل متعدد، نهاد خانواده متزلزل و آسیب پذیر شده است."

دکتر رضا مهدیزاه، آسیب شناس اجتماعی با عنوان این مطلب که آستانه تحمل زنان نسبت به مردان در مقابل موادمخدر بسیار پایین تر است، گفته است که "تحقیقات نشان داده که کودکان مادران معتاد، قبل از تولد به همان ماده ای که مادر معتاد است، اعتیاد پیدا می کنند."

نبود امکانات تربيتي، فقدان اميد به آينده، گسست خانواده ها، کاهش فضای خلاقيت در زندگي اجتماعي، کمبود امنيت اجتماعي و نبود امکانات مناسب براي گذراندن اوقات فراغت، وسعت يافتن شکاف نسلها و وابستگي اقتصادي جوانان به خانواده ها و... از جمله علل روی آوردن جوانان به موادمخدر است.

تصور اکثر افراد جامعه در مورد اعتياد اين است که مواد مخدر و سوء مصرف مواد عمدتا پديده اي مردانه است. به عبارتي اعتقاد بر اين است که زنها بسيار کمتر از مردها به اعتياد روي مي آورند، بخصوص در ايران حتي سيگار کشيدن زنان و دختران، تعجب اطرافيان را برمي انگيزد، شايد بدان علت که اعتياد با نقش آشناي همسر و مادري مهربان و دلسوز در جامعه ايراني همخواني ندارد. اما براساس برخي پژوهشها، 9/6 درصد از معتادان کشور را زنان تشکيل مي دهند. برخي گزارشها بر اين امر تاکيد دارد که در مقابل هر 100 مرد معتاد 7 زن معتاد در کشور وجود دارد.

از سوی ديگر به گفته مسئولان زندانهاي کشور در حال حاضر 50 درصد زندانيان زن در رابطه با موادمخدر و اعتياد در زندان هستند که به نقل از همين مسئولان اين آمار در سالهاي اخير افزايش نيز داشته است. در سالهاي 1377 و 1378 که آمار تفکيکي نسبت زنان در جمعيت معتادان موجود است، بيشترين ميزان از سه استان کرمان، خراسان و تهران بوده اند، به گونه اي که بيش از 50 درصد زنان مراجعه کننده به مراکز درماني سراسر کشور از اين استانها بوده اند.
ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: